Åtalad för att ha cyklat på väg – fick böta 500 kronor


Det hade varit mer trafiksäkert om Andreas Grass hade använt cykelbanan. Det menar tingsrätten i Lund och dömer Grass till 500 kronor i böter för att han använde vägbanan trots att det fanns en cykelbana.
Andreas Grass bor i Staffantorp utanför Lund. Den 8:e oktober förra året var han på väg hem från jobbet och valde att cykla på vägbanan på Södra vägen i stället för på den cykelbana som löper parallellt med Södra vägen.
Vid utgången av en rondell stötte Grass samman med en bil. Grass hävdade att bilisten körde på honom bakifrån, bilisten hävdade att Grass själv körde på bilen. Händelsen resulterade i två åtal. Grass åtalades för att olovligen ha använt körbanan, bilisten för att inte ha hållit tillräckligt avstånd till Grass.
Den 29:e september föll domen. Grass dömdes att betala 500 kronor i böter för förseelse mot trafikförordningen. Åtalet mot bilisten ogillades eftersom åklagaren, enligt tingsrättens bedömning, inte hade kunnat visa att bilisten höll för litet avstånd till Grass.
Andreas Grass hävdade i rättegången den 15:e september att det var mer trafiksäkert att han valde vägbanan, eftersom han skulle göra en vänstersväng strax efter rondellen och menade att han hade stöd i trafikförordningen för sitt val.
Tingsrätten tolkar trafikförordningen annorlunda och menar att det hade varit mer trafiksäkert om han hade hållit sig på cykelbanan tills det var dags att svänga vänster.
Trots bötesstraffet säger Andreas Grass att han även i fortsättningen kommer att använda vägbanan där han bedömer det som mest trafiksäkert.
– Jag gör det av hänsyn inte bara till mig själv utan också till medtrafikanterna. Jag cyklar fort och det medför risker att jag ska krocka med andra cyklister på cykelbanan och med fotgängare, säger han.
Andreas Grass fruktar att tingsrättens dom kan användas av bilister som ursäkt för att försöka tränga bort cyklister från vägbanan.
– Många bilister retar sig på cyklister som använder vägbanan där det finns cykelbana. I värsta fall kan en dom som denna uppmuntra ett aggressivt beteende mot cyklister, menar han.
Text: Anders Ljungberg


Antal kommentarer: 4

Erik Greijus

Just det sista stycket beskriver en skrämmande och inte alls orealistisk vision. Redan idag finns det gott om bilister, buss- och lastbilschaufförer som gärna visar vem som inte hör hemma på vägen.


Bo Hedin

Läs mer om detta också på Skånskan.se
http://www.skanskan.se/article/20100929/LUND/709299908/1057/*/blev-pakord-av-bil—far-bota


J R

Som fd. yrkesförare och cyklist hoppas jag verkligen att detta dom från tingsrätten överklagas till högre instans för en bättre och mer noggrann bedömning att vem har rätt och vem har fel i detta ärende.
Om detta fall inte provas i högre instanstan så är risken stor att vi cyklister får se till att beväpna oss mot bilister och att någon förr eller senare får sätta livet till i detta krig.


christophe herly

jag får höra från bilister i min egen familjekrets (tragiskt tyvärr) som hånar mig och alla andra cyklister att vi inte har på vägarna att göra! cyklism om något borde uppmuntras eftersom sporten dels främjar en positiv hälsoutveckling i samhället, är ett miljövänligt transportmedel (men väl ett hot mot kommunala färdmedels inkomst eftersom det blir ett bortfall). folk beter sig aggressivt mot helt oskyddade cyklister, sprayar med strålkastarspolningen, kör nära, tutar etc. helt oacceptabelt, farligt och det kan ju inte vara vettigt att vi har en sådan samhällsutveckling, det måste väl de flesta vettiga människor inse! Lagstiftaren måste ändra på detta och ta på allvar de anmälningar mot bilister som görs. om de 0,5 procent av bilisterna som beter sig så får härja fritt och aldrig sätts dit pga brist på bevis har vi en farlig utveckling som kommer att leda till personskador och tragiska slut! jag har själv blivit omkörd av bussar i 70 km/t med 10 cm mellanrum och nästan blivit kastad i diket, men som alltid hann jag inte memorera regnumret då jag hade fullt upp med att inte förolyckas själv. Cyklisterna MÅSTE tillåtas använda vägarna!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer

"Cykling är framtiden"

Det här kommer ju inte som en nyhet för oss cyklister, för vi vet ju...

Läs mer

Få cyklister är nöjda med läget i kommunerna

Cykelfrämjandets nya nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern visar att Örebro, Karlstad och Finspång är Sveriges bästa kommuner att...

Läs mer

Ernesto Colnago för arvet vidare

I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus,...

Läs mer
Bicycling #5 - ute nu!

En liten tjuvtitt på årets femte nummer av Bicycling Inte prenumerant? Just nu under Coronatider behöver vi ert stöd lite...

Läs mer
Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla eller gå till skolan! Då...

Läs mer