10 saker du behöver veta om nya 12-delade Dura-Ace från Shimano!

10 saker du behöver veta om nya 12-delade Dura-Ace från Shimano!


Det är fem år sedan Shimano uppgraderade sin supergrupp Dura-Ace, men nu är det äntligen dags igen. Förändringarna är många, men detta är de tio kanske viktigaste punkterna.

1: 12 delat. Föga förvånande får nya Dura-Ace R9200 alltså en extra klinga i kassetten. Shimano anser att 10 kuggar bak ger ett ineffektivt system på landsväg så kassetterna kommer istället i spannet: 11-30T och en ny 11-34T-kassett. Även om de har ett nytt splinemönster så funkar de med nuvarande 11-delade body, man behöver alltså inte byta hjul eller body om man vill uppgradera till nya Dura-Ace. Det är dessutom samma växel till alla kassetter, så det här med long cage är alltså ett minne blott.

2: Trådlöst, eller snarare semi-trådlöst med ett och samma batteri till bak- och framväxel. Batteriet är detsamma som tidigare (men med nytt chip) och har en räckvidd på ca 1000 km på en laddning. Växelknapparna på reglagen drivs av vanliga knappcellsbatterier (CR1632) som håller i ungefär 1.5-2 år. Shimano har även utvecklat ett nytt eget digitalt protokoll som ska vara mycket mindre känsligt för de störningar som annars kan drabba trådlösa system. Enligt Shimano är det nya systemet betydligt snabbare än tidigare, bakväxeln 58% och framväxeln 45%.

3: Ingen junctionbox Laddning, inställningar och kommunikation med 3:part (via Ant+) sker nu via bakväxeln, som nu alltså även är hjärnan i systemet.  

4: Bättre bromsar. Bromsarna får nu samma servo-wave teknik man känner igen från Shimanos bromssystem för MTB och gravel. Tekniken ger en kortare free stroke och 10% mer spelrum mellan klossar och skiva. Man har även sett till att det nu är mycket enklare att lufta bromsarna.

5: Annan Ergonomi. Reglagen har fått en annan och moderniserad ergonomi där man har skapat lite mer utrymme för trefingersgreppet bakom bromsreglagen och även skapat en tydligare distinktion mellan växelknapparna, så reglagen är snäppet enklare att använda med handskar.

6: Nya satellitknappar, som kan sättas lite vart som helst på styret, exempelvis som klätterknappar eller som sprintknappar. Kopplas ihop med reglagen via sladd.

7: Vikten. En komplett grupp väger in på 2506 gram, vilket är 20 gram tyngre än R9100, men det är en liten ökning med tanke på att man nu har en extra klinga i kassetten.

8: Inte mekaniskt. Enligt Shimano finns det inga planer på ett 12-delat mekaniskt system. Vill man fortsätta köra mekaniskt, eller helt enkelt gillar det mer, då är det 11-delat som gäller.

9: Nya hjul Man släpper även helt nya hjul, som är snabbare, tystare och lättare.

10: Ultegra! Dura-Ace och Ultegra kommer nu samtidigt. Tidigare har man fått vänta minst ett år på att tekniken från Dura-Ace ska hamna på den något mer tillgängliga Ultegragruppen, nu slipper man den väntan. Dessutom kan man nu få effektmätning på Ultegranivå.

YES, vi har fått chansen att testa den nya gruppen och ett stort matigare test kommer du hitta i nästa nummer av Bicycling. Hos prenumeranter i början av Oktober.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Test: Favero Assioma Duo Shi

I Bicycling #4 guidar vi er till hur man ska tänka när man tränar med...

Läs mer

Nya Garmin Edge 1040 Solar- cykeldatorn som laddar i solen

Garmin senaste versionen av flaggskeppsdatorn Edge 1040 Solar blir bestyckad med solceller och laddar via...

Läs mer

Jon Lindgren - Sveriges argaste mekaniker ryter ifrån

Vissa kan massor, andra för lite. Vissa är rena magiker medan andra verkar ha tummen...

Läs mer

En radar med kamera - nya Varia från Garmin

Garmin släpper nu en nya Varia™ RCT716, en bakåtseende radar som har både kamera och...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kineticore från Lazer– världens första helintegrerade rotationsskydd

Lazer släpper nu världens första* helintegrerade rotationsskydd för cykelhjälmar. Den nya teknologin KinetiCore baseras på...

Läs mer
Nya Otocon från POC - välventilerad fullface

När POC skulle designa denna helt nya hjälm hade man med sig några ledord som säger en del om vad...

Läs mer
Canyon släpper nya instegsversioner av Endurace

Canyons fortsätter utveckla sin bästsäljande komfortracer Endurace och både alu- och kolfiberversionerna kommer nu i bantade budgetformat. ”Ett nytt kapitel”...

Läs mer