3 heta produkttrender för framtiden

3 heta produkttrender för framtiden


Att cykling är en hårdvarusport skriver nog de flesta under på. Utan hårdvara i form av en cykel så är det ju en smula svårt att, eh, cykla. Under åren så har vi sett mängder av ny och spännande prylar och tillbehör som alla lovar mer fart och komfort och stil. En del trender överlever smekmånaden och erkänns som den nya normen, medans andra nymodigheter bleknar bort efter något halvår. Eller ännu snabbare. 

Här är tre rykande heta och spännande trender som vi tror kommer förändra hur vi cyklar idag och i framtiden. 

1. 27.5″/650b-hjul

Giant kommer inför nästa år stort med 27.5″-hjul.

Mountainbikehjul har traditionellt mätt 26-tum. Ungefär 2004 började cyklarna med 29-tums hjul att slå igenom. Förövrigt en storlek som lite grovt räknat är lika stor som 700c för landsvägscyklar. De rullar lättare över stighinder som stenar, klippor och stockar, och trots att de kan verka lite osmidiga på tajta, tekniska stigar, känns de snabbare än 26-tumshjul. Men ramarna som krävs för att acceptera 29-tumshjul kan kännas klumpiga för en del åkare, särskilt kortare cyklister.

Med tre olika hjulstorlekar med fyra olika namn så har det just blivit lite krångligare att hitta sin nästa, bästa mountainbike. Men baserat på hjulstorlekens acceptans hos flera av de stora tillverkarna har det nya formatet kommit för att stanna. Att 27,5 tar det bästa ur båda världar är inte en sanning. Men att det kan vara den bästa kompromissen för många cyklister skriver vi under på.  

2. Mindre dyra GPS-datorer

Japanska CatEye erbjuder överkomplig GPS-loggning med sin Stealth 50.

För en del åkare så ligger det en stor tjusning i att kunna ladda upp data från sin senaste träningstur till Strava eller andra sociala media, där man kan studera, jämföra och slå sig för bröstet över sin senaste toppnotering. Men om du inte vill cykla med din smart-phone , utan istället använda en specifik cykeldator så har det hittills varit en dyr historia.

Garmins toppmodell 810 och lillebrodern 500 kostar många tusenlappar, men kan också visa vägen med tydliga pilar eller hitta den närmaste livsmedelsaffären.

Men nästa år kommer några relativt billiga datorer att finnas på marknaden. Soleus Draft kommer i USA inte kosta mer än $100 och japanska CatEye kommer lansera Stealth 50. Den kommer fungera med en rad hjärtfrekvensmätare och wattmätare som kommunicerar via ANT+-protokollet och för dem som gillar Strava så kan kan datorn ladda upp filer direkt till tjänsten. Och detta till ett pris på $150. 

3. Breda är det nya smala

Bredare performancedäck är en klar trend. Här ett 25mm-däck, Michelin Pro4 Endurance.

Cyklar du landsväg finns det en stor sannolikhet att dina däck är 23 millimeter breda. Normen för hur breda däck kan och bör vara för att man skall kunna cykla snabbt och effektivt har och kommer variera med åren, men 23 millimeter har hittills varit en bra kompromiss upplever de flesta.

Men under de senaste åren har fler och fler cyklister gått mot bredare däck. Grusvägsracing och äventyrscyklister har pressat tillverkare mot att erbjuda allt bredare performance-inriktat gummi. Vittoria, Michelin, Continental och Schwalbe är några varumärken som erbjuder premiumdäck ända upp till 35 mm. Här ska det direkt tilläggas att långt ifrån alla landsvägsramar och framgafflar klarar så breda däck.  

Däck med stor volym ger ökad komfort, bättre grepp och förbättrat skydd mot punkteringar. På minussidan hamnar den ökade vikten – och om lufttrycket är lågt ökar också rullmotståndet.

Antal kommentarer: 1

Per-Axel

Men att rullmotståndet ökar med lågt lufttryck måste väl ändå vara en fördel för breda däck eftersom smala däck är betydligt mer känsliga för lågt lufttryck.
Med ett bredare däck kan man köra med lägre lufttryck och ändå ha samma rullmotstånd. Med lägre lufttryck diffunderar dessutom inte luften ut lika snabbt heller.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Så blir du synlig som cyklist!

Så blir du synlig som cyklist!


Tyvärr! Vi cyklister syns inte så bra som vi tror, men det finns tre små nycklar till hur vi syns mycket bättre i trafiken. Nycklar baserade på forskning och fakta.

Forskningen visar att cyklister kraftigt överskattar när och hur upptäcks av fordonsförare. För att öka dina chanser att upptäckas behöver man göra några aktiva val. Utifrån forskningsresultat från sektionen för perception vid Clemson-universitetet har Trek/Bontrager formulerat följande riktlinjer. Ett synlighetens 1, 2, 3 – Alltid på, Biomotion och Kontrast

1 Alltid påAnvänd fram- och baklampor, både i dagsljus och mörker

Cyklingen har hämtat några av sina bästa idéer från bilindustrin. Vi kan t.ex. tacka bilar och motorcyklar för dämpning och skivbromsar. Numera levereras bilar standardutrustade med varselljus, eftersom bilar med DRL-lampor (Daytime running lights) löper mindre risk att bli inblandade i olyckor. Så visst borde vi applicera samma logik för cyklar.

Alla lampor har dock inte samma lyskraft. En lampa med bästa ljusstyrka behöver inte vara särskilt effektiv i dagsljus. En riktigt bra DRL-lampa har ett speciellt fokus och blinkmönster och den syns på långt håll. Utan dessa tre faktorer är det faktist bara en vanlig lampa.

Vi har själva testat och använt dessa lampor i flera år nu och vi tycker fortfarande de är det bästa kompakta lampsetet som finns på marknaden.

2 Biomotion – Markera kroppens rörliga delar

Till skillnad mot vad många tror är reflexväst varken den bästa eller säkraste lösningen. Istället är det den unika tramprörelsen på en cykel som gör att man uppmärksammar just en biologisk rörelse. När du cyklar i mörker ska du markera fötterna, vristerna och benen med produkter i reflekterande material. I dagsljus ska du använda fluorescerande strumpor, skor, skydd eller värmare. Eller i alla fall något med färg snarare än kolsvart. Här kan du läsa mer om Biomotion

3 Tänk på kontraster

Synlighet bygger på kontraster. Fluorescens är effektivt för cyklister i dagsljus eftersom det gör att vi kan urskiljas från omgivningen. Exempelvis med en hjälm som denna! Men i avsaknad av solen är självlysande kläder inte effektivare än mörka kläder. Så när det gäller kläder fungerar fluorescens utmärkt i dagsljus, men under den mörka delen av dygnet behöver du reflexer för att vara synlig.

Visst behöver bilister bli bättre på att aktivt titta efter cyklister, men vi som cyklar kan dra vårt strå till stacken och göra det vi kan för att öka vår synlighet, eller hur?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC


Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft, kadens och avancerad cyklingsdynamik, inklusive balans höger/vänster, kraftfas och ännu mer.

Rally kraftmätare finns tillgängliga i två versioner; enkelavkännande och dubbelavkännande:

  • Rally RS100 och Rally RS200 är framtagna för landsvägscyklister. Nytt är också att de är kompatibla med SHIMANO SPD-SL-klossar
  • Rally XC100 och Rally XC200 är framtagna för MTB-cyklister. Nytt även för dessa är att de är kompatibla med SHIMANO SPD-klossar
  • Rally RK100 och Rally RK200 är framtagna för landsvägscyklister. De är fortsatt kompatibla med LOOK KEO-klossar

På Rally är sensorerna är inkapslade i pedalerna. Väljer du Rally RK200, Rally RS200 och Rally XC200 dubbelavkännande kraftmätare kan du se värden för höger och vänster pedal helt oberoende av varandra. Du kan ta del av prestationsdata såsom kadens, total kraft, vänster-höger balans och avancerad cyklingsdynamik. De dubbelavkännande pedalerna visar även var och hur kraften skapas för att hjälpa dig att förstå dina specifika styrkor och svagheter så att du kan förbättra ditt sätt att trampa. De dubbelavkännande pedalerna kan också registrera hur mycket tid du spenderar sittande jämfört med stående för att du ska kunna utvärdera vilken position som är mest effektiv och även se var kraften appliceras.

De enkelavkännande pedalerna Rally RK100, Rally RS100 och Rally XC100 använder den kraft som mäts upp via vänster pedal för att mäta både kadens och kraft. Det ska gå att uppgradera till ett dubbelavkännande system vid ett senare tillfälle.

Rally XC, för ja just XC, eller kanske gravel?

Rally-pedalerna installeras på samma vis som vanliga pedaler och kan enkelt flyttas mellan olika cyklar. De har upp till 120 timmars batteritid, vilket gör att du kan träna i flera veckor eller möjligen månader utan att ladda emellan. För att du ska kunna cykla året runt och både på landsväg och off-road, är spindeln unikt designad för att kunna flyttas mellan olika Rally pedalkroppar.

Priset då? de dubbelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris mellan 11 999 upp till 12 799 kronor medan de enkelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris på mellan 7 099 upp till 7 399 kronor. Uppgraderingspedalerna som kan köpas som tillval har ett rekommenderat cirkapris på mellan 6 199 och 6 699 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Speedplay gör comeback

Speedplay gör comeback


Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från detta udda men ikoniska varumärke. Men nu släpper Wahoo den första, stora uppdateringen av pedalerna.

För den som inte är bekant med Speedplay kan man säga att det är en form av inverterat pedal+kloss-system, där själva mekanismen sitter i klossen istället för i pedalen.


Uppdateringarna som gjorts inkluderar justerbar float på alla klossar (0-15 grader), tätade lager för minimalt underhåll och ökad hållbarhet genom en uppdaterad pedalkropp. Istället för skiftnyckel används nu insexnyckel vid installation. Modellen ZERO kommer även finnas tillgänglig i fyra axellängder för att tillgodose alla typer av cyklister.

Senare i sommar kommer den egentliga riktigt stora nyheten, då planerar man att släppa POWRLINK ZERO som blir världens första pedalbaserade kraftmätare med dubbelsidig infästning.

Den nya Wahoo Speedplay-serien inkluderar Speedplay COMP, Speedplay ZERO, Speedplay NANO, Speedplay AERO och Wahoo POWRLINK ZERO.

Speedplay-serien inkluderar två olika typer av klossar: Standard Tension (inkluderad med ZERO, NANO, AERO och POWRLINK) och Easy Tension (inkluderad med COMP). Båda klossarna är kompatibla med alla pedaler i den nya Speedplay-serien samt kompatibla med tidigare Speedplay ZERO-pedaler. COMP, ZERO, NANO och AERO är tillgängliga idag och POWRLINK ZERO kommer enligt Wahoo att finnas tillgänglig sommaren 2021.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny luftigare Prevail från Specialized

Ny luftigare Prevail från Specialized


Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin tillverkat och det är lätt att förstå varför.

För att skapa en ny luftigare konstruktion skalade man bort totalt sju ”broar” från centern och sidorna, resultatet blev föga överraskande mer effektiva ventilationskanaler. För att samtidigt behålla en stabil struktur så har hjälmen fått broar av Aramid (som är en form av kevlar)

Konstruktionen ger en 20 procentig ökning av ventilerade områden och luften kan alltså flöda mer effektivt genom hela hjälmen. I klippet nedan ser man skillnaden mellan nya och ”gamla” Prevail II

De stora luftkanalerna genom S-Works Prevail II Vent gör att luften rör sig 18% snabbare över ditt huvud än Prevail II, du blir alltså svalare, slipper kanske en del svett i ögonen och vem vet, kanske blir du även snabbare.

S-Works Prevail II Vent har fått MIPS SL’s minimalistiska fästsystem, ett system som ska ge 10 till 15 millimeter av rotation i varje riktning och samtidigt erbjuda samma skydd som andra versioner av MIPS.

Svalaste hjälmen för XC och landsväg? Ja kanske det

Prislappen landar på ca 3900 kr


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite


Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första självförsörjande cykelhjälm (på el). Bakom trollerikonsten står företaget Exeger och ett material som kallas Powerfoyle som kan omvandla allt ljus till elektricitet. Hjälmen har sedan en inbyggd lampa som helt enkelt laddas då hjälmen utsätts för ljus. Lampan behöver alltså aldrig laddas via någon extern kabel. Pris 2500

Omne Eternal

Nu släpper man en ny version av Ventral som fått tillägget Lite. Det är kort och gott en bantad Ventral, där man reducerat andelen plast i skalet och sytt i remmarna istället för att använda spännen. I storlek medium väger den så lite som 190 gram. Nackdelen är att hjälmen får mer exponerad och stötkänslig EPS samt att hakbandet inte kan justeras mer än i längd. Men är man viktjägare så är man. Prislappen landar på runt 2600 kronor

Nya Ventral Lite i tvådelad färgsättning

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in