6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö
Fredrik Jelk, VD Cykla Järvsö AB.

6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö


Region Gävleborg har precis sagt ja till att medfinansiera Cykla Järvsö AB för att bygga hållbara cykelleder för Cross Country (XC) i Järvsö. 6 miljoner kronor satsas nu på att bygga varierande och roliga leder som ska erbjuda cykling för alla.

Järvsö har sedan tidigare en Downhill park och en Skills park av hög internationell standard. Det som har saknats i utbudet är bra Cross Country-leder. Tack vare Regionens stöd kommer man redan i sommar att börja gräva och den första leden beräknas vara klar i juli.

Cykla Järvsö AB planerar att bygga ca 35 km XC cykling under en tid av 2 år. Målet är att bygga xc leder som är roliga, hållbara och säkra. Lederna designas utifrån vilken svårighetsgrad de ska ha, den lättaste leden som benämns grön, blir bred, slät och flack. Blå led är nästa svårighetsgrad och blir lite mer en stig med större höjdskillnader. Röd led är tekniskt svårare, men även den en säker led. I sommar kommer det att börja byggas grön och blå led och redan befintliga leder kommer att få nya sträckningar. Avgörande för satsningen har varit att den är långsiktigt hållbar. En av grundstenarna är samarbetet med markägarna och deras skogsbruk, där man säger att man har hittat en bra modell för hur man ska planera lederna för att det ska fungera bra för båda parter.

Antalet människor som cyklar Cross Country har ökat lavinartat i Sverige. Lederna som nu ska byggas är tänkta att ytterligare stärka Järvsö som cykeldestination ”Det är sista pusselbiten som behövde falla på plats och ger förutsättningar för en fantastisk utveckling av besökande gäster på barmarksäsongen” heter det i ett pressmeddelande.

”Jag är väldigt glad för den hjälp vi har fått på vägen från Destination Järvsö AB och Ljusdals kommun och för att Region Gävleborg ser vilka positiva effekter investeringen kommer ge som fler arbetstillfällen, förbättrad folkhälsa, ökat antal besökare och ökad inflyttning” säger Fredrik Jelk, VD Cykla Järvsö AB.


Ny Scalpel från Cannondale

Ny Scalpel från Cannondale


Lägre vikt, flackare vinkar och några spännande lösningar, säg hej till nya Scalpel.

Första gången en Cannondale Scalpel såg dagens ljus var 2001, så det är en klassiker av rang som nu har fått gå igenom ytterligare en omarbetning. Nya Scalpelramen väger in på strax över 1900 gram, vilket (precis som tidigare versioner) gör den till en av de lättare på marknaden. Som komplett cykel väger värstingversionen in på 9.8 kilo. Går man ner ett snäpp på skalan till billigare och den enklare specade Scalpel 2 ligger vikten på relativt låga 10.7 kg. Förutom att ha blivit bantad har den fått ett nytt ”Four-bar FlexPivot” dämparsystem som bjuder på patenterade flexzoner av kolfiber i baksvingen. Trots sin inriktning på XC/race får man plats med upp till ganska feta 2.4″ däck.

Vinkeln på styrröret är nu hela 1.5 grader flackare och sadelröret en grad brantare, jämfört med utgående modell. En geometri som designad ihop med Cannondales enbenta gaffels (lefty) extra långa offset. Förändringar som ger cykeln fördelar över teknisk och stökig terräng, i synnerhet när det går utför.

Scalpel Carbon 2

I samma veva släpper man Scalpel SE. Nej den är inte svensk men har fått en slaglängd på 120 mm (istället för 100) ännu flackare vinklar och en dropperpost. En lätt trailhoj helt enkelt.

Women’s Scalpel Carbon SE

Cyklarna får även Cannondales nya STASH Kit, ett miniverktyg som göms under flaskstället. (Fabric 8-in-1 miniverktyg, ett Dynaplug tubeless plugg kit och plats för en CO2-patron eller pump)

Nya Scalpel kommer i åtta olika versioner inklusive nya Scalpel SE och några damversioner.

Svenska priser på hela serien:
Scalpel HM 1 REP                                                        SEK 92,999
Scalpel Carbon 2 SLT                                                  SEK 57,999
Scalpel Carbon 2 Women’s PUR                              SEK 57,999
Scalpel Carbon 3 BLK                                                 SEK 49,999
Scalpel Carbon 3 CRD                                                SEK 49,999
Scalpel Carbon 4 HLT                                                 SEK 43,999
Scalpel Carbon SE 1 SGY                                            SEK 57,999
Scalpel Carbon SE 2 SBR                                            SEK 43,999
Scalpel Carbon SE Women’s LAV                             SEK 43,999

Det är förövrigt även denna hoj som Team Bicycling kommer köra på under säsongen 2020.


Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare

Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare


Covid-19-pandemin gör att många av sommarens idrottsevenemang ställs in eller flyttas fram. Vasaloppet väljer att fortsätta planeringen inför sommarveckan 14–22 augusti och anpassa arrangemanget till de nya förutsättningarna.

Vasaloppets sommarvecka 2020 omfattar 13 lopp och har hittills över 18 000 anmälda deltagare.
– Vi vet att ni är många som undrar hur det blir med era lopp. Tyvärr har vi inte alla svar i dag, men vi jobbar med att hitta bästa möjliga lösningar utifrån de nya förutsättningarna, säger Eva-Lena Frick.

Bland de alternativ till den ordinarie sommarveckan som nu diskuteras finns allt från anpassade lopp på plats i Vasaloppsarenan till helt digitala lopp och olika kombinationslösningar. Allt kommer självklart att utgå från myndigheternas rekommendationer och riktlinjer.

Definitivt besked om sommarveckans utformning kommer senast strax före midsommar.
– Innan vi fattar beslut vill vi invänta nya prognoser från Folkhälsomyndigheten. Vi hoppas att ni har tålamod att avvakta tillsammans med oss och att ni fortsätter att hålla igång träningen på ett säkert sätt, säger Eva-Lena Frick.

Detaljerad information om genomförandet av Vasaloppets sommarvecka 2020 kommer att meddelas senast 18 juni.

Anmäl dig till Team Bicycling för att få chansen att uppleva Cykelvasan från första parkett


Test: Invisiframe -customskydd för din ram

Test: Invisiframe -customskydd för din ram


Landsvägshojar är ganska förskonade från dessa typer av skador, men så fort man ska ut i skogen och härja med stighjulingen kan repor och skrap lätt skapa onödiga i-landsproblem. En repig ram kanske inte gör så mycket egentligen, men visst ser det tråkigt ut och tveklöst får det andrahandsvärdet att rasa snabbare än börsen i kristider.

Det finns ganska många olika typer av plastfilm att köpa för att skydda sin hoj, men det kan vara svårt att få det att sitta perfekt och se bra ut.

Invisiframe är något så finurligt som en tunn plastfilm som är exakt och precis designad för en specifik ram. Man beställer det från England och det finns för så gott som alla cykelmärkens mest populära cyklar. De är även storleksspecifika. Hem får man det i en rulle med tillhörande karta över alla delarna, ett avancerat pussel skulle det nog kunna kallas. Det är inga vanliga klisterlappar, utan detta är något som ska blötas ner med vatten som har några droppar barnschampo i sig. Ramen ska vara helt ren när du gör det. Bäst är självklart, som i vårt fall, att göra det när ramen är helt ny. Ännu bättre och enklare blir det om ramen är lös och inte ihopmonterad som en färdig cykel. Men den lyxen har man sällan. Vi monterade vår skyddsfilm på en ny Scott Genius Tuned.

När man läser beskrivningen kan det låta väldigt krångligt och att det ska vara svårt att få det rätt. Men när man först blött ner ramen görs enklast med en sprejflaska och sen de små plastbitarna så blir de väldigt enkla att få på plats och även flytta runt innan man börjar skrapa bort allt vatten och fixera skyddet. Vi lyckades sätta dit varenda en av de 20-talet bitarna i vårt kit helt utan bekymmer. Det kan vara klokt att göra appliceringen på en plats där du kan söla med vatten och som samtidigt har bra belysning, så att du ser alla bubblor som kan bildas under plasten och som behöver skrapas bort. Tänk även på att det tar några timmar, så se till att ha gott om både tid och tålamod. När man är klar med detta pussel sitter delarna som ett närmast osynligt skydd på ramen. Vi blir faktiskt lite imponerade av hur exakt utmätt allt är. Hur väl det sitter och funkar över tid får vi återkomma till efter en säsong på cykeln.

OBS! om du använt detta, eller liknande skydd, på din cykel och vill få bort det är ett enkelt knep att först värma upp plastfilmen med en hårtork. Annars riskerar du att förstöra lacken, för detta skydd sitter som berget.

Pris: Beror på ram och storlek, men ligger på runt 75 brittiska pund per kit.


Team Bicycling 2020 – update!

Team Bicycling 2020 – update!


Förra året hade Team Bicycling sin urpremiär. Fyra killar och fyra tjejer valdes ut för att utvecklas och få en chans att ta sitt cyklande ett steg längre. Coronaviruset har dragit ut på årets process men har ännu inte satt stopp för satsningen.

Den har däremot sett till att processen blivit något mer utdragen. I skrivande stund är Cykelvasan fortfarande inrutad i kalendern och spåret mellan Sälen och Mora ligger öppet. Målet för gänget på Cykelvasan är att killarna ska köra på sub 3 (vinnartid cirka 2.45) och tjejerna på sub 3.30 (vinnartid cirka 3.05). Teamet kommer nu i år samla tre killar och tre tjejer. Kapten för laget är Daniel Breece, Bicyclings chefredaktör.

Aktivitus är nu tillbaka som partner och kommer återigen styra över testandet och träningsprogram för deltagarna. Nytt på sponsorfronten är att deltagarna kommer få mumsa på energi från Science in Sports och sen börja bränna energin på det första träningslägret som blir av på Högbo Bruk utanför Gävle. 

Kostnaden för att delta i Team Bicycling är 9 000 kronor och då ingår i dagsläget:

*Boende i dubbelrum 

*Deltagarna ombesörjer själva transport och boende under tävlingar samt transport till träningsläger.
Har du frågor om laget eller satsningen? Hör av dig till daniel.breece@bicycling.se

Ni hittar ansökan här via vår gamla sajt

Vi ser fram emot din ansökan!

*Som deltagare i Team Bicycling är planerade tävlingar och träningsläger obligatoriska och du förväntas ställa upp på bilder och bli filmad under våra träningar och tävlingar. Bilder du själv även får tillgång till. Som deltagare förväntas du även sprida vår framfart i dina egna sociala kanaler. Att du tränar på flitigt mellan våra läger och tävlingar är en självklarhet!

Antal kommentarer: 1

Regin Swenning

OM jag skulle bli uttagen så är träningsläger 24-26 april svårt då jag kommer hem från cykelvecka på Mallorca natten mellan 24 och 25.



Test: Hexlox – Världens minsta lås

Test: Hexlox – Världens minsta lås


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda ett verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6 och 8 millimeter så att du kan säkra det mesta på din dyrgrip. 

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel och bult.

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.