Ät och drick – så du klarar Vätternrundan

Ät och drick – så du klarar Vätternrundan


Ryggfickan på cykeltröjan är en bra plats att förvara godbitar och cykelenergi. En del väljer att ha någon typ av ramväska på cykeln, och även denna utgör en ypperlig gömma för ditt ätbara bagage som ska resa med dig mot målet.

Ta med någonting som är enkelt att fiska upp i farten. Under ett längre lopp kan det vara bra för både magen och prestationen att ha någonting mer att arbeta med än endast gel. Packa därför gärna med en banan, någon energikaka och lite torkad frukt.

Under loppet – drick innan du är törstig och ät innan du är hungrig. Precis som en skicklig schackspelare, alltid steget före.

Vätskan hjälper kroppen att kyla ned sig, och ser till att blodet behåller sin volym. Den ser också till att våra celler och andra kroppsfunktioner fungerar som de ska och mår bra.

När du laddar upp med vätska inför loppet kan du göra en överslagsberäkning på cirka 30-35 milliliter vätska per kilo kroppsvikt. Uträkningen ger dig en siffra på kroppens vätskebehov en vanlig dag.

Exempel
60 kilo x 30 till 35 = 1 800 till 2 100 ml per dag


Foto: Micke Fransson/Vätternrundan

Vid hård träning ökar vätskebehovet. Du bör därför addera ytterligare vätska en dag där träning ingår i planen. ”Vätskeladdning” kan enkelt göras genom att försöka ge kroppen balans. Att dricka extrema mängder dagarna innan kommer inte att hjälpa mycket mer än att antalet toalettbesök ökar. Försök istället att dricka bra varje dag. På så vis blir det en vana både för huvudet och kroppen. 

Ditt vätskebehov – tänk på att:

• Vi har individuella behov
• Kolla din vätskebalans genom färgen på din urin samt din kroppsvikt
• Kaffe och te räknas som ett positivt intag av vätska och är inte endast vätskedrivande
• Mat innehåller också vätska

Vätska – tajming och mängd

• 1-2 timme före aktivitet: 470-590 ml (tillför gärna kolhydrater om du ska vara aktiv längre än en timme)
• 30 minuter före aktivitet: 250-470 ml 
• Var 15:e minut under aktivitet: 100-250 ml  
 

Missa inte depåerna
Är Vätternrundan ditt stora mål? I så fall finns det nio depåer längs med banan. I depåerna finns saft, honungsdryck, vatten, blåbärssoppa, kaffe, bullar, saltgurka samt Enervit sportdryck. I vissa depåer finns bananer. Alla depåer har även glutenfritt bröd.

Passa gärna på att äta lite riktig mat här om du är ute längre än de allra snabbaste. Sammansättningen av kolhydrater, fetter, protein, salter och mineraler i form av varm lagad mat kommer att bidra till ett större välmående under och efter loppet. Ett välmående som också är en stor del av prestationen. Det betyder att ”optimal kost” i form av olika ersättningar och tillskott inte ensamma kommer att bidra till att loppet blir snabbare eller trevligare. Att hålla kroppen, sinnet och magen på gott humör har du alltid igen i längden.

Under Vätternrundan 300 km serveras lagad mat i Jönköping och Hjo. I Jönköping serveras gröt alternativt köttbullar/vegetariska biffar och potatismos och mjölk. Färdens huvudmål serveras i Hjo och består av lasagne, där även en laktos- och glutenfri vegetarisk lasagne serveras. 


Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen skapar Sveriges största cykelarena

Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen skapar Sveriges största cykelarena


De tre byarna är sedan länge populära destinationer för cykling i högfjällsmiljö. Led- och stigsystemet är vidsträckt och här finns något för hela familjen. Nu storsatsar byarna tillsammans på liftburen cykling med ett gemensamt liftkort och ytterligare utbyggnad av leder.

Byarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen är kanske mest kända som vinterdestinationer. Med det nya gemensamma liftkortet även sommartid satsar området på att bli en komplett cykelarena och unikt i sitt slag. Hela området Funäsfjällen har sedan länge haft ett gemensamt liftkort på vintern och där nu cykeldestinationerna erbjuder samma unika lösning för besökarna sommartid.

Sedan några år tillbaka har det även varit en febril aktivitet med en utbyggnad av de liftburna cykellederna såväl som uppdateringar av det naturliga stignätet. En populär kombiprodukt med hela 42 mil cykelleder och stigar, där det nu tas fram ett nytt skyltsystem som ska göra det ännu enklare att hitta i området.

Sommaren 2020 står en ny uppdaterad cykelarena färdig och mer ska byggas. Sett till leder och den geografiska storleken på cykelområdet kommer de tre byarna i området Funäsfjällen att bli Sveriges största cykelarena för fjällcykling.

I Tänndalen byggs det fem nya leder i sommar. Bland annat en ny signaturled kallad ”Guldgruvan”. En grön led för hela familjen som går igenom en underjordisk gruvgång. På högfjället har det byggts en ny single track som passar den mer rutinerade cyklisten. Leden har fått namnet Fjällräven och dess högsta punkt ligger 1000 meter över havet.

I Ramundberget blir Tusenslingan ett nytt crosscountryområde med familjevänlig stigcykling ovanför trädgränsen. De mer rutinerade åkarna erbjuds tre nya blå leder i cykelparken med namnen Tusenfallet, Axhögen och Skarfjället som knyter an till fjällvärlden omkring. I dalen får Ramundbergets minsta gäster en ny bana med maskoten Mickelinas nya maskingrävda kortbana i anslutning till liften Fjällgårdsbanan.

– Vi vet att våra gäster under vintern uppskattar variationen och friheten i hela området Funäsfjällen. Med ett gemensamt liftkort även på sommaren kan våra gäster nu enklare röra sig fritt i våra byar och det stora fjällmassivet som binder ihop oss, säger Philip Flacké, vd och ägare för Ramundberget.

Mittemellan dalgångarna, i Funäsdalen, tar gondolen dig enkelt upp för familjevänlig all-mountaincykling nedför berget med start högst uppe på Funäsdalsberget. Här byggs under sommaren två nya leder med start från toppen av berget.

– Att cykla ovan trädgränsen i Funäsfjällen är något alldeles extra och måste upplevas på plats. Vi är oerhört glada och stolta över att nu kunna presentera ett gemensamt Bikepass med tillträde till tre fjäll, säger Rasmus Bent, anläggningschef i Tänndalen.

– Med det här utbudet och den variationen av liftburen cykling vi gemensamt nu erbjuder hoppas vi få välkomna ännu fler cyklister att njuta av våra fjäll, säger Ted Wengler, anläggningschef på Funäsdalsberget.

Liftarna öppnar i början av juli och det nya gemensamma Bikepasset är bokningsbart från vecka 26.


Specialized släpper ny Epic och Epic Evo

Specialized släpper ny Epic och Epic Evo


Med nästan 20 år på nacken och över 100 världscupsvinster är Specializeds Epic och dämparsystemet Brain en rejäl klassiker på XC scenen, och nu har cykeln gått igenom en ordentlig modernisering.

Ska vi vara noggranna gäller det egentligen två cyklar, som är lite lika men ändå inte. För nya Epic och Epic EVO är två XC plattformar som har dedikerad dämpardesign och geometri med fokus på dels race, och dels lite mer lekfull cykling på fjället eller i skogen.

Moderniseringen hittar vi främst i en geometri som nu anpassas för stökigare cykling och en gaffelvinkel på ”vanliga” Epic som nu hamnar på 67.5, Evo är en grad flackare. Båda siffror gäller i alla storlekar.

Ramen har designats om och uppges nu även vara styvare och lättare, baktriangeln ska vara 15% styvare än sin föregångare. Framtriangelns styvhet är densamma som föregångaren.

Den stora nyheten hittar vi även i en omdesignad Braindämpare – Specializeds dämparsystem som kan sägas ha en så kallad automatiskt lock out.

Braindämparen identifierar skillnaderna mellan kraften från cyklisten och energi genererad av underlaget. Nyckeln är en Inertia-ventil som öppnas och stängs snabbare än en blinkning. Man får alltså en styv plattform när det behövs och en följsam, mer kapabel dämpning när det stökar på, helt utan några distraktioner av lockout-reglage på styret.

Nya Brain är mer integrerad än tidigare och är nu designad i symbios med Epic’s ram. Genom att Brain och ram arbetar som ett system, finns nu en ny position för bakbromsmontering och mer vertikal följsamhet i kedjestaget. Tack vare placeringen bakom och nära bakaxeln ökar nu också känsligheten hos Brain’s Inertia-ventil.

Den nya designen ska resultera i mindre turbulent oljeflöde, mer konsekvent prestanda, varje gång, och samtidigt som den ökar hållbarheten, race efter race. Systemet ska nu även vara mer robust och man har därför nu nu helt andra och förlängda serviceintervall på dämparen. 125 timmar airspring service (tidigare 50) och 250 timmar för stora dämparservicen (tidigare 200), den senare står Spezialized dessutom för.

Slaglängden på Epic är fortfarande 100 mm fram och bak. På Epic Evo är det nu 120 fram och 110 bak. På Epic får man plats med 2.3″ däck fram och bak och Epic EVO kan montera 2.3″ bak och 2.4″ fram.

Epic Evo, ett bra svar på ekvationen i det ökande gapet mellan mellan stigcyklar och cross country race cyklar, för här får man kanske det bästa av två världar?

Den nya Epic EVO tillåter justering via ett flipchip som påverkar gaffelvinkeln och höjden på vevhuset. Epic EVO levereras med den låga inställningen, 66.5 graders gaffelvinkel, men flippar du på chippet så får du en brantare gaffelvinkel på 67 grader och ett 6mm höjt vevhus. Epic Evo kommer dock inte med Braindämparen.

Minitestad av oss

Även om det var en mycket kort romans så fick vi testat nya Epic på Fiskartopets nya Flowtrail. En perfekt arena för en cykel som denna. En snabb och lagom stökig bana, både uppför och utför.

Vi spenderande blott en halvtimme på denna nya maskin, så utifrån det kan vi inte leverera ett fullgott och seriöst test. MEN vår spontana reaktion var kort och gott WOW!

Varför då? Vi blev nästan direkt väldigt bekväma på cykeln och på både tekniska utförskörningar och mer än väl tekniska uppförspartier skötte sig cykeln galant. Braindämparen levererade verkligen som tänkt. Nu var det i och för sig en helt ny cykel där allt var i sin ordning, men vi drog direkt paralleller till en hoj som påminde mycket om en hardtail uppför och på platten. Men som samtidigt var betydligt mer förlåtande utför, den nya flackare gaffelvinkeln gör här sitt för åkprestandan. Att ventilen i Brainsystemet fortfarande låter, klonkar och slår är dock en mindre charmig egenskap som fortfarande finns kvar.

I övrigt föll vi för cykelns nya avskalade design. Bara en sån sak som ett styre utsmyckat med blott två bromshandtag och ett växelreglage gör sitt för intrycket. Väljer man här en version med trådlöst växelreglage skulle man verkligen vara nere på minimalism.

Med nya Epic har väl så gott som alla större cykelmärken ändrat sin geometri på sina XC hojar och anpassat dem för hur de nya banorna ser ut. Det är en förändring vi välkomnar, för det ger mer kapabla cyklar som är roligare på fler arenor. Om detta nu gör att banorna blir ännu mer aggressiva ska bli spännande att se, men om det kan vi blott bara spekulera.

Det finns fyra Epic-modeller (Comp, Expert, Pro, S-Works). Det finns fem Epic EVO modeller (Base, Comp, Expert, Pro, S-Works). Det finns även S-Works ramset i Epic och Epic Evo utförande. Med Epic EVO Base stannar vågen en bit under 13.5 kg och S-Works Epic modellen väger in på 9.3kg (storlek Large, snittvikt av alla olika färger). Prisspannet ligger på mellan 40- 135 000 kronor.

Snygg va?

Sprillans ny Emonda från Trek

Sprillans ny Emonda från Trek


Trek släpper nu en helt ny Émonda-serie som nu får aerodynamiska rörformer. Det är en påtaglig uppgradering av plattformen som enligt utsago ska göra Treks lättaste klättringscykel snabbare än någonsin.

Aerodynamiska rörformer kan lätt bli tunga och klumpiga. Efter mer än två års utvecklingsarbete och efter att ha skapat Treks lättaste OCLV Carbon-upplägg någonsin menar Treks ingenjörer att man nu hittat den perfekta balansen mellan hastighet och låg vikt, utan att den åkkvalitet som Émonda blivit känd för påverkas negativt. Ramvikten understiger fortfarande 700 g.

Den helt nya Émonda SLR är förstahandsvalet för proffsklättrarna i Trek-Segafredo. Nu är hon ju kanske lite partisk men tävlingscyklisten Lizzie Deignan kallar den ”den bästa cykel jag någonsin cyklat på”.

Den är tillverkad i det helt nya kolfibermaterialet 800 Series OCLV Carbon, väger under 700 g och ger påtagliga hastighetsfördelar tack vare sin aerodynamiska design. Jämfört med sin föregångare är Émonda SLR 60 sekunder snabbare per timme på plan mark och 18 sekunder snabbare per timme i en uppförslutning på 8 %.

Testad i vindtunnel, såklart

800 Series OCLV Carbon är Treks senaste kolfiberupplägg, tillika det lättaste och mest högpresterande. Det är 30 % starkare än tidigare OCLV Carbon-laminat, men ändå lika styvt, varför Treks ingenjörer har kunnat skapa de aerodynamiska formerna på Émonda SLR utan att påtagligt öka vikten.

Émonda SLR levereras med den för Émonda specialkonstruerade styre/styrstam-kombon Aeolus RSL. Dessutom har Émonda H1.5-geometri, utvecklad i samarbete med proffsteamet Trek-Segafredo, som placerar cyklisten i en optimalt aerodynamisk position.
Émonda SL har samma snabba aerodynamiska rörformer som Émonda SLR, men är tillverkad i lättviktsmaterialet 500 Series OCLV Carbon.

Emonda SL5, lite billigare, men lika hal
28 mm får man plats med här, räcker ganska långt på landsväg
De helt nya Émonda-modellerna har dold vajerdragning.
Några av cyklarna kommer även men de nya aerodynamiska Aeolus-hjulen

Émonda SLR finns även för beställning i Project One, Treks specialcykelprogram, där hågade cyklister kan skapa sin egen drömcykel

Prismässigt så kommer de sträcka sig från den billigaste Émonda SL 5 som kostar 30 000 till Émonda SLR 9 som kostar 125 000

Vi har fått ett testex levererat så håll utkik efter ett mer utförligt test


ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige

ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige


Medan mycket har ställts in den senaste tiden, har ŠKODA Cycling Team ställt om. Tillsammans med partnern Vätternrundan och deras livesändning, kommer man på lördagen den 13 juni kunna följa ett antal olika resor spridda över hela Sverige, där Vätternrundans distans på 315 km och kärleken för cykelsporten är den minsta gemensamma nämnaren. 

I samband med Covid-19, har ŠKODA Cycling Team tillsammans med Vätternrundan tänkt långt och länge på hur världens största cykelmotionslopp skulle kunna ta uttryck när resor skall begränsas till det yttersta.  Resultatet är inte mindre än 5 unika cykelupplevelser, från landsgränserna i norr till en utmanande runda med start i Göteborg. 

Agnes Maltesdotter – “Gräns till Gräns” 
Agnes Maltesdotter, även kallad “Undanflykter” på Instagram, är en äventyrssökerska som älskar och ständigt vill vara nära naturen. Agnes har tidigare cyklat runt Island och är inte främmande för extrema utmaningar med naturen som sällskap. För årets #minvätternrundan kommer Agnes att cykla från den norska till finska gränsen, en sträcka på dryga 30 mil, helt själv. 

Team Umeå 
Mattias Johansson, en av lagets rekryterade cyklister, hamnade i samband med reseförbuden allena uppe i Umeå. Mattias har i sin tur rekryterat andra starka och likasinnade cyklister, som skall hjälpa honom att avlägga dessa 315 km genom delar av Västerbottens län. 

Sverre Liliequist – Åre 
Extremskidåkaren från Åre är en av årets rekryter som har haft svårt att komma loss från sin hemort. Sverre kommer att avlägga en sträcka genom dalar och snötäckta berg i Åre-trakten, med stöttning av några vänner. 

Team Stockholm – 2 lag runt Mälaren 
Något som många cyklister har tänkt men få har gjort, är att cykla runt Mälaren. Med support från Abloc och Team Mustasch, fångar Team Stockholm denna unika möjlighet och kommer att med två klungor om 10 cyklister avlägga samma sträcka men runt en annan sjö. 

Team Göteborg 
Håkan Hellström, Iron Maiden och Rammstein må ha besegrats av Coronan, men inte Göteborgsfalangen av Skoda Cycling team. För på lördag annekterar totalt 10 cyklister Ullevi, eller ett hörn av utsidan i alla fall, innan de rullar ut ur stan och kör rakt in i soluppgången – österut. Sen blir det en utmaning som hetr duga med 32 mil och 3500 höjdmeter, en rutt de delar med gänget i Abloc/Team Mustach. Bicycling chefredaktör Daniel Breece är med och kör i detta gäng.

För att inte utesluta den stora mängd internationella deltagare av Vätternrundan, har man valt att sända den sista timmen av livestreamen på engelska, där också majoriteten av ŠKODA Cycling Teams resor kommer att rapporteras och dokumenteras. 


MTB-SM i Göteborg skjuts upp till helgen 17-18 oktober

MTB-SM i Göteborg skjuts upp till helgen 17-18 oktober


Göteborgsklubben CK Master har beslutat att skjuta upp Mountainbike SM (XCO) som skulle gått i Skatåsområdet, Göteborg under fem dagar vecka 32. Klubben menar att ett nationellt mästerskap som MTB-SM inte skall genomföras med tanke på rådande pandemi. Nu tar man i stället sikte på ett komprimerat SM den helgen den 17-18 oktober. 

– Vi ställer faktiskt in för att skydda oss mot ett virus. Pandemin påverkar oss alla och faktum kvarstår att sjukvården fortsatt är hårt belastad och att många drabbats svårt. Vi som arrangörer måste göra vad vi kan för att avhjälpa situationen. Vi tror även enskilda individer kan göra skillnad i kampen mot covid och kommer därför dela ut ett hjältepris i samarbete med stiftelsen ”We fight covid” när SM bli av, säger Daniel Lägersten i arrangörsgruppen.

I veckan gick man först ut med datumet den 3-4 oktober men med kort varsel har SCF kommit överens med CK Master om att flytta MTB-SM till helgen den 17-18 oktober i stället för den 3-4 oktober.
Helgen den 3-4 oktober har varit reservdatum för samtliga SM-tävlingar i den svenska tävlingskalendern. I och med att CK Master nu ställer sig bakom beslutet att flytta sitt SM till helgen den 17-18 oktober, kan eventuella krockar i kalendern undvikas. Utöver detta planerar UCI även en världscup i MTB den 3-4 oktober i Nove Mesto, Tjeckien.

Även Fredrik Kessiakoff, som fört dialogen med CK Master är nöjd med lösningen.

– Positivt är att MTB har tävlingar hela vägen fram till SM, vilket gör att MTB-cyklisterna kommer kunna förbereda sig och tävla hela vägen fram till SM-helgen. MTB är inte heller lika väderberoende som landsväg är. Datumflytten innebär även att de cyklister som planerar att köra UCI-loppet i Tjeckien kan göra det, utan att missa SM, säger Fredrik Kessiakoff, övergripande förbundskapten för MTB.

SM i landsväg/linje för seniorer och juniorer är planerat till helgen den 22–23 augusti och SM i tempo till helgen den 25-26/7 – förutsatt att regelverket som just nu förhandlas mellan SCF och tillståndsgivande myndigheter, medger att SM-tävlingar på landsväg kan genomföras. Reservdatum för dessa evenemang är alltså 3-4 oktober.