Så vinterrustar du din cykel – listan du bör gå igenom!

Så vinterrustar du din cykel – listan du bör gå igenom!


SKÄRMAR
Under årets mörka månader är det ofta blött, kallt och regnigt. Även med de bästa kläder behöver du skärmar för att hålla undan den värsta vätan. En så kallad Ass-saver är en kort skärm som du monterar under sadeln, och som skyddar ditt säte och rygg. Men för att också ta bort det mesta av vattenstänken från hjulen behövs riktiga skärmar. Och ska du träna tillsammans med andra bör du tänka på att ha en skärm med en extra förlängning baktill – en så kallad kompislapp. Då är du komplett och kommer att bli en uppskattad träningskamrat!

DUBBDÄCK
Precis som till bilar finns det vinterdäck i olika dimensioner, med olika dubbantal och olika mönster. Fler dubbar ger självklart bättre grepp på is, men blir tyngre och rullar generellt sämre. Oftast har däcken med flest dubbar också grövst mönster som liknar MTB-däck. Kombinationen av dubbarna och mönstret ger ett bra grepp, oavsett om underlaget är hårt och isigt eller mjukt och löst. Däck som är mer anpassade för pendling har färre antal dubbar och ett mer lättrullat mönster. Oavsett vilken typ av dubbdäck du använder har alla gemensamt att dubbarna kan lossna om du låser däcket mot hårt underlag, till exempel asfalt eller sten. Det går förvisso att peta in nya dubbar med rätt verktyg, men bäst är om du kör med viss försiktighet för att minska slitaget.

Det finns även speciella friktionsdäck utan dubb, där mönstret och gummiblandningen är anpassad för vintercykling. Om underlaget mest består av slask och löspackad snö ger lamellerna i mönstret ett bra grepp, och med ett betydligt lägre rullmotstånd än ståldubbade däck. 

SLITAGE
De flesta cyklar tål att köras på vintern. Kyla och vatten i form av snö eller is är oftast inget större problem. Det som däremot kan ställa till det är vatten som fryser inuti nav, kassett eller runt vajrar i höljen. Snöslask som innehåller salt kan ge korrossionsskador som ibland bara är ytliga, men komponenter som nav, styrlager, dämpare och skivbromsar kan få skador som inte går att reparera när saltet börjar äta sig in i vitala delar.

KALLT, KALLARE, KALLAST
På en cykel med utanpåliggande växlar kan snö och is fastna i kassetten. Den utväxling du använder för stunden rensas löpande av kedjan, men de närliggande kuggen kan täckas av hårdpackad snö och när du växlar kan kedjan helt enkelt inte greppa i kassetten, utan halkar runt ovanpå. Om fukt kryper in i höljena kan det frysa och vajrarna fastnar. Det avhjälper du bäst genom att använda tjock kedjeolja som hindrar vätan att tränga sig in. 

INTEGRERADE VÄXLAR
På ett nav med integrerade växlar slipper du problem med att kedjan hoppar mellan eller ovanpå växlarna. Men det händer ändå att växlarna inte fungerar vintertid då fettet eller oljan i navet blir segt och rörligheten försämras. Det finns särskild olja som bättre klarar låga temperaturer. Men här är det viktigt att du använder något som tillverkaren av navet godkänner. I sällsynta fall kan själva mekanismen som sitter intill kugghjulet på baknavet, som vrids runt navaxeln vid växling, frysa fast. Låter du cykeln tina och stå varm tills den är torr försvinner detta problem med största säkerhet.

SKÖTSEL
Hur mycket du sköter din cykel i form av rengöring och smörjning, påverkar självklart livslängden på alla komponenter. Kan du tvätta cykeln och smörja drivlinan lönar det sig. Och får cykeln dessutom komma in i värmen och bli torr och varm kommer allt att fungera bättre och längre. Men oavsett hur mycket skötsel och omvårdnad din cykel får är slitaget ändå ganska stort under vintern. Räkna med att behöva byta ut kedja, kassett, vajrar och höljen och kanske klingorna också till våren. Då återställer du cykeln och komponenternas ursprungliga funktion och växlingarna kommer vara så där snabba och exakta som när cykeln var ny. 

Henrik van Ingelandt är cykelmekaniker och har jobbat med att göra cyklar glada i hela sitt yrkesliv. Han har varit med i landslaget på både OS och VM, och anses vara en av landets absolut främsta mekaniker. 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer