6 perfekta kombipass för höstens träning!

6 perfekta kombipass för höstens träning!


Att cykla är säkert ditt livselixir. Men även andra träningsformer kan ge dig en välbehövlig
boost i träningen och gynna din cykling. Dessutom kan variation i sig framkalla glädje.

AKTIVERA ÖVERKROPPEN
En begränsning med cykelträning är att det nästan bara tränar benen. Visst, kör du hårt utför i stökig terräng på en mountainbike får överkroppen jobba, men ute på landsvägscykeln bygger du ingen vidare bålstabilitet, och inne på trainern går överkroppen helt i träda.

Det är nästan alltid bra att träna överkroppen mer än vad cyklingen i sig gör. Hösten är den tid på året då du gärna kan lägga mest tid på träning av överkroppen. När man nämner träning för överkroppen tänker många cyklister reflexmässigt på styrketräning. Men överkroppsträning kan med fördel vara av uthålligare natur, som simning, stakning eller paddling.

Annan uthållighetsträning där du använder benen kan också vara värdefull input för kroppen. Alla träningsformer belastar kroppen på sitt sätt, vilket leder till specifika anpassningar. Studier har visat skillnader i hur hjärtat anpassar sig till cykel, löpning, rodd, skridskor eller längdskidor. Alltså 50 nyanser av flås.

I VILKEN ORDNING?
Ett kombipass kan också innehålla styrketräning med vikter. Du kan till exempel styrketräna överkroppen och i samma pass ge benen vad de tål på cykeln. Mycket tyder på att det finns fördelar med att kombinera styrketräning för benen och cykling i samma pass. Är passets huvudfokus hjärta och lungor, bör cyklingen ligga först. I övrigt kan cyklingen överlag komma efter styrkan, eller att du växlar flera gånger mellan dessa.

Att uthållighetsträna samma muskler du nyss styrketränat hämmar muskeltillväxten, vilket kan vara positivt om du vill undvika stora muskler. Att redan ha tröttat ut musklerna med styrketräning kan också göra att uthållighetsanpassningarna av den efterföljande cyklingen ökar något. Dessutom kan cykling direkt efter styrketräning med vikter förstärka överföringen av styrka till just tramprörelsen.

6 PASS ATT TESTA

1. Spinning plus
En vanlig variant är att kombinera ett spinningpass med en annan gruppträningsaktivitet
före eller efter, exempelvis core, boxning eller crossfit.

2. Stavcykling
Cykla till en backe där du kan göra stavgångsintervaller på ca 2-5 minuter. Pulsen ska vara hög. Backen får gärna ligga 30-90 minuter bort enkel väg. Cykla sedan hem igen. Ett pass som effektivt tränar syreupptag och uthållighet. 

3. Gymfyran
En timme gym-quadrathlon där du kör 15 minuter på fyra olika konditionsmaskiner. 5 minuter uppvärmning, 5 minuter så hårt du orkar, 5 minuter nedvarvning och sedan byte till nästa maskin. Lämpliga maskiner är exempelvis crosstrainer, löpband, roddmaskin,
trappmaskin eller stakmaskin.

Du kan även använda övningar som hopprep, jumping jacks eller någon annan lämplig styrkeövning som aktiverar stora delar av kroppen. Sista 15-minutersperioden ska dock vara på cykeln och du kan då förlänga nedvarvningen. Med ett sådant här pass kör du verkligen igenom hela kroppen.

4. Trainerkombon
Tränar du intervaller på cykel inomhus kan du använda vilan mellan intervaller att träna
andra områden av kroppen. Övningarna kan gärna aktivera benen, men ska främst belasta andra delar av kroppen.

Kör sex stycken 5 minuter långa intervaller på cykeln. Mellan varje cykelintervall tar du 5 minuter för att genomföra ett set med 1-3 styrkeövningar. Några få exempel på lämpliga övningar är armhävningar, enhandsryck med kettlebell, stående rodd med skivstång eller woodchoppers med viktskiva.

5. Spurtfokus
Forskning har visat att överföringen av tung styrketräning till spurtförmågan på cykeln kan öka om du växlar mellan att köra maxstyrka med vikter och sprinter på cykeln i samma pass. Kör ett set av 1-3 olika styrkeövningar, och direkt efteråt 1-3 ungefär 5-20 sekunder långa sprinter på cykeln, med 3-6 minuter vila mellan. Upprepa detta 2-4 gånger.

Lämpliga styrkeövningar är exempelvis benpress, knäböj, marklyft, bencurl, vadpress och knäuppdrag i kabelmaskin.

6. Mysfys
Kombinerad träning behöver dock inte vara så tuff som de fem passen ovan, där du myser av den fysiska utmattningen först efteråt, så kallat fysmys. De kan naturligtvis också vara av karaktären mysfys – alltså genomföras i ett allmänt mysigt tempo. Ett behagligt pass kan vara att cykla till en fin plats du tycker mycket om och där träna yoga eller stretcha. Eller bara dricka kaffe, vilket ju också är en sport enligt vissa.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nycklarna till en bättre vinter på cykeln

Nycklarna till en bättre vinter på cykeln


Ena dagen yr snön, nästa dag faller regnet, däremellan åker termometern upp och ner som en jojo. Det kan vara svårt att motivera sig till annat än Zwift under vinterperioden. Men det kan även vara lätt att glömma hur magisk vintercykling kan vara. När dagarna är klara och solen står lågt över ett vacker vinterlandskap. Såhär i Coronatider blir det kanske dessutom extra viktigt att faktiskt komma ut ibland. Och de där basmilen du samlar på dig nu kommer vara guld under den varmare delen av säsongen.

Men snön, kylan, isen och mörkret gör cyklingen svår och ibland omständlig. Främst blir kravet på rätt utrustning högre och annorlunda. Här är tio väl valda tips för bättre cykling i vinter.

En av vinterns fina rundor

1. Vintercykel
Din vanliga landsvägshoj kommer, på ett eller annat sätt, högt sannolikt, förr eller senare att komma till korta. Så en av grundpelarna i att ens få in några vintermil är att skaffa en vintercykel. Kanske en gammal mountainbike eller ännu hellre en mångsidig gravelhoj? För att minimera problemen med frusna vajrar är hydrauliska bromsar verkligen att föredra. Har du inte elektroniska växlar så se till att hålla växelvajrar rena och smorda. Är det mer blött än fruset och du ska köra i grupp är det läge för extra långa skärmar med ”kompislapp” så att både du och cyklisten bakom dig slipper sprut från vägen. 

2. Satsa på dubb
Steget över till dubb kan kännas lite omständigt men vill man skapa en bättre grund för möjligheter till vintercykling kan det vara nödvändigt. Optimalt har man två hjulset, så man enkelt kan växla hjul och däck efter väder. Ett annat allternativ är att bara köra dubb fram, det räcker oftast ganska långt. Tänk bara på att dubbdäck bjuder på extra mycket motstånd. 15 mil på dubbdäck kan kännas som det dubbla på vanliga däck.

3. Vinterprylar
Satsa på ordentliga vinterkläder som både håller kyla och vatten borta. Lager- på lagerprincipen är viktig med underställ närmast kroppen, därefter isolering och ytterst ett skyddande skal. En nyckel här är riktiga vinterbibs, de är lite mer fodrade och bör vara vindtäta framtill.

Vintrigt kit från Pearl Izumi

4.Fötter
Fötter och händer är svårast att hålla varma. Enklaste lösningen är att investera i ett par riktiga vinterskor. För lite mer flexibilitet kan du
välja en storlek större på skorna så du kan ha extra tjocka strumpor utan att det blir för trångt. Isolera utrymmet där klossen sitter under skon, den är en effektiv köldbrygga. Läs mer om hur du håller fötterna varma i vinterskorna  Är vinterskor en för dyr investering räcker ett par tjockare skoöverdrag i neopren ofta långt. Är du redigt frusen kan det vara läge för ett par elektroniska värmesulor.

5. Händer
Även här är det läge för en liten investering och att tänka ”lager på lager” En av de mer smidiga versioner som finns är cykelspecifika ”lobsterhandskar.” De håller värmen bra utan att vara för klumpiga. För de allra kallaste dagarna så kompletterar man med en tunn innerhandske i merino. För den riktigt frusne kan det vara läge att satsa på barmitts eller styrmuffar.

6. Hitta en lösning som gör att du enkelt kan tvätta din cykel
Att komma hem lite blöt och kall efter en vintertur och bli ännu blötare och kallare av att stå ute i kylan för att få din cykel ren kommer knappast göra susen för vinterns cykelmoral. Leta reda på en vattenslang nära dig, preppa en spann med varmt vatten eller satsa på någon av de nya batteridrivna högtryckstvättarna. 

7. Reflexer och lysen
Var noga med säkerheten. Att vara utan reflexer eller lysen när mörket faller är direkt livsfarligt. Även om det är ljust ute kan det vara bra om du har lite färg på kläderna så att du verkligen syns. Läs mer om hur du syns bättre i trafiken

8. Tänk på rundan
En vinterrunda kräver kanske lite extra planering. 15 mil på vinterna är inte samma sak som 15 mil på sommaren. Tänk hellre i tid. Plattare rundor kan vara att föredra, då slipper man bli varm uppför och kall utför.

9. Glöm inte energin och drickan
I kylan kan det vara svårare att få i sig energi, men bara för att vintercyklingen kanske går långsammare tar den knappast mindre energi. Tänk på att bars lätt fryser och blir hårda, gels må bli kalla men kan ändå vara lättare att få i sig.

Isglass må vara gott en varm sommardag men är mindre roligt på en kall vinterdag. Enklaste lösningen för att hålla isen borta en liten stund längre är isolerade vattenflaskor som man fyller med varmt vatten och sedan spetsar med lite elektrolyter. Vill du vara helt säker på att drycken inte ska frysa kan du köra med vätskerygga. Glöm inte bort att ha isolering runt slangen, eller frekvent dränera tillbaka vätskan i blåsan.

10. Njut!
Ja, vintercykling kan stundtals vara lite omständigt och tufft men belöningen är därefter. För nog är det ibland som att hitta ett lyckopiller i botten på en surströmmingsburk, sällan njuter man så mycket som då!

Patric Alm, en av dem som njuter ute året runt

Vilka är dina bästa vintertips för cyklister som hellre cyklar utomhus än inomhus? Kommentera gärna nedan. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ett pannbens fyra pelare

Ett pannbens fyra pelare


Säg den cyklist som inte någon gång tänkt eller pratat om vikten av ett starkt pannben. Eller i avundsjuka cyklat mot den som har ett. Men vad är egentligen ett starkt pannben, eller mental styrka? Det har forskarna bakom en studie, publicerad i International Review of Sport and Exercise, försökt slå fast. De kom fram till att mental styrka består av dessa fyra komponenter: 

• HOPP -Tron på sin förmåga att uppnå sina mål. 

• OPTIMISM  – Tron på att bra saker kommer att ske. 

• MOTSTÅNDSKRAFT  – Förmågan att återhämta sig från motgångar. 

• IHÄRDIGHET – Att inte ge upp i första taget. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bosön söker vältränade cyklister till unik studie

Bosön söker vältränade cyklister till unik studie


Nu söker Bosön deltagare till en unik träningsstudie. Syftet med studien, som är finansierat av Centrum för idrottsforskning, är att undersöka om kolmonoxid-inandningar inför träning kan förbättra träningseffekten jämfört med höghöjdsträning hos uthållighetstränade individer. Alla tester och träningspass kommer att ske på Bosön, i Riksidrottsförbundets Laboratorium för Prestationsutveckling på Lidingö.

Ansvarig för studien är Daniele Cardinale, forskare vid institutionen Fysiologi, nutrition och biomekanik på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH), kompetensområdesansvarig idrottsfysiologi avdelningen Elitidrottsstöd Riksidrottsförbundet samt ansvarig för Riksidrottsförbundets Laboratorium för Prestationsutveckling på Bosön.

Urvalskriterier

För att du ska vara behörig att delta behöver du uppnå följande kriterier:

  • Du ska vara en vältränad cyklist (minst 10 timmar uthållighetsträning per vecka).
  • Frisk kvinna eller man i åldern 20 – 40 år.
  • Vara skadefri.
  • Inte konsumera kosttillskott under studieperioden.
  • Drogfri (exempelvis rökning, snus, antiinflammatorisk medicinering med mera).
  • Du ska kunna avstå från tävlingar under studieperioden (februari-mars 2021).
  • Du ska svara negativt på dopingtest.
  • Inneha en egen pulsklocka och wattmätare.
  • Kunna träna på Bosön måndagar, onsdagar och fredagar.

Urvalet till studien kommer att baseras på din prestation under ett tre minuters maximalt arbete på en ergometercykel. Väl uttagen till studien blir du slumpmässigt tilldelad en grupptillhörighet, antingen kolmonoxidgrupp, höghöjdsgrupp eller kontrollgrupp. Oavsett grupptillhörighet genomför du samma tester och träningspass som övriga deltagare.

Studien kommer genomföras under perioden februari-mars 2021. Träningsupplägget består av 12 övervakade högintensiva träningspass à 60 minuter på ergometercykel under fyra veckor, där tester genomförs veckorna innan och efter träningsperioden. Utöver de övervakade träningspassen bibehåller du på egen hand den träningsvolym du är van vid, men undviker intensiv träning.

Följande tester och prover kommer genomföras för att utvärdera träningseffekten och fysiologiska anpassningar:

  • Prestation vid time-trial
  • Maximal syreupptagningsförmåga
  • Arbetsekonomi
  • Critical power
  • Kroppssammansättning
  • Blodprov (Hemoglobinmassa m.m.)
  • Urinprov (Doping)
  • Muskelvävnadsprov  

Vid fullbordat studiedeltagande får du ta del av resultat från dina genomförda tester och viss ekonomisk ersättning utgår. Ditt deltagande i studien är frivilligt och du kan när som helst välja att avbryta deltagande.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tre effektiva och bra vinterpass!

Tre effektiva och bra vinterpass!


Skippa långa och lugna rundor som bara får dig att frysa satsa istället på korta, intensiva och effektiva träningspass i vinter. Här är våra bästa tips.

Det finns mycket att älska med vintern. Men de flesta av oss drar ner på cykelträningen när dagarna är mörka och korta, när temperaturen sjunker och motivationen avtar. Vilket är fullt begripligt.

Om du vill bygga en bra bas för vårens formtopp förespråkar konventionell träningslära långa lugna distanspass. Den sanningen kommer fortsatt att gälla, men det betyder inte att högintensiv träning är förbjudet under vintern. Och med tanke på att vädret är en tuff utmaning för svenska cyklister kan korta pass ibland vara ett måste.

Kör ett av passen per vecka, och varva med ett annat pass veckan därpå så att du får variation. Har du tid med tre hårda pass i veckan kör du allihop men ta en vilodag emellan. Många cykelpass är baserade på intervaller-alltså korta högintensiva insatser som kan vara allt från några sekunder till flera minuter långa.

Den här typen av träning förbättrar din uthållighet, kraft och snabbhet genom att bygga muskler och träna kroppen att använda syret mer effektivt. Många intervaller använder en måttlig ansträngning som utgångspunkt, där du upplever ansträngningen som 7 på en skala från 1 till 10 (1 är när du tar en tupplur på soffan, och 10 är din maximala kapacitet).

Tröskeln är den ansträngning som du mäktar med att hålla i ungefär 30 minuter, och här är vanligtvis den upplevda känslan 8,5 eller 9 på samma skala. Ditt VO2-max är den nivå där kroppen går på max intensitet. De flesta cyklister kan hålla sitt VO2-max i högst ett par minuter som mest; och på upplevelseskalan är känslan 9,5-10.

VÄRM UPP I VINTER
Att trampa lätt i 15-20 minuter är den vanliga rekommendationen för uppvärmning innan ett hårt pass. Men det finns ett effektivare sätt. Genom att fokusera på ett fåtal korta intervaller höjer du intensiteten i lagom takt och förbereder musklerna utan att stressa dem.

Vintern kylan kan göra det svårt att väcka systemet, så testa istället det här uppvärmningsprogrammet.

GÖR SÅ HÄR:
Trampa lätt i 5 minuter följt av två block om 60-sekunder där du ökar din kadens gradvis var 20:e sekund. Trampa lätt i en minut mellan varje block. De sista 20 sekunderna bör du hålla så hög kadensen du kan utan att studsa i Sadeln.

Gör ytterligare två stycken 60-sekundersblock, med 1 minuts vila mellan varje. Den här gången ökar du också motståndet genom att växla till en tyngre växel var 20:e sekund.

I de sista två blocken ökar du din fart var 20:e sekund, och avslutar med en kort spurt i din toppfart. Trampa sedan lätt i 2-3 minuter innan du kör igång med ditt vanliga pass.

Antal kommentarer: 1

Sven Englesson

Jag tycker det låter bra ska pröva detta i vinter.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fem övningar för en starkare bål

Fem övningar för en starkare bål


En medveten cyklist vet precis hur nyttigt det är att träna bålen. En stark bål ger dig inte bara bättre hållning på cykeln, och i övriga livet, utan är även en viktig ingrediens när det gäller hur du utvecklar kraft och hanterar din cykel. Men det räcker inte att stå i plankan ett par minuter för att få en funktionellt stark bål. För att få det måste du träna dynamiskt och se till att få med andra delar av kroppen än just magen. Bålen ska orka hålla emot och stötta under hela tramprörelsen på cykeln och då säger det sig självt att det är fruktlöst att träna statiskt och isolerat. Här kommer fem övningar med fokus på området runt magen, men som också lär höfter, axlar, rygg, säte och magmuskler att samarbeta när du rör dig. Bästa med alla dessa övningar är att alla funkar lika bra att göra hemma som på gymmet.

Repetera mera!
Alternativ 2:
AMRAP (as many rounds as possible): 8 minuter.
Ta tre av övningarna och ge din mage en rejäl omgång på 8 minuter. Gör så många varv du kan av angivet antal repetitioner tills klockan visar 8 minuter.

Alternativ 2:
EMOM (every minute on the minute): 10 minuter.
Välj ut fyra övningar och kör två av dem varje minut. Vila den stund som blir över. Växla så att du kör varje övningspar fem gånger.

Alternativ 3:
Bygg, bygg, bygg
Klassiskt byggupplägg med 3 x 8 av alla eller några utvalda övningar.

HIP CIRCLES (cirka 6 per sida)
Stå på armbågar och tår. Börja med att lyfta upp rumpan mot taket. Gör sedan en stor cirkel, ut åt sidan, ner och vidare till andra sidan och upp, med höften. Gör några stycken och byt sedan sida. Cirklarna ska vara kontrollerade hela varvet runt.

RUSSIAN LEGLIFTS (6–8)
Ligg på en bänk med benen utsträckta och händerna i ett fast grepp runt kanten på bänken, i höjd med huvudet. Utan att låta svanken böjas upp lyfter du nu först benen så att de pekar rakt upp och sedan höften så att benen fortsätter rakt uppåt. De ska inte falla ner över ansiktet. Sänk sedan samma väg och se återigen till att inte benen faller över ansiktet, utan sänks ned lodrätt.

SITUPS MED BAND (cirka 8)
Som en vanlig situp fast tio resor värre. Ligg på rygg på golvet med ett gummiband fastsatt i något tungt vid huvudändan och håll den andra änden i händerna. Sätt dig upp explosivt, och kom ända upp, stanna inte när gummi- bandet gör det jobbigt. Lägg dig igen försiktigt och upprepa.

Det fina med bandade situps är att rörelsen blir jobbigast när det brukar vara lättast, i toppläget. Drygt så det förslår!

RUSSIAN TWIST (ca 8 per sida)
Klassisk magövning som tydligen har sitt ursprung i Ryssland.
Ta en vikt, det kan vara en kettlebell, en hantel eller en viktplatta. Sitt på rumpan och luta dig lite bakåt. Lyft upp fötterna från golvet, eller låt hälarna vara kvar om du känner att du tappar ryggen om du lyfter upp dem. Vrid överkrop- pen åt vänster och låt vikten komma ner mot vänster höft, men inte ända ner i golvet – se istället till att bromsa rörelsen med magen. Vänd rörelsen och låt vikten gå som ett stort liggande C över till andra sidan. Fortsätt att alternera sidor.

ROLLOUTS (cirka 8)
Ni vet det där hjulet man kunde köpa på TV-shop som man tänkte ”Det måste ju vara värdelöst eftersom man kan köpa det på TV-shop” om? Det funkar faktiskt. Den här övningen är som det hjulet. Så om det finns ett sådant hjul på ditt gym kan du köra på det, men du kan också använda en skivstång för att kunna hålla bredare, som här.

Sätt gärna ett par miniviktplattor på skivstången för att få den att rulla lättare, som hjul. Stå på knä och ha händerna runt skivstången i axelbredd. Kroppen är helt rak från huvudet till knäna och axlarna är rakt över hand- lederna. Nu rullar du ut skivstången en liten bit utan att ändra kroppens raka hållning en millimeter, det är bara armarna som rör sig i axelleden. Vänd där du är säker på att du kan ta dig upp igen. När du rullar tillbaka är kroppen fortfarande som en planka, gå inte före med rumpan. Fortfarande är det bara axelleden som rör sig

Alla bilder: Luca Mara


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in