Ät och drick – så du klarar Vätternrundan

Ät och drick – så du klarar Vätternrundan


Ryggfickan på cykeltröjan är en bra plats att förvara godbitar och cykelenergi. En del väljer att ha någon typ av ramväska på cykeln, och även denna utgör en ypperlig gömma för ditt ätbara bagage som ska resa med dig mot målet.

Ta med någonting som är enkelt att fiska upp i farten. Under ett längre lopp kan det vara bra för både magen och prestationen att ha någonting mer att arbeta med än endast gel. Packa därför gärna med en banan, någon energikaka och lite torkad frukt.

Under loppet – drick innan du är törstig och ät innan du är hungrig. Precis som en skicklig schackspelare, alltid steget före.

Vätskan hjälper kroppen att kyla ned sig, och ser till att blodet behåller sin volym. Den ser också till att våra celler och andra kroppsfunktioner fungerar som de ska och mår bra.

När du laddar upp med vätska inför loppet kan du göra en överslagsberäkning på cirka 30-35 milliliter vätska per kilo kroppsvikt. Uträkningen ger dig en siffra på kroppens vätskebehov en vanlig dag.

Exempel
60 kilo x 30 till 35 = 1 800 till 2 100 ml per dag


Foto: Micke Fransson/Vätternrundan

Vid hård träning ökar vätskebehovet. Du bör därför addera ytterligare vätska en dag där träning ingår i planen. ”Vätskeladdning” kan enkelt göras genom att försöka ge kroppen balans. Att dricka extrema mängder dagarna innan kommer inte att hjälpa mycket mer än att antalet toalettbesök ökar. Försök istället att dricka bra varje dag. På så vis blir det en vana både för huvudet och kroppen. 

Ditt vätskebehov – tänk på att:

• Vi har individuella behov
• Kolla din vätskebalans genom färgen på din urin samt din kroppsvikt
• Kaffe och te räknas som ett positivt intag av vätska och är inte endast vätskedrivande
• Mat innehåller också vätska

Vätska – tajming och mängd

• 1-2 timme före aktivitet: 470-590 ml (tillför gärna kolhydrater om du ska vara aktiv längre än en timme)
• 30 minuter före aktivitet: 250-470 ml 
• Var 15:e minut under aktivitet: 100-250 ml  
 

Missa inte depåerna
Är Vätternrundan ditt stora mål? I så fall finns det nio depåer längs med banan. I depåerna finns saft, honungsdryck, vatten, blåbärssoppa, kaffe, bullar, saltgurka samt Enervit sportdryck. I vissa depåer finns bananer. Alla depåer har även glutenfritt bröd.

Passa gärna på att äta lite riktig mat här om du är ute längre än de allra snabbaste. Sammansättningen av kolhydrater, fetter, protein, salter och mineraler i form av varm lagad mat kommer att bidra till ett större välmående under och efter loppet. Ett välmående som också är en stor del av prestationen. Det betyder att ”optimal kost” i form av olika ersättningar och tillskott inte ensamma kommer att bidra till att loppet blir snabbare eller trevligare. Att hålla kroppen, sinnet och magen på gott humör har du alltid igen i längden.

Under Vätternrundan 300 km serveras lagad mat i Jönköping och Hjo. I Jönköping serveras gröt alternativt köttbullar/vegetariska biffar och potatismos och mjölk. Färdens huvudmål serveras i Hjo och består av lasagne, där även en laktos- och glutenfri vegetarisk lasagne serveras. 


Ernesto Colnago för arvet vidare

Ernesto Colnago för arvet vidare


I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus, är cykelns form och funktion i grunden oförändrad. Det här fantastiska arvet berikar, upplyser och inspirerar oss. Och en av de sista levande länkarna till denna rika historia är fortfarande Ernesto Colnago.

Näst efter Eddy Merckx är Fausto Coppi en av cyklingens riktigt stora legender. Men till skillnad från Merckx, som fortfarande lever, så gick Coppi bort redan 1960. Så det är få som lever som träffat honom i verkligheten, men Ernesto Colnago är en av dem.

Han sitter mitt emot mig och lutar sig framåt.

– Så, Fausto Coppi. Det här var Il Giro 1956. Jag var mekaniker hos min vän Magni, förstås. Jag jobbade för honom. Men Coppi var min idol. En dag hade Fausto problem med sin cykel. Jag hjälpte honom. Och Coppi betalade mig 1 000 lire. De pengarna hade jag i min ficka i 20 år, säger Ernesto Colnago.

I dag är han 88 år och en levande legend. Han har varit en del av den professionella cykelsporten längre än någon annan nu levande person. Han har sett allt och gjort allt, och hans cyklar är ett av sportens mest kända varumärken.

– Tänker du på cyklar så tänker du Colnago. Jag blev Colnago eftersom jag tänker utanför ramarna. Alltid. Jag var först med custombyggda ramar, säger han.

Ernesto Colnago på fabriken utanför Milano

Colnagocyklar har det cyklats på i över sex decennier. Företaget firade sitt 60-årsjubileum 2014. Som mekaniker och senare teamsponsor har Ernesto arbetat på 25 Tour de France och 25 Giro d’Italia och på alla de andra loppen som står i tävlingskalendern. Med andra ord: om det har hänt så är chansen stor att han var där när det hände. Colnagocyklar har vunnit 62 världsmästerskap, 38 klassikerlopp, 21 grand tours och 18 olympiska medaljer.

Här sitter han nu, i sitt enorma kontor, och ser ut exakt som Ernesto Colnago. Som många kända människor är han mindre än man tror. Men han utstrålar den där sortens starka karisma som man varken kan lära sig eller köpa eller stjäla. I årtionden har människor förstått att vara tysta och lyssna när han talar, och det är det han fyller rummet med – känslan av pondus. Hans blotta närvaro betyder att någonting av vikt är på väg att ske, eftersom ingen släpper in en man med en sådan status i ringen utan anledning.

Ernesto Colnago omnämns ibland som Maestro eller Capo
– bossen. Men det är bara fånerier. Colnago jobbar åt oss – för cyklingen. Det kan vi se. När vi tittar på hans senaste modell i en cykeltidning eller känner på den i en cykelaffär. Du kanske till och med kan köpa en – eller om du har tur, träffa honom i verkligheten.

Från kontoret på Colnagofabriken ser man hans privata hem på andra sidan gatan. Det är ett enormt gods. På gallergrinden framför infarten sitter Colnago-loggan. Den kom till en kväll när en journalist på La Gazzetta dello Sport, Bruno Raschi, drog klöveress ur en kortlek och uppmanade Colnago att registrera det som ett varumärke.

C60 som byggdes i fabriken direkt under Ernestos hus

Vi känner till historien. Faktum är att det inte finns så mycket kvar att berätta om en man som Ernesto Colnago. Hans liv i cyklingens tjänst är väldokumenterat. I hans kontor finns så många minnesföremål att det gott och väl skulle räcka för att fylla ett medelstort museum. I korridorerna hänger foton från cykelsportens färgrika historia de senaste sju eller åtta decennierna.

Signor Colnago, har du blivit den man du trodde att du skulle bli när du var ung?

– Jag besökte Enzo Ferrari 1984. Jag var så oerhört nervös att det nästan inte går att beskriva. Och där var han. En gammal man, 87 år då – precis som jag är i dag. Ferrari bar mörka solglasögon i sitt mörka kontor. Jag satte mig. Han frågade hur gammal jag var. Jag svarade att jag redan var en gammal man, jag var 54 då. Enzo Ferrari var tyst. Sedan sa han: ”Du borde skämmas. Jag började bygga fantastiska bilar när jag var 54!”

Ha! Det var ett bra svar!

Han lutar sig framåt och fortsätter sin berättelse:

– Kolfiber är ett speciellt material. Vi började vårt samarbete med Ferrari eftersom kolfiber var nästa steg i utvecklingen och eftersom jag trodde att Ferrari var den bästa partnern när vi skulle ta steget från stål till titan och vidare till nästa nivå. Cykelindustrin utvecklas. Men folk var skeptiska och litade inte på att cyklarna skulle klara belastningen rent mekaniskt. Med det gjorde de. Vi vann Paris-Roubaix fem år i rad. Titta. Det här är kolfiber, och det här med.

För Colnago har det ofta handlat om just detaljerna

Han tar två till synes identiska rör i kolfiber och slänger det ena mot golvet. Det skräller plågsamt högt. Sedan slänger han det andra röret. Det avger bara ett litet mjukt ljud när det landar på golvet. Han tittar på mig. Jag nickar. Det han menar är: Det första röret är värdelöst. Och jag gjorde det andra.

Han sätter sig ner, tar fram sitt anteckningsblock och visar massor med anteckningar, nedskrivna på allt från kuvert och tidningar till flygbiljetter.

– Titta. Det här är från en resa till Hong Kong. Jag jobbade på en ny design på flyget. Du ser de olika skisserna? Och det här är från Mexico tror jag. Japp. Jag ritar på en ny ram här. Du ser hur jag har ändrat den.

Att se honom visa sina anteckningar och lyfta på saker ger mig gåshud, eftersom allt det här kommer att visas upp för eftervärlden en dag, iordningställt och presenterat av Colna- goarvets framtida förvaltare – iförda vita handskar. Men just nu är det bara anteckningar. Han slänger dem på skrivbordet.

C64 en modern klassiker som byggs i Italien

Vi pratar lite mer, om småsaker. Han besvarar sällan en fråga rakt upp och ner, hans tankar verkar vandra fritt. Det är som att Colnago som person samtidigt övervakar geniet Colnago som råkar vara han själv. Det syns i sättet han tittar på en eller tittar bort, som om han hela tiden överväger sitt nästa drag. Att samtala med honom känns som att kliva ner i hans inre monolog.

Plötsligt reser han sig.
– Du förstår, kreativitet föder sig självt. Du kan inte köpa det. Min hemlighet? Res mycket. Sov lite. Flyg jorden runt. Vid ett tillfälle tar han upp en bok: ”De 1 000 bästa cyklarna”. På omslaget: en Colnago. Sedan tar han upp en cykeltidning. Han pryder omslaget. Rubriken lyder: ”Legenden”. Sedan visar han mig en bok om Colnago, därefter några bilder på hans vinnarcyklar mellan benen på världens mest kända cyklister.

Det känns nästan som att Ernesto är anställd på Colnagos egna museum, med uppgiften att vårda och stärka sitt eget eftermäle. Museet är givetvis också en fullt fungerande cykelfabrik med kontorsmänniskor och fabriksarbetare. Men allt i den här byggnaden hör på något sätt också hemma på ett museum. Allt här har ett historiskt värde i den professionella cykelvärlden – prylarna, cyklarna, mannen … allt.

Det senaste tilskottet V3rS

I visningsrummet några timmar senare. Här är de. Cyklarna. Han har antingen fått dem personligen från cyklisterna eller tagit dem efter mållinjen eftersom han instinktivt förstått värdet i en vinnares cykel. Colnagos presschef, Alessandro Turci, berättar med låg röst:

– Signor Colnago är outtröttlig. Han säger att jag alltid måste tänka på företaget, på cyklarna. Han säger: ”Vad är ett bra namn på en ny cykel?” eller ”Hur ska vi utveckla ditten och datten?” eller ”Tänk på det här, glöm inte det där!” Jag lyssnar och försöker lära mig, men det är lite stressande att vara i närheten av honom. Han arbetar hela tiden. Titta. Det där är hans hus, rakt över vägen. Så du förstår hans inställning. Han säger till mig: ”När du är på toaletten så vill jag att du tänker på cyklarna!”

Ernesto Colnago är ett av cykelsportens landmärken. Han är lika känd bland cykelfansen som Poggio eller Oude Kware- mont. Han är vår sports historia, och han hyllas för att han har lyckats. Men han hyllas inte bara för vad han har gjort och för vad han gör än i dag, utan även för sin ålder. Inga hyllar sina gamla som italienarna gör. Vart Colnago än går så får han uppskattning, för att han är en av de sista mästarna. I Italien är Ernesto Colnago en nationalklenod.

Master 10, en klassiker i stål som fortfarande går att köpa

Vägen som skiljer fabriken från hans gods är smal. Där finns ett övergångsställe. Det går från grinden till hans hem där han tillbringar sin fritid med att tänka på cyklar till porten till hans fabrik där han tillbringar arbetsdagarna med att tänka på cyklar. Det tar ungefär fyra sekunder att gå över det.

Ernesto säger att allt handlar om cyklarna. Men det gör det förstås inte. Självklart inte, funderar jag. För på skriv- bordet har han bilder på sina barn och på sin framlidna fru. Så givetvis måste han tänka på något annat än cyklar. Men var gör han det? När gör han det?

Kanske på det där övergångsstället. Den där stunden då signor Colnago är mellan sitt jobb och sitt hem. Jag tror att det är där och då det händer, i det där ingenmanslandet. Den korta vägsnutten är rimligtvis den enda platsen där han kan ägna sig åt vardagligheter mellan cykelfunderingarna. ”Mjölk. Har vi mjölk?” Om han nu ens gör det. Kanske är det i stället just det faktum att gränsen mellan arbete och fritid knappt existerar för Ernesto Colnago som är förklaringen till att han uppnått så mycket under sin livstid. Kanske är det just för att allt, precis allt, handlar om cyklarna.

Den 4 maj kom nyheten att Ernesto Colnago sålt majoriteten av sina aktier till Chimera Investments ett investmentbolag baserat i Abu Dhabi. Ernesto själv menade att detta kommer kunna garantera Colnagos framtid. Fabriken och enheten som nämns i denna text kommer fortsatt vara basen för Colnago. Men exakt hur delaktig Ernesto själv kommer vara i framtiden är dock lite oklart, men nog har denna 88 åriga legend vid det här laget gjort sig förtjänt av pension.


Ny Scalpel från Cannondale

Ny Scalpel från Cannondale


Lägre vikt, flackare vinkar och några spännande lösningar, säg hej till nya Scalpel.

Första gången en Cannondale Scalpel såg dagens ljus var 2001, så det är en klassiker av rang som nu har fått gå igenom ytterligare en omarbetning. Nya Scalpelramen väger in på strax över 1900 gram, vilket (precis som tidigare versioner) gör den till en av de lättare på marknaden. Som komplett cykel väger värstingversionen in på 9.8 kilo. Går man ner ett snäpp på skalan till billigare och den enklare specade Scalpel 2 ligger vikten på relativt låga 10.7 kg. Förutom att ha blivit bantad har den fått ett nytt ”Four-bar FlexPivot” dämparsystem som bjuder på patenterade flexzoner av kolfiber i baksvingen. Trots sin inriktning på XC/race får man plats med upp till ganska feta 2.4″ däck.

Vinkeln på styrröret är nu hela 1.5 grader flackare och sadelröret en grad brantare, jämfört med utgående modell. En geometri som designad ihop med Cannondales enbenta gaffels (lefty) extra långa offset. Förändringar som ger cykeln fördelar över teknisk och stökig terräng, i synnerhet när det går utför.

Scalpel Carbon 2

I samma veva släpper man Scalpel SE. Nej den är inte svensk men har fått en slaglängd på 120 mm (istället för 100) ännu flackare vinklar och en dropperpost. En lätt trailhoj helt enkelt.

Women’s Scalpel Carbon SE

Cyklarna får även Cannondales nya STASH Kit, ett miniverktyg som göms under flaskstället. (Fabric 8-in-1 miniverktyg, ett Dynaplug tubeless plugg kit och plats för en CO2-patron eller pump)

Nya Scalpel kommer i åtta olika versioner inklusive nya Scalpel SE och några damversioner.

Svenska priser på hela serien:
Scalpel HM 1 REP                                                        SEK 92,999
Scalpel Carbon 2 SLT                                                  SEK 57,999
Scalpel Carbon 2 Women’s PUR                              SEK 57,999
Scalpel Carbon 3 BLK                                                 SEK 49,999
Scalpel Carbon 3 CRD                                                SEK 49,999
Scalpel Carbon 4 HLT                                                 SEK 43,999
Scalpel Carbon SE 1 SGY                                            SEK 57,999
Scalpel Carbon SE 2 SBR                                            SEK 43,999
Scalpel Carbon SE Women’s LAV                             SEK 43,999

Det är förövrigt även denna hoj som Team Bicycling kommer köra på under säsongen 2020.


6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö

6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö


Region Gävleborg har precis sagt ja till att medfinansiera Cykla Järvsö AB för att bygga hållbara cykelleder för Cross Country (XC) i Järvsö. 6 miljoner kronor satsas nu på att bygga varierande och roliga leder som ska erbjuda cykling för alla.

Järvsö har sedan tidigare en Downhill park och en Skills park av hög internationell standard. Det som har saknats i utbudet är bra Cross Country-leder. Tack vare Regionens stöd kommer man redan i sommar att börja gräva och den första leden beräknas vara klar i juli.

Cykla Järvsö AB planerar att bygga ca 35 km XC cykling under en tid av 2 år. Målet är att bygga xc leder som är roliga, hållbara och säkra. Lederna designas utifrån vilken svårighetsgrad de ska ha, den lättaste leden som benämns grön, blir bred, slät och flack. Blå led är nästa svårighetsgrad och blir lite mer en stig med större höjdskillnader. Röd led är tekniskt svårare, men även den en säker led. I sommar kommer det att börja byggas grön och blå led och redan befintliga leder kommer att få nya sträckningar. Avgörande för satsningen har varit att den är långsiktigt hållbar. En av grundstenarna är samarbetet med markägarna och deras skogsbruk, där man säger att man har hittat en bra modell för hur man ska planera lederna för att det ska fungera bra för båda parter.

Antalet människor som cyklar Cross Country har ökat lavinartat i Sverige. Lederna som nu ska byggas är tänkta att ytterligare stärka Järvsö som cykeldestination ”Det är sista pusselbiten som behövde falla på plats och ger förutsättningar för en fantastisk utveckling av besökande gäster på barmarksäsongen” heter det i ett pressmeddelande.

”Jag är väldigt glad för den hjälp vi har fått på vägen från Destination Järvsö AB och Ljusdals kommun och för att Region Gävleborg ser vilka positiva effekter investeringen kommer ge som fler arbetstillfällen, förbättrad folkhälsa, ökat antal besökare och ökad inflyttning” säger Fredrik Jelk, VD Cykla Järvsö AB.


Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021

Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021


Årets ŠKODA Cycling Team kommer ges en ny chans på Vätternrundan 2021. Denna säsong kommer laget att fortsätta träna tillsammans och cykla Vätternrundan på hemmaplan i mindre grupper, för att nästa år äntligen få stå på startlinjen i Motala med målet att klara tidsgränsen åtta timmar.

– Sedan beskedet kom att Vätternrundan ställer in årets lopp har vi jobbat febrilt med att utvärdera olika alternativ. Trots att det inte blir den säsong laget förväntade sig, blir det en värdig upprampning till nästa, säger teamansvarige Erik Leonsson.

Veronica Nilsson, spons- och pressansvarig på ŠKODA fortsätter:

– Viktigast är självklart att vi tar hand om våra cyklister och inte utsätter någon för smittorisk, samt att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Men vi vill också hålla alla motiverade och så långt som möjligt infria deras förväntningar om att vara med i teamet. Det är en väldigt speciell tid vi lever i just nu, och med det krävs extraordinära beslut. Detta är första och enda gången samma lag får köra två år i rad.

– Som bilpartner till Vätternrundan är det också viktigt att vi stöttar dem i denna svåra tid. Det är glädjande att organisationen varit så snabba och kreativa med lösningen att alla får köra och tillgodogöra sig loppet på hemmaplan. ŠKODA kommer stötta med supportbilar och organisationen kommer att lotta ut dem bland er som planerar köra loppet i egen regi, fortsätter Veronica.

Beslutet innebär att det inte blir någon rekrytering av nya cyklister i höst. I stället kommer ŠKODA ta möjligheten att bygga ett mycket starkare och mer förberett lag än någonsin.

– Vi hoppas på förståelse hos alla aspirerande cyklister som ville söka sig till oss nästa år. Att komma med i teamet är något unikt och ett minne för livet, att cykla Vätternrundan tillsammans under 8 timmar är en stor del i det. Det löftet vill vi inte tumma på. Vi hoppas och tror att alla håller med om att årets lag förtjänar en ny chans nästa år, avslutar Erik Leonsson.


Coronasmittan stoppar Vårgårdas World Tour

Coronasmittan stoppar Vårgårdas World Tour


Vårgårda CK tvingas ställa in sin World Tour-tävling för damcyklisterna. Världseliten skulle ha tävlat i Sverige och Vårgårda i början av augusti men Coronasmittan sätter stopp för arrangemanget.

– Det är naturligtvis väldigt ledsamt men efter samtal med både kommunen och sponsorer ser vi inga möjligheter att i det här läget få ihop den organisation som krävs kring tävlingen och den cykelfest som innefattar hela den helgen, säger Helen Henriksson, ordförande i Vårgårda CK.
Elva World Tour-tävlingar har redan ställts in eller uppskjutits på grund av Coronapandemin.
I ett reviderat tävlingsprogram räknar Internationella Cykelförbundet, UCI, med att kunna starta tävlingarna igen den 1 augusti med tidigare flyttade Strade Bianche. Vårgårda skulle ha kört lagtempo och linjelopp helgen därefter.
– Men som det ser ut nu där det råder restriktioner kring att överhuvudtaget kunna förflytta såg vi ingen annan väg att ställa in. Det är tråkigt men vi känner att vi fattat rätt beslut. Nu ser vi framåt och räknar med att vara tillbaka med World Tour i augusti 2021, säger Helen Henriksson.