Blogg

Alla dessa broar


 

Korta som långa, breda som smala, höga som låga, branta som flacka. Barriärer försvinner och de blir ofta landmärke i staden. Alla är de en förutsättning för att kunna cykla i Stockholm och på många andra platser.






















 

 

 


Antal kommentarer: 13

Dmitri F

Undrar varför de har målat en inre linje på cykelfältet över bron på lugnets allé i Hammarby sjöstad… Som skydd mot trottoarkanten eller?
Istället kan ju cykelfältet göras mycket bredare om den inre linjen tas bort vid bron… Suck.
(har mailat denna åsikt till Tk förresten)


Krister Isaksson

Dimitri F, Nja är mitt svar. Om du studerar hur det ser ut vid övergångsstället närmast i bild så ser du en utbyggnad, ett sk öra. Tar du bort/flyttar in den inre linjen kan det ju innebära att du leds in i den tvärgående kantstenen vid övergångsstället.


Dmitri F

Förvisso, men då kan man rita en sned linje som leder en förbi kanten eller sätta upp en skylt som indikerar avsmalning…
Dessutom är ”tvärgående kantsten” en numera standard metod av att leda cyklister från cykelbanor in i korsningar…. Just sayin 😉
http://goo.gl/maps/PKDmM
http://goo.gl/maps/IsE0e
http://goo.gl/maps/BXGcm


Sommarcyklisten

På Mälaröarna finns många fantastiska cykelvägar, speciellt om man vill cykla lite fortare. Synd bara att man på vägen dit och tillbaka måste passera skärseldarna Nockebybron och Drottningholmsbron: smala, ojämna cykelbanor fyllda av kantiga broskarvar, gupp, djup liggande dräneringsgaller och annat elände, och på väg in mot Brommaplan har man intensiv mötande trafik (70+ km/h) på armslängds avstånd till höger: inga säkerhetsmarginaler.


Krister Isaksson

Sommarcyklisten, Ja det är höjden av kvalitet på dessa broar/sträckor! Tänk motsvarande på körbanorna som ligger brevid, icke sa nicke…
Har några bilder på dessa sträckor i dessa två inlägg:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/titta-en-cykelbana-vad-kan-vi-10.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/regionala-cykelstrak-jag-tror-det-nar.htm


Krister Isaksson

Dmitri F, men är inte din kritik egentligen att det är för smalt på HELA sträckan? Att då låta den inre linjen vandra fram o tillbaka med olika bredder på sträckan som följd är väl inte den bästa av lösningar. Istället ska ju sektionen ökas på hela sträckan så att det går att skapa ett bredare cykelfält på HELA sträckan.


Jocke von Scheele

Fina bilder! Kul att sitta och försöka känna igen vilken stockholmsbro det är på de olika bilderna.
För övrigt är det en fröjd att se Tranebegrsbron – den enda bro med tillräcklig bredd på cykelbanan. Och på gångbanan. Synd bara att de ligger tillsammans, endast åtskilda av ett streck…


Krister Isaksson

Jocke, Tack! Funderade om jag skulle skriva ut namnen på broarna eller inte, beslutade att det kunde vara kul att fundera/gissa och så reagerade du så, kul!
Vid inventeringen av regionala cykelstråken så var just toppen på Tranebergsbron en av de få platser/sträckor som uppnår en acceptabel standard, skrev ju en blogg om det tidigare: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/99-procent-ar-uselt.htm


Erik Johansson

Håller med bra fart i bilderna som vanligt.
Tranebergsbron, där gillar jag att cykla så långt som möjligt från bilvägen för att det dundrar så. Helt omöjligt att prata i det oljudet. ”det skadar ju ingen” att cykla långt ut där… :-/
DimitriF: http://goo.gl/drscO tror att det är för att undvika mini-brunnslocken.


Krister Isaksson

Erik, Tänk om fler broar och sträckor än Transbergsbron hade den möjligheten! Samt en bättre separation mellan gående och cyklister. Istället ser det ut som på många av de övriga bilderna: för smalt och ibland ingen separering mellan gående och cyklister och den separering som finns är en målad linje…


Dmitri F

Krister – självklart vore det ballt om hela sträckan var bredare… Jag misstänker dock att det blir svårt att få igenom en breddning av hela sträckan…
Men i det här fallet var det egentligen bara en ”petitess”. Det finns ju trots allt en hel del ”lösningar” i Stockholms cykelinfra där man undrar varför saker är som de är, och där cykelbanans bredder är inte alls så konsekventa.
Tidigare nämnda Tranebergsbron är ju ett exempel där cykelbanans bredd avgörs av slumpen, den blir bredare på toppen och sen smalare igen vid brons mynningar, det finns även extra breda sektioner på Stadsgårdsleden och andra platser.
Poängen var väl att ett lite bredare cykelfält även om det bara är på ett ställe, ökar komforten lite grand, lite som en ”oas”. Samtidigt förstår jag din poäng om att man inte får rita linjer hur som helst 😉
Framför allt känns det som slöseri med yta, när cyklister har så lite yta redan…
Stockholms cyklister är nog vana vid att det går huller om buller och tar hellre ett emellanåt bredare cykelfält även om linjen går lite snett ibland 😉
Men jag kan mycket väl ha fel också.


Dmitri F

Erik J: Jag har svårt att tro att man har varit så snäll och tänkt på det faktiskt. Det finns ju trots allt en hel del brunnslock i cykelbanor annars.
Undrar varför de inte har använt en cykelvänligare variant av brunnslock, typ: http://bicycledutch.wordpress.com/2013/06/06/drainage-in-the-netherlands/


Krister Isaksson

Dmitri F, ja det är märkligt att staden inte i större utsträckning följt sin egen handbok, då hade vi bland annat sett fler sk brevlådebrunnar. Se sid 53 i handboken: http://foretag.stockholm.se/PageFiles/305416/Cykel%20i%20staden%202009.pdf



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Riksdagen ute och cyklar


 

I dag har jag guidat runt 11 riksdagsmän och kvinnor på cykel i Stockholms innerstad. Det var Riksdagens cykelnätverk och det var en träff arrangerad av Svensk Cykling under den kittlande rubriken: Får bilen plats i staden? Jag var inbjuden att som expert och i allra högsta grad sakkunnig på Stockholms cykelinfrastruktur guida samt dela med mig av min kunskap och erfarenhet på området.

Vi startade på Mynttorget och rundan som cyklades var Skeppsbron, Slussen, Hornsgatan, Långholmsgatan, Västerbron, Norr Mälarstrand, Tegelbacken och Strömgatan för att avsluta med enklare middag och diskussion ute på Skeppsholmen. Rundan är en blandning av cykelinfrastruktur med cykelfält, enkelriktade cykelbanor, dubbelriktade cykelbanor, blandtrafik, cykelboxar, stora och små korsningar mm. Även en del vägarbeten passerades för att visa hur cykel hanteras vid dessa. Vad vi ville visa upp var hur en cykelinfrastruktur blir om man inte gör inskränkningar för biltrafiken, exempelvis tar körfält eller parkeringsplatser. För det är under dessa villkor en stor del av cykelinfrastrukturen byggts under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet i Stockholm – påverka inte biltrafikens framkomlighet och antalet parkeringsplatser. Då blir det som det blir, det går inte att trolla med knäna.

Det var väl både ris och ros som delades ut efter cykelturen. Det som främst kom upp var hur trångt det är, att det aldrig går att slappna av. Det är också tämligen asocialt: man kan aldrig cykla bredvid varandra! Vi påtalade vikten av en väl anpassad och utbyggd cykelinfrastruktur samt att även delar regelverket behöver anpassas och ändras.

Så det ska bli spännande att se framöver hur riksdagspartierna kommer att hantera cykel och kanske det som står närmast för dörren: Cyklingsutredningen


Antal kommentarer: 18

Oskar Jalkevik

Får jag fråga vilka partier som deltog?


Krister Isaksson

Oskar, om jag minns rätt så var det alla utom FP och SD


Ulrika

Härlig början! För hur man än bär sig åt, så om man gör någonting så kan det bara bli bättre. Jag har tänkt på det där att cyklister har väldigt mycket åsikter om trafik: vi tänker ju inte på nåt annat cirka en timme om dagen. Bilister lyssnar på musik, t-baneåkare surfar. Riktiga cyklister är 100% närvarande i trafiken hela tiden. Det går aldrig att slappna av, för då hamnar man i en farlig situation. Det skulle vara trevligt att kunna cykla tillsammans!


Krister Isaksson

Ulrika, vi får hoppas att detta bidrar till något gott. Det jag verkligen saknar är just ytan, min egen plats i systemet. Som det är nu är den mest en liten yta som pressats ner där den fick plats och inte hindrade biltrafiken. Visst skulle det vara härligt att kunna cykla tillsammans, när vi åker bil sitter ju inte en fram och en bak! Se detta inlägg och bilder, så skulle det kunna vara: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykelinfrastruktur-i-varldsklass-del-6.htm


manne

bra initiativ! Men synd att det bara vara 11 av 349 och förmodligen de mest inbitna och kunniga cyklisterna….. tror alla beslutsfattare måste ut i verkligheten nångång.
Men så är väl cykelfrågan en ickefråga rent politiskt. Jag tror jag aldrig hört nån eller politiskt parti som dragit en lans för mer cykelbanor eller liknande.


Krister Isaksson

manne, Cykelnätverket har fler medlemmar än 11, de har mycket att göra och måste väl prioritera som de anser nödvändigt. Och visst var de flesta engagerade cyklister som var med på rundan, dock inte alla vana vid storstadscykling så det blev nog en del ögonöppnare.
Inför kommunalvalet här i Sthlm 2014 hade nästa alla partier något form av cykelprogram, första gången någonsin. Och 2014 kan jag inte tänka mig något annat än att de verkligen kommer att få bekänna färg (om nu inte slukhålet Förbilfarten stjäl allt utrymme). Och ju fler vi blir som cyklar desto större krav kommer att ställas och det kommer bli en än större politisk fråga. Politik i min värld är mycket konsten att reagera, och ställer vi fler och mer väl underbyggda krav måste man reagera och agera.


Andreas

Underbart! Jag mötte er på Norr Mälarstrand och passerade i andra riktningen hela ditt entourage bl.a. just vid idiotträdet där man alltid tycker det är otäckt med möte. Bra jobbat med utflykten!
Den där sträckningen är för mig gåtfull att man inte prioriterar – extremt mkt cyklister och extremt smalt. Senast i morse så jag ett barn som stod med sina föräldrar (eller med sin mamma och en man som varit inblandad i ngn form av incident) vid gräskanten och hade råkat ut för något.
Du såg lite sammanbiten ut! 🙂


Krister Isaksson

Andreas, Tack! Jo jag var sammanbiten och koncentrerad. Känner ju ett ansvar när man leder en grupp på detta sätt. Visste lite om deras färdigheter på cykel och cykling i stadstrafik så det var mycket koll fram o bakåt under resan.


Arne B

Mycket bra Krister! Stora förändringar tar tid. Bra jobbat!


Krister Isaksson

Arne B, Tack, men jag ska inte ensam ha äran utan detta är främst ett långsiktigt arbete av Svensk Cykling.


Jens

Hej! Bra initiativ! Synd att ni inte tog turen via cykelbanan utmed essingeleden och över spåren i Tomteboda, dvs den eminenta cykelgenväg som finns mellan Karolinska/solnabron och Solna/huvudsta. Eller snarare FUNNITS till nu. I fredags passerade jag här i bil och noterade att Trafikverket verkar TA BORT den gena gång- och cykelvägen över bangården utmed Essingeleden!! Ser ut som det kommer bli ytterligare ett bilkörfält!!! Läser om det på Trafikverkets webbsida, verkar tyvärr stämma. Helt sjukt, den här cykelgenvägen är ju ypperligt bra, men tydligen viktigare att få in åtta-tio bilkörfält eller vad det nu blir där i samband med mångmmiljardprojektet Norra Länken. När tar politikerna itu med Trafikverkets felprioriteringar undrar jag..


Krister Isaksson

Jens, tack! Den cykelvägen känner jag mycket väl till, det var en kamp som vi förde mot Trafikverket, till viss del med hjälp av Solna, men det sket sig som du just märkt. Trafikverket och dess representanter skakade fram ett avtal från 60-talet att cykelvägen bara var till låns och när så önskades kunde de ta den tillbaka. Vilket nu sker i samband med bygget av Norra Länken. Kommer något annat, lika gent? I helvete heller! Trafikverket i ett nötskal som gör som de brukar: http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/25/trafikverket-struntar-i-sitt-uppdrag-att-ka-cyklingen


Jens

Tack för svaret, men verkligen bedrövad över det. Ingen hejd på Trafikverkets planering för massbilism som vi alla är med och finansierar ju. Vad gäller just den här cykelvägen var den extremt gen för alla, exempelvis studenter som bor i Huvudsta, som ska till KI/KS eller vidare inåt stan/Universitetet/KTH. Men det vet du redan. Däremot tycker jag detta inte är acceptabelt, hur går detta hand i hand med exempelvis det Trafikverket skriver på sin webbsida:
”Trafikverket har det övergripande ansvaret för att skapa ett hållbart och effektivt transportsystem. Men att förändra systemet tar tid. Snabba lösningar måste kombineras med långsiktiga planer. Hur vi väljer att hantera våra transporter i dag, avgör hur vårt samhälle ser ut i morgon.”
Ja, det går nog så långsamt att det går åt fel håll skulle jag säga. Det går snabbt åt att skapa ett Ohållbart samhälle…


Krister Isaksson

Jens, det är verkligen sorgligt. Solna kunde i detta exempel ”tvingat” Trafikverket till att ta ett större ansvar för en ny och bra lösning genom att inte ta fram/godkänna en detaljplan. Så blev det inte utan nu finns inget vettigt alternativ och x-antal steg tillbaka för cykeln som transportmedel. Bil några steg framåt…


Johannes Westlund

Vad håller Trafikverket på med? Igen struntar de i sitt uppdrag och hittar på egna linjer. När ska tjänstemannaansvar utkrävas? Hur kan det vara tillåtet att agera på tvärs med riksdagens uttryckliga uppdrag i år efter år, decennium efter decennium? Vem har makten? Inte politikerna, utan tjänstemännen. Fin liten teknokrati vi byggt oss.


Krister Isaksson

Johannes, det är mycket klart att det saknas en tydlig styrning, såväl AV verket som I verket för att uppnå ökad och säker cykling. Dessa olika projekt, särskilt de större, är mer eller mindre autonoma. De drivs utefter den ”beställning” projektet fått och ingår då inte cykel alt. är inte tydligt klargjort vad som ska göras och ambitionsnivå så blir det som det blir. Projekten arbetar så att säga bara efter beställningen, budgeten och tidplanen och håller allt annat ifrån sig, en härlig subotimering! Som tex Förbifarten vid Kungens Kurva där projektledaren håller med om att lösningen som Huddinge föreslår för cykel är bättre och att de kan återkomma och bygga den när Förbifarten är klar! Till en kostnad som är 10 ggr högre än att passa på när man ev. bygger Förbifarten. Och också gör att lösningen fördröjs flera år…
Trafikverket: ”Inte vårt problem”


Calle

Ytterligare ett exempel på Trafikverkets cykelplanering går att läsa i dagens DN. Herregud…
http://www.dn.se/sthlm/ny-cykelbana-en-fara-for-cyklisterna/


Krister Isaksson

Calle, jag twittrade http://t.co/YiaMFSr8XS och felanmälde detta till Trafikverket den 19 juni, sedan skrev Cyklistbloggen ett inlägg om det och media fick nys om det. Och nu står Trv där med skägget i brevlådan. En stilla undran är ju hur det står till med kvalitetssäkringen…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cyklisthatet – det finns hopp!


 

Fick ett mail vidarebefordrat från en av mina läsare. Det handlar om att han efter att ha läst ”cykelhat” från en lastbilsförare på en facebooksida kontaktade åkeriet som föraren kör för. Läsaren vill vara anonym samt att jag inte nämner förarens eller företagets namn. Det som jag vill ta upp är företagets agerande, det är minst sagt imponerande. Både vad gäller snabbheten och åtgärden. Läsaren kontaktade dem på söndag em och redan på tisdagen fick han meddelande från dem. Beskedet var: ” Vi kontaktade x:s arbetsgivare x igår. X:s uttalanden är helt oacceptabla. Han har tilldelats en skriftlig varning för att ha gjort ett så oacceptabelt inlägg i ett sammanhang så man kan koppla det till hans yrkesutövning. Jag vill tacka dig för att du hörde av dig. Sånt här blir ju trots allt bara värre om det växer till sig utan att man i tid blir varse om det.”

Ett resolut och snabbt agerande som inger hopp!


Antal kommentarer: 6

Jakob Hammarbäck

Helt rätt.
Att gå till arbetsgivare är alltid ett kraftfullt verktyg. Man är inte privat på internet, utan bär alltid med sig sin yrkesroll- speciellt om man gör inlägg som rör jobbet, jobbsituationer eller liknande.
Själv kallas jag av andra för ”Cykelpredikant” och hoppas att jag inte är alltför påflugen i mitt missionerande.


Krister Isaksson

Jakob, ja man hoppas ju att en arbetsgivare tar avstånd från dessa utspel och markerar att de på intet sätt är acceptabla om de kommer till deras kännedom.
Har du hört någon säga ”Bilpredikant” eller ”Kollektivtrafikpredikant”? För mig är sådana uttryck ett maktspråk, visar tydligt vilka normer som dominerar/styr och förminskar eller tom förlöjligar det du arbetar för/med.


Erik Sandblom

Jag har varit förskonad och nästan alla motortrafikanter är snälla mot mig. De kör helt över i andra filen och blir inte arga, även när jag klantar mig.
Cykelbaneplanerare däremot. De har ett attitydproblem. De kan aldrig lägga slät asfalt och på kontoret har de tydligen inga linjaler. Så fort det är en korsning säger planerarna OJ DET HÄR ÄR FARLIGT bäst vi lägger in några tvära svängar. De önskar nog att de fick sätta upp en såndär skylt ”cyclists dismount” i varje korsning men det kanske kommer?


Krister Isaksson

Erik; lite cykelplanerar-bashing! Kanske finns hopp på den fronten också!


Johannes Westlund

Erik, vad gäller cykelplanerare är min uppfattning, efter viss interaktion via YIMBY och cykelgrupper på facebook att de ofta är både engagerade och kunniga. Men det verkar hänga på personer. Dvs det saknas verktyg och strukturer för att säkerställa konsistent (god) kvalitet i de nya lösningar som utarbetas löpande. Detta är en radikal skillnad från biltrafikplanering tyvärr.
Den boven jag är tröttast på just nu är entreprenörerna. Ett hål som legat öppet veckor eller månader vid ett vägarbete. Kontaktar TK via facebook. Det är asfalterat dagen efter. Det verkar som att entreprenörer gärna struntar i att fixa till det för cyklister. Tror att de liksom kan komma undan med det och pressa ner kostnaderna lite grann. Jag tror det är viktigt att vi cyklister är på TK så att TK är på entreprenörerna så att entreprenörerna vet att det inte går att smita.


Krister Isaksson

Johannes, nu måste du ha ont i huvudet för du slog just huvudet på spiken!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Mer om cyklisthatet


 

Min bloggkompis Åsa skrev härom dagen ett inlägg om detta, att det finns en del motorfordonsförare som använder sitt fordon som vapen och utsätter cyklister för mycket stor fara. I går blev jag intervjuad av SVT:s lokalnyheter ABC om detta obehagliga och farliga fenomen, om cykelförhållandena i Stockholm och vad som kan göras. Ni kan läsa mer här och under dagen läggs inslaget ut. Live sänds det nu under morgonsändningarna och sedan ikväll 19.15

EDIT: Här kan ni se inslaget i morgonsändningen


Antal kommentarer: 8

n

Bra intervju Krister! =)


Erik

Bra intervju. Anmärkningsvärt är dock att det inte en enda gång under inslaget talas om inkompetenta bilister. Givetvis förekommer felaktigt beteende i båda ”lägren” men det är ju knappast en vild gissning att de bilister som har svårt att hantera cyklister i trafiken generellt även kör som krattor. Hur många gånger har man inte behövt vinka förbi bilar som inte vågar köra om till exempel?


Krister Isaksson

n, tack för dina ord!


Krister Isaksson

Erik, Jag tror vi går mot ett förhållande där vi kommer få än mer nyanserade beskrivningar av alla trafikantrupper och förhållandena i transportsystemet. Jag har arbetat med dessa frågor i över 15 år och det är en stor förändring som skett och hur cykel beskrivs nuförtiden. Det tar bara lite tid…


Johannes Westlund

Håller med Erik. Det finns 2 saker man kan konstatera:
– Bilister bryter oftare mot lagar och regler, brotten är allvarligare och säkerhet samt framkomlighet påverkas i stor utsträckning
– Cyklister bryter färre lagar och orsakar i regel inte några negativa effekter på säkerhet eller framkomlighet.
Det känns tråkigt att detta inte kommer fram. Visst, det är olagligt att till exempel göra en högersväng mot rött, men för cykel är en sådan regel komplett onödig. Den finns för att det är ett problem när man gör manövern med ett 15 gånger större fordon. Att cyklisterna ska följa en sådan regel handlar egentligen bara om trångsynthet och missunsamhet. ”Ska jag, ska minsann alla andra också”. Det känns inte särskilt konstruktivt. Den här debatten behöver upp till ytan mera tycker jag. Många känner inte ens till att det inte bara är tillåtet utan också uppmuntrat att köra om bilköer på höger sida när man cyklar. En mycket bra frihet som faktiskt som undantag tar hänsyn till att cykeln är ett litet och smidigt fordon.


Karin

De missade en anledning till cyklisthatet i sin lista: bilister som inte kan trafikreglerna. Har flera gånger blivit utskälld eller tutad på av bilister som inte förstår vad cykelboxar är, eller att cyklister ska cykla på vägbanan om det inte finns en cykelbana. Till exempel.
I princip håller jag med Erik nedan alltså.
Läge för en utbildningskampanj av BÅDE cyklister och bilister.


Jocke von Scheele

Såg inslaget igår och blev väldigt positivt överraskad – det var nästan ingenting av det vanliga, populistiska ”cyklarna är anarkister som måste utbildas” och väldigt mycket cykelperspektiv. Och du gjorde bra ifrån dig – framstod som kunnig och balanserad, till skillnad från den bilist som också intervjuades.
Jag hoppas detta inslag markerar ett trendbrott vad gäller medierapportering! 🙂


Krister Isaksson

Jocke, tack! Min personliga uppfattning är att det trendbrottet har redan börjat, det är en stor skillnad de senaste åren jämfört med när jag började arbeta med cykel för 15 år sedan.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Avslappnad cykling


 

När man kan slappna av, när man kan njuta en liten stund, inte behöva vara på helspänn hela tiden. Är det då det börjar bli en cykelstad?








Antal kommentarer: 3

Johan Malmros

En alldeles utmärkt definition på en cykelstad. Med den definitionen bor jag i en cykelby 🙂


Erik Johansson

Man borde ta det lugnare på cykeln, men vad svårt det är att sänka hastigheten. Vi varje rödljus så får jag rivstarttendenser, min motivation är att öka trafikflödet för de som cyklar bakom mig.


Krister Isaksson

Erik, jo det kan onekligen vara svårt att hålla tillbaka. Och det som är lugnt för mig är snabbt för en annan cyklist…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 8

LarsE

Kan bara hålla med, barn, cykel och ett underbart sommarväder. Oslagbar kombo


Krister Isaksson

LarsE, ja det är verkligen en njutning, att höra deras glädjetjut i nedförsbackarna när pappa lyckas få upp lite fart är berusande!


LarsE

En Dansk far berättade häromåret i en tidningsartikel att han varit på cykeltur i Köpenhamn, med sin 3-åriga dotter i barnsadeln fäst framför honom på ramen. I e dedförbacke så höll han igen farten lite, men dottern ropade: Kör staerkere far, kör staerkere!


Krister Isaksson

LarsE, underbar berättelse!


Ulrika

Fina du har! Mina borde va llika små men en tar studenten nu.. Ta vara på tiden!


Krister Isaksson

Ulrika, Tack! Helst skulle jag också var föräldraledig igen när de är 6 år, sedan igen när de är 10 osv osv. Skulle vara kul att under längre perioder kunna göra olika saker!


Thomas Egrelius

Hade min 2-åring med i barnstol bak på tandemcykeln när jag var pappaledig och jag med polaren tränade inför årets vätternrunda i höstas. Hon älskade det. Och fort ska det gå. 🙂


Krister Isaksson

Thomas, härligt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*