Alexander Wetterhall: Coppi e Bartali

Alexander Wetterhall: Coppi e Bartali


Det fem dagar långa loppet om sex etapper skulle bjuda på många hårda höjdmeter och illamående. Sista parten var jag inte alls inställd på innan jag kom ner till Italien. Tävlingens inledande fyra etapper hölls i regionen runt Rimini, och de avslutande två runt Modena. Ja, vi passerade Ferrarifabriken på väg till starten en av dagarna… och visst rullar både de och Lamborghinis på vägarna med ett bensinpris på över 1,8 euro per liter, även om de påstås vara kris i Italien…
Första etappen var ett varvlopp på totalt 140 kilometer över tio varv.
Under första delen av loppet gick det en liten utbrytargrupp som sedan blev jagad av diverse lag som inte var representerade.
Jag kände mig bra för dagen och det var dags att klämma till något bra så när gruppen blev inhämtad med tre varv kvar att åka prickade jag in den avgörande utbrytning som visade sig skulle hålla ända in till mål. Vi hade ett bra flyt i gruppen, och nästan alla tio delade på arbetet för att det skulle hålla till mållinjen. Och med bara ett par kilometer kvar drog det ihop sig och givetvis ville alla vinna.
Med en kilometer kvar så stannade det av och jag såg min chans. Jag lade alla kort på bordet och laddade från tårna. Jag lyckades skapa en lucka på utbrytningen men motvinden var för hård.
I efterhand när jag har sett målgången på teve så kom de tillbaka på mitt hjul ganska fort. När jag väl gick full gas så tvekade jag inte, såg mig inte om och gick för att hålla till linjen. Men med 200 meter kvar till mål passerade de mig, och med bara 50 meter kvar passerade även de första i klungan, även om vinnaren kom från gruppen.
Jag förlorade allt på mindre än en kilometer, att det kan gå så snabbt…
Jag gick in på 17:e plats på samma tid.

Andra dagen bjöd på en dubbeletapp där morgonetappen 2a ”bara” var 100 kilometer, men med några ordentliga klättringar innan mål.
Jag kände av mitt högmod under gårdagen och kom inte över sista stigningen med första gruppen, utan kom i mål med andragruppen några minuter bakom.

Eftermiddagsetappen, lagtempot, gick desto bättre. Även om vi hade en riktigt dålig förberedelse innan start så lyckades vi väldigt bra under de 16 kilometer som skulle köras mot klockan. Det var en teknisk bana med mycket rondeller och kurvor. Även om detta var mitt första lagtempo någonsin, och det första med denna kombination av åtta åkare i laget för den delen, så gick det fort.
Vi satte bästa tid vid mållinjen och endast Team NetApp lyckades klocka en bättre tid. Vi blev 2:a, frustrerande nära – bara 8 sekunder efter Team NetApp.

Etapp 3 under tredje dagen var på en riktigt hård bana där det bara var backe på backe under de 150 kilometer vi skulle åka. Det hela skulle avslutas på fyra små varv med en brant stigning upp till mål.
Eftersom jag redan var ute ur sammandraget i och med min tidsförlust under etapp 2a gjorde jag mitt jobb för att hjälpa fram de andra i laget.
Jag satt med fram till 20 kilometer återstod innan jag fick ge mig. Paul Voss däremot var bästa för dagen i laget och gick i mål som 9:a
I och med lagtempot under etapp 2b klättrade han in på topp-10 i sammandraget.
Vi förlorade Jonathan Tiernan-Locke och Dean Windsor efter etappen på grund av magsjuka…

Etapp 4 om 159 kilometer skulle bli än värre än gårdagens – både bana och känsla.
Att vi hade magsjuka som började sprida sig i laget gjorde de hela mindre trevligt. Jag kände mig hängig, lite illamående och allmänt trist i magen innan start, men jag ville verkligen starta då jag visste att efter dagen så var det 14,3 kilometer tempo som jag laddat så hårt för.
Det blev en riktigt hård dag och när vi började komma upp mot de brantaste stigningarna (runt 20%) och jag försökte spänna benen så hårt det bara gick så krampade magen och jag fick se mig avhängd.
Jag plågade mig i mål med illamående, men ändå förhoppningen om att det skulle bli bättre under natten så att jag just skulle kunna starta tempot dagen därpå.
Paul Voss fortsatte i god stil och slutade på ännu en topp-10 på den stenhårda etappen, och klättrade till 6:e plats i sammandraget.
Jag fick en riktigt hemsk eftermiddag och natt efter fjärde etappen och jag kunde knappt få i mig något att äta. Jag mådde dock bättre när jag vaknade upp och tog mig samman för lite frukost. Det fanns förhoppning om en start, och även om jag mådde pyton under testvarvet så beslutade jag mig för att starta.

Det 14,3 kilometer långa tempot på den platta och lite tekniska banan borde passat mig som handen i gummihandsken. Nu fick jag plåga mig igenom de inledande 5 minuterna innan jag hittade någon rytm. Efter det så blev det bättre och jag orkade dra ganska höga växlar, men det var ju försent och jag passerade mållinjen på tredje bästa tid för stunden. Men eftersom det var tidigt så fanns det många som ville peta ner mig och jag blev till slut 26:aa. En stor besvikelse för i och med tempot i Vuelta a Murcia så var detta ett stort mål för mig. Å andra sidan, att gå in på topp-30 med den känslan jag hade inför etapp 5 är kanske inte så illa ändå, även om det var ett stort nederlag…
Paul Voss hade benen med sig även denna dag och knep 7:e platsen på etappen. Det gav honom och Endura Racing 6:e platsen totalt i Coppi e Bartali – väldigt starkt gjort! Nu är det dags att fylla på med ny energi och ta sig tillbaka till nivå så snabbt som möjligt igen. Sjukdom är inget som gör en snabbare men dålig återhämntning kan förvärra det hela.

Coppi e Bartali på Youtube

Endura Racing Team

Alexander Wetterhall



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Emilia Fahlin klar för OS!

Den svenska OS-truppen växer och nu är Emilia Fahlin med på listan! Med 100 dagar...

Läs mer

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.– Vi måste agera...

Läs mer

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i...

Läs mer

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia...

Läs mer

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar

Crowdfundingkampanj försöker lyfta frågan om den bisarra skillanden i prispengar mellan dam-och herr eliten. Efter...

Läs mer
Dubbel omstart för Emilia Fahlin

Efter fjolårets Coronastympade säsong är det dags för Emilia Fahlin att starta om i dubbel bemärkelse. Till helgen är det...

Läs mer
Mathieu van der Poel har äntligen lärt sig att njuta

Stålmannen. Allätaren. Ett mirakel på hjul. Superlativen haglar över den mångsidiga nederländaren Mathieu van der Poel. Men det är först...

Läs mer