Blogg

Är det verkligen detta vi behöver 2017?


”Tjänsten som projektledare innebär att du ska leda utvecklingsinsatsen, som handlar om att främja ett ökat och säkert cyklande. I ditt uppdrag ingår att samla, lyfta och sprida goda exempel på beteendepåverkande insatser som genomförts i kommuner och som bidragit till ett ökat och säkert cyklande. På sikt tror SKL att det bidrar till att fler kommuner på ett effektivt sätt kan utveckla sitt eget arbete med att främja ökad och säker cykling.” 

Detta är alltså en del av den Nationella Cykelstrategin. Fler sammanställningar om cyklandets alla fördelar och hur vi ska prata ut människor på något som inte riktigt finns. Vet vi inte det 100 gånger om redan? Är vi helt historielösa och har så liten omvärldskoll att vi inte vet vad andra länder som är framgångsrika har gjort?

Ska vi nu ta få fram bättre och ännu fler ord som gör att vi kan cykla på 2+1-vägar? Roligare och färggladare affischer så att alla singelolyckor plötsligt upphör. Kanske ytterligare en hjälmkampanj som gör att massorna väller ut på de obefintliga cykelbanorna.


15 års lovord till cykeln. Behöver vi fler? Foto: Krister Spolander

Vi vet ju att vi måste göra detta om vi vill få fler att cykla:

  • Att separera cyklister och fotgängare
  • Att separera cyklister och bilister
  • Att bygga för flow, det ska flyta när man cyklar
  • Att bygga breda och framkomliga cykelbanor
  • Att bygga gena cykelbanor
  • Att cykelanpassa alla dessa trafiksignaler
  • Att sopsalta, renhålla och sköta om cykelbanorna
  • Att belysa cykelbanorna
  • Att skyndsamt bygga bort felande länkar – framkomligt från A till B – ett cykelvägnät över stor geografisk yta
  • Att ge cykeltrafiken den plats som den behöver i våra städer
  • Att förbättra vid vägarbeten
  • Funktionella och säkra cykelparkeringar

Attitydpåverkan är mer eller mindre bortkastade pengar och förlorad tid. För det handlar om att det vi försöker sälja, det vi vill ska öka, måste ha en grundläggande och förväntad kvalitet – det vill säga möta basbehoven. Det gör inga roliga och färgglada kampanjer. Men det är ju avsevärt billigare än att bygga och ställa om transportsystemet. Inte så mycket konflikter heller, behöver så att säga inte ta strid för något, eller prioritera. Och så kan vi ju fortsätta måla upp kulisser att vi faktiskt gör något, sen att människor inte förstår är ju deras eget fel, liksom, typ…

Tänk, när det gäller biltrafiken gör vi precis tvärtom. Vi säger att det vore bra om vi körde lite mindre bil. Och så bygger vi fler och fler vägar. För miljarder, många miljarder. Om och om igen…

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 11

Cornelis Harders

Helt rätt Krister. Vi skulle behöva prata, diskutera, utreda, möta, kolla, studera, osv i mindre omfattning och göra lite mera konkreta saker: bygg! Det finns folk som vet hur man ska göra. Bygg enkla robusta lösningar.


Peter Zethraeus

Helt enig. Gärna snack, men först en ordentlig verkstad.
Riksdagen är ju full med förslag om lagändringar – kör! Behoven i infrastrukturen är väl uppenbara, nu är det budgettider – kör! Det är väl ingen raketforskning direkt.


Katja

Tack Krister! Skriver under.


Arne B

Tolv punkter som är vad en cykelstrategi skulle vara. Kan inte göras bättre, Krister!


Mikael Karlsson

Håller helt med, verkligen på tiden att det händer nått!


Ulf Fornander

Word
Det är bara att klubba igenom och sätta igång!


Ove Sigvardsson

Väldigt kloka tankar! Behövs ett seriösare arbete för cykling.
Jag cykelpendlar längs landsväg i norra Sverige och har köpt en elcykel. Superskönt i motlut! Men varför får motorn bara hjälpa till upp till 25 km/h? För oss med lång sträcka och ingen trafik vore det superbra om motorn kunde jobba upp till 30 km/h istället. Då skulle elcykeln bli ett alternativ även i restid. Nu tycks enda alternativet vara att olagligt trimma den till dubbla hastigheten och det vill jag inte.


Anders J

Formuleringen ”sprida goda exempel på beteendepåverkande insatser…bidragit till ett ökat och säkert cyklande.” fick mig direkt att tänka på insatser att (mest för bilister) öka medvetenheten om och hänsynen till cyklister i trafiken.


Erik Sandblom

Finns ingen motsättning här! Det behövs både kampanjer och bättre cykelinfra.
Problemet är att både kampanjerna och cykelbanorna ofta är undermåliga. Cykling marknadsförs som något töntigt och hurtigt och som kräver att man klär sig som en vägarbetare. Cykelkampanjer måste utformas mer som bilreklam, alltså snygga och attraktiva människor i vanliga kläder. Inte hjälmar och reflexvästar.
Jag har utvecklat mina tankar här:
http://www.ecoprofile.se/thread-2639-Mitt-Romney-metoden-for-okad-cykling.html


Stellan

Citatet betyder inget av vad du skriver nedanför utan kan endast läsas som att projektledaren ska se till att kommuner som är långsamma med att genomföra cykelåtgärder ska fås att ta till sig hur man kan göra.
Att avsiktligt misstolka dem som i praktiken bestämmer över cykelinfran och dra på sig en offerkofta kan säkert värma, men det är ack så kontraproduktivt. Fortsätt istället ditt goda arbete på bloggen med att lyfta bra exempel och hugga på riktiga problem – dåligt underhåll, stolpar och stenar i vägen etc.


Daniel K

Tänk vad jobbigt om någon skulle bli arg för att vi ger cykeln plats på bilens bekostnad, enklare då att ropa ut i sin megafon och hoppas att någon lyssnar. Det gäller att låtsas göra mycket och få ned det på papper medans man gör så lite man bara kan. Annars kanske någon upptäcker att man är klar och då finns kanske inget kvar att göra.
Byråkrati i sitt esse.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nederländerna – på cykel i världens bästa cykelland, del 1


I början av sommaren var jag i Nederländerna, i städerna Nijmegen och Arnhem. Tänker nu i en serie inlägg beskriva mina erfarenheter och upplevelser från denna cykelresa – så häng med på resan till världens bästa cykelland!

Det börjar på planet, man förstår snabbt vad som väntar!

Efter landning på flygplatsen och vid promenaden från gaten dyker detta upp:

Det fortsätter vid biljettautomaten för tåget:

När vi sen ska stiga på tåget så ser vi detta:

Så innan vi kommit till världens bästa cykelland påminns vi om att något är på gång. Omgående när vi landat välkomnas vi av en cykelmiljö och ett transportsystem som tänker cykel – på en flygplats!

Snart kommer del 2 i serien på cykel i världens bästa cykelland!

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 1

Torbjörn Albért

Dessutom: Vi mötte två cyklande poliser inne på Schipholterminalen!
🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cykel och vägarbeten – nu händer det saker!


Precis fått information från Trafikkontoret i Stockholm att de under perioden 13 – 22 september kommer att demonstrera ny och cykelanpassat trafikanordningsmaterial vid tre platser i söderort. Det är ett samarbete med företagen ATA, ProVia, Ramirent och Jonsered.

Arbetet är en del i att ta fram en ny policy för hantering av gående och cyklister vid vägarbeten. För att nå framgång i detta arbete behövs ny och innovativ trafikanordningsmateriel som är anpassat efter gående och cyklisters behov och förutsättningar.

De tre platserna för demonstrationen ligger i Årsta, platserna är:

  1. Södertäljevägen/Årstabergsvägen
  2. Gång- och cykelvägen vid Bolidenplan
  3. Gång- och cykelvägen utmed Simlångsvägen

Bra och viktigt att detta arbete nu har startat. Det är ju något jag har efterfrågat flera gånger här på bloggen. Cyklister, följt av gående, har det högsta antalet skadade vid vägarbetsområden. Ska bli spännande att följa detta arbete och se vad man kommer fram till och vilka lösningar som har störst potential att bli framgångsrika.

Så har ni möjlighet, ge er ut och testa dessa platser i södra Stockholm under tiden 13 – 22 september. Hör gärna av er med eventuella synpunkter!

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 3

Erik Johansson

Ska bli intressant att prova, hoppas det är ett stort steg.
Men…. Största problemet beror på dåliga TA planer, skyltar som sitter fel eller i onödan eller inga avspärrningar alls, alltså mjuka problem som inte rättas med nya sätt att spärra av. När man måste ignorera varningsskyltar dagligen så är något fel och kommer innebära en olycka någon gång i framtiden.


Fredrik

Jag cyklade förbi nummer 3 idag. Skillnaden mot ”vanliga” vägarbeten var vaddering på änden av den stora betongblocksmuren som var utplacerad. Är det inte lättare att istället ställa dit något annat än betongblock som kanske inte kräver vaddering i samma utsträckning?


Arne B

Jag har cyklat förbi alla tre. 1 och 3 upplevde jag som snarlika. 2:an är svårkommenterad då passagen redan tidigare var uppdelad mellan fotgängare och cyklister på samma sätt. Nu var det mest brandgula staket och mattor. Jag upplevde det som oklart vad som gällde för mig som cyklist.
Det är svårt att göra en bedömning av hur bra lösningarna fungerar eftersom igenkänning saknas. Det är helt enkelt svårt att intuitivt förstå var man ska cykla. Varför förvarnas man inte? Jag föreslår tydliga färgmarkeringar med pilar i marken i god tid. Vid 3:an är det svårt att veta vilken sida som är avsedd för cyklar respektive fotgängare innan man redan är inne i arbetsområdet.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Att cykla till skolan

Att cykla till skolan


Att cykla till skolan är något kommunen jag bor i aktivt uppmuntrar till. Är det yngre barn så är uppmaningen att göra det tillsammans med barnen.

Området som jag och min familj bor i planlades under 50-talet och 1960 invigdes centrum och tunnelbanan här. Även om planeringsprincipen SCAFT kom några år senare så är den påtaglig i området och innebär ett väl separerat gång- och cykelvägnät. Nätet är till stora delar även sammanhängande, även om det inte är särskilt gent. SCAFT-principen har en hel del nackdelar men även en del fördelar. Till exempel när man ska cykla med barn, eller barnen cyklar själva, till och från skolan. De har då ett eget cykelvägnät, separerat från biltrafiken, och behöver sällan korsa gator i plan.

I stort sett hela vägen från vår bostad fram till och in på skolans område finns ett separat cykelvägnät. Så vi är flera familjer som startat ett cykeltåg tillsammans och turas om att cykla med barnen till och från skolan. Det fungerar väldigt bra. Förutom en sak. När vi kommer till skolan. Skolan har genomgått en omfattande renovering inför skolstarten och fått nya fina cykelställ. Det är bara det att det knappast kan ha varit en trafikplanerare inblandad när det gäller lokaliseringen av dessa cykelställ. Placeringen av cykelparkeringen utsätter barnen för en mycket komplicerad och obehaglig situation.

Cykelparkeringen ligger nämligen på vad som tidigare var en bilparkering. En bilparkering som till vissa delar finns kvar på var sida om cykelparkeringen. Och där alla bilister och varutransporter som kör in eller backar in på skolans område gör det förbi barnens cykelparkering. Alla kommer och lämnar ju på skolan under i stort sett samma tider. Då ser det ut så här varje dag när vi kommer cyklande:

Cykelbanan in på skolans område leder rakt fram till körbanan och vändplanen. Där bilister kör, vänder, backar och håller på. Inte heller ovanligt med lastbilförare som kommer backande ner längs körbanan. Och längre bort i bild, vid den vita bilen längst bort, där ligger barnens cykelparkering. På vänster sida. Det finns ingen annan väg till och från cykelparkeringen än att ge sig in bland bilarna. Och snart är den mörka årstiden här och det finns ingen belysning på den sidan där cykelparkeringen ligger, enbart på fastighetssidan.

Så när du har tråcklat dig fram bland bilarna till cykelparkeringen och ställt din cykel där ska du sedan korsa körbanan och biltrafiken för att ta dig till skolan till höger i bild.

En vy från andra hållet. Här ligger alltså cykelparkeringen. Mellan skolan och parkeringen färdas alla bilister som kör in på området, fram och tillbaka för att söka parkeringsplats, för att lämna eller hämta och för att vända. Självklart finns det bilförare som har det dåliga omdömet och backar in och vänder i cykelparkeringen – när de lämnat sina barn.

Så har vi även sopbilar och varutransporter på samma yta. Och den vanligaste dödsolyckan för cyklister är en där ett tungt fordon är inblandat – men hej döda vinkeln fattar väl alla barn, bara att se sig för ju. Sen kan man ju undra hur mycket man tänkte på arbetsmiljön för dessa förare – inte alls.

Men det här var den enkla och den billiga lösningen för skolan och dess fastighetsbolag. Ta bort lite bilparkering och skruva dit några cykelställ. Hur barnen ska ta sig till och från cykelparkeringen var av underordnad betydelse. Fanns det ens en gång med i ansvarigas tankevärld undrar jag?

Så nu har den absurda situationen uppstått att det absolut värsta förhållandet på barnens cykelväg till och från skolan är på skolans egna område! På skolans område – som ska vara deras trygga område – planerat och utformat utifrån barns perspektiv och förutsättningar. En skola som är nyrenoverad – såväl inomhus som utomhus – vi kan så att säga inte skylla på gamla synder här.

Men så går det när man inte blandar in sakkunniga och har lekstuga med sånt man inte har kunskap om och inte begriper. Det är som att jag skulle lägga upp barnens skolundervisning – det kan väl vem som helst fixa, hur svårt kan det vara – tror inte det!

Förhållandena för barnen och cykelparkeringen var något som omgående kom upp på första mötet mellan föräldrar och skolledning efter skolstarten. Tänk så onödigt. Om ansvariga gjort rätt från början. Nu får vi avvakta och se. Skolan säger sig ha en annan lösning på gång.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Varför villkorar moderaterna cykelsatsningar?


Kommer ni ihåg denna valaffisch från 2014. Nya cykelbanor villkoras med att det först måste till nya jobb.


Foto: Cyklistbloggen

Nu i dagarna kom ett annat utspel från några moderata kommunalråd:

Dödens gång- och cykelbana får inte byggas om förrän Östlig förbindelse är på plats.

Det finns alltid något att villkora mot när det kommer till moderaterna och förbättringar för cykeltrafiken. Alltid…

När hör vi tvärtom? 

”Gärna Tvärförbindelse Södertörn men först vettiga regionala cykelstråk”

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 6

Peter Zethraeus

Nu gäller väl önskan om Österleden den borttagna bilfilen och inte det utbyggda cykelstråket? Alla är ju för att cykelinfrastrukturen förbättras, så även vi Moderater. Jag tror på att förbättra cykelinfrastrukturen och göra det attraktivt att cykla är en bättre väg framåt än att försämra för övriga fordonsslag och hoppas att det gör att flera cyklar.


Arne B

@Peter Z:
Jag gillar att du försvarar ditt parti och samtidigt villkorar utbyggnad av cykelinfra.
Man kan välja att se det hela som en satsning på cykel eller som en nedmontering av biltrafiken. Cykelinfrastruktur har visat sig vara samhällsekonomiskt mycket lönsam medan satsning på motsvarande för biltrafik är en ren kostnad. Visst finns det nytta, men kostnaden är högre.
I detta fall är Slussen ett nålsöga som på detta sätt flyttas några hundra meter åt Nackahållet. Även i fortsättningen går det motorväg till Saltsjöbaden, Orminge, Gustavsberg och större delen av Nacka. Långa sträckor finns tre filer i vardera riktning.
Pröva att cykla sträckan det handlar om i rusningstrafik. Gärna åt motsatt håll.


Krister Isaksson

Peter,
För att kunna bygga ut och förbättra för gående och cyklister på denna sträcka har staden kommit fram till att ett körfält måste tas i anspråk, så det handlar i allra högsta grad om cykelstråket. Andra lösningar har prövats och detta är den kompromiss staden anser lämpligast att gå vidare med. I min värld handlar politik om att prioritera. Prioritera våra begränsade resurser, som t ex kan vara ekonomiska eller som i detta fall – en begränsad yta att lösa uppgiften på. Att i detta läge säga att det ska vara bra för ALLA fordonslag är ju på gränsen till naivt. ALLA kan inte få allt. Det är ju väldigt tydligt när vi tittar på äldre så kallad cykelinfrastruktur, då har verkligen inte ALLA fått allt – och får det fortfarande inte. Staden fullföljer nu sin beslutade Framkomlighetsstrategi, som är mycket tydlig ang vilka trafikslag som skall prioriteras i stadens transportsystem. Staden följer vidare sitt beslutade Trafiksäkerhetsprogram – minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken – det dör människor på denna gc-bana. Och sist men inte minst följer staden såväl sin egen som regionens cykelplan. Jag tycker det är bra att staden fullföljer sina politisk fattade beslut.


Anders Andersson

Det rimliga är väl att Moderaterna lägger fram sin lösning till hur man både kan förbättra cykelinfrastrukturen och behåller bilfilen, så kan man sen föra en vettig diskussion istället för att slå varandra i huvudet.
Stadens tjänstemän verkar inte ha hittat någon lösning, men de kan naturligtvis ha förbisett något.


Johan

Intressant vinkel på nyheten, de hittar en upprörd resenär som visar sig vara kollektivresenär, vars körfält ska bli bredare som jag förstår det? Det hade varit roligt om de intervjuat några tour de france-pendlare från Nacka, en del av dem är nog moderater.


Jens Gustavsson

Moderaternas förslag är inte seriöst och det handlar inte om att ställa trafikslag mot varandra. Problemet med en storstad som Stockholm är att bilarna tar för mycket plats och bygga nya trafikleder leder bara till mer biltrafik det kan man redan konstatera. Som biltrafiken ser ut idag, där det sitter en person i varje bil oftast så ta bilen för mycket plats jämfört med andra trafikslag som används för persontransporter. Det har gjort försök i andra lände med att gynna bilar som transporterat fler än en person, men det har inte gett någon större effekt. Bilar behöver minst två parkeringsplatser (en vid bostaden och en vid arbetet) och flerfiliga vägar. Det skapar utrymmes problem i storstäder, så det finns andra transportslag som utnyttjar utrymmet, så som bussar, cyklar, el-cyklar, mopeder och motorcyklar. Ser man sedan till miljöaspekten så är ju bilar ingen höjdare och det kommer att ta lång tid innan alla bilar driv med tex. el.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Ett hav av cyklar


Det är det på min arbetsplats. Det är fullt av cyklar utanför entrén och det är fullt i de bägge cykelparkeringarna inomhus. Aldrig har det varit så många parkerade cyklar vid min arbetsplats!




Det är en rolig och utmanade utveckling. Detta leder till att det är hårt tryck på parkeringarna och det finns inte alltid plats till alla i cykelställen. Det innebär även att det är hårt tryck på omklädningsrum och duschar som inte är dimensionerade för att så många cyklar och byter om. Och kanske ännu tuffare är förhållandena att förvara och torka kläder.

Men det är som sagt härliga och delikata utmaningar att ta sig ann och förbättra.

För det innebär ju en friskare och bättre presterande personal. Och en personal som tänker hållbart!

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 1

Pär Sandevik

Hjälper dig gärna med ett reportage om hur cyklandet ökat och cykelstölderna minskat drastiskt genom bl.a ISR-märkning på ett stort bilföretag i Södertälje



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*