Bli vän med vinden


Nästan all taktik inom landsvägscykling handlar om att det är lönlöst att ensam utmana vinden. Att ”ligga på hjul” bakom en ensam cyklist i hög fart kan minska luftmotståndet med 20-30 procent. Och skillnaden blir ännu högre om du jämför vad en ensam cyklist måste utstå till skillnad från en cyklist som befinner sig mitt i en stor klunga. Dessutom ökar skillnaden ju högre hastigheten är.

Landsvägscykling handlar därför mycket om att lära sig använda vinden till fördel för sig själv och nackdel för sina konkurrenter. Men även när det gäller träning och motionscykling finns det mycket att vinna på sund vindhantering.

Det normala när man tränar landsvägscykling i grupp är att turas om att ligga längst fram och därmed dela på jobbet och farthållningen. Då skillnaden mellan att ligga längst fram eller i klungan är stor kan det även användas för att jämna ut förhållandet mellan olika tränade så att intensiteten blir lika, oavsett nivå. Bättre tränade får alltså ligga först och mindre tränade sist, så att intensiteten blir lagom för alla inblandade efter behov.

Testa vindskydd
En fördel med att ständigt byta plats i träningsgruppen är att du också utvecklar din förmåga att ligga nära andra cyklister, oavsett om det är på sidan, framför eller bakom. Här bör du även passa på att använda dina känselspröt för att lära dig hitta det bästa vindskyddet. När du ligger på sista hjul kan du också passa på att ta ut svängarna lite extra och till exempel testa hur långt du kan släppa framförvarande cyklist innan vindskyddet försvinner. Eller förflytta dig i sidled om det blåser kantvind för att hitta ”the sweet spot”.

Men när man ligger tätt placerad bakom andra cyklister gäller det att vara beredd på allt. Som att någon plötsligt reser sig och skjuter tillbaka cykeln, att det kommer en backe, en tvär sväng eller kanske en krasch. Att hålla blicken i backen är därför ingen bra idé. Grundtipset är istället att titta på och bortom framförvarande cyklists sadel. Med jämna mellanrum gör man också större svep förbi hela klungan för att se vad vägen bjuder på en bit fram.

Vind på tävling
I tävlingssituationer gäller det verkligen att tänka sig för om det blåser kraftigt. Tävlingar med hård vind sliter sönder startfälten lika effektivt som tuffa berg. Skillnaden är att i bergen spelar det ingen roll hur du placerar dig i klungan, du kan aldrig köra snabbare än din egen fysik tillåter. Men på en platt väg, i mot- eller kantvind, kan du med enkelhet hänga med betydligt starkare cyklister om du ligger rätt placerad.

I skarpa lägen och hård vind är det också viktigt att du alltid sparar några procent när du ligger i spets och drar din grupp eller en hel klunga. I blåsväder är risken nämligen stor att du inte får någon optimal plats i klungan efter en tuff förning. Och har du slut på reserverna tar det inte lång tid innan du kanske får släppa hela klungan.

I stark vind kan det vara svårt att få en klunga till samarbete då uppgiften längst fram är betydligt tuffare. Ett sätt att tvinga igång rörelsen i klungan är att till exempel lägga dig på vägens vänstra sida om det blåser kantvind från höger. Då blir det svårt att få vindskydd bakom dig och därigenom kan du tvinga fram en rotation i klungan.

Tio tips för att bli vän med vinden.

  1. Planera din träningsrunda efter vindriktningen, så att du går ut i motvind när du är fräsch och har medvind hem när du är sliten.
  2. Planera din position i klungan utifrån vindriktning och vägens riktning. Har du koll på varifrån vinden kommer och vet hur vägen svänger kan du lägga dig på rätt sida av klungan innan gruppen till exempel drabbas av kantvind efter en nittiogradersväng.
  3. Växla mot vinden i en grupp. Det innebär att den som drar alltid slår av från förstapositionen mot vinden. Om vinden kommer från höger slår förste man av åt höger, då han har cyklister bakom sig till vänster…
  4. …men om vinden eller vägen vänder byter man också rotationsriktning i gruppen. Detta måste man också förvarna sina kamrater om. Ibland känner cyklisten i dragposition detta inte lika tydligt som den som ligger på hjul, så verbal kommunikation är att föredra i alla lägen.
  5. Bästa positionen i en större grupp är oftast med ditt framhjul en bit in mellan två framförvarande cyklisters bakhjul. Det är ett begränsat utrymme så var aktsam, men där är du skyddad både framifrån och från kantvind.
  6. Lider du brist på backar där du bor men vill ändå träna upp din åkstyrka kan motvinden vara ett hyfsat substitut. Och bra mental träning.
  7. Lider du brist på fartträning kan medvinden vara en hjälp att få lite fartkänsla i dina intervaller. Och en bra boost för självförtroendet.
  8. Attackera innan ett avsnitt med mot- eller sidvind. Klungan kommer inte vara lika sugen på att jaga dig som när de har vinden i ryggen. Men var beredd på att jobba hårt!
  9. Medvind gör det jobbigare att åka med klungan i hög fart, eftersom vinsten med att ligga i klunga blir mindre för varje individ än när vinden kommer framifrån. Och medvind gör det svårare för en enskild cyklist att lyckas med en utbrytning eftersom det även är mindre jobbigt att jaga i klungan.
  10. Planera din position inför spurten utifrån hur vinden blåser. Men var medveten om att alla andra också kommer att försöka spurta om på ”läsidan” av konkurrenterna. Där blir det trängst.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Emilia Fahlin klar för OS!

Den svenska OS-truppen växer och nu är Emilia Fahlin med på listan! Med 100 dagar...

Läs mer

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.– Vi måste agera...

Läs mer

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i...

Läs mer

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia...

Läs mer

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar

Crowdfundingkampanj försöker lyfta frågan om den bisarra skillanden i prispengar mellan dam-och herr eliten. Efter...

Läs mer
Dubbel omstart för Emilia Fahlin

Efter fjolårets Coronastympade säsong är det dags för Emilia Fahlin att starta om i dubbel bemärkelse. Till helgen är det...

Läs mer
Mathieu van der Poel har äntligen lärt sig att njuta

Stålmannen. Allätaren. Ett mirakel på hjul. Superlativen haglar över den mångsidiga nederländaren Mathieu van der Poel. Men det är först...

Läs mer