Så vinterrustar du din cykel – listan du bör gå igenom!

Så vinterrustar du din cykel – listan du bör gå igenom!


SKÄRMAR
Under årets mörka månader är det ofta blött, kallt och regnigt. Även med de bästa kläder behöver du skärmar för att hålla undan den värsta vätan. En så kallad Ass-saver är en kort skärm som du monterar under sadeln, och som skyddar ditt säte och rygg. Men för att också ta bort det mesta av vattenstänken från hjulen behövs riktiga skärmar. Och ska du träna tillsammans med andra bör du tänka på att ha en skärm med en extra förlängning baktill – en så kallad kompislapp. Då är du komplett och kommer att bli en uppskattad träningskamrat!

DUBBDÄCK
Precis som till bilar finns det vinterdäck i olika dimensioner, med olika dubbantal och olika mönster. Fler dubbar ger självklart bättre grepp på is, men blir tyngre och rullar generellt sämre. Oftast har däcken med flest dubbar också grövst mönster som liknar MTB-däck. Kombinationen av dubbarna och mönstret ger ett bra grepp, oavsett om underlaget är hårt och isigt eller mjukt och löst. Däck som är mer anpassade för pendling har färre antal dubbar och ett mer lättrullat mönster. Oavsett vilken typ av dubbdäck du använder har alla gemensamt att dubbarna kan lossna om du låser däcket mot hårt underlag, till exempel asfalt eller sten. Det går förvisso att peta in nya dubbar med rätt verktyg, men bäst är om du kör med viss försiktighet för att minska slitaget.

Det finns även speciella friktionsdäck utan dubb, där mönstret och gummiblandningen är anpassad för vintercykling. Om underlaget mest består av slask och löspackad snö ger lamellerna i mönstret ett bra grepp, och med ett betydligt lägre rullmotstånd än ståldubbade däck. 

SLITAGE
De flesta cyklar tål att köras på vintern. Kyla och vatten i form av snö eller is är oftast inget större problem. Det som däremot kan ställa till det är vatten som fryser inuti nav, kassett eller runt vajrar i höljen. Snöslask som innehåller salt kan ge korrossionsskador som ibland bara är ytliga, men komponenter som nav, styrlager, dämpare och skivbromsar kan få skador som inte går att reparera när saltet börjar äta sig in i vitala delar.

KALLT, KALLARE, KALLAST
På en cykel med utanpåliggande växlar kan snö och is fastna i kassetten. Den utväxling du använder för stunden rensas löpande av kedjan, men de närliggande kuggen kan täckas av hårdpackad snö och när du växlar kan kedjan helt enkelt inte greppa i kassetten, utan halkar runt ovanpå. Om fukt kryper in i höljena kan det frysa och vajrarna fastnar. Det avhjälper du bäst genom att använda tjock kedjeolja som hindrar vätan att tränga sig in. 

INTEGRERADE VÄXLAR
På ett nav med integrerade växlar slipper du problem med att kedjan hoppar mellan eller ovanpå växlarna. Men det händer ändå att växlarna inte fungerar vintertid då fettet eller oljan i navet blir segt och rörligheten försämras. Det finns särskild olja som bättre klarar låga temperaturer. Men här är det viktigt att du använder något som tillverkaren av navet godkänner. I sällsynta fall kan själva mekanismen som sitter intill kugghjulet på baknavet, som vrids runt navaxeln vid växling, frysa fast. Låter du cykeln tina och stå varm tills den är torr försvinner detta problem med största säkerhet.

SKÖTSEL
Hur mycket du sköter din cykel i form av rengöring och smörjning, påverkar självklart livslängden på alla komponenter. Kan du tvätta cykeln och smörja drivlinan lönar det sig. Och får cykeln dessutom komma in i värmen och bli torr och varm kommer allt att fungera bättre och längre. Men oavsett hur mycket skötsel och omvårdnad din cykel får är slitaget ändå ganska stort under vintern. Räkna med att behöva byta ut kedja, kassett, vajrar och höljen och kanske klingorna också till våren. Då återställer du cykeln och komponenternas ursprungliga funktion och växlingarna kommer vara så där snabba och exakta som när cykeln var ny. 

Henrik van Ingelandt är cykelmekaniker och har jobbat med att göra cyklar glada i hela sitt yrkesliv. Han har varit med i landslaget på både OS och VM, och anses vara en av landets absolut främsta mekaniker. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Säkra greppet

Säkra greppet


Surfar runt på nätet kommer du att hitta massor av tips om hur du får dina handtag att sitta, med alltifrån hårspray och T-sprit till öl och hamstersaliv. Med lite tur kan det fungera. Men i de flesta fall lossnar det efter en tid i fukt. Och risken om du använder medel med lösningsmedel är att handtagen blir upplösta. Vårt bästa tips, om du har problem med lösa handtag, är att skaffa den typen av modell som du låser på styret med hjälp av små skruvar. Mellan handtaget och styret sitter en tunn hylsa och i båda ändar sitter en låsring som håller handtagen på plats. På vissa varianter sitter låsringen bara på ena sidan, men funkar nästan lika bra.  


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Byta kedja själv – så gör du

Byta kedja själv – så gör du


Den nya kedjan ska vara anpassad för växelsystemet du använder, där den viktiga detaljen är hur många växlar du har i kassetten. Fler växlar behöver en smalare kedja, så du behöver exempelvis en 11-delad kedja till en 11-delad kassett, och en 10-delad kedja till en 10-delad kassett. Säkrast är att använda samma tillverkare som har gjort resten av växelkomponenterna, men det brukar gå bra att blanda när det gäller just kedjan.

Du behöver också en kedjebrytare. Det gäller även om du använder kedjelås, eftersom kedjan du köper är lite längre än vad som normalt används och behöver kapas till rätt längd.

Enklaste sättet är att använda samma längd som innan, om allt fungerade perfekt i alla lägen. Annars får du kolla upp med tillverkaren av växelkomponenterna hur du ska gå till väga, eftersom det skiljer sig lite mellan exempelvis racer, singelklinga och fullfjädrat.

Lite längre än för kort är i alla fall ett bra riktmärke, så slipper du dra sönder något om det inte blev helt perfekt.

När du har fått till rätt kedjelängd är det noga att kedjan löper korrekt genom framför allt bakväxeln, innan du nitar ihop kedjan eller monterar kedjelåset. Vissa kedjor har en in- och utsida, eller egentligen höger- och vänstersida, och blir detta fel blir växlingarna inte så bra som det är tänkt.

Kom också ihåg att kedjor och kassetter slits gradvis och nöts ihop. Byter du kedja ofta kan du räkna med två till tre kedjor på varje kassett, men till slut måste även kassetten bytas. Byter du för sent, och slitaget blivit för stort, kommer den nya kedjan att hoppa och kugga över under högre belastning.

Antal kommentarer: 5

Pell

Tack för tipsen, men hur ser jag om en kedja har en in- och en utsida?


Daniel Breece

@pell Det är lite olika beroende på tillverkare men det är oftast markerat på kedjan. Man brukar oftast kunna läsa sig till det på kedjepaketet eller på den lilla papperslappen/instruktionslappen som följer med kedjan. Exempelvis som denna: http://bike.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Chain/SI_09R0A/SI-09R0A-001-Eng_v1_m56577569830688497.pdf


Pelle

Tack Daniel!


Hjalle Hellström

Idiotisk beskrivning byta kedja är bökigt kräver noggrannhet och förberedelser som att koka kedjan i olja en konst i sig
Tokrolig artikel


Susanne

Tack för alla tips!
Men vad betyder det att ”byta kedja ofta”?
100 mil?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?


Vår erfarenhet är att om man bara med fingertoppskänsla jämför ett standardlager med ett keramiskt lager, så märker man att de keramiska ofta är helt osmorda eller eventuellt lätt inoljade från fabrik. Det följer med en liten flaska med en tunn olja eller tunt fett som du rekommenderas applicera vid montering och sedan vid periodiskt underhåll. Denna tunna olja ger ett lägre motstånd än det tjockare fett som normalt används för att smörja ett kullager.

En annan sak som vi ofta noterar är att keramiska lager – omonterade och helt utan belastning – snurrar mycket lättare i handen. Jämför vi, återigen helt ovetenskapligt, tätningar på ett keramiskt lager och ett vanligt standardlager är det stor skillnad. På ett standardlager är gummitätningens själva innerkant, som tätar mot den inre lagerbanan, kraftigare och tydligt i kontakt med denna icke roterande lagerbana. På ett keramiskt lager är ofta tätningen kännbart tunnare och inte alls lika tydligt i tätande kontakt med den inre lagerbanan.

Dessa tydliga skillnader ger förmodligen större effektvinst än det keramiska materialet i sig. Vår uppfattning är att ett Shimano-lager utan tätningar, smörjt med tunn olja istället för fett, är minst lika bra som de finaste keramiska lager.

Historiskt sett har mekaniker ofta gjort just detta – tagit bort eller ändrat på tätningar, och använt olja istället för fett i lagren, på bancyklar, tempocyklar och vid mästerskap och rekordförsök.

Värt att notera är att SKF kan leverera samma lagerkvalitet med olika tätningsgrad och då specificerar skillnaden i friktion och livslängd.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

6 enkla knep till en lyckligare cykel

6 enkla knep till en lyckligare cykel


Ordna en verkstad
Innan du kan fixa din cykel behöver du några verktyg. En uppsättning insex- och torxnycklar är högst nödvändigt, samt en momentnyckel så att du inte drar åt någonting för hårt och knäcker ramen eller komponenterna. En bra golvpump med en tryckmätare är ett måste.

Och har du en mountainbike där fjädringen har luftkammare behövs också en särskild dämparpump. Ett mekställ gör att du lättare kommer åt alla delar på cykeln. Allt detta kan kosta ett par tusenlappar, men se det som en investering. Tanken är ju att du inte längre ska behöva lämna in cykeln för enklare mekjobb.

Håll cykeln ren
Bara genom att torka av cykeln kan du upptäcka skador i ett tidigt skede, då det kanske också är både enklare och billigare att laga. Gör detta minst en gång i månaden. Tvätta cykeln, gärna med rengöringsmedel och vatten, och torka sedan bort med en ren trasa. Leta efter skador eller sprickor i lacken. Om du hittar något, ta med cykeln till din lokala cykelverkstad så kan de kontrollera om skadan bara är ytlig.

Rengör kedjan
Eter tvätt är det dags att ge din kedja lite kärlek. Smuts innebär sämre växlingar, stelare
kedjelänkar, samt onödigt slitage på kedja, växlar och kassett. Det här är dyra grejer, så
bara genom att vårda delarna finns det pengar att spara. Rengör kedjan med en kedjetvätt.
Det är en plastbehållare med borstar som du knäpper fast runt kedjan och sedan använder
med avfettande rengöringsmedel. Du kan också använda en tvättsvamp med en ruggad sida.

Fyll i rengöringsmedel i tvättråget, eller häll det rakt på tvättsvampen. Fäst sedan kedjetevätten på kedjan, eller ta tag i kedjan med den grova sidan av svampen, och snurra sedan på vevarna bakåt i ungefär 30 tramptag. Ta bort kedjetvätten och spola av kedjan ordentligt med varmt rinnande vatten, gärna med lite tryck (högtryck fungerar, men använd det bara på kedjan och inte på något annat ställe på cykeln). Torka den torr med en trasa och smörj.

Kontrollera slitage på kedjan
Kedjor är baserade på tum, där ett länkpar alltid är en tum. Det är enklast att mäta över tio länkpar med hjälp av en tumstock. Tio länkpar ska vara tio tum, alltså 254 millimeter. Är kedjan mellan 1,5 och 3 millimeter längre än så är det dags att byta den. Är den mer än 3 millimeter längre behöver du förmodligen också en ny kassett. Det finns också speciella kedjemätverktyg för detta. De kan fungera på olika sätt beroende på tillverkare, så läs anvisningarna noga.

Byt dina bromsbelägg
Det kan vara dags att byta bromsklossar om du hör ett grusigt ljud när du bromsar, om de är nerslitna eller snedslitna, eller om bromsförmågan blivit sämre. Välj rätt klossar för just dina fälgar. Det finns olika bromsklossar för aluminium och kolfiberfälgar, eftersom de ska både skydda fälgen och ge dig bäst bromsförmåga.

Skruva ut stoppskruven i bromsskon och dra ut belägget bakåt. Om du har använt justerskruven för att kompensera för slitage, glöm inte att skruva tillbaka den nu när du sätter i ett nytt belägg. Skjut in det nya belägget i bromsen – tänk på att få rätt kloss på rätt sida, och åt rätt håll – och skruva tillbaka stoppskruven. Hur länge de håller? Det beror på körförhållanden: hur ofta du bromsar och hur ren du håller din cykel.

Byt dina vajrar
Något mer avancerat är att byta vajrar och höljen själv. Om en växelvajer går av kan du inte längre växla. Går en bromsvajer av får du problem att stanna cykeln. Se till att byta vajrar i slutet av varje säsong, eller om du tror att det är nött och upplever att det växlar dåligt eller långsamt, eller om inbromsningen känns seg. Surfa in på bicycling.com/brakecables och bicycling.com/ shifter-cables för att kolla hur du ska göra (obs, filmerna är på engelska).


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?


Läsarfråga: Hur är det – behöver jag egentligen kolla min cykel innan varje runda?

Bicyclings mek-expert Henrik van Ingelandt tipsar om de smartaste grejerna att kolla:

HJULEN
Snurra på dem och kolla att bromsklossarna inte ligger emot. Kontrollera att snabbkopplingarna är ordentligt åtdragna. Pumpa däcken till rätt tryck.

BROMSARNA
Bromsarna ska ta innan bromsreglaget når styret, och beläggen ska vara fräscha. Fälgbeläggen ska bytas ut om spåren är nerslitna, medan skivbromsklossar ska bytas när det finns mindre än en millimeter kvar på ytan.

VÄXLARNA
Klicka igenom alla växlar och kontrollera att kedja flyttar sig smidigt och jämnt, och att den inte går att växla innanför eller utanför kassetten, eller dreven.

KEDJAN
Är den torr? Eller superkladdig? Gör rent och smörj vid behov: kanske en gång i månaden eller efter varje tur i regn eller lera. 

Läs mer: 10 mek-regler du måste kunna


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in