Norrköping storsatsar på cykling! Eller?


  

I måndags kunde vi läsa hur den styrande kvartetten avslöjade sin storsatning på kommunens cyklister. Nya cykelvägar, parkering under tak och en app. Sex miljoner kronor satsar de! SEX miljoner. Tänkte att man skulle bryta ner de siffrorna lite:

  • sex miljoner mostvarar ungefär 50 kr per kommuninvånare
  • sex miljoner är ungefär 1.5% av Tekniska nämndens budget för 2016(1)
  • sex miljoner är ungefär 5% av Tekniska nämndens investeringar för 2016(1). Då ansvarar TN förvisso för allt från cykelvägar till soptippar, men önskar man öka cyklingstalet i Norrköping från ynka 9% så bör väl investeringarna vara större än den del som den motsvarar? 
Så de sex miljoner som satsar är kanske inte så mycket, dessutom sägs inget hur mycket
det varit de tidigare åren. Hur mycket brukar cykelvägsbyggen kosta varje år i kommunen?
I stället tar politikerna chansen att vinna enkla poänger och visa på handlingskraft och inititativförmåga, när det i själva verket är långt därifrån. Till exempel avslutar Tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson(C) med att efterfråga utmaningar mellan arbetsplatser, på något sätt omedveten(?) om att kommunen själv under flera år anordnade sådan med goda resultat. Kommunen har dessutom de senaste åren kvävt deltagandet i Europeiska trafikantveckan till noll och intet…

1. Norrköpings kommuns budget.pdf

2. http://www.mynewsdesk.com/se/if_skadeforsakring/pressreleases/stora-skillnader-i-andel-cyklister-i-staederna-906815


Cyklisthatet visar sitt fula tryne


I lördags kunde vi läsa i lokaltidningen

”Första bästa cyklist ska jag preja ut”

Lite talande att det på hemsidan visas bilreklam innan insändaren? Nåväl, den mordor… förlåt, morgonpigga motionären misstänker som många andra att vi som cyklister lider av någon form av ”kamikaze-komplex”. Att vi som cyklister är föräldrar, syskon, barn, arbetare, tjänstemän och pensionär som alla andra verkar vara svårt att förstå då vi till synes verkar vara ute som några cykel-jihadister redo att spränga oss själva mot en bilfront.

Sedan det där med hörlurar… Redan 2012 visade en australiensisk studie att cyklande med musik i lurarna, på en nivå som inte riskarer hörselskador, faktist hör mer av omgivningens lud än vad en bilist gör. En bilist som inte lyssnar på något! Samtidigt så betyder inte hörlurar i öronen med automatik att det spelas musik eller ljudböcker, eller valsång för den delen heller. Jag är dessutom övertygad att användningen av dylik utrustning är liknande bland alla trafikantgrupper, cyklister, fotgängare och förare av motorfordon.

Men det som verkligen får blodet att koka hos denna motionär är dessa trottoarcyklande hänsynslösa individer! Och jag antar då att hen inte menar barn upp till det år de fyller 8 (3 kap. 12 a §)? Visst var sak har sin plats, men det är inte alltid så lätt att veta var den separerade cykelbanan övergår till en blandad för att sedan bli gångbana. Lite som att bilister först har högertrafik, sedan vänstertrafik och sedan blandtrafik med tåg och spårvagnar utan att det skyltas. Men visst jag ser även jag ibland personer, förlåt igen hänsynslösa individer!!, som felaktigt cyklar på trottoarer och gångbanor. Rätt ska vara rätt!

Detta sammantaget får alltså hen att nu planera att preja första bästa (eller som hen väljer skriva; sämsta) cyklist. Vi tar en liten paus och funderar hur insändarredaktören på Norrköpings Tidningar tänker om insändaren och dess rubrik;

Vilka andra rubriker kan vi acceptera? ”Jag ska knuffa en pensionär”, ”Jag ska sparka ett barn” eller ”Jag ska bränna en bil”? Tydligen är det högt i tak i den fria debatten.

Avslutningsvis frågar insändarskribenten varför Norrköpings cyklister inte är mer som Linköpings? Kanske kan svaret på den fråga vara; varför är inte Norrköpings trafiklösningar för cyklister lite mer som Linköpings? Tilläggas bör att jag cyklar varje vecka i de bägga östgöta städerna och den enda riktigt stora skillnaden är infrastrukturen, inte personerna som nyttjar den.

I kommentatorsfälten fortsätter det, någon tycker att en käpp i hjulet är rätt medicin och någon uppmuntrar prejandet. Sedan blandas rena felaktighet med anektoder och enstaka korrekta citat ur Trafikförordningen.

Vi kan dock läsa hur vi ska sopa rent framför vår egen dörr först och vi gör det hemma. Vi försöker lära vår son god trafikkunskap. Det är dock inte alltid så lätt i ett samhälle där fotgängare och cyklister allt som oftast sätts på undantag till förmån för bilismen.*

*Konspirationsteoretikern i mig undrar om det inte är så att någon, läs bilismen, gynnas av att forgängare och cyklister träter sins emellan, och att det kanske finns en större gemensam fiende att rikta in sig på?


69:er eller 96:er – Bu eller bä?


Så då har jag provat att cykla några timmar på den ”oheliga alliansen” 26-tums bakhjul och 29-tums fram dito. Kontentan? Varken bu eller bä!

Det var kanske inte så konstigt att denna konfiguration inte slog igenom? Eller så var det ”marknadens” sätt att påverka oss konsumenter att gå hela vägen och köpa helt ny cykel med ny hjulstorlek som gjorde att det nu idag inte finns så många små- och storhjuliga cyklar att köpa. Samma marknad som sedan tagit fram 27.5 tum, fatbikes och 29″Plus…

Hur som helst kan vi väl argumentera att de fördelar som respektive hjulstorlek har, de får vi dra nytta av, lite sådär svenskt, mellanmjölkigt lagom med denna skapelse. Även om jag tror att de skillnader jag upplevde främst stod att finna i skillnaderna mellan det vanliga 26-tums hjulets Geax däck och Kenda-däcken på den storvuxne kusinen.

Hur som helst, helgens tur resulterade i en liten kortfilm:


Salsa Bandito – Adventure Bike


Möt min trogna laståsna: Salsa Bandito:n. Denna gång ”provpackad” inför helgens övernattningstur norr om Norrköping. 

Och, ja, du ser inte galet. Det är en 69:er eller 96:er! För er minnestrogna lanserade Trek och någon annan tillverkare denna hjulkombination någon gång anno dazumal, cirka 2006(?), och eftersom gaffeln, Salsa Cromoto, ger mig möjligheten att få in en 29″, så tänkte jag varför inte?

Så cykeln förberedd, sovplats ”scoutad”, om det nu kunde bli helg…


"Cykelstaden Norrköping" svarar på kritiken


Har nu fått svar på min fråga hur kommunen ser på att entreprenörer parkerar på gång- och cykelbanor. Så här skriver de;

”Hej! Samtliga entreprenörer inom Norrköpings kommun har parkeringstillstånd när de utför arbete i tjänsten. Detta tillstånd säger att de får parkera på g/c banor och i grönområden om arbetet så kräver. Var det sedan är minst olämpligt att parkera måste avgöras från fall till fall. Med vänlig hälsning Jan/Tekniska kontoret”

Jag svarade då;

Hej och tack för ditt svar. Om vi då tar detta fall. Med stor gräsyta samt lediga p-platser intill en cirkulationsplats som är olycksdrabbad, är det lämpligt? Det borde utfärdas riktlinjer där de ska ta hänsyn till övriga trafikanter och inte av lathet och utan urskillning ställer sig närmast möjligt för att det är lätt.

Jag väntar fortfarande, på ett svar på min följdfråga, men kan konstatera att det är långt kvar till epitetet Cykelstad.


JCDecaux tycker gräs är viktigare än människor (och cyklister)


Vid en av Norrköpings mest olycksdrabbade trafikplatser(1), Packhusrondellen/Kungens rondell, möttes jag på morgonen av denna syn. En folkabuss från JCDecaux vilka uppenbarligen tycker att gräset är viktigare än människor, då de på min fråga om det är lämpligt att parkera där svarar att ”annars skadas gräset och vi har tillstånd att parkera var som helst”. Hen berättade även att när hen hade den lite större bilen så fanns det på något sätt än mindre anledning att hålla sig ut (cykel)vägen än då hen hade en mindre. En annan skulle kanske tänka att det med ett större fordon finns än mer skäl att hålla sig undan?

Tilläggas bör att den gräsyta som syns till höger i bilden är ca 100 kvm och det intill den fanns gott om lediga parkeringsplatser. Men inte då! Gång- och cykelbana = legitim p-plats för JCDecaux…

Väntar på svar från kommunen och företaget i fråga hur de ser på saken.

  1. Packhusrondellen+olycka på Google
  2. Google Maps

Vinn startplats till ML12h i Linköping 20:e augusti


Nu ger Velonavia dig chansen att vinna en startplats för dig i solo-klassen, eller för ett tre-personers lag i lag-klassen vid ML12h, 12-timmar mtb-tävling vid Vidingsjöskogen i Linköping. Allt du behöver göra är att skicka in en bild på temat ”mera lera” till velonavia@about.me innan söndag den 14 august kl 20.00 och du har möjligheten att vinna startplats för dig eller ditt lag!

Mer info om loppet hittar du på: http://www.ml12h.com/

Regler: Fotobidraget ska vara inskickat till velonavia@about.me innan söndagen den 14:e augusti kl 20.00. Det är tillåtet att skicka in flera bidrag. Juryn består av Magnus Lagher och beslutet kan inte överklagas. I och med att bilden skickas in ger du Velonavia rätten att publicera den här på bicycling.se mot fotokred.