Alexander Wetterhall: Vuelta a la Comunidad de Madrid

Förra helgen var jag nere i Madrid för att köra två dagar Vuelta a la Comunidad de Madrid. Förhållanderna vad betydligt bättre än för tre veckor sedan så vi slapp både snö och regn och de starkaste vindarna, men de hade fortfarande ordentliga banor att bjuda på under helgen.

Tävling startade upp med ett 8 kilometer långt tempo inne i centrala parken i Madrid. En backig och kurvig historia på dålig asfalt. Jag kände mig ganska bra för dagen även om jag kände att pollen påverkade mig något. Benen svarade under uppvärmningen och nu skulle det bli åka av!
Jag laddade fullt som vanligt men i en av kurvorna gick det för snabbt när jag kom lite ur linje och där var det givetvis lite lösgrus över asfalten. Cykeln kastade snabbt upp på tvären men på något sätt så styrde jag upp situationen och kunde fortsätta. Det tog några minuter igen innan jag kom in i rytmen men jag trummade på bra ner mot målet. Jag slutade på en 12:e plats trots incidenten med några ynka sekunder upp till topp 10. Men för att vinna hade jag behövt vara betydligt snabbare.

Söndagens etapp var en ordentlig prövning med 4000 höjdmeter att klättra över de 182 kilometerna längs vägen mot målet upp till toppen på 1800 meters höjd.
Jag ville verkligen vara med i mixen så länge som möjligt och benen svarade riktigt bra under de inledande katetgori 2-, och kategori 3-stigningarna. Jag skarvade upp till dagens utbrytning efter 50 kilometer och höll mig kvar så gott det gick. Men efter 120 kilometer gick det inte längre och jag fick släppa i en av de 10 kilometer långa klättringarna. Klungan hämtade in mig några kilometer senare.
Jag stannade kvar i det som var kvar av klungan tills vi kom in i den avslutande backen upp mot mål, andra och sista gången uppför den 10 kilometer långa backen. Attackerna avlöste varandra och klungan sprängdes i bitar. Jag tog mitt eget tempo upp till målet och korsade linjen som 44:a. En riktigt hård dag på jobbet men det känns som jag tacklar bergen bättre och bättre. Alltid kul att se framsteg…

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

Emilia Fahlin klar för OS!

Den svenska OS-truppen växer och nu är Emilia Fahlin med på listan! Med 100 dagar...

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.– Vi måste agera...

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i...

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia...

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar

Crowdfundingkampanj försöker lyfta frågan om den bisarra skillanden i prispengar mellan dam-och herr eliten. Efter...

Dubbel omstart för Emilia Fahlin

Efter fjolårets Coronastympade säsong är det dags för Emilia Fahlin att starta om i dubbel bemärkelse. Till helgen är det...

Mathieu van der Poel har äntligen lärt sig att njuta

Stålmannen. Allätaren. Ett mirakel på hjul. Superlativen haglar över den mångsidiga nederländaren Mathieu van der Poel. Men det är först...