Blogg

Att följa trafikregler


 

Det har ju senaste tiden varit en del media, kommentarer, bloggar, tweets osv. om trafikövervakning och regelöverträdelser. Polisens olika insatser ifrågasätts och hyllas, den ena trafikantgruppen pekar ut den andra som den värsta förrövaren osv. osv. Cyklistbloggen har gjort ett omfattande arbete på området.

Jag blir i olika sammanhang ofta klassad som ”cyklist”, något märkligt tycker jag. Själv ser jag mig som en multitrafikant som förflyttar mig på många olika sätt:

  • Jag cyklar ca 800-1000 mil/år
  • Jag kör bil ca 500 mil/år
  • Jag går massor
  • Jag åker en hel del tåg (särskilt i tjänsten)
  • Jag åker kollektivtrafik
  • Jag åker en del båt
  • Jag flyger sällan

När det sedan gäller hur jag som trafikant följer trafikreglerna så får jag nog konstatera att det brister både när jag går, cyklar och kör bil. Så nu är det dags för lite självrannsakan. Så här ser mina mest frekventa regelöverträdelser ut som trafikant:

  • Jag går ofta, mycket ofta, mot röd gubbe. Så fort det finns en lucka och jag bedömer att det är säkert går jag


Går ofta mot röd gubbe! Foto: Uddenhäxan

  • När jag cyklar händer det att jag cyklar mot rött. Det är främst när jag cyklar i körbanan och i lågtrafik och detektorerna inte känner av cykeln, mitt alternativ skulle vara att vänta på att en bil ska komma för att det ska bli grönt – not. T ex detektorerna på Långholmsgatan som jag felanmält flera gånger i över två års tid. Andra situationer är när cykelsignaler saknar detektorer och det är ingen annan trafik i korsningen
  • Ibland cyklar jag korta sträckor mot enkelriktat
  • Det händer att jag cyklar korta sträckor på gångbanor, exempelvis vid vägarbeten, när det ligger stora snöhögar på cykelbanan eller för att ta mig fram sista biten till målpunkten


Vid dessa tillfällen händer det att jag cyklar på gångbanan. Foto: Pär Båge

  • Som bilist så kör jag för fort. Jag kör bil främst i lågtrafik och då när jag färdas på 70-vägar och vägar med ännu högre hastighetsgränser är det vanligt att jag kör för fort

 

Vilken av dessa regelöverträdelser är ur trafiksäkerhetssynpunkt värst? I min värld är det hastighetsöverträdelserna när jag kör bil. Det finns också en negativ miljöaspekt av fortkörning.

Så här fungerar jag. Hur fungerar ni?

 

Relaterade inlägg:

 

 


Antal kommentarer: 5

Henrik Ahlen

Just så, bra skrivet!
Jag tror att upprördheten från bilister över cyklisters rödljuskörande bottnar i avundsjuka, dom sitter där i sina bilar och ser cyklister köra förbi.
Men en viktig skillnad är att om en bil kör mot rött är det en risk, fara för alla i korsningen. En cyklist som kör höger mot rött i en lågtrafikerad korsning innebär ingen risk alls för någon. Precis som för fotgängare måste man ju alltså göra riskbedömning.


Krister Isaksson

Henrik, Tack! Det råder ju i stort sett motsvarande situationer idag vid korsningar, gående som har grönt samtidigt som bilister kan svänga höger eller där ett reglerat övergångsställe övergår till ett oreglerat vid . Vi har så svårt att tänka nytt, tänka om. Särskilt när det gäller trefiksignaler…


Nils Calmsund

Det är både svårt och vanskligt att väga olika regelbrott mot varandra; en rödljuskörning som cyklisten kanske tycker är harmlös kan upplevas som farlig av en gångtrafikant (som cyklisten kanske inte såg och) som precis var på väg att gå för grön gubbe. Och vilka förlorar mest på det?
Om en bilist hade tyckt det nog var OK att köra mot rött vid ett trafikljus för att denne inte såg någon korsande trafik men inte hade upptäckt en cyklist som var på väg in i korsningen med grönt ljus, hade inte det upplevts som väldigt otrevligt även om bilisten hade bromsat in och undvikit olycka?
Samtidigt är trafikljus något som kommit till för att reglera bilismens framkomlighet samt i någon mening garantera att andra trafikanter får möjlighet att säkert korsa (bil)vägen vilket återigen för oss tillbaka till förra stycket. För på hur många cykelbanor krävs det trafikljus i korsningarna för att hantera trafikflödet?
Dessutom är det som du skriver att man vid för många tillfällen är det lagliga alternativet antingen är att vänta eller leda cykeln genom korsningen vilket jag tror minskar respekten för just trafikljus hos cyklister. Liksom att man nästan alltid måste trycka på en knapp för att få grönt och komma över när man kommer på cykelbana och ska korsa en väg; det är inte så det ska vara.
När det gäller att cykla på trottar/gångbana så spelar det ju egentligen ingen roll hur försiktigt man tar det så länge motparten upplever det som obehagligt eller rent av hotfullt. Ponera t.ex. att bilister började köra på cykelbanan bara för att det bilvägen var avstängd eller att det stod något tillfälligt hinder i vägen. Då skulle man som cyklist bli rätt förbannad eller hur? Men kanske om man skrev om lagtexten så att gångbana/trottoar var mer som ”gångfartsområde” där cyklar också fick färdas i gångfart men med väjningsplikt mot all gångtrafik (lite som skateboard/inlines fungerar).
Och vad gäller fortkörningar (med alla fordonslag) så tror jag att föraren ofta tänker att det är det är en egenrisk man tar (att ens egna skador vid ev krock blir större) och så mycket inte att man lika mycket utsätter andra för fara.


Krister Isaksson

Nils, tack för din utförliga kommentar. Den visar tydligt hur yrkesskadad jag är!


Sommarcyklist

Det händer att jag cyklar mot röd gubbe där cykelvägen korsar allmän väg och det varken finns något trafikljus för cyklar eller tilläggsskylt ”Gäller även cyklar” (eller hur den brukar vara formulerad) när trafiken är obefintlig (vilken den brukar vara kvart i sex på morgonen). Har även cyklat mot röd cykelsignal när den vägrat slå om till grönt trots knapptryckningar och att biltrafiken fått grönt ett par tre gånger.
Fotgängarsidan av den vita linjen cyklar jag på när fotgängarna blockerar cyklistsidan och fortsätter med det även när man plingat. Eller när det står en bil, reklamskylt, betongsugga, container eller motsvarande på cykelbanan. Eller när den grävts upp. OCH när gångbanan ifråga är fri från fotgängare. När man gräver upp eller renoverar bilväg brukar man ju ofta leda om biltrafiken till cykelbana/trottoar (t.ex. när man renoverade halva Spångaviadukten togs hela cykelbanan och en bit av trottoaren över av biltrafiken).
Från ett fotgängarperspektiv är å andra sidan cyklistsynpunkten att eftersom ingen riskerar att bli skadad eller dö om man cyklar mot rött (& svängen höger) eller på en trottoar så är det inte ett problemen aning trångsynt: Igår höll en födelsedag bli tårtlös då en brevbärare av det grönklädda slaget kom i hög fart på trottoaren; jag har fått en skiva foamboard påcyklad & skadad utan så mycket som ett ”f’låt” och matkassen påcyklad ett antal gånger på samma trottoar; och skulle någon cykla på de radiostyrda modeller jag transporterar som fotgängare, skulle många månaders möda och en hel del tusenlappar gå upp i rök (och, nej, eftersom de börjat som en idé i min skalle går det inte bara att köpa en ny i närmsta hobbyaffär). Ingen anledning att besöka akuten, men vissa vägar (gångvägar!) går man inte gärna, speciellt inte om man bär på något ömtåligt). Och efter några sådana incidenter tycker man antagligen djävligt illa om cyklister – även om man själv cyklar.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nu står dom på kö!


 

Nu är det minsann race på cykelbanorna i Stockholm. Partierna far fram som värsta cykelklungor och sjunger lovsånger för cykeln. För ett tag sedan skrev jag om de moderata kommunalråden som lovar att inga cykelbanor ska sluta vid kommungränserna. Sedan kunde vi läsa i DN att MP var ute på stan och undrade vad cyklisterna vill förbättra och idag kan vi läsa i DN på Stockholmsdebatten att V har svaret på hur de ska få stockholmarna att cykla mer och säkert.

C har ju under Per Ankersjös ledning konsekvent och tydligt lyft fram cykelns betydelse i Stockholms trafiksystem under några år så han ligger väl främst i klungan, eller är han en mer slipad cykeltaktiker och ligger på rulle för att slå till i spurten? 

Så då väntar vi bara på att få höra något från S och de andra allianspartierna.  

SD kan vi ju som tur är inte räkna med för de har ju uppenbara och svåra problem med minoriteter…

Nu ska det bli spännande och se hur mycket av detta som lever kvar i det kommande valet och hur de planerande myndigheterna och förvaltningarna kommer att klara av utmaningen att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik i Stockholm och i länet.

Jag säger som Doktor Dängroth: ”Jag är skeptisk”


Vi ska bli fler, många fler!


Antal kommentarer: 8

MTB--aren.

Hur få alla pendlare att använda cykel hjälm.Gäller både, dam och herre.


Krister Isaksson

MTB–aren, måste alla ha det?


Arne B

Jag tror de politiska partierna har börjat förstå att cyklister också är väljare.


Krister Isaksson

Arne B, visst är det så och därför är det extra viktigt att när nu i stort sett alla lovar guld o gröna skogar faktiskt granska vad de säger, vad de påstår, vad de tidigare gjort o lovat osv. Flera av dem kommer ju knappast att vända ut o in på sig för att skapa en cykelstad i världsklass…


Cornelis Harders

Nu borde politikerna sluta prata och göra som de lovar. Du har ett flertal gånger visat att det fortfarande är långt till praktisk tillämpning trots alla vackra ord. Trots att åtgärder för cyklister oftast är lätta att genomföra; i många fall behövs inga ändringar i detaljplaner, åtgärderna är rätt billiga och har bra samhällsekonomisk utfall. Det är relativt lätt att offra några parkeringsplatser för exempelvis cykelbanor eller cykelparkering eller för all del för bättre framkomlighet för kollektivtrafiken. Det borde inte vara omöjligt att göra något innan valet 2014. Kör igång nu politikerna, så kan bedöma er efter resultatet i september 2014 i stället för att behöva sätta vårt förtroende (igen!) till många vackra ord utan innehåll.


Krister Isaksson

Cornelis, jag tycker även att de planerande myndigheterna, statliga och kommunala, och deras tjänstemän har en hel del att leva upp till. Vi ska inte heller glömma alla dessa konsulter som är mer eller mindre inblandade i infrastrukturprojekt runt om i landet. Till 2014 skulle det vara fullt möjligt att inventera och cykelanpassa samtliga trafiksignaler där cykeltrafik är tillåten. Tänk vilka förbättringar detta skulle innebära för cyklister och detta till en mycket låg kostnad.


Violet

Varför gillar ni cyklister att cykla som sjutton på löparbanor typ årstaviken och vasaparken??? Kan inte löpare och gående njuta av musik, löpning och mera i den friska luften utan att bli stressad? Hur diktatoriskt kan man vara???


Krister Isaksson

Violet, har ingen aning om varför en del väljer att cykla i Vasaparken, låter inget bra. När det sedan gäller Årstaviken så cyklar jag själv där ofta, det är ju en gång- och cykelväg och ingen löparbana. Cyklar jag som sjutton? Nej men jag cyklar för att förflytta mig och jag vill också njuta av den friska luften, vattnet och den vackra miljön. Och inte bli stressad av gående, löpare, hundar mm som irrar kors o tvärs över gång- och cykelbanan. Det är ju inte DIN väg lika lite som det är MIN utan vi använder den gemensamt. Så vad göra om varken du eller jag tycker att förhållandena är särskilt bra längs Årstaviken men vi båda vill vistas/färdas där? Ja ett förslag är att bygga en separat cykelbana som är skild från gång-/löparbanan så får vi alla plats…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 2

Lisa

Det är väl samma resultat polisen får när de står vid Slussen och stoppar cyklister! Fulla, drogpåverkade och till tänderna beväpnade cyklister som transporterar kärnavfall…


Krister Isaksson

Hahaha, den var bra Lisa! Kanske kan det vara en del fyllecykling om de står där en lördagkväll…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Polisen gör fel – jag hade glömt det!


 

Jag ska ju vara ”pappaledig”, vad håller jag på med? Men när jag nu precis läst Patrik Kronqvists ledare Stoppa Lastbilsdöden i Expressen så dyker det upp en del minnen, minnen som gör att jag inte kan låta bli att skriva detta. Jag har ju tidigare skrivit en hel del inlägg om dödsolyckor där lastbilsförare kör ihjäl cyklister (även gående). I början av 2000-talet deltog jag i ett OLA-arbete som Sv. Kommunförbundets representant och expert: ”Tunga lastbilar och dödsolyckor. En bearbetning av Vägverkets djupstudiematerial av olyckor som inträffade på det kommunala vägnätet under de sex åren 1997 – 2002”

Studien innebar en genomgång av ett stort antal dödsolyckor under denna tidsperiod där tunga fordon var inblandade, totalt 73 dödsolyckor med 74 omkomna. Bland de omkomna dominerar oskyddade trafikanter, 50 st.

Det som Patrik Kronqvist ledare fick mig att minnas är bl.a. detta: Ingen av de inblandade lastbilsförarna som alkoholtestats befanns vara påverkade av alkohol eller andra droger. Däremot var det hela 28 stycken av lastbilsförarna  som inte hade testats eller att denna uppgift saknades och i nästan samtliga fall var den förolyckade en oskyddad trafikant. Då vet vi att alkoholpåverkade förare är klart överrepresenterade i dödsolyckor men här ser vi då att polisen, av olika anledningar inte har testat alternativt slarvat bort uppgifter i över 30 procent av fallen.

Om vi studerar de olyckor som skett mellan lastbilsförare och cyklister efter 2002 i Stockholm kan vi vid en genomgång av polisens trafikmålsanteckningar se ett liknande mönster. Jag undrar vad släktingarna till den kvinnan som blev ihjälkörd av en finländsk lastbilförare på Norra Hamnvägen vid Siljaterminalen tänker när de får veta att han inte testades för att han måste hinna med färjan…

Vid dödsolyckor där bara motorfordon är inblandade är det mycket ovanligt att inblandade förare inte har testats för alkohol och droger.

Vad är det vi ser här? Är det en diskriminering och en värdering av trafikanter från polisens sida utifrån färdmedel? Satt du i en bil och blev ihjälkörd av en lastbilsförare testar vi, gick eller cyklade du så hoppar vi ibland över! Samma myndighet vars representanter gärna uttalar sig om cyklisters beteenden och brister i media.

Rikspolischefen Bengt Svenson och Bengt Svensson, Trafikansvarig i Rikspolisstyrelsen, jag hoppas en hel del blivit bättre vad gäller polisens arbete sedan denna studie. Sett till hur vissa av era medarbetare uttalar sig om cyklister som grupp samt hur trafiksäkerhetsarbetet hos polisens genomförs har ni  en hel del att arbeta med, även vad gäller er trovärdighet. Se till att utbilda er personal till att bli en systemutformare som faktiskt kan bli en kraftfull part som bidrar till bättre trafiksäkerhet.

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 12

DE

När jag blev påkörd av en svängande dansk turistbuss i centrala sthlm (som svängde vänster fast det var bara tillåtet med högersväng i den fil han låg) så noterades detta aldrig i polisprotokollet (dvs att bussen faktiskt bröt mot trafikregel utöver att han körde på mig). Detta upptäckte jag först efter att åklagaren lagt ner målet med anledningen ”olyckor händer – ingen kan klandras”. Då fick jag efter det hjälp av stadsbyggnadskontoret (eller vilken myndighet det nu är som kan ta fram vilka filer/trafiksskyltar som finns längs en väg) att ta fram en karta som tydligt visade att bussen faktiskt svängde mot förbjuden vänstersväng. Men det hjälpte inte. Åtalet lades ner. Och jag vet knappt om han fick böter ändå. Där tycker jag poliserna var riktigt trötta i sin rapportering.


Håkan

Jag körde omkull (med bil) för ett antal år sedan. Då var polisen och tog alkotest på mig på sjukhuset. Det var jag jättetacksam för så att jag inte behövde ha någon obekräftad misstanke mot mig. Om jag hade kört ihjäl någon skulle jag kräva att få blåsa.


Krister Isaksson

DE, det skulle vara ett intressant forskningsområde: finns det skillnad i hur polisen hanterar trafikolyckor med avseende på trafikslag? Hoppas det för övrigt gick bra med dig i olyckan.


De

Jag borde kolla om min busschaufför fick blåsa. Hur kollar man det?
(Jag fick väl mkt av det jag gillade förstört men försöker att inte fundera för mycket på det. Kommer väl ändå bli bitter för eller senare 🙂


Krister Isaksson

De, det bör finnas en sk trafikmålsanteckning som polisen upprättat om de varit på platsen. Du skriver polisprotokoll i din tidigare kommentar, kan vara samma. I så fall finns en ruta som är kryssad om alkotest genomförts o utslag av detta.


Dmitri F

”Jag undrar vad släktingarna till den kvinnan som blev ihjälkörd av en finländsk lastbilförare på Norra Hamnvägen vid Siljaterminalen tänker när de får veta att han inte testades för att han måste hinna med färjan…”
FY FAN!
Det är det sjukaste jag har hört på länge, måste jag säga.
Fy fan.


Sven-Erik

Hur många/hur stor andel av de som deltog i bilparaden på Tranarpsbron alkoholtestades? Var är tidiningsartikeln som skriver att vinterbilister är sin egen värsta fiende?
Det är lite som Michael Schermer skrev apropå skobombaren:
1) Ett misslyckat försök -> hundratusentals kontrolleras.
2) 40 000 mord relaterade till handeldvapen -> ingen åtgärd


Krister Isaksson

Dmitri F, det hela är djupt tragisk och för mig speglar det ett synsätt, en värdering, som är högst oroande.


Krister Isaksson

Sven-Erik, det var en bra fråga. Sett till omfattningen på den olyckan kan nog en och annan slunkit igenom. Eller så har polisen lärt sig genom åren och genomförde en storartad insats.


Erik Sandblom

Men polisen stoppar cyklister som svänger höger vid rödljus, det är väl bra? Haha.
Nej det var inte ens roligt. Det är ju helt sjukt allting.
Tack för att du berättar allt det här för oss Krister.


Krister Isaksson

Erik, jag har egentligen inga problem med att polisen stoppar cyklister som cyklar mot rött men de ska inte måla upp det som ett målinriktat och effektivt trafiksäkerhetsarbete. Säg som det är, vi är ute efter att sätta dit folk och uppvisa statistik. Alternativt är det ju så illa att de faktiskt tror att de ägnar sig åt trafiksäkerhetsarbete…
Tänk så mycket klokare de kunde använda sina resurser…


Dmitri F

Ignorans eller hyckleri, det är frågan?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Slutet närmar sig för mig


 

Så är det den 1 maj och det är dags att sadla om. Jag går på några månaders föräldraledighet, ska ut med döttrarna, cykeln, cykelkärran och njuta av andra delar av livet och verkligheten. Bloggen kommer självklart att leva vidare, dock med en annan frekvens och kanske med lite andra betraktelser. Exempelvis utmaningen att färdas runt med en cykelkärra på smala cykelbanor och bland alla dessa hinder som finns på våra cykelbanor. Men det fixar Cyklingsutredningen inom kort, bara att ge sig ut i körbanan och kräva sin plats bland ”Motormännen”, hoppas de inte ser mig som en framfusig cyklist!

Ni kan även följa mig på Twitter

Ut och njut av cykeln, våren och sommaren!


Så här vackert kan det vara när man färdas med cykel!


Antal kommentarer: 11

Johan Erlandsson

Kul att stöta på dig i förrgår, synd att det blir mindre bloggande ett tag! Kanske avsluta med ett inlägg om nya svenska lastcykeln Velove? Sista chansen idag om du vill hinna före den där stora tidningen på Kungsholmen! 🙂 Här är resberättelsen Göteborg-Stockholm, och om vad som hände i Stockholm:
http://www.ecoprofile.se/thread-2702-Velove-lastcykel-prototyp-2-Goteborg-Stockholm.html
Så här kan det bli med döttrar och lastcykel:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=498626326852873&set=a.479615358753970.1073741827.413767748672065&type=1&theater


Krister Isaksson

Johan, detsamma! Tack för tipset o länkarna. Önskar att jag hade tiden för lite mer om lastcykeln, kanske kan vi göra nåt lite längre fram och kanske i tidningen?!


Johan Erlandsson

Självklart! Det kommer bli fler nyheter. Nu när vi är nöjda med grundkonstruktionen kommer vi börja jobba med tillbehören, som kaross, skåp, semi-trailer, barnbänk m.m. Viktoptimering och att göra den så billig som möjlig att tillverka är också viktiga frågor för oss, som kanske kan vara intressant att skriva om.


Arne B

Njut av pappatjänsten, Krister! Jag kommer sakna dina texter med väl underbyggd ilska, men anar att du återkommer med förnyad kraft – så småningom.
Trevlig sommar!


Krister Isaksson

Arne B, tack, men jag är redan tillbaka! Sa bara att frekvensen skulle gå ner men nu undrar jag… Vi får se!


manne

pappaliv med barn och cykelkärra! å vad härligt det låter. passa på att njut!
jag minns mina söner när de var små för typ 20 år sen..och alla cykelutflykterna vi gjorde.


Krister Isaksson

manne, det är härligt och jag njuter, men det är inte”ledighet”! 😉


Martin H

Hej Krister,
Nånting att fundera över när du är föräldreledig – fast allt är inte bra här är det mycket sämre i min hemland – se här:
https://witness.guardian.co.uk/assignment/5179177ce4b0053f4e6bb915


Krister Isaksson

Martin H, hahaha, ja jösses! Man tror ju att det är ett skämt eller dålig film men det är verkligheten vi ser, rätt upp o ner. Så illa är det ju inte här men vi ska ju inte på något sätt jämföra oss med något som uppenbarligen inte är cykelinfrastruktur överhuvudtaget. Kan inte låta bli att undra hur det står till i huvudet på de som skapat detta…


mbillberger

Måste haka på lite på Martins kommentar och din egen om cykelkärra på smala cykelbanor. Är det någon som vet hur det ligger till med tolkningen av trafikförordningen (bl a 3kap 6§)? Dvs om det är fysiskt omöjligt att köra på cykelbanan, är man då ändå skyldig att hålla sig där? Jag tänker på ett par cykelbanor i min omgivning där jag med kärra alternativt triken måste svänga av ut i terräng alternativt lyfta mitt fordon över hindren. På andra ställen går det visserligen att ta sig fram, men då förenat med stor fara (givetvis med hänsyn tagen enligt 3 kap 14-15§§)?


Krister Isaksson

mbillberger, oj den var inte lätt. I slutändan en sak för polis och ev. domstol. Rent praktiskt så är det ju bara att cykla där man kommer fram och där det inte råder förbud för cykeltrafik.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Att påverka och förändra


 

Jag skrev ju i ett inlägg i mars om att cykelbloggare i London påverkat cykelsatsningar i London och jag påtalade att det är likadant i Sverige. Här kommer ett konkret exempel: Cykelinfrastruktur i världsklass – trafiksignaler, ett blogginlägg jag skrev i november 2012 och som handlade om hur trafiksignaler kan göras cykelanpassade och hur underutvecklat detta område är i Sverige.

Nu har jag blivit kontaktad av en leverantör av denna typ av utrustning, en leverantör som skrev denna kommentar i inlägget: ” Christer! Säg inte att tekniken är ”outvecklad”, för det är den inte… Det finns massor av bra teknik för cyklar i trafiksignaler, framför allt vad det gäller detektering, för att slippa ”trycka på knappen” och bli anmäld i tid, på samma sätt som bilar blir. Den rätta benämningen torde snarare vara ”oanvänd”…”

Jag svarade: ” Leverantör…, du har helt rätt. Jag skulle varit tydligare och skrivit ”den teknik många kommuner och Trafikverket väljer att använda är outvecklad och omodern”. Tack för påpekandet och så önskar jag att ni lägger stor kraft på marknadsföring av dessa produkter mot kommuner och Trafikverket!”

Varför kontaktade då leverantören mig? Jo för att informera om att min uppmaning och blogg har inspirerat dem och lett till att de nu kommer intensivt marknadsföra utrustning för att förbättra denna del av cykelinfrastrukturen. Det handlar bl.a. om utrustning för att prioritera cyklister i trafiksignaler, för att utföra cykelräkningar, varningssystem vid högersvängar samt utrustning för att genomföra grön våg för cyklister.

Så nu är det bara för kommuner och Trafikverket att öppna sinnena och plånboken, framtiden är här och vill ni samt menar allvar med era cykelsatsningar så kan vi bl.a. ha denna lösning för cyklister, allgrönt:


Grönt överallt och på en gång! Foto: Fietsberaad

Och då cyklar man så här och det ser ut så här:


Vilken framkomlighetsåtgärd för cykeltrafik! Foto: Fietsberaad

 

Relaterade länkar:

 

Ni kan också följa eller nå mig på Twitter

 

 


Antal kommentarer: 13

jome

Riskerna med kraftigt ökat antal cyklister för tex singelolyckor, olyckor med gångtrafikanter och vid omkörning mellan cyklister bör inte glömmas bort. Säkrast är det i en bil. Små bilar med låga utsläpp är en viktig transportfaktor i framtidens städer.


manne

Jome: små bilar i all ära men städerna har inte rum för all biltrafik. Det är inte den sortens stad vi vill ha Därav bör vi få fler cyklister. Likaså har det visat sig att fler cyklister leder till färre olyckor överlag. Likaså kommer fler cyklister att leda till att trafikflödena planeras så att det blir säkrare för alla parter.


Krister Isaksson

jome, håller helt och hållet med dig att riskerna inte bör glömmas bort. En stor del av mina blogginlägg har handlat om detta och vad som kan göras för att förbättra förhållandena så det finns absolut ingen risk att jag glömmer det!


Johannes Westlund

Jome: När bilen introducerades blev antalet döda och skadade så katastrofalt att det var den vanligaste dödsorsaken för människor mellan 15 och 35 år under 1950-talet. I pressen användes begrepp som ”bildöden”, ”ny farsot” och likannde. Finns väl beskrivet i ”Bilsamhället” av Per Lundin. Det är först flera decennier och åtskilliga miljarder i satsningar senare som vi ser att bilen börjar bli någorlunda trafiksäker. Det handlar om enorma satsningar på forskning och utveckling (FOU), säkrare infrastruktur, ett helt nytt planeringsparadigm (SCAFT-68) och mängder med andra satsningar.
Motsvarande energi har inte lagts på trafiksäkerhet för cyklister. Att säga att bilen inherent är säkrare är så fruktansvärt historielöst och okunnigt att det saknar motstycke. I själva verket är cykeln mycket säkrare. Vilket man ser om man jämför Australien och Holland, ett utpräglat billand med ett utpräglat cykelland. Trots den utbredda cyklingen i Holland så är säkerheten betydligt bättre i Holland.


jome

johannes; intressant med dina referenser till bilismen på 50 talet, mycket var annorlunda då. historia kan ju knappast användas som en beskrivning av verkligheten idag. har du några faktiska belägg för att skillnaderna mellan holland och australien verkligen beror på cykling?


Mia

Jome, har du några faktiska belägg för dina påståenden/åsikter?


Johan

Jome, historia kan ju i allra högsta grad användas för att förstå och beskriva förhållanden idag, se bara Martin Emanuels avhandling Trafikslag på undantag som Krister bloggat om tidigare.


jome

Jag är ganska pragmatiskt lagd, vet inte hur det är med teknikhistorikerna på KTH. Gång och cykling medför bägge en dödsrisk som är cirka 4-7 gånger så hög jämfört med att åka bil, räknat per personkilometer. Smarta bilar kommer att vara en del av städernas transportsystem för lång tid framöver.


Erik Johansson

I Spanien har de skyltar som säger att det blir grönt om ”x sekunder”, det är något jag skulle vilja ha innan nedförsbackarna runt omkring Götgatan. Så kan man ta grönljusen i 30km/h.


Krister Isaksson

Erik, då får alla rödljusgående se upp och dom är många i Stockholm! Vet inte om jag tycker det är så klokt på just den platsen…


Johannes Westlund

Jome: Referensen till 50-talet visar bara att bilen inte nödvändigtvis är säkrare än cykel. Det har skett en enorm anpassning till bilen och dess förutsättningar för att nå de resultat som vi ser idag. Anstränger man sig lika mycket för att göra cykling säkert så finns goda skäl att anta att cykel skulle bli ett betydligt mera säkert transportmedel.
Sen bör man ju också beakta att detta blir en slags ”allmänhetens tragedi”. Det är kanske mer fördelaktigt för mig att sitta i en bil säkerhetsmässigt vilket då kanske leder till att jag väljer bil. Detta ökar dock riskerna för alla andra som inte tar bil. Detta leder till att fler tar bilen. Men fler bilar på vägarna leder till att risknivån ökar kraftigt även för alla som sitter i bil. Ett väldigt konkret exempel är att Sveriges rektorer menar att den största säkerhetsrisken för skolbarnen är föräldrarna som skjutsar sina barn med bil. På grund av att säkerhetssituationen försämras väljer allt fler föräldrar att skjutsa sina barn och gör därmed problemet större vilket formar en nedåtgående spiral med större risker och fler bilar som leder till större risker och fler bilar.
Samma typ av problematik omgärdar bilen på fler områden. Exempelvis så är det bra för mig att välja bilen för att det går fort att ta sig runt. Men väljer alla bilen blir det trafikstockningar och tiden människor får lägga på resor ökar, trots att det då var meningen att de skulle minska. Vi har också miljöproblematiken. Om jag tar bilen så är jag delvis skyddad av kupéfilter och måste inte vara ute i den dåliga luften lika mycket. Men om alla väljer bilen blir luften så dålig att alla är förlorare. Det som är bra för mig individuellt är inte alltid det som renderar i det kollektivt bästa. Ofta resulterar det snarare tvärt om i något kraftigt suboptimalt. Tradgedy of the commons och allt sånt där.
Holland är ett livs levande exempel på vad som händer om man bryter de nedåtgående spiralerna. Det är ett av världens trafiksäkraste land, trots att många cyklar och trots att nästan ingen använder cykelhjälm. Forskare hävdade på Newsmill att de funnit sambandet att fler cyklister innebär en säkrare stad – för alla.
Det går inte att som du gör beakta bara individuell risk med att välja olika transportsätt och sedan använda detta som något induktivt antagande vilket renderar i en slags *girig algoritm”.
I slutänden går det inte att ändra fysikens lagar. Hur mycket plåt vi flyttar och hur snabbt vi flyttar oss påverkar ofrånkomligen hur illa det blir när olyckan är framme. Och olyckor har en obehaglig förmåga att hända när *vem som helst* är aktörer i systemet.


Erik Johansson

Krister: Jorra jag håller med, härligt att försöka ta just den där högersvängen i 7km/h, just nu är det gångfart i denna passage.


jome

Johannes: måste nog passa debatten på din nivå.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*