Blogg

Redo för Bergen!


Ja och då menar jag både Bergen och bergen! Väskor packade, däcken pumpade och ja, cykeln är redo:

Under de tio dagar jag år borta blir det ingen uppdatering av sidan men räkna med en saftig RR när jag kommer tillbaka. Under tiden kan du följa mig på Instagram@velonavia


Blogg

Sista-minuten ändring!!


Någon långt mycket visare än mig lär ha sagt; ”gör inga sista-minuten ändringar”, ”kom inte till start med oprövat material” och ”håll dig till planen”. 

Äsch, tänker jag. Planen har ju varit att till Bergen och Cykel-VM cykla på min Eastway, förvisso med lite anpassningar i form av pakethållare och grövre däck:

Sent omsider så har jag i stället bestämt mig för att gå på devisen ”grönt är skönt” 

Snygg snok

Helbild kommer så fort jag är färdig!


Blogg

Packlista: mat & dryck


Eddy Merckx lär ha sagt någonting i stil med; ”Tårta är inte dåligt för cyklister. Backar är vad som är dåligt för cyklister.” Detta då från cykelsportens kanske största(!) stjärna. En stjärna som faktiskt under sin aktiva karriär fick kritik för sin vikt. Vet inte vart jag vill komma med detta men ämnet för detta inlägg är mat och dryck under Norge-trippen.

Jag har tänkt mig i trakterna av 10 timmar på cykeln varje dag. Tio timmar i lagom takt ger ändå en energiförbrukning på ca 6500 kcal. Med en BMR på ca 1800 kcal så betyder det dryga 8000 kcal per dag som jag ska stoppa i mig. Men eftersom tårta nu är ganska svårpackad så kommer ”köket” under turen bestå av:

 

  • Kök: Primus Primus Eta Lite
  • Cafflano Klassic (inte den lättaste lösningen men lite lyx vill jag unna mig) och kaffebönor (ekologiska, fairtrade och mörkrostade)
  • Mat: Frystorkade frukostar och mjukkonserver till lunch och middag (500 – 600 kcal/måltid)
  • Energi- och proteinbars (brukar köpa det som är billigt på Matsmart.se, men gör inte som kompisen som köpte bantningskakor av misstag)
  • Ögonblink chokladdryck
  • Frukt- och nötmix (brukar finnas för en tia per påse)
  • Ambronite smoothie-mix

Nu ser de flesta att detta inte på långa vägar räcker för 100 mils cykling. Inte på långa vägar. Men eftersom att jag cyklar i hyggligt bebodda trakter hoppas jag kunna proviantera och äta längs vägen. Dessutom är två frukostbuffér bokade på respektive färjetrip. Det är enbart på väg över Hardangervidda där jag behöver ha med mig mat för hela sträckan. Hoppas kunna göra Eddy stolt och besöka konditorier längs vägen och eftersom vi firar Chiles nationaldag kvällen innan jag åker så hoppas jag ha med mig några av Papi´s empanadas…


Blogg

Packlista: kläder


I stort sett så är det vad det gäller kläder ungefär samma som på försommarens tur i Bergslagen. Skillnaden är lite mer regntåliga och varma kläder och dessutom nya vattentäta och lite mer gåvänliga cykelskor. 

Packlista

  • Haglöfs Lim III och Norröna Offtrack 
  • Fjällräven skjorta l.ä
  • Norröna fleece
  • Devold merino underställx2
  • Smartwool raggsockar + 2 par merinostrumpor
  • Haglöfs Barrier Pro 
  • Klättermusen Mithril byxa
  • Dhb cykelshorts med lös innerbyxa
  • Hestra skalvantar + merino linervante
  • GripGrab cykelhandskar
  • Bell hjälm
  • X-Kross cykelglasögon m 2 linser
  • Shimano XM7 cykelskor

Vad som tillkommer är en sandal eller foppatoffel, kallingar, merinobuffar. Något som jag glömt?


Blogg

Förberedelser.


Med lite drygt en månad kvar till höstens cykeläventyr är det mycket som behöver förberedas och planeras; cykel, kläder, utrustning, mat och rutt. Har bestämt mig för min Eastway ST1.0 med de trogna Agu Quorum-väskorna. Det blir nog nya och grövre sulor istället för de 32 mm´s Kenda som sitter på nu. 42-47 mm´s Schwalbe Maraton, kanske i Mondial-utförande tror jag?

I övrigt blir det ganska likt turen i början av sommaren i Bergslagen, med tillägg för varma kläder och ett tält. September i Bergen och Hardangervidda lovar regn så det blir att ta fram regnstället och ullplaggen. Vad gäller rutten är det mesta klart, i alla fall i Sverige, mycket tack vare Lantmäteriets karttjänst. Norrköping- Finspång-Godegård-Hammarsundet-Karlsborg-Skövde-Skara-väster om Alingsås-Göteborg på ett ungefär. I Danmark är det heller inga problem. Inte heller sista biten hem från Örebro. Utmaningen är Norge! Många av tunnlarna i Norge är det cykelförbud i och man hänvisas till omvägar och färjor. Dessutom lovar de 600 km till Oslo många höjdmeter. Men fjordar, berg och vackra vyer är ju anledningen till att jag är där…

Desto viktigare var det då att komma igång med den kanske viktigaste förberedelsen inför turen. Den att få gubb-kroppen i någon sorts cykelform igen. Testvärdet idag visade att jag låtit sommarlättjan komma i vägen så det krävs lite disciplin den närmaste tiden för att turen trots allt ska innebära någon upplevelse vid sidan av mjölksyra…

Vi hörs!


Blogg

Höstens cykeläventyr. Bergen, Norge och Cykel-VM


Som flera klurat ut så är det Bergen i Norge som är min nästa cykeldestination i höst, närmare bestämt lagom till cykel-VM. (På 25 år har Norge fått möjligheten att arrangera VM två gånger och dessutom har vår södra grannens huvudstad gjort det. När ska Sverige försöka?) En snabb googling av vägbeskrivningen ger vid handen att det är dryga 100 mil, enkel resa, och >10000 höjdmeters klättring. Jag tänkte därför ta en omväg, som denna gång är att räkna som en genväg, via Danmark och samtidigt visa på vilka fantastiska möjligheter kombinationen cykel+allmänna kommunikationer har.

Reseplanen är därför som nedan

🚲Norrköping – Göteborg 360 km

🚢Göteborg – Fredrikshamn

🚲Fredrikshamn – Skagen – Hirtshals 90 km

🚢 Hirsthals – Bergen

🚲 Bergen – Oslo 600 km

🚍 Oslo – Örebro

🚲 Örebro – Norrköping 110 km


Är det någon annan som kommer vara på plats i Bergen? Den spektakulära miljön och halvmiljonen åskådare utlovar ett spännande mästerskap. Vi får dock hoppas att vi får annat än det vanliga Bergenvädret?!


Blogg

Höstens cykeläventyr. 8 poäng.


Resan går av stapeln denna historiskt sjunde månad. Passande då resmålet, likt den eviga staden, är byggd på ett detta antal kullar.


Blogg

Märkestrogen till vilket pris som helst?


Det har nu snart gått mer än ett halvår sedan ersättaren till min trogna bandit skulle har kommit. Har väl egentligen sedan länge också slutat att vänta, slutat att hoppas. Men det har fått mig att fundera lite kring det här med att vara märkestrogen; vad är det som gör att vi fastnar för ett märke, en tillverkare?
Kanske cyklar idolen på märke A, bästa kompisen på märke B? Kanske faller vi för reklamen i tidningen för märke C eller den flådiga montern på mässan för märke D? För mig var det lite av en slump; samtidigt som Mångåsen dog utmattningsdöden, läste jag en reseberättelse av Dane Thomas (kanske läge för lite forum-arkeologi på Happy?), och en nätbutik som reade ut ramar. Med den personliga touchen, innovationslustan och känslan av att cykla på ett märke som var det vanligaste på happyrides:en och i cykelstället fastnade jag som sås-cyklist i dryga femton år.
Men nu söker jag efterträdare, en lika trogen kamrat på cykeläventyr över stock och sten, när och fjärran. Kandidater?


Blogg

Skärp dig Magnus!


Nu får det vara nog! Nog med lättja och ursäkter! Det har varit dåligt den senaste tiden. Med bloggandet, med cyklandet, med träningen och dessutom dåliga matvanor! Resultatet? Den här griniga gubben får ondare i kropp och knopp och dessutom blir än mer grinig…

Så idag tog jag mig i kragen och släpade iväg mig till gymmet, drog även med mig den tonårströtta sonen för lite styrketräning. Till gymmet kanske du frågar? Ja, jag är övertygad om att grunden läggs där med högintensiv och infrekvent styrketräning som sedan grenanpassas när jag väl kommer på cykeln. Med tanke på att nästa utmaning är tänkt att ta mig 1110 km med drygt 10000 höjdmeter så är det hög tid att sätta fart*. Tänkte se om lite koststöd under förberedelserna gör någon skillnad. I dag var det ben- och coreträning även om nästa pass får vänta några dagar, för nu börjar BRÅVALLA…

*vi kör en ”Vart är vi på väg”-tävling inom kort!