11 tips om du vill bli en gravel-cyklist

11 tips om du vill bli en gravel-cyklist


1 Ha koll på din arena
20 procent, eller 19 300 kilometer, av det svenska statliga vägnätet är grusvägar. 66 procent av dessa finns i skogslänen. Utöver de statliga vägarna finns ett ännu större antal enskilda vägar som inte är öppna för allmän motorfordonstrafik, varv en stor del också är grusvägar.

2 Kom förberedd
En hel del grusvägscykling gör att du hamnar långt ifrån huvudleden och kanske till och med utanför mobilnätet. Se till att vara rätt utrustad så att du alltid kan ta dig hem igen. Packlista: Två extraslangar Ett lagningskit En pump Multiverktyg med kedjebrytare Extra kedjelänk Däckslappar Lite kontanter Utöver det tar du förstås med dig det du brukar i form av telefon, kontokort, energikakor, vatten, förstärkningsplagg samt karta eller GPS.

3 Slappna av
Om du håller för hårt i styret kommer du att få en mycket skakig upplevelse. Låt händerna istället krama styret mycket mjukt, oavsett var du har dem placerade på styret. Böj på armbågar så att de kan fungera som stötdämpare och absorbera gupp och gropar på vägen. Och sitt lätt i sadeln om du åker över en serie av hål i vägen.

4 Hitta rätt cykel
Du kan förstås köra vilken cykel som helst på grus, men modeller som är särskilt tillverkade för stökigt underlag har utrymme för bredare däck, en flackare styrvinkel för att styrningen ska bli mer förutsägbar, samt en lång hjulbas och lågt vevhus för stabilitet och mindre nerv.

5 Behåll kraften
Lägg i en något tyngre växel och börja jobba. Farten är din vän och kommer att hindra däcken från att slira och sladda när du cyklar över lösa eller leriga ytor. Bromsa försiktigt och i god tid innan du svänger. Eftersom grusvägar sällan trafikeras av motorforden kan du också skära svängarna betydligt hårdare än på landsvägen.

6 Mjuk styrning
Om du rattar styret med för mycket kraft kan hjulen släppa mot underlaget. Håll dig lugn med de snabba rörelserna och försök engagera hela kroppen i cyklande genom att vrida och vinkla dig på cykeln.

7 Sitt ner för bästa grepp
Genom att cykla sittande kan du hålla din kroppsvikt centrerad över hjulen, vilket innebär bättre grepp på bakhjulet och ett jämnare driv. Passa på att ställa dig upp när underlaget ger tillräckligt fäste eller i utförsbackar.

8 Gilla utsikten
Grusvägscykling kommer troligen att ta dig till helt nya platser. Glöm inte att se dig omkring i naturen och miljön.

9 Välj rätt däck
Däcksvalet beror mycket på typen av grus. Det finns tunt fint och hårt packat grus, men också stora och vassa stenar som kan skära hål i däcken. Men ta däck som är så breda som just din ram tillåter (med lite marginal för eventuell lera). Ju längre du kör desto tröttare blir du, och då kommer de breda däcken hjälpa dig när du börjar slarva med tekniken.

10 Tänk på trycket
När det gäller lufttrycket finns det många parametrar att ta hänsyn till. En tyngre cyklist behöver mer luft i däcken än en lättare cyklist. Har du för lite luft i däcken ökar risken för genomslagspunktering. Har du för mycket luft i däcken kan det kännas som att du studsar fram på gruset. Det kan också bli svårare att komma uppför branta uppförsbackar eftersom ett högt tryck gör att du får sämre grepp och då slirar onödigt mycket om gruset är löst. Men experimentera gärna och var inte rätt för att variera dig efter underlaget och grusets karaktär. Tänk också på att om det är kallt ute kommer trycket i däcket att sjunka när du går ut med cykeln.

11 Kör lite tyngre
Att cykla med en tyngre växel när terrängen blir stökig gör att du studsar mindre och får bättre kontroll. För ledernas skull bör du nog inte hålla en jättetung växel i alltför många mil åt gången – särskilt inte om du har problem med knäna – men undvik riktigt hög kadens.

Gravel-biking – vad är det? 
Gravelprylarna du inte vill vara utan 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Dags för SM i Cykelcross 2020

I helgen, den 11-12 januari, är det dags för SCF Svenska Mästerskapen i Cykelcross 2020....

Läs mer

Cykelcross - så funkar det!

Veldrijden, eller cykelcross på holländska är intensivt, tekniskt och fysiskt mycket utmanande. Men hur funkar...

Läs mer

Checkpoint - Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint sägs vara mångsidig och kapabel för allt från äventyr i skogen till jobbpendlingen och...

Läs mer

Checkpoint - Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint sägs vara mångsidig och kapabel för allt från äventyr i skogen till jobbpendlingen och...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018

Snön avvaktade i luften och i marken låg nästan isen, så någon lerfest till SM...

Läs mer
Dags för SM i Cykelcross

Till helgen, den 13-14 Januari, avgörs svenska mästerskapen i Cykelcross vid Slottsskogsvallen i centrala Göteborg.

Läs mer
Dåligt väder och okända stigar - Katja "Cykelkatten" Fedorovas drömhelg

"För att det ska vara en drömhelg så måste den bli lång och man ska inte behöva ha bråttom, så...

Läs mer