Klungskolan del 9: Ta hand om varandra

Klungskolan del 9: Ta hand om varandra


Vet du med dig att du tillhör de starkare i klungan bör du också ta mer ansvar för farthållningen. Det betyder inte att du ska upp och visa hur snabb du är så snart du får chansen, utan att du istället drar lite längre när det är din tur. Börjar du göra hastiga fartökningar eller trissar upp tempot kommer du snart att grilla de som är svagare, vilket i förlängningen sinkar hela gruppen.

Den som har bränt sig ett par gånger kommer nämligen att ha svårt att få upp farten igen, och då får gruppen antingen dela upp sig eller cykla hemåt tillsammans i mycket makligare tempo. Alla måste inte bidra lika mycket.

Tillhör du de svagare i gruppen kan du absolut stå över dina förningar, om det är viktigt att ni håller jämn fart. Kommunicera med de runt omkring dig, gå sedan bara runt när det är din tur att dra, och låt bakomvarande fylla på och ta din plats istället.

Undvik också att parkera dig allra längst bak om gruppen är stor. Är ni fler än 6-8 personer kommer det här bli en jobbig position att hålla i längden. Här blir det lätt glapp efter alla kurvor och krön, och att täppa till många luckor små är kostsamt över tid.

Har du plötsligt en lucka framför dig gör du bäst i att ha is i magen och långsamt gneta in den. Väljer du att spurta ikapp gör du både dig själv och dem som sitter bakom en otjänst, eftersom det bara kostar mer energi och blir ännu ryckigare längre bak i ledet.

Är ni väldigt ojämna uppför? Vänta in varandra uppe på krönet, och låt de som är sist hämta andan innan ni börjar gasa igen.

Vill du släppa klungan och cykla hem själv? Säg till någon i gruppen så att de inte undrar vart du tog vägen. 

Här hittar du de övriga delarna i klungskolan:

Del 1 Lär dig språket

Del 2 Tvåpar och farthållning

Del 3 Trivsel och säkerhet

Del 4 Se upp i backen!

Del 5 Så håller ni ihop uppför

Del 6 Så fixar du käket

Del 7 Bästa svängen

Del 8 Fixa vingen


Rissveds slog ut Zlatan – rösta igen!

Rissveds slog ut Zlatan – rösta igen!


Alla röster de hitintills fått bibehålls. Från och med nu öppnar röstningen på nytt för dessa kandidater. Du röstar via Radiosportens webb, via telefon i en ny nummerserie eller via SVT:s röstningsapp ”Duo”. Den kan laddas ned i smarta telefoner.

Återstående kandidater efter första gallringen

Mattias Ekström, rallycross 099-209 01

Tove Alexandersson, orientering 099-209 02

Damlandslaget, fotboll 099-209 03

Henrik Stenson, golf 099-209 04

Jenny Rissveds, mountainbike 099-209 05

Isabelle Gulldén, handboll 099-209 06

Peder Fredricson, ridsport 099-209 07

Sarah Sjöström, simning 099-209 08

Varje samtal kostar 3,60 kronor plus eventuell trafikavgift, gäller även sms.

Rösta också via:

Sms – skicka kandidatens nummer 1-8 till 722 11
www.sverigesradio.se/Jerringpriset
SVT:s app ”Duo”

Vinnaren presenteras på Idrottsgalan den 16 januari 2017.


13 sköna julklappstips

13 sköna julklappstips



Fira jul med klass i den här tomteröda tröjan från Bontrager.


Äntligen ett brädspel med cykeltema!

Renthals handtag håller händerna på plats.
 
Trippel i merinosockar från Rapha – här kan du blanda storlekar och färger.


Typ allt den skruvlystna och ambitiösa hemmamekaren behöver.

 Termos i rostfritt stål – för dina allra mysigaste vinterrundor.

Pump, verktyg och flaskställ i ett – hur smart? 


Nya Giro Cinder. Påminner mycket om värstinghjälmen Synthe, förutom på prislappen.


Aeropress plus allt du behöver för att få ihop gott kaffe, även på resande fot. 


Bästa boken för den seriösa konditionsmotionären.


Ut med de gamla och in med de nya – flaskor går alltid åt. 


Body Geometry-sulor finns i tre olika modeller beroende på hur just ditt fotvalv ser ut.


Sist men inte minst – varför inte ge bort en prenumeration på Bicycling?


Anta utmaningen – vinn en pulsklocka från Suunto!

Anta utmaningen – vinn en pulsklocka från Suunto!


Skorpionen är en riktig favoritövning, för både rörlighet och styrka. Upp i brygga och lyft ett ben – visst ser det enkelt ut?

Träna på att gå upp i brygga, kanske med huvudet kvar i marken till en början, och avancera allt eftersom du jobbar upp din teknik, styrka och flexibilitet. Du har hela vintern på dig. Instagramma dina framsteg och använd taggen #mybicycling.

Vinner gör den som är bäst, sämst, roligast, starkast, ihärdigast, klumpigast eller snyggast. Vinterns bästa skorpion presenterar vi i Bicycling #2 nästa år.

P.s. vi gillar både film och bild!

Lycka till!


Ledarkrönika: Att göra det som inte går

Ledarkrönika: Att göra det som inte går


”HALLÅ, HAR DU LUST ATT HJÄLPA MIG LOSS? – jag har fastnat”.

Javisst, säger jag – och tänker samtidigt att han inte alls kört fast. Han har nämligen inte
ens lämnat parkeringen, tillika vägen, där bilen står parkerad. Det har kommit
35 centimeter snö över natten och den lilla vägen är inte plogad.

Lite försiktigt försöker jag säga att det kanske inte är någon bra idé att åka
iväg överhuvudtaget, för det kommer inte att fungera. Fast det går inte in.
Kanske beror det på att hans skitförbannade hustru, iförd lågskor, är stressad
och vill iväg. Så är det bara.

Jag ger bilen en knuff och den rör sig sakta framåt, men stannar efter bara
några meter då hustrun ska kliva in. Sen är han fast igen. Jag förstod att det skulle
bli så, därför passade jag på att smyga iväg innan nästa fråga skulle komma.
Fast jag hinner inte cykla mer än några hundra meter innan jag blir stoppad
av en annan bilist som undrar om jag kan hjälpa honom loss. Han är arg. Arg på
verkstaden som inte kunde fixa på vinterhjulen när han ringde dit dagen innan.

Jag tänker att det kanske var några fler som säkert ställde samma fråga, ungefär
samtidigt. Kanske typ 10 000 bilister som kom på samma sak. Samtidigt
som första snön föll. Men jag upplyser inte honom om det. Jag känner att han inte är mottaglig för den reflektionen. Istället ger jag honom en knuff så han kommer iväg. En bit. För han kör stopp mot den snövall som plogbilen precis placerat över vägen.

Tack och lov hinner jag svänga av precis innan, så jag behöver aldrig konfrontera
hans sannolika vrede. Kanske ropade han efter mig. Jag vet inte eftersom
jag hade huvudet fyllt av musik.

Lite senare når jag centrum. Här är det kaos, med bilar och bussar i alla riktningar.
Ingen kommer någonstans. De flesta är arga. Andra är förbannade. En del
vansinniga. Och några är faktiskt lite förstående och finner sig i att 35 centimeter
nysnö ger andra förutsättningar.

Jag är inte särskilt skadeglad, men det finns ett stort underhållningsvärde i att betrakta den oreda, med tillhörande frustration, som alltid blir en lika stor överraskning när det kommer snö. I Stockholm.

På hemvägen flyter det på lite bättre. En granne, som i princip åker bil samma
sträcka som jag cyklar, är hemma på fyra timmar, istället för normala 40 minuter.
För mig tog det 50 minuter hem, vilket är några minuter mer än normalt,
men ingen större skillnad.

Grannen tittar oförstående på mig och säger att det inte går att cykla. Det borde jag förstå, som ändå jobbar med cykel. Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta det eftersom jag precis gjort det som inte gick. Och det vet han. Fast han kan inte ta in det eftersom han har fullt upp att hantera andra tankar. Om snö, framkomlighet och rimlighet.


Möt våra nya MTB-bloggare Anna och Kalle!

Möt våra nya MTB-bloggare Anna och Kalle!


För ett tag sedan sökte vi två peppade MTB-älskare som vill blogga för Bicyclings och Lidingöloppet MTB:s räkning. Vi fick massor av bra ansökningar och efter en hårt gallring har vi nu valt ut Anna och Kalle. Det ska bli superspännande att följa deras träning fram till loppet!

Hej Anna Pojen! Vem är du?
– Jag är Örebroare, gift med Mårten och vi har två barn: Leon 13 år och Liv 10 år. Jag driver ett eget bolag där jag hjälper företag med deras kommunikation i olika former. Är envis och gillar att träna, äta god mat och att baka. Jag älskar verkligen kakor! Min favoritårstid är nog våren. Eller sommaren? Men jag gillar ju snö också… Och att åka utför med familjen! Om jag måste säga hur gammal jag är så fyller jag 49 nästa år. Helt obegripligt!

Vad har du för mål med cyklingen?
– Att ha roligt! Jag vill gärna bli bättre tekniskt, våga mer, bli snabbare och all det där. Men det viktigaste är den effekt MTB har på mig, att vara ute i skogen gör mig lycklig! Just nu är ju annars målet att inte komma sist på Lidingöloppet MTB 63 km nästa år!

Hur ser en träningsvecka ut?
– Nu blir den väl lite annorlunda snart, med tanke på målet med Lidingöloppet MTB! Men skämt åsido, det blir oftast 3-5 pass per vecka beroende på jobb och familj. Nu när vintern kommer är planen: 2 gympass styrka, 1-2 pass spinning och ett längre distanspass på helgen inne eller ute.

Men nu börjar det bli kallare, och jag har inga vinterdäck eller ordentliga vinterkläder för cykling! Vi är ett tjejgäng som tänkte köra långpass i klubbstugans spinningsal på lördagsmorgnar. Sen gillar jag att träna ute även på vintern, så jag kanske byter nåt gympass mot ett utepass med Örebro Military Training!

Vad kommer vi att få hänga med på i din blogg?
– Jag är ingen proffscyklist och är verkligen en motsträvig tävlingsdeltagare. Körde mitt allra första långlopp tidigare i år, och då var det som vanligt någon av mina vänner som sagt att jag skulle anmäla mig! (Varför säger jag aldrig nej?). Jag kommer skriva om att utmana sig själv, att vara rädd och ha hjärnspöken. Om att jag tycker det roligaste som finns är MTB och att njutcykla på stigar ihop med andra! Sen blir det säkert annat från livet med. Och om träningen inför Lidingöloppet 2017 såklart!

Vilka inspireras du av i cykelvärlden?
– Ska jag nämna några mer kända namn så tycker jag att Annie Söderberg är grym på hojen, är en förebild för att hon provar nya saker och en fantastisk coach! Lisa Nordén har jag följt länge! Hon har en otrolig målmedvetenhet jag beundrar. I min klubb Almby IK här hemma finns många fantastiska MTB-åkare på alla nivåer, både tjejer och killar, som alla delar med sig av sin kunskap. Men allra mest peppas jag nog av de som jag cyklar allra mest med, mina kompisar Emma och Pernilla!

Varför älskar du just MTB?
– Jag provade första gången 2014 och blev fast direkt! Varför vet jag inte riktigt. Det var något med att det var läskigt, utmanande och fart samtidigt som det var så roligt! Och skogen. Bara höra hjulen snurra och vara ute. Stressfritt. Nödvändigt att vara där i nuet, med både hjärna och kropp. Det är kärlek även om det är läskigt ibland. Rätt vad det är sitter ju det där droppet eller jag vågar släppa på bromsen. Då ler jag så där oerhört fånigt. Jag cyklar nästan alltid tillsammans med andra, och det är så kul!

Cyklar på:
– Bytte från hard tail till heldämpat nu i oktober! Min nya är en 27,5” Lapierre Zesty AM Ultimate från  2016. Jag skrattar när jag sitter på den! Så skoj!

Läs Annas blogg här!

Hej Kalle Lööw! Vem är du?
– Jag är 41 år, är praktiserande socionom som även äger Cykelcafé Le Mond på Södermalm i Stockholm. Bor tillsammans med sambo och ett antal cyklar vid Hornstull.

Vad har du för mål med cyklingen?
– Mitt främsta mål är att få så mycket cykeltid som möjligt med mina vänner. Och det blir bara roligare desto bättre ben jag har. Extra krydda är det såklart att köra lopp och göra cykelresor tillsammans.  

Hur ser en träningsvecka ut?
– Otroligt olika. Jag har två heltidsjobb, sedan vi öppnade caféet har jag inte hunnit cykla så mycket som jag vill. Nu när jag är tillbaka från min semester hoppas jag på bättre struktur med två cykelpass och två gympass per vecka. Och den viktiga cykelpendlingen såklart.  

Vad kommer vi att få hänga med på i din blogg?
– Lite av varje, prylar, träning, resor och upplevelser utan att bli för nördig inom något område. Jag är faktiskt själv ganska nyfiken på vad bloggen kommer att handla om..

Vilka inspireras du av i cykelvärlden?
– Just nu Jennie Stenerhag som jag precis cyklat tillsammans med i Stellenbosch. Jennie är svensk mästare i Marathon MTB och siktar på att vinna Cape Epic i mars. Mer om Jennie i bloggen. Sedan alla andra som väljer cykling som livsstil, som lever och tänker cykel 24/7.

Varför älskar du just MTB?
– Älskar! Men kan inte ge ett kort och rättvist svar på den frågan utan hoppas kunna beskriva i bloggen!

Läs Kalles blogg här!


Möt vår nya bloggare Therese Sundström!

Möt vår nya bloggare Therese Sundström!


Therese Sundström är naprapaten och cyklisten som flyttade ner till soliga Spanien för att starta sitt företag samt jobba med vad hon brinner för – cykling och idrottsmedicin. Helst cyklar hon landsväg eller grus men har sakta även börjat ge sig an fixievärlden. Hon har alltid projekt eller äventyr för sig och planerar att börja tävla under 2017 både i Spanien och Sverige.

Vem är du?
– Fd Stockholmsbo som i somras packade ihop sitt pick och pack och flyttade ner till Girona, Spanien för att utforska livet utanför Sveriges gränser. Utbildad naprapat och jobbar även frilansande med projekt management. Äventyrssökande, social och nyfiken, letar efter nya utmaningar och försöker finna mig till rätta nere i Spanien.

Vad har du för mål med cyklingen?
– Att ha så roligt som möjligt på cykeln, att lära känna nya och inspirerande personer som ger mig energi och glädje i att cykla. Planerar att delta i ett par tävlingar nästa år, vilka får ni se i bloggen!

Hur ser en träningsvecka ut?
– Jag har inget fast träningsschema, men jag får oftast till minst fyra cykelpass per vecka när jag inte är ute och reser, men det beror även på vilken säsong det är samt hur motiverad jag är. Kompletterar sedan cyklingen med styrketräning, löpning och varierade aktiviteter när jag känner för det.

Vad kommer vi att få hänga med på i din blogg?
– Mitt nystartade liv nere i Spanien, resor och äventyr samt en lätt insikt i event och personer jag möter.

Vilka inspireras du av i cykelvärlden?’
– Personer som gör saker utöver det vanliga, som tar dem utanför sina komfortzoner.

Häng med i Thereses blogg här!


Årets julklapp! Smart konditionsträning – nycklarna till bättre resultat

Årets julklapp! Smart konditionsträning – nycklarna till bättre resultat


En seriös motionär måste tänka till för att nå sina mål och i den här boken får du nycklarna till bättre resultat. Mycket av det du kommer läsa går stick i stäv med ”sanningar” du hört på andra håll.

Många motionärer vill prestera bra, men kan sällan avsätta speciellt mycket tid för träning. Då gäller det att träna rätt. Det går inte att kopiera elitens träning och göra samma sak som dem, fast i mindre omfattning.

Författaren Erik Wickström, om någon, vet hur man får bäst effekt av den träning man lägger ner. I boken presenterar han träningskoncept som är anpassade för målmedvetna motionärer, med inriktning på konditionsidrotter som löpning, cykling, längdskidåkning, simning, triathlon, swimrun och stående paddling. Du får också specifika tips på träningspass, styrketräning, teknikträning och utrustning för respektive gren.

Självklart bjuds du också på träningsprogram, inför lopp som Stockholm marathon, Lidingöloppet, Midnattsloppet, Vätternrundan, Cykelvasan, Vasaloppet, Tjejvasan, Vansbrosimningen och Ironman Kalmar.

Utöver det finns kapitel om bland annat tävlingsförberedelser samt hälsa och kost.

Beställ boken HÄR senast den 19 december för leverans innan jul

 
Om författaren
Erik Wickström jobbar som föreläsare, instruktör, personlig tränare, skribent och fotograf. Han har även skrivit den populära och kritikerrosade boken Längdskidåkning för dig (2013), samt medverkat i ett par andra böcker om längdskidåkning och En svensk klassiker.

På senare år har Erik blivit en eftertraktad coach och föreläsare, med träningsoptimering för motionärer som specialområde. Han lever själv ett familjeliv med jobb och hus och varken tränar eller vilar som proffsen, men har ändå kommit långt i sitt idrottande.


Redaktionens bästa vintertips: Andreas favoriter

Redaktionens bästa vintertips: Andreas favoriter


Buff 
Jag är en storkonsument av buffar och har ofta ett par extra i fickan om halsen eller huvudet behöver extra support. De tar minimalt med plats, men fyller faktiskt en stor funktion. Och är billiga. 

Underställ
Ull, ull, ull – något annat är inte intressant. Om du frågar mig. Under vintern gillar jag tröjor med extra långa armar och hål för tummen. Om handlederna hålls varma hjälper det hela handen att hålla värmen. Min favorittröja nu kommer ifrån Rapha och heter Deep Winter Baselayer. Den är självklart i merinoull och har en inbyggd huva som gör det svårare för kall luft att leta sig in runt nacken och halsen. 

Väst
Jag har alltid gillat västar i vinterföre. Och skälet är enkelt – jag fryser ytterst sällan om armarna plus att när de blir för påpälsade försvinner rörligheten. På längre turer har jag alltid en väst liggandes i ryggsäcken. Ibland för att det plötsligt blir kallare, ibland för att man blir ståendes med materialfel och då blir snabbt kall, samt som nödplagg om olyckan är framme och man blir liggandes i en snödriva med trasig kropp. 

Jacka 
Här byter jag ofta beroende på aktuellt väder, om jag ska cykla på dagen eller kvällen (läs synlighet) och vad jag eventuellt behöver ha med mig i fickorna. Min favoritdetalj är bröstfickan, den är ett måste för mig på en bra jacka. Och den ska vara tillräcklig för att innehålla en telefon eller grammofon. Jackan på bilden kommer från Pearl Izumi.

Handskar
När termometern visar runt 10 minusgrader är det hummerhandskar som gäller för hela slanten. Det är den perfekta kompromissen mellan värme och rörlighet. En viktig egenskap är att lagren på insidan av handen är ordentligt fastsydda i varandra, annars försämras greppet runt styret och man riskerar krascha för att händerna glider mot handtagen. Nu heter mina favoriter Pearl Izumi PRO Lobster. 

Byxor
Mina favoritbyxor den här vintern kommer ifrån Odlo. De har självklart hängslen och är lagom fladdriga hela vägen längs benen, även när underställ används. En liten luftspalt behövs för att benen ska må bra när det är riktigt kyligt. Men blir det för mycket fladder är risken stor att byxorna fastnar i både sadel och vevparti. Och ja, bra skalbyxor håller självklart vattnet kvar på utsidan!

Strumpor
Glöm allt annat än ull. Och använd strumpor som sträcker sig högre upp än skornas övre kant, då slipper du onödigt skav. Dagens strumpa kommer från Smartwool. Runt foten har de flatsömmar som minimerar risken för skav och ovandelen är stickad, med något högre friktion så att de inte glider ner och korvar sig. 

Skor
Fötter är svårt. Tack och lov har jag aldrig haft några överdrivet stora problem att hålla dem varma. Tjocka vinterskor betyder sämre kraftöverföring, men det får man ta om fötterna ska må bra. Bästa skon nu tycker jag heter Bontrager Old Man Winter. Den håller måtten för en normalfrusen fot ner till minus tio utan större problem. Blir det kallare än så heter receptet 45NRTH Wölvhammer.

Dricka
Ska jag ut på äventyr under vintern är ryggsäcken självklar. Där finns verktyg, vätska, något att äta och lite extra plagg om man av oklar anledning behöver värma upp sig. Men under kortare turer slipper jag gärna säcken. Då har jag istället vätskan i en 0,5-literstermos i fickan på ryggen. Tillverkaren heter Hydro Flask och flaskan håller värmen upp till sex timmar.

Men, säger du, känns det inte bökigt och tar tid? Jo, och det är precis det jag uppskattar. En liten mikropaus med tid för eftertanke och reflektion. Sen är det mycket mysigare att dricka ur en metallflaska än plast.

Läs också: Så fixar du kylan! Proffsens bästa tips!