Före och efter – förvandling av ett transportsystem
Blogg

Före och efter – förvandling av ett transportsystem


Det har hänt en del!
Vilken härlig cykelresa det varit. En hel del motvind och långa uppförsbackar. Men oj vilken förändring. Värt allt slit och svett. Och det blir bara fler och fler som cyklar – bygg så kommer de!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade inlägg:

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram

 

 

 

 


BW – Before Work
Blogg

BW – Before Work


Så här börjar jag en del arbetsdagar nu när det är ljusare och lite varmare – jag kör BW inte AW! I form av en cykeltur och lite fiske innan jobbet.

 

 

 

Ett underbart sätt att starta dagen på. Ut på små härliga grusvägar med hojen, grusvägar som leder till en sjö. En sjö som jag sen fiskar en stund vid – har jag tur och lite skicklighet hugger en och annan fisk på mitt drag. Avslutar sedan fisket med en frukost. Sen är det dags att cykla hem och börja arbetsdagen.

 

Och jag mår så bra av en sån här start på dagen!

 

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram


Jo det här med nollvisionen och cykel…
Blogg

Jo det här med nollvisionen och cykel…


I går presenterade regeringen ännu en av sina så kallade cykelsatsningar – det ska bli billigare att cykla. Regeringen och samarbetspartierna föreslår skattelättnader för förmånscyklar.

Cyklister är den trafikantgrupp som står för flest allvarligt skadade personer. Drygt 2 000 av 4 200 allvarligt skadade år 2018 var cyklister och 226 cyklister var mycket allvarligt skadade. Väg- och transportforskningsinstitutet, Folksam, IF, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap pekar alla på samma sak – för att få ner antalet dödade och skadade cyklister krävs:

– nya cykelbanor
– bättre cykelbanor
– säkra passager
– bättre drift och underhåll av cykelbanor

På såväl det statliga som det kommunala vägnätet.

På detta område ser vi inga kraftfulla satsningar från regeringen. När kritik framförs brukar då en del representanter från regeringspartierna slå sig för bröstet och kraftfullt deklarera: Stadsmiljöavtalen!
Ja nu var ju de avtalen inte utformade att från början också omfatta cykel – det blev återigen en nödlösning, en brandkårsutryckning istället för en långsiktig och målmedveten strategi – och vi ser det på volymen ansökningar av stadsmiljöavtal för cykel, de är inte särskilt omfattande. Samt ännu en liten detalj, stadsmiljöavtalen har ju inget att göra med det statliga cykelvägnätet och dess brister.

Vad vi ser från regeringen är istället mest små smulor. Smulor som ofta handlar om att försöka få ut fler att cykla – i denna undermåliga och underkända trafikmiljö. Och därmed få fler dödade och skadade cyklister.

Känns jättebra att det kommer bli billigare att cykla på 2+1-vägen – ni vet den utan cykelväg.

I sanningen ett arbete för säker cykling.

 

Relaterade inlägg:

 

Jag finns även på Twitter och Instagram

 

 

 

 


Studiebesök i cykelverkstan
Blogg

Studiebesök i cykelverkstan


Det är så mycket jag inte vet och kan, och som jag vill lära mig. En sak som jag varit nyfiken på en tid är: hur funkar en modern cykelverkstad?

Så jag kontaktade ”min” verkstad och frågade om jag fick komma på studiebesök.

Självklart sa Fredrik som är delägare. Så upp på cykeln och trampa iväg till Sportson Farsta. Trampa och trampa förresten, det handlar mer om att rulla för butiken och verkstan ligger 500 meter från där jag bor – vilken lyx! Det är väldigt bekvämt att ha en bra verkstad precis där man bor – det underlättar mycket i vardagen för en cyklande familj som har massor med cyklar.

Fredrik visade mig runt i butiken och verkstan. En verkstad där fyra mekaniker servar närmare 2 500 cyklar om året. Till det kommer 1 500 nya cyklar som säljs och ska monteras. Det är uppenbart att en cykelmekaniker idag är något helt annat än tidigare – idag är det elektronik, det är hydraulik och en massa annat på cyklarna. Så mycket cykelkänsla att vandra omkring i butiken och verkstan, och massor med verktyg och saker som jag inte har en aning om vad det är för något – tur att det finns de som har koll på saker och ting.


Fredrik förbereder luftning av bromsarna på ögonstenen!

Alla familjens cyklar är utrustade med Shimanokomponenter – allt från en basic nivå till värstingkomponenter. Nu är jag sådan att jag inte alltid orkar eller ens klarar av att fixa allt på cyklarna – men jag vill ha en problemfri cykling. Så för mig är det är viktigt att de som lägger händerna på mina cyklar vet vad de håller på med. Och det gör Fredrik och hans gäng. Verkstan är också en är auktoriserad Shimano Service Center.

Tack Fredrik för att jag fick komma och besöka er och lära mig mer om hur en modern cykelverkstad fungerar – ni är grymma!


Cykla och fiska del 2
Blogg

Cykla och fiska del 2


I förra delen om cykla och fiska skrev jag om cykeln och utrustningen jag använder på de kortare turerna. I denna del tänkte jag gå igenom vilken utrustning jag använder på de lite längre turerna. Det kan handla om att cykla till en sjö och fiskeplats som ligger att några mil bort, alternativt att jag vill cykla till flera sjöar under en och samma dag och pröva fiskelyckan.

Cykeln jag använder för dessa turer är en cykelcross som jag anpassat för att bättre passa längre cykelturer på grusvägar och stigar. Jag har satt på däck anpassade för gruscykling. Så breda däck som cykeln tillåter för att för att ge bra fäste och komfort. Sen har jag även satt på en kortare styrstam och höjt styret lite för att få en lite mer upprätt och bekvämare sittställning.

 

Fiskeutrustningen är annorlunda än på de korta turerna. På de kortare turerna använder jag ju en traditionell cykel med pakethållare som jag monterat spöhållare på. Det har jag inte nu utan jag cyklar enbart med en ryggsäck för att få med mig utrustningen.

Jag använder ett fyrdelat spö, alternativt ett teleskopspö, som jag enkelt fäster på utsidan av ryggsäcken. Spöet kommer med ett mycket bra spöfodral. Fodralet är halvhårt och och utformat så rullen kan sitta kvar på spöet – suveränt då det både skyddar bra och det går lite fortare att börja samt avsluta fiskepassen när rullen kan sitta kvar på spöet.

 

 

Övrigt jag har med mig i ryggsäcken är självklart en betesbox med beten, några verktyg och en liten tackelväska med tafsar, beteslås och dylikt. I och med att jag bara har ryggsäcken för packning så tvingas jag tänka igenom vad som är det absolut nödvändigaste. Det är ett enkelt och avskalat fiske.

 

Lite beroende på årstiden och vädret har jag ibland med mig lite extra kläder, mössa och så vidare. Samt ofta en liten matsäck. Dricka har jag i flaskan i flaskstället. 

 

Ibland på cykelfisketurerna händer det att fiskarna är samarbetsvilliga och hugger på mina beten. Då blir det gäddhäng!

 

 

Vill ni se mer av cykla och fiska så följ mig på Instagram – där lägger jag frekvent ut bilder från cyklingens och fiskets underbara värld.


Relaterade inlägg:


Gruscykling – jag är en tråkgubbe!
Blogg

Gruscykling – jag är en tråkgubbe!


För några år sen kom begreppet ”gravelbike” – en cykel anpassade efter cykling på grusavägar. Jag kan till min läggning vara lite seg och motsträvig ibland – en tråkgubbe. Så jag var lite skeptisk till detta koncept – var det ett påhitt från branschen att kränga mer?

Nu har jag sedan en tid tillbaka gjort lite ändringar på min cykelcross och anpassat den mer för gruscykling.


Bra och anpassade däck för gruscykling är viktigt

Sedan har gett mig ut på grusvägar och stigar i södra Storstockholm. Och det är så in i helvete roligt!

Det är ofta vackra miljöer och landskap man cyklar genom. Det är i stort sett aldrig någon biltrafik på dessa grusvägar eller större stigar.


Vackra landskap och miljöer att cykla och pausa i

Det är tekniskt mer utmanande cykling än landsvägscykling. Om man vill är det väldigt intensiv cykling – det är så att säga inte samma långa nötande som på landsväg.

Är så glad att jag beslutade mig för att testa gruscykling. En nytändning för mitt cyklande med massor av nya och härliga upplevelser. Så mitt råd är: var inte en tråkgubbe – testa!

Vill ni se mer av mitt gruscyklande så följ mig på Instagram – där lägger jag frekvent ut bilder från gruscyklingens underbara värld.

 


Passera häst och ryttare
Blogg

Passera häst och ryttare


Så här passerar jag häst och ryttare:
Sänker farten
Ger mig tillkänna i god tid
Inleder dialog med ryttaren
Passera som vi kommer överens
Tackar
Får tack tillbaka! 🙂

Och här ett litet filmklipp på hur det går till:

 

 

 


Cykla och fiska
Blogg

Cykla och fiska


Jag har två stora passioner i livet. Jag gillar att cykla och jag gillar att fiska. Två ganska tidskrävande hobbys som inte alltid är lätt att få tid över för med familj, jobb och andra åtaganden.

Men nu tror jag att jag hittat lösningen: jag cyklar till fiskeplatserna! Två flugor i en smäll så att säga.

I Stockholm där jag bor har Sportfiskarna ett sportfiskekort som täcker ett 40-tal sjöar i länet.


Några av sjöarna i söderort som ingår i sportfiskekortet

Så nu har jag börjat cykla till flera av dessa sjöar för att fiska. Det är många gånger härliga små grusvägar och stigar som leder fram till sjöarna, grusvägar som ofta är helt utan biltrafik. Ibland kommer man inte ända fram till sjön med cykeln utan sista biten blir en trevlig vandring till fots genom skog och mark för att komma till sjön.

 

Flera av sjöarna som ingår i fiskekortet ligger nära där jag bor. Då använder jag en vanlig standardcykel som jag utrustat med korg och spöhållare. Spöhållarna har jag tillverkat av 50 mm avloppsrör och sedan fäst dem i pakethållaren. Ett bra och praktiskt sätt att få med sig det man behöver på fisketuren.

 

När avstånden till sjöarna blir lite längre använder jag en annan cykel och lite annan utrustning. Något som jag kommer gå igenom i kommande avsnitt om cykla och fiska.

Och har man sen lite tur så blir det då och då hugg på draget!

 

Och ibland vill ju gärna en annan art smaka på betet!

 

Relaterade inlägg:

 

Ni kan även följa mig på:

Twitter            Instagram


”Slalomcykling”
Blogg

”Slalomcykling”


Jobbmobilen ringde. En kvinna som ville prata om ”eländet” som råder på gång- och cykelbanorna. Ryggmärgsreflexen fick mig att stålsätta mig för en lång utläggning om alla dessa ”livsfarliga” cyklister – för det är oftast det som dessa samtal handlar om.

Men oj så fel jag hade!

Hon ville prata om att det verkar som absolut ingen känner till alternativt vägrar att följa regeln om var man ska gå på en gemensam gång- och cykelbana. Regeln som säger att gående på en gemensam gång- och cykelbanan ska om möjligt använda vänster sida i färdriktningen. Regeln infördes i oktober 2018. Den dåliga efterlevnaden leder till ständiga incidenter, dålig framkomlighet, ”slalomcykling” och är ett stort trygghetsproblem enligt henne.

Jag kan inte annat än att hålla med. Och tillägga att jag tycker det är en idiotregel – ett fullständigt feltänk. Jag får uppfattningen att det är några departementstjänstemän som kokat ihop regeln över en fikarast. Utan särskilt stor insikt eller kunskap om förutsättningarna och förhållandena på dessa gång- och cykelbanor. Och hur människor faktiskt fungerar och beter sig.


Regelvidrigt – går på höger sida av den gemensamma gång- och cykelbanan! För att det är väldigt få som vill gå närmast körbanan och biltrafiken, särskilt då det också saknas en skyddsremsa mot körbanan. Men lagstiftaren är av annan uppfattning…

Konflikterna grundar sig ju i att vi har en tradition att hantera gång och cykel som det vore ett och samma trafikslag. Och att väghållarna väljer att trycka in dem på en och samma yta. En yta som oftast är för smal och inte tillräckligt bred för att ge förutsättningar för trygga möten och funktionell transport.


Hallå! Ni ska gå på vänster sida – säger lagstiftaren… 


Självklart vill man gå närmast körbanan med barn och barnvagn – för det känns ju så bra…


”Slalomcykling” 

Men nu har vi denna regel. Och vad kvinnan i andra änden av luren undrade är när ska ansvarig myndighet informera om denna regeländring och dess innebörd till allmänheten. Och på så sätt – i bästa fall – få till en viss förändring och förbättring.

Personligen tror jag inte det spelar någon som helst roll hur mycket vi skulle informera om detta – för det är ju ett feltänk från början. Och det ändrar inga informationskampanjer på.

 

Relaterade inlägg:

Twitter          Instagram


Det här behövde jag!
Blogg

Det här behövde jag!


Efter att varit sjuk i tre veckor i covid-19 ringde det på dörren. Där stod ett stort paket. Från cykel- och fisketomten!

 


Massor av suveräna grejer för att kombinera cykel och fiske!


Cykeln har fått en översyn samt nya däck för att enkelt ta sig fram till skogssjöarna för att fiska 

Så nu väntar en rehabilitering med massor av cykel och fiske. Ni kommer att få möjlighet att följa den här på bloggen framöver!

Ta hand om varandra där ute!

 

Twitter      Instagram