29-tummarnas år?


Från
att ha varit en svårsåld cykeltyp sålde de slut tidigt under säsongen.
Efterfrågan var helt plötsligt större än tillgången och cykelhandlarna
ångrade sina försiktiga inköp. Till 2012 har de förhoppningsvis lärt sig.

Det finns flera anledningar att köpa
en mountainbike med större hjul. En
del argument är baserade på enkla
fakta och sanningar medan andra är baserade på antaganden. Det finns självklart
för- och nackdelar med större hjul, precis som
med mindre hjul. Att större hjul är tyngre än motsvarande hjul i mindre storlek är en nackdel.

Att
de rullar över ojämnheter lättare är för det mesta
en egenskap som ska tillskrivas de större hjulen.
Vissa påstår också att de större hjulen har ett lägre
rullmotstånd. Men i de jämförelser av rullmotstånd som har gjorts har 26 och 29 tum visat sig ha
samma rullmotstånd. Hjulens högre vikt och ökade storlek ger också förbättrad stabilitet tack vare
att den roterande massan hamnar längre ifrån navets centrum. När cykeltypen var en nymodighet
misslyckades många ramtillverkare med geometrin. De flesta byggde helt enkelt en 26-tummare
med plats för större hjul. Cyklarna upplevdes då
som lite sega och svårcyklade.

Rätt recept på en lyckad storhjuling
Nu har många cykeltillverkare hittat rätt med
ramgeometrin och det finns numera nästan lika
mycket komponenter till storhjulingarna som
till 26 tum. Urvalet av däck var länge en nackdel
men nu finns de flesta däck i båda storlekarna. För
svensk terräng behöver man inte anpassa utväxlingen till de större hjulen. Ska man cykla i bergig
terräng bör man däremot kolla upp så att utväxlingen är anpassad till de större hjulen. Speciellt
om det sitter ett tvådelat vevparti på cykeln.

När det gäller de heldämpade tjugoniotummarna har de flesta tillverkare gjort sin läxa redan till
första året. Både Scott och Rose har hittat en geometri som passar det tänkta användningsområdet. Scott har en lite flackare gaffelvinkel men som
är ställbar och därför passar bra både för racing
och för teknisk stigcykling. Rose har valt en geometri som är ganska standard för cykeltypen. Inte
helt olik den geometri som Jaroslav Kulhavy hade
när han vann VM i cross country på en heldämpad
29-tummare. Skillnaderna är små och ofta så rör
det sig om en halv grads skillnad på styrvinkeln
och någon centimeter kortare eller längre kedjestag. Skillnader som ändå märks ganska tydligt
när man väl cyklar. Vi har cyklat alla cyklar både i
typisk långloppsterräng och i riktigt teknisk skog.

När man väljer en ny cykel med stora hjul är
det som alltid viktigt att veta vilken typ av cykling som man ska ägna sig åt. Än så länge är de
flesta cyklar i den här kategorin relativt mångsidiga, det finns ännu inga rena utförscyklar med
29 tum stora hjul. Ska man bara köra grusväg och
relativt lättåkta långlopp kan det vara bra att kolla
på de extremt lätta cyklarna som är så populära i
Norge. Den norska tillverkaren Diamant har en
helstel 29-tummare i sitt sortiment som väger 6,7
kilo. Den lättaste cykeln i vårt test är norska Bros
som väger 10,7 kilo storlek L. De flesta heldämpade
29-tummare har ett brett användningsområde
och kan beroende på specifikation duga till både
cross country och lite lättare friåkning.

Hela testet hittar du i # 2, 2012 av Cykeltidningen Kadens. Cyklarna som är testade är Bros Adventure XT, Cube Ltd SL, Merida Big Nine 1200, Rose Dr Z 29 -2, Scott Spark Elite 29, Specialized Stumpjumper Comp.

Vad är dina erfarenheter av 29-tummare? Kan du tänka dig att köpa en 29:a? Fyll på med kommentarer här!

 

Antal kommentarer: 1

Anders Linden

Testade en Focus Raven 29r 1.0 förra veckan o min uppfattning var att när man väl fått upp farten så e den lättare att hålla, så länge det inte kommer en längre uppförsbacke. I stökig terräng fick man ett bättre flyt, men när det gäller ojämn körning med snabba accelerationer o snabba inbromsnungar samt snäva kurvor då föredrar jag allt min 26tummare före 29ern….



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny luftigare Prevail från Specialized

Ny luftigare Prevail från Specialized


Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin tillverkat och det är lätt att förstå varför.

För att skapa en ny luftigare konstruktion skalade man bort totalt sju ”broar” från centern och sidorna, resultatet blev föga överraskande mer effektiva ventilationskanaler. För att samtidigt behålla en stabil struktur så har hjälmen fått broar av Aramid (som är en form av kevlar)

Konstruktionen ger en 20 procentig ökning av ventilerade områden och luften kan alltså flöda mer effektivt genom hela hjälmen. I klippet nedan ser man skillnaden mellan nya och ”gamla” Prevail II

De stora luftkanalerna genom S-Works Prevail II Vent gör att luften rör sig 18% snabbare över ditt huvud än Prevail II, du blir alltså svalare, slipper kanske en del svett i ögonen och vem vet, kanske blir du även snabbare.

S-Works Prevail II Vent har fått MIPS SL’s minimalistiska fästsystem, ett system som ska ge 10 till 15 millimeter av rotation i varje riktning och samtidigt erbjuda samma skydd som andra versioner av MIPS.

Svalaste hjälmen för XC och landsväg? Ja kanske det

Prislappen landar på ca 3900 kr


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Dangerholms Scott Hyper Spark – Världens kanske mest avancerade mountainbike

Dangerholms Scott Hyper Spark – Världens kanske mest avancerade mountainbike


Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge hittills. En framtidsvision om hur cyklar kan komma att se ut om ett decennium.

Foto: Andreas Timfält

”Det är enkelt ett koncept/vision av vad mountainbikes kanske ser ut som om 5-10. Förutom att den inte är byggd för mässor utan 100% till att köra på” Säger Gustav om det imponerande bygget

Vad var tanken med projektet?

”Redan från första början fanns det två huvudsakliga mål Hyper Spark-bygget: att försöka bygga den snabbaste och bästa XC/Långlopps-cykeln och samtidigt göra den till den stilrenaste med helt intern kabeldragning. Mycket av inspirationen kommer från landsvägscyklar där det numera är mer eller mindre standard med dolda kablar på toppmodellerna. Men jag ville även att det skulle vara lite av cykelvärldens svar på så kallade hypersportbilar, och därav namnet. Den skulle helt enkelt höja ribban för både prestanda och utseende, och samtidigt kännas väldigt exklusiv. Det var därmed viktigt att inte tumma på något, utan landsvägsstuket till trots så skulle den bibehålla alla funktioner hos en modern mountainbike. Så inga genvägar som att inte ha dropper-sadelstolpe eller stötdämpning med lockout som var bra nog att tävla på”

Hur löste du det?

”Tack vare ny teknik som SRAM’s trådlösa AXS-komponenter och FOX elektroniska automatiska stötdämpningssystem LiveValve så underlättades jobbet, men det krävdes fortfarande mycket uppfinningsrikedom och modifikationer för att göra idéen till verklighet”

Vilka var utmaningarna?

”Först behövde ett styrstopp tillverkas, för att förhindra att de internt dragna kablarna skulle skadas om man vred styret för mycket. Så ett system för det specialtillverkades och laminerades fast på ramen med kolfiber. Även styret och framgaffeln behövde modifieras ordentligt, för att sen även förstärkas så att cykeln är säker för användning. Därefter följde ett enormt antal timmar för att snygga till allt och få till ett så perfekt utseende som möjligt. Det sistnämnda var särskilt viktigt eftersom jag verkligen inte ville att det skulle se ut som ett hafsigt hemmabygge, utan som något som kom direkt från fabrik eller någon utvecklingsavdelning med resurser jag bara kan drömma om. Den pärlvita färgen passar bra in med trenderna 2021, men i övrigt är konceptet menat som en försmak av vad mountainbikes kanske kommer se ut som om 5 år eller mer. Men koncept till trots, den är inte byggd för cykelmässor utan verkligen för att köras på. Med en smått otrolig speclista kommer den förhoppningsvis vara minst lika snabb som den ser ut!”

Ram: Alla öppningar i ramen för kablar täcktes för så att den fick ett renare utseende. Den pärlvita färgen heter Oryx White och kommer faktiskt från Volkswagens färgkarta.

Styrstopp: En av de absolut största utmaningarna med bygget. En platta i aluminium tillverkades för hand och laminerades fast med kolfiber alldeles bakom styrröret. Längst fram på denna sitter en pigg som är utbytbar i händelse av en krasch. Allt förstärkningsjobb i kolfiber är gjort av Mattias Hellöre i Insjön, som till vardags reparerar trasiga kolfiberramar. Under den handgjorda kåpan sitter resten av hårdvaran till stoppet, som skruvas fast på styrröret ungefär så som man skruvar fast en styrstam.

Styre: För att bromsslangarna skulle kunna gå inuti styret behövde hål göras. Det är självklart aldrig en bra idé att bara borra hål i ett styre, så det förstärktes därefter externt. Det gjordes även ett hål där styrstammen ligger an mot styrröret, för att låt slangarna passera vidare.
Framgaffel: Det gjordes hål i baksidan av styrröret för att slangen till bakbromsen samt kablarna från LiveValve-systemet skulle kunna passera vidare ut i ramen. Även det en generellt dålig idé, så styrröret förstärktes sedan kraftigt. Längst upp i styrröret sitter det en solid gängad ”starnut”. Denna tar klämkrafterna från styrröret och kompenserar för spåret/hålet där uppe för bromsslangarna.
Stötdämpning: Fox LiveValve är elektroniskt och helt automatisk, så det ersätter en traditionell remote för att låsa dämpningen. Det sitter en sensor vid vardera hjul, och så fort de känner av en stöt så öppnar de framgaffeln eller bakdämparen på bara 3 millisekunder, vilket är ungefär 100 gånger snabbare än vad ögat blinkar. Systemet känner även av fritt fall, så om man åker utför ett drop så öppnas dämpningen redan i luften. Det finns fem olika lägen som styr hur lite det krävs för att dämparna ska öppna samt hur länge de ska vara öppna efter smällen. Om batteriet tar slut så förblir dämparna öppna och allt fungerar precis som på en vanlig cykel.
Hjul: Syncros Silverton SL är tillverkade helt i kolfiber. Fälgen, ekrarna och navflänsarna är gjorda i ett enda stycke, vilket betyder att istället för separata ekrar så går det kolfibertrådar hela vägen från ena sidan av hjulet till den andra. Innerbredden på fälgarna är 26mm och frihjulsmekanismen är det beprövade systemet från DT Swiss. CushCore XC däck-inserts används för bättre åkegenskaper och visst skydd.

Reglage: Både AXS droppern och växeln styrs med hjälp av Zirbel Twister WE01 reglage. Man kan säga att dessa är lite av en hybrid mellan triggers och gripshift. En ring med en spak på roterar runt styret, och fjädermekanismen sköts av magneter. Så för att växla till en lättare växel trycker man nedåt och till tyngre trycker man uppåt med baksidan av tummen. Det går även att hålla in för att växla flera steg. Normalt sett drar man kablarna från reglagen till en SRAM AXS BlipBox, men här är de istället fastlödda direkt på kretskorten från de traditionella reglagen. All elektronik är sedan gömd inuti styret.
Bromsar: Trickstuff Piccola Carbon är de lättaste bromsarna för mtb på marknaden, men samtidigt extremt kraftfulla (och med pris därefter). I det här fallet har de en speciell slangkoppling vid handtagen, som är framtagen just för intern dragning av slangarna.
Drivlina: Utväxlingen är helt klart åt det tyngre hållet med en specialtillverkad 40T Garbaruk framklinga och matchande 10-50T kassett. Bakväxeln har ett CeramicSpeed OSPW system där extra stora växeltrissor ger lägre friktion för kedjan. Denna är i sin tur en CeramicSpeed UFO som har en speciell behandling för lägre friktion, därav den vita färgen. Behandlingen är tänkt för torra förhållanden och håller i upp till 60 mil innan den åter blir en ”vanlig” kedja, så den är tänkt som en race day-komponent. Alla kullager (hjul, vevlager, styrlager) är även de från CeramicSpeed.
Sadelkombos: Den huvudsakliga kombon är en RockShox Reverb AXS 170mm dropper-stolpe med en Syncros Belcarra R SL sadel där railsen och stommen i kolfiber är gjutna i ett enda steg och stycke. Tekniken kallas resin transfer molding, där man lägger upp kolfibern torr i en speciell gjutform. Resinet sprutas sedan in under mycket högt tryck och allt härdas sen i ett enda steg.
I tillägg till kombon ovan finns även två otroligt mycket lättare fasta sadelkombos. Båda är gjorda av Berk i Slovenien, varav den vita har själva röret tillverkat av Schmolke Carbon i Tyskland. Den vita har ”traditionella” rails vilket gör att stommen kan flexa som vanligt för mer komfort, medan den svarta helt saknar rails och väger endast 133g men ger avkall på lite komfort.

Och vikten då?
Med dropper seatpost: 10,50kg
Med den vita sadelkombon 9,82kg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Skotest: Shimano XC3

Skotest: Shimano XC3


Även billigare skor kan vara riktigt bra

Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är ute efter prestanda och pallplatser. Men det är inte alltid just de egenskaper man vill ha i en sko – eller vill betala för. Denna nya modellen från Shimano är en budgetsko där just styvheten hamnar på 5 av 12. Så XC3 är en mjuk sko som passar bra för nybörjare eller för långa dagar i sadeln. Eller när man helt enkelt inte vill ha en allt för styv sko, exempelvis på grusäventyret, eller när man vet att man kommer behöva gå mycket. 

XC3 är gummiförstärkt i tå och häldel och är utrustad med ett beprövat Boa L6-spänne. Det är en typ av spänne vi tycker ger den absolut bästa och långsiktigt mest hållbara fästanordning på en sko. Däremot går det inte att haka loss det tunna snöret från fästena i skon (något som annars underlättar när man ska sätta på sig skor som har Boa-spännen) Här sitter den fixerad i sydda öglor. 

Passformen påminner om den man hittar i premiumskon S-phyre. Precis som den skon har inte heller XC3 någon traditionell plös/tunga utan har en inre del som omsluter foten. Vilket alltså betyder att den sitter riktigt bra med ett jämnt fördelat tryck. Hälgreppet är även det kanon. 

Vi är däremot inte helt glada över det lilla lufthålet vid tårna. Visst, det ger mer ventilation men är det blött ute släpper det även lätt in en del onödigt vatten. Är det riktigt lerig och söligt ute kan det även samlas en del skit under den flik som själva spännet sitter på.

Hela sulan är i ett stycke gummi som har riktigt bra grepp på stenar och i skogen. Att den inte är superstyv gör den väsentligt enklare att gå i jämfört med en mer tävlingsinriktad sko som S-phyre. Det går dock inte att byta ut någon del av sulan och det går inte heller att ha skruvdobbar fram.

Innan du rusar iväg för att förse dig med ett par XC3 ska det för ordningens skull sägas att det här med skor är fasligt individuellt. Den sko som är bäst för dig är den som passar just din fot bäst (tänk Askungen). Men om Shimano XC3 råkar passa just dig, dina behov och din plånbok – då kan vi lova att du får väldigt mycket cykelsko för pengarna.
Ca pris: 1 100 kronor
Vikt: 310 gram i storlek 43 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Jackal – helt ny hjälm från Lazer

Jackal – helt ny hjälm från Lazer


Anrika Lazer fortsätter satsa på MTB-sortimentet. Efter lanseringen av Impala och Coyote 2019 släpper de nu Jackal.

För att skapa en riktig premiummodell har komforten optimerats i alla vinklar för bästa upplevelse. Hjälmen utgörs av 7 olika delar med smart placerade ventilationskanaler.

Passformen har optimerats genom att Jackal är designad med Lazers Advanced Turnfit® system, med både vertikal och horisontell justering.

Hjälmen har testats på Virginia Tech hjälmtestanläggning och fick perfekt 5-stjärnigt testresultat. Det betyder att Lazer nu har totalt 10 olika hjälmar med 5-stjärniga testresultat. Den kommer i versioner med eller utan Mips. Visste du förresten att Lazer är en del av Shimanofamiljen?

Jackal är anpassad för googles och har ett praktiskt magnetspänne som gör det enkelt att ta på och av hjälmen, även med handskar på. Det ingår dessutom även ett kamerafäste som är lätt att ta av och på. Kort och gott en riktigt genomtänkt hjälm, full av finesser och funktioner.

Rek pris utan Mips: 1999 kr
Med Mips: 2199 kr

Läs mer om hjälmen här!

Just nu tävlar vi ut en hjälm till er som prenumererar, håll utkik i tidningen eller i vårt nyhetsbrev för detaljer.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Test – Thule Rail 12L PRO

Test – Thule Rail 12L PRO


Med skydd för ryggen

Att Thule satsar på cykelryggor har väl inte gått någon förbi, och frågar ni oss är det en lyckad satsning. Till skillnad från den lite lättare och rejsigare serien Vital har de även en serie med ryggor som är mer riktad mot dem som cyklar Enduro och Trail. Och vi har satt tänderna i den som kanske är mest anpassad för just det. För denna version som har tillägget PRO i namnet har nämligen ett inbyggt ryggskydd i Koroyd. Ett neongult och bikakemönstrat material ni kanske sett i lite olika hjälmar. Det finns inte jättemånga ryggsäckar med inbyggt ryggskydd och då det är en ganska enkel lösning för ökat skydd är det förvånande att inte fler skapat liknande ryggor.

Ryggsäckar med ryggplatta brukar dock straffas med att väga en del, men denna 12 liters säck väger in på dryga kilot. Själva skyddet väger bara 150 gram men räcker ändå till för en CE certifiering på nivå 1. Tack vare lite ”vingar” på höftbältet och smart tillskurna axelremmar sitter både ryggan och skyddet där det ska. Med en plastplatta på ryggen så blir det självklart varmare än utan, men ribborna i det material som ligger mot ryggen gör att det mesta av fukten leds bort relativt bra. Rail har gott om fästen för skydd, hjälm och yttre fickor för det man vill komma åt snabbt, plus separat yttre fack för (blöta) ytterkläder. Öppnar man säcken hittar man gott om fickor som gör det enkelt att ha koll på grejerna man vill ha med sig och hålla dem väl på plats.

Under en längre tid har vi verkligen hårdtestat just vätskeblåsan som medföljer, en Hydrapack på 2,5 liter. Den är enkel att öppna, fylla, tvätta och hålla ren. Just den stora öppningen gör att den också torkar fort. Även munstycket är enkelt att ta isär och hålla rent, bara det görs i tid. En annan funktion som Thule satsat hårt på är deras magneter på slangen – ReTrakt – som ska få den att hamna i rätt läge efter att man har släckt sin törst. Systemet funkar, men inte till 100%, för magneterna på slangen måste verkligen ligga helt rätt för att den ska gå tillbaka självmant, vilket inte alltid är fallet. Särskilt om man cyklar lite framåtlutad. Men med lite assistans hamnar den i rätt läge och är snabbt ur vägen, snabbare och enklare än många andra system på marknaden.

Ca pris Thule Rail 12L PRO: 2100 kronor


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in