2011: De bästa racercykelnyheterna från Eurobike



Rostfritt XCr-stål från Columbus är populärt inför 2011, här Aeterum från Viner.

[part=imp20100901_DSC8367] [part=lmp20100901_DSC8370]
Stevens Ventoux är en aero-racer med snygga lösningar som indragna vajrar, asymmetriskt sadelrör och press fit-vevlager.

[part=20100901_DSC8380] [part=lmp20100901_DSC8382]
Aero 2 är en fräsig tempohoj från Storck med en mycket låg front och bland annat dolda bromsar.

[part=lmp20100901_DSC8666]
Så här väl dolda är Aero 2s bromsar.

[part=lmp20100901_DSC8481]
Stilren kolfiberhoj från klassiska Tommasini.

[part=lmp20100901_DSC8492]
De Rosa Idol med indragna vajrar och sänkt överrör.

[part=lmp20100901_DSC8516]
Wiliers nya Gran Turismo följer trenden med kantiga rörformer och indragna vajrar. Ganska cool ändå tycker vi. Vikt 1 150 gram för ram utan gaffel.

[part=lmp20100901_DSC8532]
Carreras Fibra Two med mjuk övergång från överrör till sadelstag, samt integrerad sadelstolpe. Vi gissar att argumentet bakom sadelrörets form stavas a-e-r-o.

[part=lmp20100901_DSC8543]
Även Mario Cipollini gör fläskiga ramar med aeroformer. Väldigt modernt formspråk på RB1000.

[part=lmp20100901_DSC8674]
Felt var tidiga in i aerotrenden på landsväg, men AR-modellen har inte riktigt fått ett genomslag. Här AR3 i ny, snygg lack.

[part=lmp20100901_DSC8719]
Integrerade sadelstolpar är inte modernt längre. Nu kör många med justerbara aerostolpar på sina landsvägscyklar istället, som här på Cavendish aeroracer Scott F01.

[part=lmp20100901_DSC8552]
Bottecchia har böjelse för böjda överrör.

[part=lmp20100901_DSC8577]
Man måste bara vara snabbast i Norge för att få köra en så här snygg Cervélo S3. Typiskt.

[part=lmp20100901_DSC8620]
Kuota har uppgraderat KOM och släpper flera lackvarianter och den här utan lack. Evo har BB30-lager och 1 ½-tumsstyrlager för mer vridstyvhet.

[part=lmp20100901_DSC8638]
Det här kanske är anledningen till att Cadel Evans bytte till BMC-laget efter sin världsmästartitel i fjol? Bra cykel med katastrofal kakafoni av färger.

[part=lmp20100901_DSC8758]
Stevens damracer Sara i en färg vi inte visste att vi hade saknat – oxblodsröd metallic! Här med Shimano Ultegra.

[part=lmp20100901_DSC8781]
Specialized Amira är amerikanernas finaste kolfiberracer för kvinnor. Finns i ramstorlek 44 och uppåt.

[part=lmp20100901_DSC8738]
Merida Timewarp 8 har justerbar sadelstolpe och härligt hala former.

[part=lmp20100901_DSC8800]
Time har övergett sina slanka rör och nu hakat på de fläskiga aeroramarnas tidevarv. Landsvägsramen RXRS Ulteam är från början en vidareutveckling av temporamen RXR.

[part=lmp20100901_DSC8810]
Extrem tempojonne från Koga. Kolla in sadelstolpsröret och sadelstolpen.

[part=lmp20100901_DSC8822]
Nylanserade cykellinjen från Peugeot toppas efter tio års frånvaro av den här racern i kolfiber.

[part=lmp20100901_DSC8843]
Principia Revolution får många rätt – färgmatchning hela vägen in i kaklet, indragna vajrar och rött och vitt.

[part=lmp20100901_DSC8887]
Cannondale Caad10 är aluminium i finform. Ännu lättare, ännu styvare. Förstås.

[part=lmp20100901_DSC8921]
Ska man använda bamburör för att bygga cyklar, bara för att man kan? Vi är inte så säkra på det.

[part=lmp20100902_DSC8983]
Canyons Ultimate AL kommer nästa år bland annat att säljas med Sram Force-komponenter.

[part=lmp20100902_DSC8988]
Canyons teamcykel CFX är både röd och grön nästa år. Röd från höger, grön från vänster. Snygg från höger i varjefall.

[part=lmp20100902_DSC9001]
Och så här tokigt kan det bli när årets belgiska stjärnskott i Tour de France, Jorgen Van den Broeck, fick välja färg på sin cykel.

[part=lmp20100902_DSC9016]
Ja, varför inte rosa. Snyggt med svart och vitt, här på Basso Astra med färgmatchade komponenter som sadelstolpe, styrstam och däck. Utrustad med Ultegra.

[part=lmp20100902_DSC9035]
Amerikanska Kestrel var tidiga med att jobba med kolfiber och aerodynamiska lösningar. Deras 4000LTD har sadelrör, till skillnad från tidiga modeller, men det tog ett tag innan vi såg det… Kostar cirka 7 300 euro med Dura-Ace Di2.

[part=lmp20100902_DSC9037]
Fujis tempocykel D6 är bland det fläskigaste vi sett, men samtidigt lite uppfriskande med sin vit-gröna design.

[part=lmp20100902_DSC9146]
BMC lanserar en ny Racemachine som ersätter Pro Machine. På Racemachine har man bland annat jobbat extra mycket med att bygga in komfort genom flexpunkter i dessa extremt tunna sadelstag. Racemachine med Sram Red kostar cirka 4 000 euro.

[part=lmp20100902_DSC9154]
BMC med röda muffar. Byggd av robotar. Indragna vajrar förstås.

[part=lmp20100902_DSC9186]
Ridley Dean ser elakt snabb ut. Aeroracern Dean kommer nästa år att vara Dura-Ace Di2-förberedd.

[part=lmp20100902_DSC9216]
[part=lmp20100902_DSC9220]
Johan Museeuw, lejonet från Flandern, var på plats för att visa upp sina cyklar. MF-XX har något så ovanligt som dolda bromsar – ovanligt på en landsvägracer alltså. Och särskilt ovanligt är det att ha bakbromsen under vevhuset.

[part=lmp20100902_DSC9229]
Argon 18s Gallium finns i flera lacker. Snygg men ganska konventionell ramdesign.

[part=lmp20100902_DSC9230]
Tempocykeln E-112 från Argon 18 känns fräsch på något sätt.

[part=lmp20100902_DSC9323]
Mer aero. Isaac Meson har aerorör, aerostolpe och indragna vajrar. BB-30-vevlager och en ramvikt på cirka 1 100 gram.

[part=lmp20100902_DSC9372]
Högst upp på alla Falunbaserade cyklisters julönskelistor – en Look 496!

[part=lmp20100902_DSC9382]
Inte bara sjukt lätt, Looks nya vevparti ger ett mycket rent intryck. Vevhusdiametern är 65 millimeter.

[part=lmp20100902_DSC9393]
Nya Look 695 i Mondrian-färgsättning är en snygg blinkning till 80-talet och La Vie Claire-tiden.

[part=lmp20100902_DSC9398]
Look 695 bjuder också på en ny styrstam med justerbarhet i både vinkel och längd. Smart.

[part=lmp20100902_DSC9465]
Pinarello Dogma med Shimano Dura-Ace Di2 i stealthsvart.

[part=lmp20100902_DSC9482]
Sky och Thomas Löfkvist kommer att köra tempo på denna hoj 2011.

[part=lmp20100902_DSC9484]
Giant Trinity har en väldigt låååång front. Och ett väldigt upprätt sadelrör.

[part=lmp20100902_DSC9500]
Detaljbild på Colnagos retroklassiker Master. Snyggare än så här blir det inte.

[part=lmp20100902_DSC9513]
[part=lmp20100902_DSC9514]
Orbea Orca är omgjord och har fått en finare kolfiber samt indragna vajrar, lite mer aeroformer och en snygg sadelklämma.

[part=lmp20100902_DSC9547]
Trek Madone i Project One-utförande. Det betyder att man väljer designen själv – här ljusblått och mörkrött i skön förening.

[part=lmp20100902_DSC9550]
Trek Speedconcept är Treks nya tempo- och triatlonlinje med ny aeroteknologi.

[part=lmp20100903_DSC9570]
Felts F-serie har blivit lättare och styvare. Med nya Shimano 105 kan man få en 800-gramsram för cirka 20 000 kronor.

[b]Mer 2011- nyheter i Kadens nr 8 2010, i butik 5/10[/b]


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Nya Scott Spark är här!

Integrerad bakdämpare, längre slaglängd, annan geometri och massa annat fint! Säg hej till helt nya...

Läs mer

Test: Bluegrass Rouge Core Mips

Prisvärd funktion från Bluegrass Skillnaden mellan billigare och dyrare hjälmar brukar både märkas och synas....

Läs mer

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer
Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin tillverkat och det är lätt...

Läs mer
POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första självförsörjande cykelhjälm (på el). Bakom...

Läs mer