Blogg

Alla dessa broar


 

Korta som långa, breda som smala, höga som låga, branta som flacka. Barriärer försvinner och de blir ofta landmärke i staden. Alla är de en förutsättning för att kunna cykla i Stockholm och på många andra platser.






















 

 

 

Antal kommentarer: 13

Dmitri F

Undrar varför de har målat en inre linje på cykelfältet över bron på lugnets allé i Hammarby sjöstad… Som skydd mot trottoarkanten eller?
Istället kan ju cykelfältet göras mycket bredare om den inre linjen tas bort vid bron… Suck.
(har mailat denna åsikt till Tk förresten)


Krister Isaksson

Dimitri F, Nja är mitt svar. Om du studerar hur det ser ut vid övergångsstället närmast i bild så ser du en utbyggnad, ett sk öra. Tar du bort/flyttar in den inre linjen kan det ju innebära att du leds in i den tvärgående kantstenen vid övergångsstället.


Dmitri F

Förvisso, men då kan man rita en sned linje som leder en förbi kanten eller sätta upp en skylt som indikerar avsmalning…
Dessutom är ”tvärgående kantsten” en numera standard metod av att leda cyklister från cykelbanor in i korsningar…. Just sayin 😉
http://goo.gl/maps/PKDmM
http://goo.gl/maps/IsE0e
http://goo.gl/maps/BXGcm


Sommarcyklisten

På Mälaröarna finns många fantastiska cykelvägar, speciellt om man vill cykla lite fortare. Synd bara att man på vägen dit och tillbaka måste passera skärseldarna Nockebybron och Drottningholmsbron: smala, ojämna cykelbanor fyllda av kantiga broskarvar, gupp, djup liggande dräneringsgaller och annat elände, och på väg in mot Brommaplan har man intensiv mötande trafik (70+ km/h) på armslängds avstånd till höger: inga säkerhetsmarginaler.


Krister Isaksson

Sommarcyklisten, Ja det är höjden av kvalitet på dessa broar/sträckor! Tänk motsvarande på körbanorna som ligger brevid, icke sa nicke…
Har några bilder på dessa sträckor i dessa två inlägg:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/titta-en-cykelbana-vad-kan-vi-10.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/regionala-cykelstrak-jag-tror-det-nar.htm



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Riksdagen ute och cyklar


 

I dag har jag guidat runt 11 riksdagsmän och kvinnor på cykel i Stockholms innerstad. Det var Riksdagens cykelnätverk och det var en träff arrangerad av Svensk Cykling under den kittlande rubriken: Får bilen plats i staden? Jag var inbjuden att som expert och i allra högsta grad sakkunnig på Stockholms cykelinfrastruktur guida samt dela med mig av min kunskap och erfarenhet på området.

Vi startade på Mynttorget och rundan som cyklades var Skeppsbron, Slussen, Hornsgatan, Långholmsgatan, Västerbron, Norr Mälarstrand, Tegelbacken och Strömgatan för att avsluta med enklare middag och diskussion ute på Skeppsholmen. Rundan är en blandning av cykelinfrastruktur med cykelfält, enkelriktade cykelbanor, dubbelriktade cykelbanor, blandtrafik, cykelboxar, stora och små korsningar mm. Även en del vägarbeten passerades för att visa hur cykel hanteras vid dessa. Vad vi ville visa upp var hur en cykelinfrastruktur blir om man inte gör inskränkningar för biltrafiken, exempelvis tar körfält eller parkeringsplatser. För det är under dessa villkor en stor del av cykelinfrastrukturen byggts under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet i Stockholm – påverka inte biltrafikens framkomlighet och antalet parkeringsplatser. Då blir det som det blir, det går inte att trolla med knäna.

Det var väl både ris och ros som delades ut efter cykelturen. Det som främst kom upp var hur trångt det är, att det aldrig går att slappna av. Det är också tämligen asocialt: man kan aldrig cykla bredvid varandra! Vi påtalade vikten av en väl anpassad och utbyggd cykelinfrastruktur samt att även delar regelverket behöver anpassas och ändras.

Så det ska bli spännande att se framöver hur riksdagspartierna kommer att hantera cykel och kanske det som står närmast för dörren: Cyklingsutredningen

Antal kommentarer: 18

Oskar Jalkevik

Får jag fråga vilka partier som deltog?


Krister Isaksson

Oskar, om jag minns rätt så var det alla utom FP och SD


Ulrika

Härlig början! För hur man än bär sig åt, så om man gör någonting så kan det bara bli bättre. Jag har tänkt på det där att cyklister har väldigt mycket åsikter om trafik: vi tänker ju inte på nåt annat cirka en timme om dagen. Bilister lyssnar på musik, t-baneåkare surfar. Riktiga cyklister är 100% närvarande i trafiken hela tiden. Det går aldrig att slappna av, för då hamnar man i en farlig situation. Det skulle vara trevligt att kunna cykla tillsammans!


Krister Isaksson

Ulrika, vi får hoppas att detta bidrar till något gott. Det jag verkligen saknar är just ytan, min egen plats i systemet. Som det är nu är den mest en liten yta som pressats ner där den fick plats och inte hindrade biltrafiken. Visst skulle det vara härligt att kunna cykla tillsammans, när vi åker bil sitter ju inte en fram och en bak! Se detta inlägg och bilder, så skulle det kunna vara: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykelinfrastruktur-i-varldsklass-del-6.htm


manne

bra initiativ! Men synd att det bara vara 11 av 349 och förmodligen de mest inbitna och kunniga cyklisterna….. tror alla beslutsfattare måste ut i verkligheten nångång.
Men så är väl cykelfrågan en ickefråga rent politiskt. Jag tror jag aldrig hört nån eller politiskt parti som dragit en lans för mer cykelbanor eller liknande.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cyklisthatet – det finns hopp!


 

Fick ett mail vidarebefordrat från en av mina läsare. Det handlar om att han efter att ha läst ”cykelhat” från en lastbilsförare på en facebooksida kontaktade åkeriet som föraren kör för. Läsaren vill vara anonym samt att jag inte nämner förarens eller företagets namn. Det som jag vill ta upp är företagets agerande, det är minst sagt imponerande. Både vad gäller snabbheten och åtgärden. Läsaren kontaktade dem på söndag em och redan på tisdagen fick han meddelande från dem. Beskedet var: ” Vi kontaktade x:s arbetsgivare x igår. X:s uttalanden är helt oacceptabla. Han har tilldelats en skriftlig varning för att ha gjort ett så oacceptabelt inlägg i ett sammanhang så man kan koppla det till hans yrkesutövning. Jag vill tacka dig för att du hörde av dig. Sånt här blir ju trots allt bara värre om det växer till sig utan att man i tid blir varse om det.”

Ett resolut och snabbt agerande som inger hopp!

Antal kommentarer: 6

Jakob Hammarbäck

Helt rätt.
Att gå till arbetsgivare är alltid ett kraftfullt verktyg. Man är inte privat på internet, utan bär alltid med sig sin yrkesroll- speciellt om man gör inlägg som rör jobbet, jobbsituationer eller liknande.
Själv kallas jag av andra för ”Cykelpredikant” och hoppas att jag inte är alltför påflugen i mitt missionerande.


Krister Isaksson

Jakob, ja man hoppas ju att en arbetsgivare tar avstånd från dessa utspel och markerar att de på intet sätt är acceptabla om de kommer till deras kännedom.
Har du hört någon säga ”Bilpredikant” eller ”Kollektivtrafikpredikant”? För mig är sådana uttryck ett maktspråk, visar tydligt vilka normer som dominerar/styr och förminskar eller tom förlöjligar det du arbetar för/med.


Erik Sandblom

Jag har varit förskonad och nästan alla motortrafikanter är snälla mot mig. De kör helt över i andra filen och blir inte arga, även när jag klantar mig.
Cykelbaneplanerare däremot. De har ett attitydproblem. De kan aldrig lägga slät asfalt och på kontoret har de tydligen inga linjaler. Så fort det är en korsning säger planerarna OJ DET HÄR ÄR FARLIGT bäst vi lägger in några tvära svängar. De önskar nog att de fick sätta upp en såndär skylt ”cyclists dismount” i varje korsning men det kanske kommer?


Krister Isaksson

Erik; lite cykelplanerar-bashing! Kanske finns hopp på den fronten också!


Johannes Westlund

Erik, vad gäller cykelplanerare är min uppfattning, efter viss interaktion via YIMBY och cykelgrupper på facebook att de ofta är både engagerade och kunniga. Men det verkar hänga på personer. Dvs det saknas verktyg och strukturer för att säkerställa konsistent (god) kvalitet i de nya lösningar som utarbetas löpande. Detta är en radikal skillnad från biltrafikplanering tyvärr.
Den boven jag är tröttast på just nu är entreprenörerna. Ett hål som legat öppet veckor eller månader vid ett vägarbete. Kontaktar TK via facebook. Det är asfalterat dagen efter. Det verkar som att entreprenörer gärna struntar i att fixa till det för cyklister. Tror att de liksom kan komma undan med det och pressa ner kostnaderna lite grann. Jag tror det är viktigt att vi cyklister är på TK så att TK är på entreprenörerna så att entreprenörerna vet att det inte går att smita.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Mer om cyklisthatet


 

Min bloggkompis Åsa skrev härom dagen ett inlägg om detta, att det finns en del motorfordonsförare som använder sitt fordon som vapen och utsätter cyklister för mycket stor fara. I går blev jag intervjuad av SVT:s lokalnyheter ABC om detta obehagliga och farliga fenomen, om cykelförhållandena i Stockholm och vad som kan göras. Ni kan läsa mer här och under dagen läggs inslaget ut. Live sänds det nu under morgonsändningarna och sedan ikväll 19.15

EDIT: Här kan ni se inslaget i morgonsändningen

Antal kommentarer: 8

n

Bra intervju Krister! =)


Erik

Bra intervju. Anmärkningsvärt är dock att det inte en enda gång under inslaget talas om inkompetenta bilister. Givetvis förekommer felaktigt beteende i båda ”lägren” men det är ju knappast en vild gissning att de bilister som har svårt att hantera cyklister i trafiken generellt även kör som krattor. Hur många gånger har man inte behövt vinka förbi bilar som inte vågar köra om till exempel?


Krister Isaksson

n, tack för dina ord!


Krister Isaksson

Erik, Jag tror vi går mot ett förhållande där vi kommer få än mer nyanserade beskrivningar av alla trafikantrupper och förhållandena i transportsystemet. Jag har arbetat med dessa frågor i över 15 år och det är en stor förändring som skett och hur cykel beskrivs nuförtiden. Det tar bara lite tid…


Johannes Westlund

Håller med Erik. Det finns 2 saker man kan konstatera:
– Bilister bryter oftare mot lagar och regler, brotten är allvarligare och säkerhet samt framkomlighet påverkas i stor utsträckning
– Cyklister bryter färre lagar och orsakar i regel inte några negativa effekter på säkerhet eller framkomlighet.
Det känns tråkigt att detta inte kommer fram. Visst, det är olagligt att till exempel göra en högersväng mot rött, men för cykel är en sådan regel komplett onödig. Den finns för att det är ett problem när man gör manövern med ett 15 gånger större fordon. Att cyklisterna ska följa en sådan regel handlar egentligen bara om trångsynthet och missunsamhet. ”Ska jag, ska minsann alla andra också”. Det känns inte särskilt konstruktivt. Den här debatten behöver upp till ytan mera tycker jag. Många känner inte ens till att det inte bara är tillåtet utan också uppmuntrat att köra om bilköer på höger sida när man cyklar. En mycket bra frihet som faktiskt som undantag tar hänsyn till att cykeln är ett litet och smidigt fordon.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Avslappnad cykling


 

När man kan slappna av, när man kan njuta en liten stund, inte behöva vara på helspänn hela tiden. Är det då det börjar bli en cykelstad?







Antal kommentarer: 3

Johan Malmros

En alldeles utmärkt definition på en cykelstad. Med den definitionen bor jag i en cykelby 🙂


Erik Johansson

Man borde ta det lugnare på cykeln, men vad svårt det är att sänka hastigheten. Vi varje rödljus så får jag rivstarttendenser, min motivation är att öka trafikflödet för de som cyklar bakom mig.


Krister Isaksson

Erik, jo det kan onekligen vara svårt att hålla tillbaka. Och det som är lugnt för mig är snabbt för en annan cyklist…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Antal kommentarer: 8

LarsE

Kan bara hålla med, barn, cykel och ett underbart sommarväder. Oslagbar kombo


Krister Isaksson

LarsE, ja det är verkligen en njutning, att höra deras glädjetjut i nedförsbackarna när pappa lyckas få upp lite fart är berusande!


LarsE

En Dansk far berättade häromåret i en tidningsartikel att han varit på cykeltur i Köpenhamn, med sin 3-åriga dotter i barnsadeln fäst framför honom på ramen. I e dedförbacke så höll han igen farten lite, men dottern ropade: Kör staerkere far, kör staerkere!


Krister Isaksson

LarsE, underbar berättelse!


Ulrika

Fina du har! Mina borde va llika små men en tar studenten nu.. Ta vara på tiden!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in