6 tips som gör dig snabbare på nolltid!

6 tips som gör dig snabbare på nolltid!


Så sparar du watt

HJÄLMEN
Moderna aerohjälmar – såsom Specialized S-Works Evade II och Poc Ventral – är framtagna genom vindtunneltester och utformade för att minimera luftmotståndet genom att styra luftflödet igenom och runt dem. Med rätt hjälm kan du spara mellan 3 och 8 watt i höga farter.

SITTSTÄLLNINGEN
Öka farten med en riktigt aerodynamisk position på cykeln: sänk överkroppen genom att vrida bäckenet framåt, så att dina underarmar är parallella med marken när du har händerna uppe på reglagen. På det här sättet kan du spara mer än 30 watt.

DÄCKEN
Schwalbe Pro One Tubeless, Zipp Tangente Speed, Specialized S-Works Turbo Tubeless och Continental Grand Prix 4000S2 har alla fått bra resultat på tester i rullmotstånd. Latexslangar har också lägre rullmotstånd än vanliga butylslangar. Här kan du spara mellan 15 och 25 watt.

HJULEN
Höga kolfiberfälgar är ett dyrt nöje, där prislapparna ofta startar runt 10 000 kronor. Dessutom kan fälgarna vara svårtyglade i kraftig kantvind. Men de fungerar. Generellt sett kan man säga att ju högre fälg desto mindre luftmotstånd. Räkna med att spara minst 20 watt.

KLÄDERNA
Tyg som fladdrar i vinden gör dig långsam. Byt ut din säckiga tröja mot en som är tajt som ett ålskinn, exempelvis Castelli Aero Race. Rätt klädd kan du spara 10 watt, eller mer.

DRIVLINAN
Det finns företag, som exempelvis Friction Facts, som specialiserat sig på tester och analyser av friktion hos olika komponenter, vilka smörjor som fungerar bäst, och hur du kan kombinera din drivlina för bästa effekt. För ett par hundringar kan informationen bli din. Men det räcker inte att betala för testrapporten – vill du verkligen ha resultat måste du också vara beredd att göra komponentuppgraderingar därefter. Ett enkelt och billigt sätt är att bara byta till ett paraffinbaserat vax som exempelvis Squirt. Se över din drivlina så kan du spara runt 10 watt.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Speedplay gör comeback

Speedplay gör comeback


Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från detta udda men ikoniska varumärke. Men nu släpper Wahoo den första, stora uppdateringen av pedalerna.

För den som inte är bekant med Speedplay kan man säga att det är en form av inverterat pedal+kloss-system, där själva mekanismen sitter i klossen istället för i pedalen.


Uppdateringarna som gjorts inkluderar justerbar float på alla klossar (0-15 grader), tätade lager för minimalt underhåll och ökad hållbarhet genom en uppdaterad pedalkropp. Istället för skiftnyckel används nu insexnyckel vid installation. Modellen ZERO kommer även finnas tillgänglig i fyra axellängder för att tillgodose alla typer av cyklister.

Senare i sommar kommer den egentliga riktigt stora nyheten, då planerar man att släppa POWRLINK ZERO som blir världens första pedalbaserade kraftmätare med dubbelsidig infästning.

Den nya Wahoo Speedplay-serien inkluderar Speedplay COMP, Speedplay ZERO, Speedplay NANO, Speedplay AERO och Wahoo POWRLINK ZERO.

Speedplay-serien inkluderar två olika typer av klossar: Standard Tension (inkluderad med ZERO, NANO, AERO och POWRLINK) och Easy Tension (inkluderad med COMP). Båda klossarna är kompatibla med alla pedaler i den nya Speedplay-serien samt kompatibla med tidigare Speedplay ZERO-pedaler. COMP, ZERO, NANO och AERO är tillgängliga idag och POWRLINK ZERO kommer enligt Wahoo att finnas tillgänglig sommaren 2021.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny luftigare Prevail från Specialized

Ny luftigare Prevail från Specialized


Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin tillverkat och det är lätt att förstå varför.

För att skapa en ny luftigare konstruktion skalade man bort totalt sju ”broar” från centern och sidorna, resultatet blev föga överraskande mer effektiva ventilationskanaler. För att samtidigt behålla en stabil struktur så har hjälmen fått broar av Aramid (som är en form av kevlar)

Konstruktionen ger en 20 procentig ökning av ventilerade områden och luften kan alltså flöda mer effektivt genom hela hjälmen. I klippet nedan ser man skillnaden mellan nya och ”gamla” Prevail II

De stora luftkanalerna genom S-Works Prevail II Vent gör att luften rör sig 18% snabbare över ditt huvud än Prevail II, du blir alltså svalare, slipper kanske en del svett i ögonen och vem vet, kanske blir du även snabbare.

S-Works Prevail II Vent har fått MIPS SL’s minimalistiska fästsystem, ett system som ska ge 10 till 15 millimeter av rotation i varje riktning och samtidigt erbjuda samma skydd som andra versioner av MIPS.

Svalaste hjälmen för XC och landsväg? Ja kanske det

Prislappen landar på ca 3900 kr


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite


Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första självförsörjande cykelhjälm (på el). Bakom trollerikonsten står företaget Exeger och ett material som kallas Powerfoyle som kan omvandla allt ljus till elektricitet. Hjälmen har sedan en inbyggd lampa som helt enkelt laddas då hjälmen utsätts för ljus. Lampan behöver alltså aldrig laddas via någon extern kabel. Pris 2500

Omne Eternal

Nu släpper man en ny version av Ventral som fått tillägget Lite. Det är kort och gott en bantad Ventral, där man reducerat andelen plast i skalet och sytt i remmarna istället för att använda spännen. I storlek medium väger den så lite som 190 gram. Nackdelen är att hjälmen får mer exponerad och stötkänslig EPS samt att hakbandet inte kan justeras mer än i längd. Men är man viktjägare så är man. Prislappen landar på runt 2600 kronor

Nya Ventral Lite i tvådelad färgsättning

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Specialized S-Works Ares är här!

Specialized S-Works Ares är här!


Det har förekommit en del rykten om denna sprillans nya sko ett tag nu. Bland annat syntes Daniel Oss i Bora Hansgrohe snurra runt på dem i höstas. Något som fick många att tro att det handlade om en ny S-Works 8 sko. Men så är inte fallet, utan Specialized släpper nu en helt ny sko som fått namnet Ares.


Visst har den ärvt en del från S-works 7, främst sulan och styvheten (som hamnar på 15, högst upp på skalan) Resten av skon är dock något annat. Boaspännena är ett par Li2 (till skillnad från de specialdesignade som sitter på S-Works) och kring dessa har man byggt en helt ny spännkonstruktion. Skon har en sockliknade plösfri konstruktion som ger en omslutande passform. Tanken är att spänningen dras triangulärt över mellanfoten och sprider trycket över en större yta, något som eliminerar foten från att rulla i skon, enligt Specialized alltså, som även menar att skon därför blir 1% snabbare.


Tryckkartor av samma cyklist, vid samma kraft, i en sko med traditionell, dubbelt spännsystem jämfört mot vårt nya S-Works Ares spännsystem, under patentansökan, där kontaktytan ökar med 20%. 

Vi har redan hunnit testa den lite, av förklarliga skäl dock bara inne på trainern och passformen är minst sagt unik. För ännu mer precis passform har hälkappan fått en ordentlig stoppning. Nackdelen som följer med den sockliknande konstruktionen och tajta hälkappan är att de blir lite svåra att komma i och kräver nästan ett skohorn. När de väl sitter på är de dock sanslöst sköna med en otrolig balans mellan komfort och kraftöverföring. Trogna sin historia är skorna av de lite smalare slaget, men då de inte är allt för styva runt själva tåboxen gissar vi att de kommer forma sig lite efter foten med tiden. Att det är en sko som kan leverera är det inga större frågetecken kring och när vädret passar sig bättre för vita och luftiga skor lovar vi att återkomma med ett lite djupare test.

Vikt: 255 gram per sko (storlek 43)

Pris: 5000


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Minitest: Giro Aether Mips

Minitest: Giro Aether Mips


Mips 2.0

Vad Mips är behöver nog ingen djupare beskrivning vid det här laget. Sannolikheten att du själv kör i en hjälm som har det svenska rotationsskyddet Mips är nog ganska hög (vi killgissar att den är runt 50 procent).

I hjälmen Aether har Giro tagit användandet av Mips ett steg längre. Man har här placerat det gula glidskiktet mellan två hjälmdelar, vilket alltså innebär att även hjälmen i sig kan rotera. Fördelen är dels att man får ett mer aktivt rotationsskydd, och dels att man slipper ha det gula Mips-skyddet direkt mot huvudet – något som i vissa fall kan påverka saker som ventilation och komfort.

När det kommer till ventilation är Aether en minst sagt sval historia – ventilationshålen är väl tilltagna. Hjälmen har dessutom luftkanaler på insidan, något som hade varit omöjligt med en mer konventionell Mips-lösning.  Konstruktionen ger en av marknadens kanske mest välventilerade hjälmar, i synnerhet i en hjälm med Mips.

Giro Aether sitter väldigt jämt på huvudet, utan några tryckpunkter. Men om du har ett lite koniskt format huvud kan du kanske uppleva hjälmen som lite grund. Designen är även den åt det lite breda hållet, så har du ett smalt ansikte är svamplooken nog inte allt för långt bort. Men den passar samtidigt väldigt bra ihop med ett par feta, breda glasögon. Glasögon som förövrigt har väldigt bra gummikuddar att ligga och vila på i hjälmens frontkanaler när de inte används.

För att Mips-skyddet ska funka optimalt, och för att det ser bättre ut, gäller det dock att ha koll så att hjälmens två halvor ligger i fas – för de kan lätt flyttas runt och hamna i fel läge. Det är även bra att se till att det inte samlas massa smuts och jord mellan hjälmhalvorna som kan ligga och skava (kör du bara landsväg är det däremot ett icke-problem).

Ur ett rent analogt perspektiv är nog Aether en av de mer avancerade standardhjälmarna som finns på marknaden just nu. Att den kostar därefter säger en del i sig.   

Vikt: 250 gram

Pris: 3 500 kronor


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in