4 enkla mektips för en snabb cykelcross

4 enkla mektips för en snabb cykelcross


Cykelcross är en nisch i cykeluniversumet som har fått duktigt med vind i seglen de senaste åren. Likaså har deltagandet i den hjärtliga tävlingsserien Kompis-crossen stadigt ökat år för år. Och faktumet att triathlonstjärnan Lisa Nordén och landsvägs-ässet och tillika silver-medaljör på världsmästerskapen Emma Johansson, båda kommer ställa upp i nationsmästerskapet i cross, har naturligtvis gjort sitt till för att höja pulsen för sporten.

För en cykel så finns det få saker som är så nedbrytande som en cykelcross-tävling. Och för dig som cyklist är det aldrig muntert när materialet fallerar mitt i en tävling. Följ våra råd om hur du bäst förbereder, underhåller och reparerar din cross för att den skall fungera optimalt.

Nedan bjussar vi på fyra smarta sätt att förbereda din cross-hoj för tävlingsdagen. 

1. Byt ut växel- och bromsvajrarna

Byt ut vajrar och vajerhöljen när du går igenom din cykel i mekstället. Även om du inte tycker att det verkar nödvändigt. Smuts letar sig in i höljet och försämrar drastiskt både växel- och bromsprestanda. Om du ofta cyklar i våta, fuktiga och leriga områden, så överväg att installera hela, okapade höljen som löper i ett svep hela vägen från växel- och bromsreglage till växlarna och bromsarna. Detta för att ge vajrarna maximalt skydd mot smuts och vatten. 

2. Tvätta hjulen

Tvätta hjul och särskilt fälgarna efter varje tävling eller cykeltur i vått väder. Eller var 150-200 kilometer. Använd vatten med lite såpa i mot lera som sitter lager på lager och skölj sedan med en svag vattenstråle. Undvik högtryckstvättar modell Kärcher som aggressivt forcerar in vatten där det inte ska vara! Alltså i naven och vevlagret.

Använd en trasa för att torka rent från fett och liknande. Om du cyklade genom ett veritabelt monsunregn, så ta av hjulen och tvätta först ren fälgen och gnugga och gno därefter bromsytan med en fin smärgelduk eller trasa. 

3. Ha rätt däckstryck

En generell regel: placera din tumme över däcket och tryck med hjälp av din andra hands handflata nedåt med hela din kroppsvikt. Om du kan bottna däcket mot fälgen så är det läge att fylla på med lite mer luft.

För banor med relativt mjuka material som gräs och sand kan du pumpa ditt framdäck med en smula mindre tryck än bakdäcket. På hårt packat grus och motsvarande så kan du öka på trycket både bak och fram. Det ska framhållas att detta inte är någon absolut vetenskap. Över tid  kommer du att hitta de bästa ringtrycken för dig och din cykel på olika underlag. 

4. Smörj det som rör sig

Ovan visar vi hur du bäst rengör och smörjer kedjan.

Förutom kedjan, som du bör smörja efter varje cykeltur i torra, dammiga eller leriga miljöer, så dutta en droppe olja på varje led i bak- och framväxel och bromsarna. Detta är särskilt viktigt om de har börjat väsnas och låta eller är sega på att återgå till ursprungsläget efter att du bromsat.

En annan viktig regel är att alltid applicera smörjmedel på en ren cykel och att noga torka av överflödig olja. Istället för att dränka en använd och smutsig hoj med 5-56. 

Vilka är dina bästa cykelcross-tips? Kommentera gärna nedan.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Dags för SM i Cykelcross 2020

Dags för SM i Cykelcross 2020


– Jag ser verkligen fram emot mästerskapen. Det här är årets höjdpunkt och det sista som händer på den svenska cykelcrossarenan för säsongen, säger Marcus Johansson, förbundskapten för det svenska cykelcrosslandslaget.

SM – eller Varberg Cyclocross Championship 2020, arrangeras av Varbergs MTB, CK Wano och Rooster Club Varberg som hoppas upprepa förra årets SM-succé.

Arenan ligger nära Varberg centrum med havet och fästningen som fond, med gott om plats för åskådare och själva tävlingen avgörs på en 3,5 kilometer lång varvbana med gemensam start under söndagen, där först i mål i de olika klasserna koras till svensk mästare. Under lördagen tävlar ungdomar samt masterklasserna.

– Förra årets bana var väldigt uppskattad men lite speciell då det är en ganska lång bana för att vara cykelcross, säger Marcus Johansson.

En nyhet i år är att damjuniorerna för första gången tävlar i en egen klass och även om klassen är liten ser Marcus Johansson fram emot att kora en damjuniormästare.

– Det finns några spännande juniorer att hålla koll på. Annars är de dominerande namnen i elitklasserna David Eriksson och Åsa Erlandsson. Det ska även bli spännande att se om Emil Lindgren (MTB-cyklist) kan upprepa förra årets skräll då han kom tvåa. Fiolårets SM-mästarinna Ida Erngren tävlar däremot inte, det märks att det är ett generationsskifte på gång, säger Marcus Johansson.

Följ CX-SM 2020 live

Loppen för Herr och Dam Elit, Junior streamas och direktsänds via SCF:s konto på Solidsport.com/scf. Registrera dig kostnadsfritt redan idag för att logga in o kolla kl. 10.00 på söndag – då går första starten!

Preliminärt program söndag 12/1 2020:
10:00 Herrar Junior(40 min tävlingstid)
11:20 Damer Senior/Veteran (40 min tävlingstid)
12:40 Herrar Senior (60 min tävlingstid)

Prisutdelning strax efter sista målgång, slut ca 15:00.

Länkar till resultat och annan information

Här hittar ni detaljerad information om CX-SM 2020

Här finns den fullständiga inbjudan med tider och riktlinjer


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykelcross – så funkar det!

Cykelcross – så funkar det!


Vintersporten cykelcross har sitt hjärta i Vlaanderen i västra Belgien. Men cykelcross utövas friskt även i Frankrike, Italien, Tjeckien och Tyskland och har vuxit stort i USA. På ”nederlands” heter sporten veldrijden, vilket översatt till svenska blir fältåkning och som beskriver rätt bra vad det hela handlar om.

Cykelcross introducerades på allvar i Sverige under hösten 2006, när den första Sverigecupen i disciplinen kördes. Tidpunkten för tävlingarna under året, sen höst och vinter, gör cykelcross till ett utmärkt träningskomplement för de flesta cyklister.

Mathieu van der Poel, cykelcrossens största gigant, alla kategorier

CX höjer också kvalitén på träningen under en period som för många annars består av sporadisk träning och dålig motivation. På grund av sportens intensiva karaktär och många tekniska moment som attackeras i hög fart, måste man ligga nära den fysiska och mentala gränsen i princip från start till mål.

Ovan en CX-cyklist som hamnat lite snett i spåren. Bansektioner av uppkörd lervälling tillhör stapelvaran på kontinenten.

Detta bidrar till att åkare helt plötsligt stumnar och går in i väggen. Och vurpar. Det hela är alltså särdeles publikvänligt! Tävlingstiden ligger på omkring en timme med något kortare åktider för damer och juniorer. Banorna går ofta på en gräsbevuxen varvbana på ett par kilometer. Ofta en utregnad och vattensjuk bana, som efter några åkares passering omvandlats till vansklig och svårforcerad lervälling. Och som ofta, till publikens stora förtjusning, sätter stopp för fullt attackerande cyklister och skickar dem huvudstupa rätt ned i lergröten. 

En cykelcrossbana består alltid av ett antal hinder som skall forceras. Det kan vara sandfållor, sektioner av lervälling och vatten eller som här ovan en brant trappa.

Släng in massor av kurvor, olika typer av hinder som sandbunkrar, branta backar uppför och nerför samt partier som helt enkelt måste tas med cykeln på axeln, exempelvis trappor och handbyggda plank.

Banan ska också innehålla en depå som passeras två gånger per varv. Där kan man växla cykel till en som är ren och därmed går lite lättare, eller byta ut en cykel som fått en defekt. På den internationella crosscenen byter cyklisterna nästan alltid cykel ett par gånger per lopp. Är det lerigt byter de nästan så ofta de kan, vilket är två gånger per varv. Detta gör att toppåkarna alltid kör loppen med upp till fyra i princip identiska cyklar.

Träningen

FTP (Functional Threshold Power, det finns ingen ”officiell” svensk översättning) definieras som den högsta effektutveckling du kan producera på din cykel under en timme – till exempel under ett 60 minuter långt tempolopp. FTP är alltså mer eller mindre samma sak som prestationsförmågan vid mjölksyratröskeln.

Det är alltså det mått eller test som bäst beskriver en persons prestationsförmåga inom nästan alla cykeldiscipliner. FTP ska inte förväxlas med puls vid mjölksyratröskel utan är hur mycket effekt man producerar vid tröskeln. I och med att ett CX-lopp mer eller mindre genomförs i ett maximalt tempo och påverkas lite av taktiska moment, är de fysiologiska kraven rätt snarlika de för ett 60 minuter långt tempolopp.

Skillnaden är att du under ett tempolopp ligger och jobbar precis på din FTP genom hela loppet. Men inom cykelcross kommer du att utföra arbete strax över och under FTP under loppet. Högre prestationsförmåga (FTP) vid mjölksyratröskel är därför den viktigaste träningsanpassningen. Så det är kring din tröskel man bör lägga mycket av sin träning som cykelcrossåkare.

Ett exempel på ett klassiskt träningspass för cykelcross:

• 15 minuter uppvärmning, gärna med några inslag av teknikträning

• 2–5 intensiva”starter” på ca 1–3 minuter med ca 2–5 minuter aktiv vila mellan

• 20–30 minuter kontinuerlig cykling runt tävlingsfart

• 15 minuter nedvarvning

Försök också att träna på en bana som liknar en typisk cykelcrossbana, där du möter hinder som tvingar dig att hoppa av och på cykeln.

Kommer du crossa i höst och vinter? Har du en cykelcross-hoj? Kommentera nedan!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj


Efter visst avvaktande har Trek äntligen introducerat en särskild grusplattform, Checkpoint. Var man sugen på grus och ville köra Trek kunde man innan välja antingen Domane Disc eller crossarna Boone och Crockett. Checkpoint är istället en dedikerad multiroad cykel, eller gravelhoj. Den kommer i både alu och kolfiber och även en specifik tjejvariant (den på bilderna)

Gott om plats. 45 millimeters däck kan man köra utan problem.

 

Checkpoint i kolfibervariant kommer med IsoSpeed, ett dämpande länkage mellan överröret och sadelröret som ger extra följsamhet på ojämnt underlag. 

Justerbar åkkänsla och möjlighet att köra singlespeed om man vill det.

Gott om fästen för det mesta, så du kan ha den till en rad olika äventyr.

Vårt test av Checkpoint kommer i Bicycling nr 3. 

Antal kommentarer: 1

Mårten Wahlström

Jag har haft en Trek Crossrip sen vintern 2016.
Den verkar uppfylla dom flesta kriterierna för att kallas travel.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Checkpoint – Treks första ”riktiga” gravelhoj

Checkpoint – Treks första ”riktiga” gravelhoj


Efter visst avvaktande har Trek äntligen introducerat en särskild grusplattform, Checkpoint. Var man sugen på grus och ville köra Trek kunde man innan välja antingen Domane Disc eller crossarna Boone och Crockett. Checkpoint är istället en dedikerad multiroad cykel, eller gravelhoj. Den kommer i både alu och kolfiber och även en specifik tjejvariant (den på bilderna)

Gott om plats. 45 millimeters däck kan man köra utan problem.

 

Checkpoint i kolfibervariant kommer med IsoSpeed, ett dämpande länkage mellan överröret och sadelröret som ger extra följsamhet på ojämnt underlag. 

Justerbar åkkänsla och möjlighet att köra singlespeed om man vill det.

Gott om fästen för det mesta, så du kan ha den till en rad olika äventyr.

Vårt test av Checkpoint kommer i Bicycling nr 3. 

Antal kommentarer: 1

Mårten Wahlström

Jag har haft en Trek Crossrip sen vintern 2016.
Den verkar uppfylla dom flesta kriterierna för att kallas travel.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018


På damsidan stod det tidig klart att kampen om guldet låg mellan Åsa Erlandsson och Ida Erngren. Men i år blev det fördel hemmaplan när Åsa plockade hem guldet.    

”Som alltid är det full fart från början och Ida drog iväg rätt tidigt så jag tänkte att jag får försöka hänga på henne, jag vet att hon är stark och tänkte att jag hänger kvar så länge det går. Men så lyckades jag gå om i en kurva i skogen och det blev sekunder direkt. Det är alltid svårt att veta om man ska sticka eller hålla igen men jag tänkte att jag kör så länge det håller, och det gjorde det ju”, säger Åsa Erlandsson som plockar hem sitt tredje SM-guld i CX

Åsa Erlandsson 

På herrsidan såg det till en början ut som om fjolårssegraren David Eriksson kanske skulle ro hem det hela även i år. Men något gick inte som planerat och istället hamnade Martin Eriksson överst på pallen   

”Vi var en liten trio där ganska tidigt, jag, Hannes och David som körde på hårt och hade väl sikte på att kanske hålla pallen för oss tre. Sen bara försvann David, så något måste ha hänt. På näst sista varvet hade jag cirka tio sekunders lucka upp till Hannes. För mig var det alltså samma situation som förra året, fast då låg David i täten, så jag hade inga planer på att ge mig. I en av backarna la jag in allt och då Hannes gjorde nån miss kunde jag ansluta. Sen kunde vi gå ut tillsammans på sista varvet som jag sen tog vilket var väldigt skönt. Jag har velat ha den här tröjan i så många år, så att äntligen få den är helt fantastisk” Säger Martin Eriksson

Resultat Herrar Senior:

1. Martin Eriksson, Art-V Cycling Club
2. Hannes Forsby, Giro Cycling Club
3. Henrik Jansson, Art-V Cycling Club

Dam Senior:
1. Åsa Erlandsson, Varberg MTB
2. Ida Erngren, Uppsala CK
3. Frida Eriksson, Göteborg CK (U23-Mästarinna)

Fler resultat hittar ni här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in