7 råd för ett tryggt begagnatköp

7 råd för ett tryggt begagnatköp


För det första: 

* Be att få se originalkvitto och anteckna säljarens uppgifter på kvittot om du köper cykeln.

* Avstå från att köpa cykeln om ramnumret (stansat under vevlagret eller styrröret) verkar manipulerat.

* Misstänker du att cykeln kan vara stulen – ring polisen på 11414.

Kontrollera detta

1. Ramen

Cykeln ska vara ren, annars kan du inte undersöka ramen ordentligt och upptäcka sprickor. Titta noga vid gaffeländar, kring vevlagerhuset, styrhuvudet, kring sadelstolpens införning i ramen och vid gaffelkronan.

2. Hjulen

Hjulen ska vara raka och runda både i sid- och höjdled. Lite slag åt något håll går att rikta bort, men böljar fälgen flera centimetrar fram och tillbaka så är hjulet kört. Ta tag i hjulet och försök vicka det från sida till sida. Inget glapp får finnas Kontrollera däcken, inga sprickor eller skärsår får finnas. Ta ur hjulen ur ramen och snurra på axeln med fingrarna. Inga ”hack” får kännas. Fälgen får inte vara nedbromsad och ha en konkav yta. 

3. Vevlagret

Håll stadigt i ramen med ena handen och ta tag i vevarmen (vevarmarna ska vara raka, av samma längd och inte sönderskrapade) med din andra hand och rucka kraftigt på den i sidled för att känna av eventuellt glapp i vevlagret. Kolla samtidigt att inte pedalerna glappar.

4. Styrlagret

Bromsa med frambromsen och gunga cykeln bestämt fram och tillbaka. Inget glapp får finnas. Styrlagret ska löpa så lätt att framhjulet direkt faller åt sidan när du lyfter cykeln i toppröret. Vrids framhjulet i ”hack”, är det ett tecken på ett för hårt justerat eller skadat styrlager. 

5. Växlar

Ser växlarna bra ut utan en massa smuts och fungerar när man provcyklar så är det oftast ok. Är tänderna på kassetten eller vevpartiets klingor spetsiga så är de slitna. Hitta en cykel där du inte behöver byta hela drivlinan efter att du köpt cykeln. Dyrt! 

6. Styrlinda, sadel, bromsklossar, vajrar

Kolla så att allt är fräscht. Om inte så är styrlinda, bromsklossar och vajrar billiga att byta. 

7. Provcykla

Alla växlar ska fungera problemfritt och exakt. Om du måste övertala kedjan för att växla med växelreglaget så kan detta tyda på slitage eller slitna vajrar. Moderna växelreglage av STI- och Ergopower-modell är dyra. Överväg noga innan du köper en cykel med slitna växelreglage. Bromsarna ska ta mjukt och bestämt. 

Om allting känns bra och du är sugen på cykeln så gör en snabb överslagsräkning:

Vad kostade cykeln som ny? En cykel tappar halva sitt värde vart tredje år. Vad kostar det att fixa upp den till nyskick? Slutsumman kan överstiga nypriset för cykeln.

TIPS

* Är cykeln i rätt storlek för dig? 

* Släpp cykeln från några centimeters höjd. Det ska inte låta som om något sitter löst.

* Cykeln ska spåra spikrakt. Undersök detta genom att (försiktigt) cykla utan att hålla i styret. Spårar cykeln i sidled, som en krabba, kontrollera att hjulen är fastsatta ordentligt och rakt i ramen. Om cykeln inte rullar ordentligt, så titta på en annan cykel istället.

* Repor på sadel, bromshandtag och bakväxel kan indikera att cykeln har vurpats. Kontrollera cykeln extra noggrant. 

* Kolla att sittställningen funkar för dig när du provcyklar. Är styrstammen i rätt längd?

* Pedaler är utsatta vilket leder till att de ofta ser slitna ut men fungerar fint.

* Är ramen, styrstam, styre och sadelstolpe tillverkade av kolfiber? Kontrollera dessa extra noggrant efter sprickor. Det är lätt att klämma sönder en sadelstolpe av kolfiber med sadelstolpsklämman.

* Heldämpade mountainbikes: Fungerar den fjädrande framgaffeln och bakdämpningen ordentligt? Fungerar inställningsrattarna? Finns det något glapp i bussningar eller leder? Kan vara dyrt att åtgärda och svårt att hitta rätt delar. 

Har vi missat någon punkt? Vad måste du kolla på en begagnad cykel? Kommentera gärna nedan. 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer