And now for something completely different


Det har inte bivit så mycket cykling i sommar och höst. Bortsett från lite pendling till och från rehabträning och några övernattningsturer så har cyklarna inte alls rastats fullt så mycket som jag skulle önska. Hälsan, både fysiskt och psykiskt har inte varit på topp, jag saknat målsättning och det hela har blivit en ond cirkel.

Vad jag däremot har gjort vid några tillfällen är varit statist vid CrazyPictures inspelning av Den Blomstertid Nu Kommer. Skitkul! Absolut skitkul! Har Ni inte sett trailern ännu gör det! Premiär vintern 2017/18


Få med barnen ut på cykeläventyr


Sitter just nu på tåget på väg till Stockholm för att tillsammans med representanter för Cykelfrämjandet och Friluftsfrämjandet diskutera ett möjligt samarbete för att få ut våra barn på äventyr på cykeln. Inte så mycket träning och tävling utan mer upplevelser.

För två somrar sedan var jag och sonen ute på ett litet mikroäventyr tillsammans på våra cyklar. Visst vi har det väl förspänt med bara några hundra meter till skogen, även om vi denna gång cyklade två kilometer. Men sanning är samtidigt att de alra flesta har inte mer än halvmilen eller så till naturen.

Det var första gången som vi gjorde det och han var då tio år gammal. Jag tänker inte på något sätt säga att barnen bör vara si eller så gamla för liknande äventyr, det gäller bara att göra anpassningar. Kan de cykla kan de följa med på ett mikroäventyr, om så bara till närmaste park eller camping. Är övertygad att om vi redan från barnsben ger dem positiva minnen och upplevelser kommer de vilja fortsätta som vuxna. 

Sonen fick denna gång själv hantera sin sovsäck och sovkläder med mera i en ryggsäck och liggunderlaget fastspänt på styret. En alldeles utmärkt lösning. Skulle vi idag göra liknande tur så skulle jag nog rekommendera en pakethållare.

Om det blev succé? Absolut!

Jag är övertygad om att det finns ett växande intresse för cykelcamping, cykelhajk, bikepacking, bikecamping, nära äventyr, mikroäventyr eller vad vi nu väljjer att kalla det. Den minnesgode läsaren kanske kommer ihåg hur jag för några veckor sedan föreläste för en scoutkår om just detta. Det är ur denna kontakt som jag nu reser till huvudstaden för att se hur vi tillsammans ska locka ut fler i vår fantastiska natur.

Passa på att läsa detta inlägg från Momentum Magazine

Antal kommentarer: 1

Jens Gustavsson

Att göra ett cykeläventyr med sina barn är bland det bästa man kan göra. När min som var 9 år, så cyklade vi delar av Siljansleden. Från Siljannäs där vi började med att campa via Sollerön, Mora och Rättvik för att avsluta med en dag på Leksands Sommarland. Vi cyklade, campade, badade och sjöng, på kvällen läse vi ur någon bok i tältet. Min son pratar än om vår cykeltur och han är 24 år.



XCYCLE – kan tilltron till tekniska hjälpmedel bli för stor


Sedan förra åter pågår EU-projektet XCYCLE. Det hela är en del i EU´s ramprogram för forskning och innovation. XCYCLE´s syfte är att ta fram tekniska hjälpmedel för att underlätta interaktionen mellan cyklister och bilister.

Det ska tas fram tekniska lösningar för att varna både bilförare och cyklister för incidenter. Till exempel sensorteknik som upptäcker och varnar när cyklister är i närheten av ett större fordon och förbättrade trafiksystem med mera. Dessutom ska det genomföras beteende-studier och så ska viljan att betala för tekniska lösningar och hjjälpmedel undersökas.

Allt detta är i och för sig bra, men jag kan inte hjälpa att tänka att vi lägger allt för mycket tilltro till tekniken. Gadgets, appar och prylar i all ära, men är inte det bästa att utforma vår trafik så att vi minimerar behovet av teknik, inte ökar det? Det känns lite som om det är vår tilltro till tekniken som satt oss på den trafiksäkerhetsmässiga pottkanten. Eller har jag fel?

Antal kommentarer: 3

Pelle

Lyssnade på en trafiksäkerhetsforskare som berättade att när man sätter in bättre teknik (abs, antispinn etc) är det en stor grupp förare som använder den till att minska på marginalerna, snarare än att öka säkerheten. Hans rekommendation var, om politikerna menade allvar med nollvisionen, att varje bil borde utrustas med ett spjut i rattnavet.


Magnus Lagher

Pelle> har även för mig att när man i Finland började med vägrensmarkering på smala vägar, typ orangea pinnar, så ökade antalet avåkningar då bilförarna tyckte sig kunna köra fortare


ekstromenator

Mer teknik i bilarna gör trafikmiljön mindre säker. Vill man göra cykling tillsammans med övrig trafik mer säker måste man lagstifta om minst 1,5 meters marginal vid omkörning.



Förbjud kepsen!


Som unga en gång i tiden ondgjorde vi oss över gubbar i keps, trafikens fara nummer ett! Nu är det unga i keps som riskerar både sig själva och oss andra trafikanter med olämplig trafikattityd. Kan bara dra en slutsats; förbjud kepsen!

Trevlig helg!

Antal kommentarer: 1

Mats

Det är så mycket dom vill förbjuda dom som vill begränsa frihet så nu säljer vi fatbikes med 1000w motor så folk kan köra över dom som vill begränsa friheten. Se Blocket fatbike 1000w med 14,5sh Panasonic batteri. Det är en politiskt ställningstagande för vi är trötta på alla som vill begränsa och jävlas med att göra nya onödiga lagar för nu får man vara glad om man inte blir skjuten eller våldtagen i Göteborg men så är det dom som bara vill göra nya onödiga lagar så polisen bara lägger ned utredningar.



Norrköping storsatsar på cykling! Eller?


  

I måndags kunde vi läsa hur den styrande kvartetten avslöjade sin storsatning på kommunens cyklister. Nya cykelvägar, parkering under tak och en app. Sex miljoner kronor satsar de! SEX miljoner. Tänkte att man skulle bryta ner de siffrorna lite:

  • sex miljoner mostvarar ungefär 50 kr per kommuninvånare
  • sex miljoner är ungefär 1.5% av Tekniska nämndens budget för 2016(1)
  • sex miljoner är ungefär 5% av Tekniska nämndens investeringar för 2016(1). Då ansvarar TN förvisso för allt från cykelvägar till soptippar, men önskar man öka cyklingstalet i Norrköping från ynka 9% så bör väl investeringarna vara större än den del som den motsvarar? 
Så de sex miljoner som satsar är kanske inte så mycket, dessutom sägs inget hur mycket
det varit de tidigare åren. Hur mycket brukar cykelvägsbyggen kosta varje år i kommunen?
I stället tar politikerna chansen att vinna enkla poänger och visa på handlingskraft och inititativförmåga, när det i själva verket är långt därifrån. Till exempel avslutar Tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson(C) med att efterfråga utmaningar mellan arbetsplatser, på något sätt omedveten(?) om att kommunen själv under flera år anordnade sådan med goda resultat. Kommunen har dessutom de senaste åren kvävt deltagandet i Europeiska trafikantveckan till noll och intet…

1. Norrköpings kommuns budget.pdf

2. http://www.mynewsdesk.com/se/if_skadeforsakring/pressreleases/stora-skillnader-i-andel-cyklister-i-staederna-906815

Antal kommentarer: 2

ekstromenator

Vad ska appen vara till för ?


Velonavia

Bra fråga, appen ska fungera som vägvisare för som de säger ”studenter och tursiter”. Är dock övertygad om att den inte kan ersätta fysisk skyltning utan enbart vara ett kompliment. Men det är väl billigare att använda google-maps än att göra något själva