Cykelstjärnor vi minns: Francesco Moser
Blogg

Cykelstjärnor vi minns: Francesco Moser


I Italien har det alltid funnits en törst efter nya cykelstjärnor att dyrka. Francesco Moser verkade vara klippt och skuren för rollen, men hans svaghet i bergen hindrade honom från att nå hela vägen

När ”Sheriffen”, som Francesco Moser kom att kallas, slog igenom i mitten av 1970-talet visade han alla de kvaliteter som krävs för att bli italiensk cyklings nya poster-boy. Han var lång, muskulös och det vilade en air av kraftfullhet, men ändå aristokratisk förfining över honom. Dessutom visade han snabbt att han hade en vinnarskalle av sällan skådat slag.

Genombrottssegern i Paris-Tours, 1974 och i Giro di Lombardia året därpå, bäddade för några framgångsrika år i slutet av 1970-talet och början av 80-talet. Moser vann bland annat favoritloppet Paris-Roubaix tre gånger i rad, mellan åren 1978 och 1980, och hans sju pallplatser i tävlingen totalt, slås endast av ”Mr Paris- Roubaix”, Roger De Vlaeminck. Till karriärens absoluta höjdpunkter måste segern i 1984 års Giro d’Italia, och världsmästartiteln från 1977 räknas.

Den välbyggde Francesco Moser hade en stillsam elegans över sin perfekta cykelstil. Han var en imponerande syn i sadeln. Moser formligen forsade fram på vägarna. Den som över axeln såg honom närma sig bakifrån kände ofta paniken smyga sig på.

Men den stora kroppshyddan gjorde att Francesco Moser inte var den mest lämpade för att bli en bergsspecialist. De lättare åkarna kunde sticka iväg uppför backarna medan Moser verkligen fick kämpa för varje kilometer.

Nervkittlande rivalitet 
Cykelhistorien innehåller många berömda rivaliteter. Som den mellan Alfredo Binda och Learco Guerra, eller mellan Fausto Coppi och Gino Bartali. Precis en sådan relation av inbördes kamp uppstod på 1970-talet i Italien, och Francesco Moser spelade en av huvudrollerna.

Motståndaren och antagonisten var Giuseppe Saronni, och deras bittra kamp delade Europas cykelentusiaster. Vem var egentligen den vassaste? Saronni hade, precis som Moser, vissa problem på bergsetapper. Men då Saronni var en utsökt sprintspecialist, var det bäddat för bittra bataljer ända in på mållinjen.

Tog cykelsporten in i framtiden
Dessvärre kom de båda cyklisterna i viss mån att överskuggas av den samtide giganten, Bernard Hinault. Fransmannens utsökta allroundförmåga och segrar i hemlandets Tour, i Spanien runt och Italien runt, fick många andra storheters prestationer att blekna i jämförelse.

Men Francesco Mosers namn är inte bara synonymt med fina segrar och rafflande bataljer. Hans kanske mest varaktiga bedrift kretsar kring användandet av aerodynamisk utrustning.

Moser slog 1984 Eddy Merckx tolv år gamla timrekord på bana. Merckx notering på 49,431 kilometer, fick vika sig för Mosers 51,151 kilometer. Cykeln Moser färdades på hade bland annat diskhjul istället för konventionellt ekrade hjul, och en sluttande ram försedd med ett ”kohornsstyre”.

Även om rekordet kom att ifrågasättas, just på grund av den speciella cykeln, var det delvis Francesco Mosers förtjänst att cykelsporten nu på allvar började utnyttja dessa aerodynamiskt förfinade produkter för att kapa sekunder i kampen mot klockan. Rekordet fick ännu ett moln över sig när Moser senare erkände att han hade använt sig av bloddopning för att slå Merckx rekord. Men metoden han använde sig av var inte olaglig när rekordet sattes.


Lyckas bättre med dina träningspass!
Blogg

Lyckas bättre med dina träningspass!


Hej!

Vill du lyckas bättre med dina träningspass? Såklart du vill! Du har satt upp ett mål eller har en plan över hur ditt träningspass skall se ut men när du väl utför passet så blir det svårt. Idag skulle du kör 9 st 30/15 intervaller x 3. Men efter 7 st sjukt jobbiga intervaller så tappar du räkningen… Hur många hade jag egentligen gjort? Hur många intervaller är kvar? Eller du kanske skall köra 6 minuters intervaller på eller över tröskel, hur ligger jag egentligen till?

Du känner säkert igen dig i detta. Jag skall nu gå igenom lite tips som kan hjälpa dig att lyckas med detta.

Först så är det bra om du har strukturerade träningspass. Jag använder Guided Heroes Todays Plan som verktyg för att strukturera, planera och följa upp min träning. En vanlig vecka kan se ut som nedan.

Det är ju väldigt bra men jag måste ju också få tillgång till informationen när jag cyklar. Det som är fiffigt är att man kan koppla ihop tex Todays plan och Zwift. Det gör att alla mina pass dyker med automatik upp i Zwift och jag kan också välja att köra mitt Zwift pass i ERG mode om jag har en smart trainer. Då kommer mitt strukturerade pass att styra min trainer och anpassa träningen exakt som jag vill ha den i Zwift. Magi? Nej, men otroligt smidigt.

Men jag vill ju också ha med mig detta på cykeln, när jag cyklar utomhus. Nu skall du koppla ihop din cykeldator med ditt träningsprogram. Detta kan se lite olika ut beroende på vad du har för något system. Men så här ser det ut på min cykeldator.

Då får jag väldigt tydlig information vad passet handlar om. Jag kommer också att kunna se vilka watt, vilken puls och vilken kadens som jag skall hålla under passet. Väldigt bra att ha. Cykeldatorn skapar dessutom nya varvtider för varje intervall själv + att den piper till så att jag enkelt vet när jag skall börja och sluta respektive intervall. Jag tycker verkligen att detta förenklar min vardag och jag hoppas att den gör det för dig också. Prova! För efter detta så är det extra skönt att få se detta på sin cykeldator:

Så ut och njut av vädret och lycka till med träningen! Kör hårt och hör av er om ni vill veta mer om detta.

Med vänlig hälsning, Conny


Sverige ledande inom E-Cykling och Zwift
Blogg

Sverige ledande inom E-Cykling och Zwift


Hej!

Äntligen så får jag skriva detta inlägg. Det har varit på gång under längre tid. Vi har planerat otroligt mycket och det har varit många personer involverade under lång tid. Det känns så roligt att få vara med och starta detta och vidareutveckla E-Cykling i Sverige.  Vad är det då som vi har gjort? Jo, Svenska Cykelförbundet har skapt en ny gren, E-Cycling. Det innebär att vi kommer att göra samma satsning på detta som på tex Landsväg, MTB och dom andra grenarna.

Vilka skall då göra detta? Det känns nästan ännu roligare att få berätta. Vi kommer att ha en väldigt namnkunnig och tungt meriterad grengrupp. Jag har fått äran och uppdraget att vara Ordförande i gruppen.

Gruppen som helhet:

Conny Björnehall, ordförande (Guided Heroes)
Martin Björgvik, administratör (Swedish Zwift Riders)
Natalie Eklund, coach (en av Sveriges bästa damcyklister i e-cycling)
Mattias Reck, proffscoach (Guided heroes)
Alexander Wetterhall, coach (assisterande förbundskapten landsväg)
Leif Karlsson, adjungerad ledamot (GS SCF)

Vad är det då som vi skall göra? Till att börja med så måste vi nu följa FHM och se lite hur det blir med kommande tävlingar. Om det blir fler tävlingar som ställs in så kanske vi får komma fram med några bra alternativ relativt snabbt. Vi har väldigt coola och roliga planer inför hösten och vintersäsongen. Det kommer att bli helt maxat!

Sammantaget sågs vårens sex livesända deltävlingar i SWE Cup på Zwift av över 30 000 personer. Efterföljande SCF Road Challenge lockade en nästan lika stor publik. Det här ger fantastiska möjligheter för nya samarbetspartners och nya format. Vi pratar redan om hur vi skall förbättra våra sändningar så att det lockar ännu fler tittare och cyklister. Vad  skulle du vilja att vi gjorde? Vi kommer också att titta på olika former av samarbeten för att skapa dom bästa och roligaste serierna och tävlingarna. Vi hoppas också kunna få till ett SM innan året är slut.

Vi kommer att starta arbetet och ha vårt första möte nu i slutet på Maj. Då skall vi konkretisera våra planer och även sätta lite mål för denna nya gren.

Men jag ser gärna att ni hör av er med tips och förslag på vad du skulle vilja att vi gör. Eller är du en framtida partner som vill synas tillsammans med oss?

Vi syns på webben! Med vänlig hälsning, Conny Björnehall


Svenska cyklister är bäst i världen på Zwift!
Blogg

Svenska cyklister är bäst i världen på Zwift!


Hej

Jag är väldigt glad att börja blogga här på Bicycling. Jag heter Conny Björnehall och är Coach på Guided Heroes, cyklist såklart och håller på med en massa spännande saker när det gäller cykling. Det kommer ni att märka.

Kanske en liten kaxig rubrik men det är ju faktiskt sant. Men varför är vi så duktiga på E-cykling och hur gör man för att lyckas? Jag bor ju i norra delarna av Sverige så det är inte helt ovanligt för mig att cykelsäsongen ute slutar i Oktober och börjar igen i Maj (om jag har tur) Ofta så hinner jag inte cykla en meter stig innan det är dags för Lidingö MTB som brukar vara premiären för mig. Det kan ni ju skratta åt ni som bor i Skåne men det är en verklighet för mig.

Fortfarande snö kvar

Då är det ju rätt så bra att man har ett alternativ. Jag vill dock passa på att skicka ett tips, om ni har tillgång till snö så är längdskidor ett väldigt bra komplement till cykling. Vilken tur att jag är hyfsad på det då.  Men nu skulle vi ju prata lite mer om E-cykling.

Jag kommer tillsammans med Svenska Cykelförbundet att starta en ny gren som heter just E-cykling. Det innebär att vi kommer att ordna tävlingar, planera event, hålla nationella mästerskap och även såklart cuper. Vi har redan prövat att köra en SWE Cup och det har varit ett stort intresse från er att vara med på detta. Totalt så ha ca 30 000 personer sett livesändningarna och ca 2 500 cyklister var med och tävlade. Vilken Succé! Så detta skall vi fortsätta med och förbättra inför nästa säsong.

Live från SWE Cup

Hur lyckas man då i E-cykling? Något som är bra att tänka på är ju att man kommer att behöva lite nya prylar. Jag rekommenderar att man direkt satsar på en direktdriven trainer. Dom fungerar bättre och rätt kalibrerade så visar dom också korrekta watt siffror. Något som man också skall tänka på är en väldigt bra fläkt. Generellt så är vi ganska bra på att kyla ned oss i Sverige om man jämför med cyklister från Europa. Jag har ju tur, öppnar jag bakdörren så blir det ju kallt direkt.  Det är också en annan typ av lopp på Zwift. Det gäller att värma upp bra innan loppet, ca 20-30 minuter kan vara bra. Sedan ca 30 sekunder innan start så se till att varva upp rejält. För när starten går så är dett öppna spjäll direkt. Det går fort, ruskigt fort.

Redo i tvättstugan…

Tidigare så lugnade det ned sig lite efter ca 5-6 minuter men nu är det så många starka cyklister med så nu händer inte det längre. Det är bara att bita i så länge man kan och hoppas att det håller. Man skall dock försöka att cykla smart, dra nytta av klungan och planera upploppet noga. Jag kan rekommendera att gå in på Zwiftinsider och titta på banprofilen innan loppet. Lyssna gärna på någon av våra sändningar också, då ger vi tips under hela loppet.

Nästa tävling som jag anordnar tillsammans med SCF är redan

Måndag 20/4 kl 19:00 missa inte det. Sedan är det tävlingar:

27/4 MTB Challenge 2

4/5 Road Challenge 3

Hoppas att vi syns där! Jag ser fram emot det. Har ni några frågor eller funderingar så hör av er!


Blogg

FTP – Februari och drömmar


Så var det äntligen dags. För två veckor sedan fick jag min Kickr skickad till mig från Spanien och helt plötsligt blev det hög tid att stegra upp cykelträningen för året och börja sikta framåt och drömma om att känna mig stark uppför långa klättringar, oändliga dagar och den där sinnesfriden som infinner sig och gör att man glömmer bort all stress och bekymmer.

Inte för att jag är bra på att klättra, eller för att jag verkligen längtar efter smärtan i benen och lungorna av att försöka ta mig upp någon avlägsen och oändlig kulle. Det är mer det att jag längtar efter äventyr och känslan av friheten. Friheten av att inte ha någon brådska. Friheten av att njuta av solen, utforska ett nytt område, umgås med vänner och stanna på udda platser för calippo’s, kaffe och mat.

Så medan jag drömmer mig bort plågar jag kroppen med träningspass som förhoppningsvis ska föra mig närmre dessa event.

Utförde ett FTP test Förra veckan och konstaterade att min fitness inte var helt kass, men inte lång ifrån. Eller vet du, jag ska inte vara sån nu. Kollade upp mina värden från fem år sedan när jag senast gjorde testet och kunde konstatera att jag hade EXAKT (185w) samma värde i dagsläget som jag hade i Oktober 2015, dvs då hade jag tränat mycket och nu har jag knappt rört en cykel de senaste månaderna. Så inte så illa. Men det kan och ska förbättras och det är vad som gör mig taggad på att köra ganska hårt under en period nu framöver.

Kan jag också bara tillägga att jag inte cyklar för att tävla utan för att jag bara vill cykla och äventyra och utforska världen på två hjul. 

Det tar oss dock till att det är dags att börja fylla kalendern med lite äventyr! Vilka event ska man köra? Vart ska man åka och utforska? Om någon har några tips får ni gärna höra av er!

Salzburg - Österrike