2011: De bästa racercykelnyheterna från Eurobike



Rostfritt XCr-stål från Columbus är populärt inför 2011, här Aeterum från Viner.

[part=imp20100901_DSC8367] [part=lmp20100901_DSC8370]
Stevens Ventoux är en aero-racer med snygga lösningar som indragna vajrar, asymmetriskt sadelrör och press fit-vevlager.

[part=20100901_DSC8380] [part=lmp20100901_DSC8382]
Aero 2 är en fräsig tempohoj från Storck med en mycket låg front och bland annat dolda bromsar.

[part=lmp20100901_DSC8666]
Så här väl dolda är Aero 2s bromsar.

[part=lmp20100901_DSC8481]
Stilren kolfiberhoj från klassiska Tommasini.

[part=lmp20100901_DSC8492]
De Rosa Idol med indragna vajrar och sänkt överrör.

[part=lmp20100901_DSC8516]
Wiliers nya Gran Turismo följer trenden med kantiga rörformer och indragna vajrar. Ganska cool ändå tycker vi. Vikt 1 150 gram för ram utan gaffel.

[part=lmp20100901_DSC8532]
Carreras Fibra Two med mjuk övergång från överrör till sadelstag, samt integrerad sadelstolpe. Vi gissar att argumentet bakom sadelrörets form stavas a-e-r-o.

[part=lmp20100901_DSC8543]
Även Mario Cipollini gör fläskiga ramar med aeroformer. Väldigt modernt formspråk på RB1000.

[part=lmp20100901_DSC8674]
Felt var tidiga in i aerotrenden på landsväg, men AR-modellen har inte riktigt fått ett genomslag. Här AR3 i ny, snygg lack.

[part=lmp20100901_DSC8719]
Integrerade sadelstolpar är inte modernt längre. Nu kör många med justerbara aerostolpar på sina landsvägscyklar istället, som här på Cavendish aeroracer Scott F01.

[part=lmp20100901_DSC8552]
Bottecchia har böjelse för böjda överrör.

[part=lmp20100901_DSC8577]
Man måste bara vara snabbast i Norge för att få köra en så här snygg Cervélo S3. Typiskt.

[part=lmp20100901_DSC8620]
Kuota har uppgraderat KOM och släpper flera lackvarianter och den här utan lack. Evo har BB30-lager och 1 ½-tumsstyrlager för mer vridstyvhet.

[part=lmp20100901_DSC8638]
Det här kanske är anledningen till att Cadel Evans bytte till BMC-laget efter sin världsmästartitel i fjol? Bra cykel med katastrofal kakafoni av färger.

[part=lmp20100901_DSC8758]
Stevens damracer Sara i en färg vi inte visste att vi hade saknat – oxblodsröd metallic! Här med Shimano Ultegra.

[part=lmp20100901_DSC8781]
Specialized Amira är amerikanernas finaste kolfiberracer för kvinnor. Finns i ramstorlek 44 och uppåt.

[part=lmp20100901_DSC8738]
Merida Timewarp 8 har justerbar sadelstolpe och härligt hala former.

[part=lmp20100901_DSC8800]
Time har övergett sina slanka rör och nu hakat på de fläskiga aeroramarnas tidevarv. Landsvägsramen RXRS Ulteam är från början en vidareutveckling av temporamen RXR.

[part=lmp20100901_DSC8810]
Extrem tempojonne från Koga. Kolla in sadelstolpsröret och sadelstolpen.

[part=lmp20100901_DSC8822]
Nylanserade cykellinjen från Peugeot toppas efter tio års frånvaro av den här racern i kolfiber.

[part=lmp20100901_DSC8843]
Principia Revolution får många rätt – färgmatchning hela vägen in i kaklet, indragna vajrar och rött och vitt.

[part=lmp20100901_DSC8887]
Cannondale Caad10 är aluminium i finform. Ännu lättare, ännu styvare. Förstås.

[part=lmp20100901_DSC8921]
Ska man använda bamburör för att bygga cyklar, bara för att man kan? Vi är inte så säkra på det.

[part=lmp20100902_DSC8983]
Canyons Ultimate AL kommer nästa år bland annat att säljas med Sram Force-komponenter.

[part=lmp20100902_DSC8988]
Canyons teamcykel CFX är både röd och grön nästa år. Röd från höger, grön från vänster. Snygg från höger i varjefall.

[part=lmp20100902_DSC9001]
Och så här tokigt kan det bli när årets belgiska stjärnskott i Tour de France, Jorgen Van den Broeck, fick välja färg på sin cykel.

[part=lmp20100902_DSC9016]
Ja, varför inte rosa. Snyggt med svart och vitt, här på Basso Astra med färgmatchade komponenter som sadelstolpe, styrstam och däck. Utrustad med Ultegra.

[part=lmp20100902_DSC9035]
Amerikanska Kestrel var tidiga med att jobba med kolfiber och aerodynamiska lösningar. Deras 4000LTD har sadelrör, till skillnad från tidiga modeller, men det tog ett tag innan vi såg det… Kostar cirka 7 300 euro med Dura-Ace Di2.

[part=lmp20100902_DSC9037]
Fujis tempocykel D6 är bland det fläskigaste vi sett, men samtidigt lite uppfriskande med sin vit-gröna design.

[part=lmp20100902_DSC9146]
BMC lanserar en ny Racemachine som ersätter Pro Machine. På Racemachine har man bland annat jobbat extra mycket med att bygga in komfort genom flexpunkter i dessa extremt tunna sadelstag. Racemachine med Sram Red kostar cirka 4 000 euro.

[part=lmp20100902_DSC9154]
BMC med röda muffar. Byggd av robotar. Indragna vajrar förstås.

[part=lmp20100902_DSC9186]
Ridley Dean ser elakt snabb ut. Aeroracern Dean kommer nästa år att vara Dura-Ace Di2-förberedd.

[part=lmp20100902_DSC9216]
[part=lmp20100902_DSC9220]
Johan Museeuw, lejonet från Flandern, var på plats för att visa upp sina cyklar. MF-XX har något så ovanligt som dolda bromsar – ovanligt på en landsvägracer alltså. Och särskilt ovanligt är det att ha bakbromsen under vevhuset.

[part=lmp20100902_DSC9229]
Argon 18s Gallium finns i flera lacker. Snygg men ganska konventionell ramdesign.

[part=lmp20100902_DSC9230]
Tempocykeln E-112 från Argon 18 känns fräsch på något sätt.

[part=lmp20100902_DSC9323]
Mer aero. Isaac Meson har aerorör, aerostolpe och indragna vajrar. BB-30-vevlager och en ramvikt på cirka 1 100 gram.

[part=lmp20100902_DSC9372]
Högst upp på alla Falunbaserade cyklisters julönskelistor – en Look 496!

[part=lmp20100902_DSC9382]
Inte bara sjukt lätt, Looks nya vevparti ger ett mycket rent intryck. Vevhusdiametern är 65 millimeter.

[part=lmp20100902_DSC9393]
Nya Look 695 i Mondrian-färgsättning är en snygg blinkning till 80-talet och La Vie Claire-tiden.

[part=lmp20100902_DSC9398]
Look 695 bjuder också på en ny styrstam med justerbarhet i både vinkel och längd. Smart.

[part=lmp20100902_DSC9465]
Pinarello Dogma med Shimano Dura-Ace Di2 i stealthsvart.

[part=lmp20100902_DSC9482]
Sky och Thomas Löfkvist kommer att köra tempo på denna hoj 2011.

[part=lmp20100902_DSC9484]
Giant Trinity har en väldigt låååång front. Och ett väldigt upprätt sadelrör.

[part=lmp20100902_DSC9500]
Detaljbild på Colnagos retroklassiker Master. Snyggare än så här blir det inte.

[part=lmp20100902_DSC9513]
[part=lmp20100902_DSC9514]
Orbea Orca är omgjord och har fått en finare kolfiber samt indragna vajrar, lite mer aeroformer och en snygg sadelklämma.

[part=lmp20100902_DSC9547]
Trek Madone i Project One-utförande. Det betyder att man väljer designen själv – här ljusblått och mörkrött i skön förening.

[part=lmp20100902_DSC9550]
Trek Speedconcept är Treks nya tempo- och triatlonlinje med ny aeroteknologi.

[part=lmp20100903_DSC9570]
Felts F-serie har blivit lättare och styvare. Med nya Shimano 105 kan man få en 800-gramsram för cirka 20 000 kronor.

[b]Mer 2011- nyheter i Kadens nr 8 2010, i butik 5/10[/b]


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Så blir du synlig som cyklist!

Så blir du synlig som cyklist!


Tyvärr! Vi cyklister syns inte så bra som vi tror, men det finns tre små nycklar till hur vi syns mycket bättre i trafiken. Nycklar baserade på forskning och fakta.

Forskningen visar att cyklister kraftigt överskattar när och hur upptäcks av fordonsförare. För att öka dina chanser att upptäckas behöver man göra några aktiva val. Utifrån forskningsresultat från sektionen för perception vid Clemson-universitetet har Trek/Bontrager formulerat följande riktlinjer. Ett synlighetens 1, 2, 3 – Alltid på, Biomotion och Kontrast

1 Alltid påAnvänd fram- och baklampor, både i dagsljus och mörker

Cyklingen har hämtat några av sina bästa idéer från bilindustrin. Vi kan t.ex. tacka bilar och motorcyklar för dämpning och skivbromsar. Numera levereras bilar standardutrustade med varselljus, eftersom bilar med DRL-lampor (Daytime running lights) löper mindre risk att bli inblandade i olyckor. Så visst borde vi applicera samma logik för cyklar.

Alla lampor har dock inte samma lyskraft. En lampa med bästa ljusstyrka behöver inte vara särskilt effektiv i dagsljus. En riktigt bra DRL-lampa har ett speciellt fokus och blinkmönster och den syns på långt håll. Utan dessa tre faktorer är det faktist bara en vanlig lampa.

Vi har själva testat och använt dessa lampor i flera år nu och vi tycker fortfarande de är det bästa kompakta lampsetet som finns på marknaden.

2 Biomotion – Markera kroppens rörliga delar

Till skillnad mot vad många tror är reflexväst varken den bästa eller säkraste lösningen. Istället är det den unika tramprörelsen på en cykel som gör att man uppmärksammar just en biologisk rörelse. När du cyklar i mörker ska du markera fötterna, vristerna och benen med produkter i reflekterande material. I dagsljus ska du använda fluorescerande strumpor, skor, skydd eller värmare. Eller i alla fall något med färg snarare än kolsvart. Här kan du läsa mer om Biomotion

3 Tänk på kontraster

Synlighet bygger på kontraster. Fluorescens är effektivt för cyklister i dagsljus eftersom det gör att vi kan urskiljas från omgivningen. Exempelvis med en hjälm som denna! Men i avsaknad av solen är självlysande kläder inte effektivare än mörka kläder. Så när det gäller kläder fungerar fluorescens utmärkt i dagsljus, men under den mörka delen av dygnet behöver du reflexer för att vara synlig.

Visst behöver bilister bli bättre på att aktivt titta efter cyklister, men vi som cyklar kan dra vårt strå till stacken och göra det vi kan för att öka vår synlighet, eller hur?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC


Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft, kadens och avancerad cyklingsdynamik, inklusive balans höger/vänster, kraftfas och ännu mer.

Rally kraftmätare finns tillgängliga i två versioner; enkelavkännande och dubbelavkännande:

  • Rally RS100 och Rally RS200 är framtagna för landsvägscyklister. Nytt är också att de är kompatibla med SHIMANO SPD-SL-klossar
  • Rally XC100 och Rally XC200 är framtagna för MTB-cyklister. Nytt även för dessa är att de är kompatibla med SHIMANO SPD-klossar
  • Rally RK100 och Rally RK200 är framtagna för landsvägscyklister. De är fortsatt kompatibla med LOOK KEO-klossar

På Rally är sensorerna är inkapslade i pedalerna. Väljer du Rally RK200, Rally RS200 och Rally XC200 dubbelavkännande kraftmätare kan du se värden för höger och vänster pedal helt oberoende av varandra. Du kan ta del av prestationsdata såsom kadens, total kraft, vänster-höger balans och avancerad cyklingsdynamik. De dubbelavkännande pedalerna visar även var och hur kraften skapas för att hjälpa dig att förstå dina specifika styrkor och svagheter så att du kan förbättra ditt sätt att trampa. De dubbelavkännande pedalerna kan också registrera hur mycket tid du spenderar sittande jämfört med stående för att du ska kunna utvärdera vilken position som är mest effektiv och även se var kraften appliceras.

De enkelavkännande pedalerna Rally RK100, Rally RS100 och Rally XC100 använder den kraft som mäts upp via vänster pedal för att mäta både kadens och kraft. Det ska gå att uppgradera till ett dubbelavkännande system vid ett senare tillfälle.

Rally XC, för ja just XC, eller kanske gravel?

Rally-pedalerna installeras på samma vis som vanliga pedaler och kan enkelt flyttas mellan olika cyklar. De har upp till 120 timmars batteritid, vilket gör att du kan träna i flera veckor eller möjligen månader utan att ladda emellan. För att du ska kunna cykla året runt och både på landsväg och off-road, är spindeln unikt designad för att kunna flyttas mellan olika Rally pedalkroppar.

Priset då? de dubbelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris mellan 11 999 upp till 12 799 kronor medan de enkelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris på mellan 7 099 upp till 7 399 kronor. Uppgraderingspedalerna som kan köpas som tillval har ett rekommenderat cirkapris på mellan 6 199 och 6 699 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Speedplay gör comeback

Speedplay gör comeback


Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från detta udda men ikoniska varumärke. Men nu släpper Wahoo den första, stora uppdateringen av pedalerna.

För den som inte är bekant med Speedplay kan man säga att det är en form av inverterat pedal+kloss-system, där själva mekanismen sitter i klossen istället för i pedalen.


Uppdateringarna som gjorts inkluderar justerbar float på alla klossar (0-15 grader), tätade lager för minimalt underhåll och ökad hållbarhet genom en uppdaterad pedalkropp. Istället för skiftnyckel används nu insexnyckel vid installation. Modellen ZERO kommer även finnas tillgänglig i fyra axellängder för att tillgodose alla typer av cyklister.

Senare i sommar kommer den egentliga riktigt stora nyheten, då planerar man att släppa POWRLINK ZERO som blir världens första pedalbaserade kraftmätare med dubbelsidig infästning.

Den nya Wahoo Speedplay-serien inkluderar Speedplay COMP, Speedplay ZERO, Speedplay NANO, Speedplay AERO och Wahoo POWRLINK ZERO.

Speedplay-serien inkluderar två olika typer av klossar: Standard Tension (inkluderad med ZERO, NANO, AERO och POWRLINK) och Easy Tension (inkluderad med COMP). Båda klossarna är kompatibla med alla pedaler i den nya Speedplay-serien samt kompatibla med tidigare Speedplay ZERO-pedaler. COMP, ZERO, NANO och AERO är tillgängliga idag och POWRLINK ZERO kommer enligt Wahoo att finnas tillgänglig sommaren 2021.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny luftigare Prevail från Specialized

Ny luftigare Prevail från Specialized


Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin tillverkat och det är lätt att förstå varför.

För att skapa en ny luftigare konstruktion skalade man bort totalt sju ”broar” från centern och sidorna, resultatet blev föga överraskande mer effektiva ventilationskanaler. För att samtidigt behålla en stabil struktur så har hjälmen fått broar av Aramid (som är en form av kevlar)

Konstruktionen ger en 20 procentig ökning av ventilerade områden och luften kan alltså flöda mer effektivt genom hela hjälmen. I klippet nedan ser man skillnaden mellan nya och ”gamla” Prevail II

De stora luftkanalerna genom S-Works Prevail II Vent gör att luften rör sig 18% snabbare över ditt huvud än Prevail II, du blir alltså svalare, slipper kanske en del svett i ögonen och vem vet, kanske blir du även snabbare.

S-Works Prevail II Vent har fått MIPS SL’s minimalistiska fästsystem, ett system som ska ge 10 till 15 millimeter av rotation i varje riktning och samtidigt erbjuda samma skydd som andra versioner av MIPS.

Svalaste hjälmen för XC och landsväg? Ja kanske det

Prislappen landar på ca 3900 kr


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite


Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första självförsörjande cykelhjälm (på el). Bakom trollerikonsten står företaget Exeger och ett material som kallas Powerfoyle som kan omvandla allt ljus till elektricitet. Hjälmen har sedan en inbyggd lampa som helt enkelt laddas då hjälmen utsätts för ljus. Lampan behöver alltså aldrig laddas via någon extern kabel. Pris 2500

Omne Eternal

Nu släpper man en ny version av Ventral som fått tillägget Lite. Det är kort och gott en bantad Ventral, där man reducerat andelen plast i skalet och sytt i remmarna istället för att använda spännen. I storlek medium väger den så lite som 190 gram. Nackdelen är att hjälmen får mer exponerad och stötkänslig EPS samt att hakbandet inte kan justeras mer än i längd. Men är man viktjägare så är man. Prislappen landar på runt 2600 kronor

Nya Ventral Lite i tvådelad färgsättning

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in