12-delade Shimano XTR är här!

12-delade Shimano XTR är här!


Största nyheten är kanske att Shimano nu äntligen kommer med 12-delat och en kassett som har ett maffigt omfång på antingen 10-45T eller 10-51T. Dessutom är de tre största dreven i aluminium, de i mitten i titan och de minsta av stål. Sram har haft ute sin Eagle i drygt två år nu och även om vi vet att Shimano bara vill släppa 100% genomarbetade saker så är de kul att se att de nu är ikapp. 

Precis som innan finns XTR i en lättversion för XC och en som är byggd för lite hårdare tag på Enduroscenen.  

Man har gjort om designen på broms- och växelreglagen och lanserar även ett dropperpostreglage, så man får möjlighet att ytterligare anpassa cockpiten efter eget önskemål. 

 

Trissorna på bakväxelns föregångaren hade 11 tänder, för att få ett bättre omfång och en kedja som beter sig bättre ökar man nu på det till 13.

För att få plats med det 12 delade upplägget har Shimano byggt om sitt frihjul och body ganska ordentligt. Nu är det Micro Spline som gäller. De introducerar även en ny teknik i navet som fått namnet Scylence. Det ska vara så gott som helt tyst och bjuda på mindre motstånd när man rullar. 

På den lättare XC varianten är det tvåkolvsok som gäller. För enduro och mer aggressiv stigcykling är det fyrkolvsok som gäller.

Framväxeln är inte död än! Inte om man frågar Shimano i alla fall.


BMC satsar på kidsen med nya cykeln Blast

BMC satsar på kidsen med nya cykeln Blast


Många barncyklar är oftast bara nedbantade versioner av vuxencyklar, alla delar är liksom bara mindre. Förvånansvärt nog kan barncyklar trots det väga lika mycket, eller mer än de fullvuxna versionerna. Ett skäl är att många delar, i synnerhet ramarna, görs i tungt stål. Effekten blir att många barns cyklar väger nästan hälften så mycket som barnen själva väger, något som knappast är optimalt – eller så värst roligt.

BMC, som annars mest är synonymt med att tillverka några av världens snabbaste cyklar på proffsnivå, har nu skapat barncykeln Blast. För att banta vikten är ramen i aluminium. Ett annat sätt för BMC att hålla nere vikten var att skippa framdämpare. I stället har cyklarna fått feta och dämpande 2,4”-däck. Även geometri och vinklar är anpassade för barn. Blast kommer som 20” för barn mellan 5–8 år eller 24” för de mellan 6–11 år. Den förstnämnda väger in på 8,6 kilo och den senare på 9,6 kilo. Cyklarna har även fått ett lågt insteg, ett lågt placerat vevlager och en smal q-faktor (bredden mellan vevarmarna), vilket under- lättar ett mer naturligt tramptag. Vi kan inte lova – men vi gissar att cyklar som dessa gör det bra mycket roligare för barnen att ta sig ut på stigarna och vi gläds åt att allt fler leverantörer hoppar på tåget.

Läs mer: Bloggaren Krister Isaksson om att cykla med barn


Shimanos Deore blir nu 12 växlad

Shimanos Deore blir nu 12 växlad


Först kom XTR som 12 delad drivlina från Shimano, sen kom XT och SLX och nu har äntligen samma DNA kommit ner till den lite billigare Deorenivån.

I samma veva så släpper man även en nya 11-delade Shimano DEORE M5100 och 10-delade Shimano DEORE M4100 grupper. Olika grupper för olika behov alltså.

1×12 vevparti: Shimano Deores vevparti (FC-M6100) för 12-delat kommer endast i singelkonfiguration (1×12). Det har samma Dynamic Chain Engagement+ teknologi som vevpartierna hos XTR, DEORE XT och SLX, där den smala-breda tandprofilen ser till att hålla kedjan på plats.

Vevpartiet kommer med vevarmslängderna 170mm och 175mm, samt klingor på 30T eller 32T. Det är också kompatibelt med större eller mindre klingor från SLX, XT och XTR grupperna. Det finns också tre olika Q-factors: 172mm (O.L.D. 142/148mm), 178mm (O.L.D. 148mm) eller181mm (O.L.D. 157mm).

Kassett och kedja: DEORE 12-växlade MICROSPLINE-kassett* är tillverkad av 12 slitstarka ståldrev (i de andra grupperna är några av de större dreven gjorda av aluminium eller titan) och finns med utväxlingen 10-51T. Shimanos Hyperglide+ ger fin växlingskvalitet så att du kan växla både upp och ner under belastning.

*Denna kassett kräver alltså en den nya microsplinebodyn på navet.

Bakväxel: Den 12-växlade DEORE-bakväxeln har stora 13T trissor och teknologin SHIMANO SHADOW RD+ som tack vare men styvare växelarm och högre fjäderspänning reducerar kedjeslag och optimerar kedjespänningen.

Reglage: DEOREs 12-växlade högerreglage har samma I-specEV-teknologi som XTR, DEORE XT och SLX. Detta tillåter större ergonomiska justeringar. De har även Shimanos beprövade tvåvägsfunktionen TWO-WAY RELEASE som gör att du nu snabbt kan växla upp och ner genom alla 12 växlar.

Bromsar:  DEORE M6100-bromsarna kommer som antingen XC-specifikt tvåkolvsok (BR-M6100) eller som fyrkolvsok (BR-M6120) för trail/enduro. Båda har ett omdesignat bromshandtag med ökad styvhet, vilket ger bättre feedback och mer kraft. Bromshandtagen är utrustade med Shimanos välbeprövade SERVO WAVE-teknologi vilket resulterar i snabbare kontakt mellan belägg och skiva, ökad kraft och kortare frigång innan bromsarna appliceras.

SHIMANO DEORE M5100 (11-DELAD) OCH M4100 (10-DELAD)

Till skillnad från den 12-växlade versionen kommer båda serierna med såväl dubbla vevpartier (2×11 och 2×10) som singelklinga (1×11 eller 1×10). Trots att den nya 12-växlade teknologin saknas finns andra fördelar med bland annat HG-kassett och HG-kedja, RAPIDFIRE PLUS MONO-vänsterreglage samt 2-WAY RELEASE. De nya Deoregrupperna är dock inte kompatibla med varandra.

Annars är Shimanos alla 12 delade grupper fullt kompatibla med varandra, så det går att mixa eller uppgradera efter behov.


Test: Invisiframe -customskydd för din ram

Test: Invisiframe -customskydd för din ram


Landsvägshojar är ganska förskonade från dessa typer av skador, men så fort man ska ut i skogen och härja med stighjulingen kan repor och skrap lätt skapa onödiga i-landsproblem. En repig ram kanske inte gör så mycket egentligen, men visst ser det tråkigt ut och tveklöst får det andrahandsvärdet att rasa snabbare än börsen i kristider.

Det finns ganska många olika typer av plastfilm att köpa för att skydda sin hoj, men det kan vara svårt att få det att sitta perfekt och se bra ut.

Invisiframe är något så finurligt som en tunn plastfilm som är exakt och precis designad för en specifik ram. Man beställer det från England och det finns för så gott som alla cykelmärkens mest populära cyklar. De är även storleksspecifika. Hem får man det i en rulle med tillhörande karta över alla delarna, ett avancerat pussel skulle det nog kunna kallas. Det är inga vanliga klisterlappar, utan detta är något som ska blötas ner med vatten som har några droppar barnschampo i sig. Ramen ska vara helt ren när du gör det. Bäst är självklart, som i vårt fall, att göra det när ramen är helt ny. Ännu bättre och enklare blir det om ramen är lös och inte ihopmonterad som en färdig cykel. Men den lyxen har man sällan. Vi monterade vår skyddsfilm på en ny Scott Genius Tuned.

När man läser beskrivningen kan det låta väldigt krångligt och att det ska vara svårt att få det rätt. Men när man först blött ner ramen görs enklast med en sprejflaska och sen de små plastbitarna så blir de väldigt enkla att få på plats och även flytta runt innan man börjar skrapa bort allt vatten och fixera skyddet. Vi lyckades sätta dit varenda en av de 20-talet bitarna i vårt kit helt utan bekymmer. Det kan vara klokt att göra appliceringen på en plats där du kan söla med vatten och som samtidigt har bra belysning, så att du ser alla bubblor som kan bildas under plasten och som behöver skrapas bort. Tänk även på att det tar några timmar, så se till att ha gott om både tid och tålamod. När man är klar med detta pussel sitter delarna som ett närmast osynligt skydd på ramen. Vi blir faktiskt lite imponerade av hur exakt utmätt allt är. Hur väl det sitter och funkar över tid får vi återkomma till efter en säsong på cykeln.

OBS! om du använt detta, eller liknande skydd, på din cykel och vill få bort det är ett enkelt knep att först värma upp plastfilmen med en hårtork. Annars riskerar du att förstöra lacken, för detta skydd sitter som berget.

Pris: Beror på ram och storlek, men ligger på runt 75 brittiska pund per kit.


Nu  släpper Shimano äntligen sina 12 delade grupper för XT och SLX

Nu släpper Shimano äntligen sina 12 delade grupper för XT och SLX


Singelklinga fram och 12 delade kassetter är nästan en form av ny standard när det kommer till komponentgrupper på mountainbike, så många har väntat på att Shimano ska komma med billigare grupper – än XTR – i just 12 delat. Och nu är de här. 

Mycket av tekniken kommer direkt från XTR, men i något enklare och några gram tyngre versioner. Kassetterna har drev i spannet 10-51T men kommer även i tätare versioner på 10-45T. De två översta klingorna på XT är aluminium medans det på SLX bara rör sig om den största, vilket framförallt påverkar vikten men samtidigt ger den något längre livslängd. Med den nya tekniken Hyperglide + underlättas växlingarna både upp och ner, så det ska vara lättare att växla under belastning. 

Den maffiga kassetten i spannet 10-51T, du behöver dock en ny body som går under namnet Microspline för att kunna använda de nya kassetterna.

Nya och omdesignade bromshantagen, med en extra kontaktpunkt mellan handtag och klämma, allt för att ge reglaget mer styvhet. 

XT eller SLX, skillnader ligger i material, vikt och pris. 


Grupperna är lika redo för XC som för Enduro. När det gäller bromsar så kommer de exempelvis i både tvåkolvs och fyrakolvsvarianter, så du får stopp på din cykel, vilken disciplin du än cyklar.

XT kommer finnas tillgängligt från och med mitten på Juni och SLX mitten på Juli. Prislistan är lite för lång för att publicera här. Men vi lansering kommer det finnas ett komplett ”Priority pack” med XT som är tillgängligt bara i början som har prislappen 9999 SEK. 

Då ingår följande delar
Bakväxeln
10-51 kassett 
M8120 bromsar (4-kolvar)
Kedja
175mm vevarmar
34t kedjedrev
180mm bromsskivor 
I-spec EV reglage
I kommande nummer av Bicycling, som når prenumeranter den 12 juni och ni sen hittar ute på hyllorna den 18 juni har vi ett stort och unikt test av de nya grupperna.  

 

 


Test: TRP Quadiem

Test: TRP Quadiem


Det gäller också amerikanska TRP, från Utah, som tidigare varit nischade med lite specialprodukter i bromsvärlden. Men tillsammans med downhill-stjärnan Aaron Gwin har TRP gjort en ordentlig satsning med sina nya Quadiem-bromsar. Och precis som namnet antyder så är detta bromsar med fyrkolvsok, alltså inget för viktjagande crosscountry-cyklister. Till skillnad från Sram och Shimanos fyrkolvsbromsar är Quadiem lite bulkigare, fast med snyggt och effektivt utformade kylflänsar på mastercylindern. Även bromsreglagen är något större än normalt och sammantaget andas allting lite motocross, fast i lightversion.

Efter att vi kapat bromsslangarna till rätt längd var bromsarna lättluftade. TRP använder mineralolja och klossarna finns i olika material. För att kapa lite vikt använder TRP en kombination av stål och keramik till kolvarna. Känslan är mycket god, däremot går inte bromspunkten att justera vilket är ett litet minus. Men självklart går avståndet till bromsreglagen att justera med en indexskruv som motverkar rörelse under cykling.

I jämförelse med Shimanos Saint-bromsar med fyrkolvsok är stoppkapaciteten inte lika bra. Men för dig som hellre bromsar i mellanregistret känns Quadimen väldigt nyanserade genom hela registret. Vi har inte testat bromsarna utför långa berg i högsommarvärme, men det har däremot våra amerikanska kollegor gjort. Och de upplevde inte några förändrade eller negativa nyanser när arbetstemparaturen ökade drastiskt. Vi upplever inte heller några tendenser till irriterande spökbromsning. TRP Quadiem är stadiga och pålitliga, både i det korta och långa loppet.

Vi summerar TRP Quadiem som en god utmanare för den grova stigen eller för parkcyklister som gillar hög fart. Kvaliteten i detaljerna är hög och både känslan och bromseffekten är mycket bra, dock med undantag för den absoluta stoppkapaciteten, här saknas lite bett för att sänka farten till 0.

+ Bra känsla och hög kvalitet.

– Går ej att justera bromspunkt.

Cirkapris: 1 900 kronor, exklusive bromsskivor.