7 frågor till Lidingöloppet-MTB

7 frågor till Lidingöloppet-MTB


Lidingöloppet-MTB gick för första gången av stapeln 2013. Trots att loppet är relativt ungt så var förra årets tävling en mycket uppskattad tillställning. Inför årets tävling som genomförs den 4:e maj, så satte vi oss ned med tävlingsledaren Jens Österström för en pratstund om ringklockor, den bästa däckstypen och hur de egentligen utvecklat banan. 

1. Förra året blev det en dramatisk vår då det låg 15 cm snö kvar när det återstod två veckor till start. Jag gissar att ni känner er mer bekväma med årets vår?

– Vi var väl minst sagt oroliga förra året men allt blev ganska idealiskt förutom att det blåste ganska mycket. Snö kommer väl inte att bli ett problem i år men rent vädermässigt vet man aldrig – känns alltid bäst att vara förberedd på det värsta. Kraftig vind är annars det som är värst för oss som arrangör med tanke på skyltning och tält, allt annat kan man förbereda bort. Förutom några få partier längs banan är underlaget väldigt vädersäkert. 

Jens Österström, tävlingsledare Lidingöloppet-MTB

2. Om vi uppfattat det rätt uppstod det en del problem med Lidingö Kommun som hade synpunkter på delar av bansträckningen, utifrån ett miljöperspektiv. Är de problemen utredda eller tror politikerna fortfarande att cykel är av ondo för naturen och djuren?

– Synpunkterna som vi fick tillbaka från kommunen efter att vi hade skickat in bansträckningen ledde förvisso till en hel del förändringar som vi i framtiden hoppas att kunna jobba bort men jag hoppas och tror inte att politikerna tycker att cykel är av ondo då inget mer miljövänligt alternativ finns idag. Vi har största respekt för alla intressenter vilka skäl de än må ha och det ledde till en omfattande mark och miljöpåverkansstudie som går över loppets första tre år.

– I princip innebär det att inom de naturskyddsområden vi passerar så finns i princip varenda rot fotad före och efter loppet. Vi hade förra året väldigt torrt vilket visade att det inte fanns några spår efter loppet. Men vi vet inte hur det kan se ut om det skulle bli riktigt blött. Jag känner trots allt att det i sin omfattning är positivt och vi vill ha en bra dialog med kommunen om förbättringar samt hur vi kan göra banan ytterligare mer naturskön. Det är viktigt att alla inblandade både förstår och känner att ett bra lopp gagnar intresset för cykling i stort – vilket är odelat positivt för hela samhället. 

           Havsnära cykling kännetecknar Lidingöloppet MTB.

3. Kommer ni att göra några förändringar i år som blir nyheter för deltagarna?

– I år är det en förändring i banan som kommer till på södra Lidingö där vi tagit bort en del asfalt vilket är väldigt skönt. Hittills så har fokus legat på huvuddistansen för att kunna leverera en bra upplevelse fullt ut, till nästa år så kommer det dock att finnas en halva samt distanser för barn och ungdomar. Vi gör hela tiden förbättringar efter den feedback vi får in från undersökningar efter loppen, det kanske inte utåt ser ut som något större men då vi vill arbeta in loppet i en takt som vi kan känna oss stolta över vårat lopp så måste det få ta tid.

4. Vilken typ av cykel rekommenderar ni för loppet? Och har ni några andra särskilda tips när det utrustning eller val av däck?

– Vi rekommenderar en helt vanlig mountainbike med dämpargaffel och däck som fungerar bra på hårdpackat grusigt underlag. Men även en helstel cykel funkar utmärkt, liksom heldämpad om du vill ha bättre komfort. Vi ligger fortfarande kvar som enda lopp i landet med ringklocka i utrustningslistan. Vi fick en hel del kommentarer till detta men faktiskt genomgående positiva tillrop. Även om många deltagare jagar gram så kan ändå de flesta tänka sig att bjuda på vikten av en ringklocka. Vi gör det för att höja säkerheten och slippa onödiga krascher. 

 Årets bansträckning runt Lidingö med fyra depåer och en mängd korta, skarpa motlut. 

5. Kan man tänka sig att ni skapar en utmaning om vilken som sammantaget blir den bästa löparen + cyklisten i Lidingöloppet? Alltså där man måste ställa upp i båda lopp och sedan räkna samman placeringarna?

– Det är en intressant tanke som vi har bollat lite med även om den än så länge är kvar på idéstadiet. I år kommer vi inte att köra det då fokus ligger på Lidingöloppet på två ben som firar 50 år. Men skulle det bli en stark önskan hos våra deltagare så får vi se över möjligheten till 2015. Idag så finns faktiskt en möjlighet att även om det inte är en gemensam resultatlista så körs Lidingö Ultra Marathon på lördagen 50 km löpning och det var ett par stycken som genomförde båda loppen även om det var få.

6. Vilka är de vanligaste misstagen som deltagarna gör? 

– Det vanligaste misstaget är att folk underskattar banan i den bemärkelsen att de ser Lidingöloppet och tänker att det måste vara hur lätt som helst. De tekniskt svåra partierna är lätträknade, men loppet innehåller desto fler backar. Inte långa men många. Och ofta ganska branta. 

– Banan är designad så att du sällan får vila eller ta med dig farten från nedförsbackar utan att det i nio fall av tio kommer ganska omgående en uppförsbacke i en tvär sväng som ger dig effekten att du måste bromsa och sedan mata på för att ta dig uppåt. Rent hårdvarumässigt så känns det som att de flesta var ganska bra förberedda då vi hade anmärkningsvärt få olyckor annat än några enstaka skrubbsår. Och det märktes mycket tydligt att även eliten fick kämpa då fältet var rejält utdraget bara efter en mil förra året. Men vi har också tänkt på att banan måste innehålla tillräckligt många partier där deltagarna kan äta, dricka, sträcka ut ryggen och passera varandra utan fara. 

7. Hur skulle ni vilja utveckla loppet i framtiden? Vi nämnde en sammantagen vinnare av både lopp och MTB-tävlingen.

– Det är väl främst att göra evenemanget mer öppet, det vill säga att det ska finnas något för alla att delta i, oavsett ålder. Som jag nämnde innan kommer det till 2015 att lanseras en halva och barn- ungdomsdistanser. Att kombinera lopp på olika sätt kan också vara en variant beroende på hur vi kan ordna med bansträckningen för halvan så kan det bli mera som etapper men dit tror jag att vi har en bit kvar. Det finns också några partier vi hoppas få köra i framtiden som skulle göra loppet ännu roligare och mer episkt. 

Årets lopp genomförs den 4:e maj. Sista anmälningdatum är den 21:a april.

Två av landets mest hängivna cyklister heter Mattias Särnholm och Johnnie Krigström. Flickan på bilden påstår att hon är bäst i världen och att hon vann Lidingöloppet MTB förra året. Vi är tveksamma…

Christian Grahn, Petter Alexis och Martin Stenmarck har en sak gemensamt; de tycker att Yngwie Malmsteen slår allt. På andra plats kommer cykling på Lidingö.

Matthias Wengelin var mest intresserad av att komma först i mål på Lidingöloppet MTB. Därför valde han att slå Emil Lindgren i spurten.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen...

Läs mer

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024

Svenska Cykelförbundet har skrivit under en avsiktsförklaring med Internationella Cykelunionen (UCI) med målet att få...

Läs mer

Trek släpper nya E-caliber

En utjämnare, ett mellanting, ingen vanlig el-mtb men knappast en vanlig mtb heller – säg...

Läs mer

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD

Det finns plats för alla i skogen men med ett ökat intresse för friluftsliv är...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer
Finsk jägare skulle jaga fågel - dödade cyklist

En 30-årig man har dött i Urho Kekkonens nationalpark i Savukoski i Lappland efter att ha blivit träffad av en...

Läs mer
Nino Schurters nyckel till framgång

Enligt Nino Schurter är nyckeln till åtta världsmästartitlar i mountainbikens XCO-gren – och några kistor med andra medaljer – hans ihållighet....

Läs mer