5 sista minuten tips inför Vätternrundan från Mattias Reck

5 sista minuten tips inför Vätternrundan från Mattias Reck


1. Det kan bli ganska varmt detta året. Härligt på ett sätt, men det sänker även din prestationsförmåga. Så det blir extra viktigt att dricka ordentligt. Du som vet med dig att du har svårt för att dricka, häll i ett halvt kryddmått salt per flaska! Tänk även på att kyla dig när det går. Stå inte i solen i onäödan utan försök sök skugga i pauser och innan loppet. Ute längs banan kanske du kan hitta ett ställe där du kan äta en glass i skuggan. Och glöm inte solskyddskrämen! 

2. Vättern är så pass långt att det är väldigt enkelt att ge kostrekommendationer! Alla oavsett kroppsvikt eller nivå har nytta av 80-100 gram kolhydrater per timme. Första timmen kan vi säga att du får respit på den punkten om du laddat väldigt bra och känner dig helt ”fullproppad” men därefter gäller det att sikta på 80-100 gram/h. Om du sen får i dig det från dryck, gel eller bars spelar ingen större roll.

3. Undvik nya saker! Framförallt gäller det sånt som du har närmast kroppen! Du ska använda det som du vet fungerar och som du är van vid.

4. Detsamma gäller sista dagarnas uppladdning. Ändra inte din kost alltför mkt. Ät som vanligt men med lite mer fokus på ökat kolhydratintag. Glöm inte att dricka bra. Unna dig även lite extra godsaker så du ökar på energiintaget, gå och småät lite.

5. Sen brukar jag dela in själva loppet i tre delar:

a) Första delen är bara ca en timme lång och gäller kanske framförallt i snabbgrupperna. Det är nervöst, det går ofta för fort, kantvinden kan ställa till det osv. Men ganska snart blir det mer lä efter Ödeshög och vi kommer in i b) Smekmånaden som sträcker sig ner till Jönköping. Här gäller det att inte förivra sig trots att det går lätt. Många cyklar för fort ner till Jönköping. Efter det kan man i stort sett säga att från backarna i Bankeryd har du c) Del tre, dvs resten av loppet. Då handlar det om att jobba, jobba, jobba. Uthålligheten avgör. Ät bra, drick bra, och glöm inte att peppa varandra. Många får svackor, men det går absolut att komma tillbaka. Fokusera på energiintag och peppa varandra. Gruppen är otroligt viktigt! Hjälp och stötta varandra!

Lycka till, ha kul och kör säkert!

Vi ses ute på banan!

Foto: Hans Berggren

Foto: Hans Berggren


Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021

Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021


Årets ŠKODA Cycling Team kommer ges en ny chans på Vätternrundan 2021. Denna säsong kommer laget att fortsätta träna tillsammans och cykla Vätternrundan på hemmaplan i mindre grupper, för att nästa år äntligen få stå på startlinjen i Motala med målet att klara tidsgränsen åtta timmar.

– Sedan beskedet kom att Vätternrundan ställer in årets lopp har vi jobbat febrilt med att utvärdera olika alternativ. Trots att det inte blir den säsong laget förväntade sig, blir det en värdig upprampning till nästa, säger teamansvarige Erik Leonsson.

Veronica Nilsson, spons- och pressansvarig på ŠKODA fortsätter:

– Viktigast är självklart att vi tar hand om våra cyklister och inte utsätter någon för smittorisk, samt att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Men vi vill också hålla alla motiverade och så långt som möjligt infria deras förväntningar om att vara med i teamet. Det är en väldigt speciell tid vi lever i just nu, och med det krävs extraordinära beslut. Detta är första och enda gången samma lag får köra två år i rad.

– Som bilpartner till Vätternrundan är det också viktigt att vi stöttar dem i denna svåra tid. Det är glädjande att organisationen varit så snabba och kreativa med lösningen att alla får köra och tillgodogöra sig loppet på hemmaplan. ŠKODA kommer stötta med supportbilar och organisationen kommer att lotta ut dem bland er som planerar köra loppet i egen regi, fortsätter Veronica.

Beslutet innebär att det inte blir någon rekrytering av nya cyklister i höst. I stället kommer ŠKODA ta möjligheten att bygga ett mycket starkare och mer förberett lag än någonsin.

– Vi hoppas på förståelse hos alla aspirerande cyklister som ville söka sig till oss nästa år. Att komma med i teamet är något unikt och ett minne för livet, att cykla Vätternrundan tillsammans under 8 timmar är en stor del i det. Det löftet vill vi inte tumma på. Vi hoppas och tror att alla håller med om att årets lag förtjänar en ny chans nästa år, avslutar Erik Leonsson.


Vätternrundan 2020 ställs in

Vätternrundan 2020 ställs in


Vätternrundan 2020 ställs in. Det står klart efter att Vätternrundans ledning och styrelse har utrett alla tänkbara alternativ.

Spridningen av covid-19 har fått enorma konsekvenser för hela samhället. Sverige, och många andra länder, befinner sig i ett ytterst allvarligt läge och i dagsläget kan ingen säga något om när situationen kommer att lätta. I det läget beslutade Vätternrundans styrelse den 2 april att ställa in Vätternrundan och de andra loppen som ingår i Cykelveckan.

– Vi står inför en situation som ingen riktigt kan överblicka just nu, säger Gunilla Brynell-Johansson. Osäkerheten är oerhört stor kring när livet kan börja återgå till det normala igen.

– I det läget har vi ett ansvar att ge besked om hur vi ser på vårt arrangemang. Vi ser att vi inte kan gå vidare och planera för Vätternrundan, som situationen ser ut. Det finns en kritisk tidpunkt för när vi måste fatta ett beslut och där är vi tyvärr nu.

Vätternrundans ledning och styrelse har de senaste veckorna utrett alla tänkbara möjligheter, inklusive en flytt av loppen till senare under året. Men Vätternrundan är ett stort arrangemang och många förberedelser måste göras långt i förväg. Det innebär att det i dagsläget är högst osäkert om det skulle gå att genomföra ett arrangemang senare under året heller.

– Det är en av faktorerna som har gjort att vi har kommit fram till att vårt enda alternativ är att ställa in loppen. Våra deltagare och våra samarbetsparter har rätt att få ett besked, så att de vet vad de har att förhålla sig till, säger Gunilla Brynell-Johansson.

Många av dem som har anmält sig till Vätternrundans lopp är mitt uppe i genomförandet av En Svensk Klassiker. För dem har Vätternrundan lugnande besked, de kommer att kunna räkna in nästa års lopp i sin klassiker. Vätternrundan tänker också stötta alla anmälda cyklister att hålla igång sin träning, givetvis utifrån de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten fortlöpande ger.

– Vi kommer att jobba hårt i våra kanaler, bland annat i sociala medier, för att peppa alla cyklister på olika sätt, säger Gunilla Brynell-Johansson. Motion är livsviktigt för folkhälsan, så länge vi kan utöva den på ett ansvarsfullt sätt och utan att bidra till smittspridningen.

– Det känns förstås oerhört tråkigt att vi har tvingats fatta det här beslutet. Men nu satsar vi allt för att göra nästa års cykelvecka till den bästa någonsin. Och vi hoppas att alla cyklister och samarbetsparter hänger med oss i det arbetet.


En podd laddad med tips!

En podd laddad med tips!


Nästan hälften av cyklisterna som tar sig an Vätternrundan är förstagångare. Kanske gör du det som en del i En Svensk Klassiker eller så vill du bara bocka av denna unika cykelupplevelse på din ”bucketlist”. Du kanske kommer cykla runt sjön flera gånger – eller så kanske du nöjer dig med att klara av bedriften en gång i livet. Oavsett vilket mål du har gissar vi att du har fullt med frågor kring det mesta. Några av frågorna hoppas vi att vi lyckats besvara på sidorna i den här nybörjarguiden. En liknande ambiion har Vätternrundans podcast ”Hjälp! Jag ska cykla Vättern”.

I podden, som är inne på sin andra säsong, guidar Fredrik Almgren och Therese Krupa Syllner dig som ska cykla Vätternrundan för första gången in i cyklingens förlovade land. De vill att podden ska fungera som en följetång, något att hålla i handen från det att du bestämt dig för att köra Vättern tills du tagit dig hela vägen fram till målet i Motala.

– Några har kanske cyklat en del innan, men kanske aldrig på en racer. Att cykla 30 mil runt sjön är då en stor utmaning. Under halvåret fram till start vill vi ta lyssnarna på en resa från att kanske vara lite nervösa till att bli uppspelta och ordentligt taggade, säger poddens ena programledare Fredrik Almgren.

Nyckeln för podden är en mix av inspiration och information. Alltså både det du behöver veta – som att du bör använda rumpkräm eller varför du nog ska lämna den där ryggsäcken hemma – till intervjuer med inspirerande profiler med djupare kunskap i ämnet cykling.

Förutom podden finns det även en Facebookgrupp med samma namn som podden. Där diskuteras allt mellan himmel och jord som gäller Vätternrundan. – Vi tar egentligen upp allt, som mekfrågor, kläder och träning till praktiska logistiksaker och den så viktiga frågan om säkerhet. Fokus för podden är ju på nybörjaren. Det som är så kul med cykling är att man bara genom några fler nycklar kan få det så mycket roligare när man ska cykla Vätternrundan, säger Fredrik Almgren.

Vad tycker du själv är det bästa med Vätternrundan?
– Den underbara, breda och folkliga stämningen. Jag är själv kanske lite inrutad i min cykling och hur allt ska vara, exem- pelvis att man ska se ut som ett proffs på cykeln. Men på Vättern ser man hur underbart bred cykling kan vara och det kan få mig att närmast tappa hakan i uppskattning och beundran – för det är ju en sån enorm bedrift att ta sig runt sjön.

Och det svåraste?
– Förutom distansen är det jobbiga för många att cykla utan en ordentlig nattsömn. Att som de flesta starta på kvällen eller natten och sen göra en av de tuffaste ansträngningarna man någonsin kanske gör med bara några få timmars sömn – det är en bedrift som är väldigt speciell. Att ha gjort sin läxa och ha tränat innan, det kan alla göra. Men att starta och köra på natten är svårare att planera för och det underskattas nog av många.

Vad säger du om den nya och längre bansträckningen?
– Jag tror att den nya banan är bra ur säkerhetssynpunkt och den är fin. Men jag gissar att många kommer under- skatta den sågtandade banprofilen man möter där på slutet, för den kommer vara tuffare än man tror. Särskilt när man börjar gå tom, så det finns ett skäl till de extra depåerna på denna sträcka. Det är depåer man absolut inte ska skippa, för de kommer behövas. Vi kommer gräva djupare i detta i vårt kommande avsnitt om denna nya, spännande och utmanande sträcka.

Vilket tips vill du framför allt skicka med till de som ska köra Vätternrundan?
– Mitt absolut bästa tips, som nog kan bidra till lite av en aha-upplevelse, det är att cykla landsväg tillsammans med andra. Så sätt ett mål att du innan den första maj ska ha skaffat cykelkompisar att träna tillsammans med. Om man som nybör- jare lyckas få till detta kommer man kunna ta sig an Vättern- rundan i juni på ett helt annat sätt. För utvecklingen man får som cyklist genom att cykla med andra är på en helt annan nivå jämfört med att cykla själv, avslutar Fredrik Almgren.

Lyssna på det senast avsnittet här


Ett trettio mil långt tack

Ett trettio mil långt tack


På många sätt är det lite skralt ställt med cyklingen i Sverige. Hur mycket våra beslutsfattare än snackar lyckas man till exempel inte alls skapa en bred kultur av cykelpendling. Med undantag för städer som Uppsala och Malmö ligget antalet cyklister i våra storstäder och skvalpar på runt sju procent – pinsamma siffror.

Vi har i skrivande stund nästan inga stora internationellt kända cykelproffs att se upp till, särskilt inte på landsväg. Visst, ibland glimmar det till och vi får cykelstjärnor som lyser starkt under en kort period för att sen sakta försvinna, men deras namn fastnar sällan i mer än andra cyklisters minne. Vi har inte heller några egna cykeltillverkare som lockar någon större internationell uppmärksamhet.

Men trots alla dessa tillkortakommanden har vi ett av världens absolut största motionslopp på cykel. I lilla Sverige lockar nu sedan några år tillbaka ett väldigt långt lopp runt en sjö över 20 000 deltagare. När jag berättar om detta för internationella kollegor verkar de mest tro att jag står och blåljuger.

I sammanhanget ska vi inte heller glömma Cykelvasan, som på blott tio år lyckats skapa en enorm följarskara och bli ett av världens största motionslopp på mountainbike.

”Om inte” är ju en filosofisk lek där utgångarna alltid bör tas med en stor nypa salt. Men jag undrar verkligen hur det hade stått till med svensk cykling om vi inte hade haft dessa två enormt populära lopp.

Kanske hade vi haft något annat som varit lika bra – men det skulle lika gärna kunna vara så att svensk cykling utan dessa event skulle vara en öken torrare än Sahara. Att svensk cykelsport skulle vara en lika mörkskygg aktivitet som filateli. Så tack Vätternrundan och Cykelvasan för allt det ni gjort – och gör – för svensk cykling.

Sämst just nu
Beslutet att riva upp skyltningen som tillåter cykling åt båda håll på annars enkelriktade gator i Stockholm är inget annat än ett bokstavligt stolpskott i byråkratihuvudet kring svensk cykling. Gör om, gör rätt!

Bäst just nu
Att vi precis har kickat igång den andra upplagan av Team Bicycling!


Träningsprogram inför Vätternrundan

Träningsprogram inför Vätternrundan


VÄTTERNRUNDAN

Även om våren dröjt lite så har de flesta av oss nu tillgång till snöfria asfaltsvägar. Dessutom blir kvällarna allt ljusare, och då är det dags att förlägga mer och mer träning utomhus på landsvägscykeln.

Har du inte gett dig ut på några längre cykelrundor under vintern eller våren så är det hög tid att göra det nu. Är du lite mer seriös i din satsning och har cyklat distanspass på över 2-3 timmar under vintern bör du nu istället lägga fokus på att cykla lite fortare på långpassen. Kör du intervaller under passen kan de nu gärna få ligga på över 10 minuter.

Träna i grupp
Landsvägscykling handlar mycket om klungkörning, vilket kräver både teknik och vana. Därför bör alla cyklister så snabbt som möjligt komma ut och träna i grupp. Ett tusenbitars
livspussel med små marginaler underlättar förstås inte möjligheterna att cykla ihop med andra, men du bör definitivt ha med det som en av dina ambitioner. När sedan cykelvanan börjar sätta sig i ryggmärgen är lagtempoåkning eller klungcykling i högt tempo bra övningar. Tränar du inte i klubb finns det numera gott om ”socialrides” i våra större städer som är öppna för alla. Du hittar dem enklast visa facebook eller seriösa cykelbutiker.   

Inomhus
Vill du fortfarande köra inomhus lite till så är den typen av träning som liknar utomhuscykling mest så kallade kort-kort-intervaller. Dessa kan du göra på många olika sätt, men forskning har visat att exempelvis 2-3 omgångar med 12×30 sekunder långa intervaller med 30 sekunder lugn cykling mellan, ger mycket bra uthållighetseffekter på cyklister.

Specificera
Sista månaderna innan ett mål är det en bra idé att vara som mest specifik i träningen. Alternativ träning bör hållas till ett absolut minimum, vilket såklart innebär väldigt olika saker för olika individer.

Var dock försiktig i början. Även om cykling överlag är skonsamt finns alltid en risk att stegra träningen för snabbt så att belastningen ökar snabbare än tåligheten hos muskler, senor och ligament.

Många landsvägscyklister åker till någon varmare plats en vecka eller två under våren. En oftast njutbar upplevelse som kan ge några extra välbehövliga mil i benen.

DU SOM TRÄNAR RUNT 5 TIMMAR PER VECKA:

Måndag: 30-45 minuter maxstyrka med < 6 repetitioner för trampmusklerna och uthållighetsstyrka med > 20 repetitioner, eller 1 minut för överkroppen
Tisdag: Vila
Onsdag: 5-10 minuter uppvärmning. 2-4 omgångar innehållande 3 minuter hårt, 1 minut lugnt och 6 minuter hårt med låg kadens (50-70 rpm) med 3 minuter vila mellan omgångarna. 5-10 minuter nedvarvning
Torsdag: 5-10 minuter uppvärmning 20-30 minuter i högt jämnt tempo på cykel eller i någon annan träningsform. 5-10 minuter nedvarvning
Fredag: Vila
Lördag: 10-20 minuter uppvärmning. 5 x 2 minuter backintervall med 2-3 minuter vila  10-20 minuter nedvarvning.
Söndag: 1-2 timmar cykel som gärna får vara i terräng om det är möjligt. Vill du köra lite hårdare kan du lägga in 20-40 minuter i högt tempo.

DU SOM TRÄNAR RUNT 10 TIMMAR PER VECKA:

Måndag: 45-75 minuter maxstyrka med < 6 reps och bålstyrka
Tisdag: Vila
Onsdag: 5-10 minuter uppvärmning. 3 stycken 5-10 sekunder långa maximala accelerationer med 3-6 minuter vila mellan. 2-3 set 12 x 30 sekunder hårt och 30 sekunder lugnt med 3-6 minuter vila mellan omgångar. 12 minuter enbens-träning 2×3 minuter per ben. 5-10 minuter nedvarvning
Torsdag: 5-10 minuter uppvärmning. 6 x 6 minuter hårt på låg kadens (50-70 rpm)
med 4 minuter vila, 5 x 30 sekunder maximal kadens med bra teknik med 1-2 minut vila mellan. 5-10 minuter nedvarvning
Fredag: Vila
Lördag: 5-10 minuter uppvärmning. 3 stycken 5-10 sekunder långa maximala accelerationer med 3-6 minuter vila mellan. 2-5 x 10 minuter lagtempo med fokus på teknik och 2-5 minuter vila mellan omgångarna. 5-10 minuter nedvarvning
Söndag: 2-5 timmar distanspass på cykel (gärna i klunga). Lägg in 20-40 minuter lättare lagtempo om passet är under 2 timmar.

DU SOM TRÄNAR MER ÄN 10 TIMMAR PER VECKA:
Detta program kräver att du har en bra träningsbakgrund som cyklist. Alltså inte bara tränat hårt i allmänhet, utan faktiskt tränat just cykling ungefär 6-10 timmar per vecka senaste 1-2 åren.

Måndag: 1-2 timmar maxstyrka med < 6 reps och 2-3 set samt bålstyrka.
Tisdag: 1-2 timmar mycket lätt på cykel, eventuellt med trampteknik-övningar och bålstyrka, eller i annan träningsform.
Onsdag: 5-10 minuter uppvärmning. 3 stycken 5-10 sekunder långa maximala accelerationer med 3-6 minuter vila mellan. 3 set 12 x 30 sekunder hårt och 30 sekunder lugnt med 3-6 minuter vila mellan omgångar. 18 minuter enbens-träning 3 x 3 minuter per ben. 5-10 minuter nedvarvning
Torsdag: 10-30 minuter uppvärmning. 10-20 minuter lagtempo 3-5 x 1 minuter mycket hårt uppför med låg kadens (50-70rpm) med 4 minuter vila. 10-20 minuter lagtempo. 10-30 minuter nedvarvning
Fredag: Vila
Lördag: 2-3 timmar med 10-30 minuter uppvärmning och nedvarvning, 3-6 x 30 sekunder maximal kadens med bra teknik med 1-2 minut vila mellan under första och sista timmen, samt 20-40 minuter lagtempo uppdelat på 5-15 minuter långa omgångar under rundan.
Söndag: 3-6 timmar distanspass på cykel med 5 stycken 5-10 sekunder långa maximala accelerationer med 3-6 minuter vila mellan.