10 saker du behöver veta om nya 12-delade Dura-Ace från Shimano!

10 saker du behöver veta om nya 12-delade Dura-Ace från Shimano!


Det är fem år sedan Shimano uppgraderade sin supergrupp Dura-Ace, men nu är det äntligen dags igen. Förändringarna är många, men detta är de tio kanske viktigaste punkterna.

1: 12 delat. Föga förvånande får nya Dura-Ace R9200 alltså en extra klinga i kassetten. Shimano anser att 10 kuggar bak ger ett ineffektivt system på landsväg så kassetterna kommer istället i spannet: 11-30T och en ny 11-34T-kassett. Även om de har ett nytt splinemönster så funkar de med nuvarande 11-delade body, man behöver alltså inte byta hjul eller body om man vill uppgradera till nya Dura-Ace. Det är dessutom samma växel till alla kassetter, så det här med long cage är alltså ett minne blott.

2: Trådlöst, eller snarare semi-trådlöst med ett och samma batteri till bak- och framväxel. Batteriet är detsamma som tidigare (men med nytt chip) och har en räckvidd på ca 1000 km på en laddning. Växelknapparna på reglagen drivs av vanliga knappcellsbatterier (CR1632) som håller i ungefär 1.5-2 år. Shimano har även utvecklat ett nytt eget digitalt protokoll som ska vara mycket mindre känsligt för de störningar som annars kan drabba trådlösa system. Enligt Shimano är det nya systemet betydligt snabbare än tidigare, bakväxeln 58% och framväxeln 45%.

3: Ingen junctionbox Laddning, inställningar och kommunikation med 3:part (via Ant+) sker nu via bakväxeln, som nu alltså även är hjärnan i systemet.  

4: Bättre bromsar. Bromsarna får nu samma servo-wave teknik man känner igen från Shimanos bromssystem för MTB och gravel. Tekniken ger en kortare free stroke och 10% mer spelrum mellan klossar och skiva. Man har även sett till att det nu är mycket enklare att lufta bromsarna.

5: Annan Ergonomi. Reglagen har fått en annan och moderniserad ergonomi där man har skapat lite mer utrymme för trefingersgreppet bakom bromsreglagen och även skapat en tydligare distinktion mellan växelknapparna, så reglagen är snäppet enklare att använda med handskar.

6: Nya satellitknappar, som kan sättas lite vart som helst på styret, exempelvis som klätterknappar eller som sprintknappar. Kopplas ihop med reglagen via sladd.

7: Vikten. En komplett grupp väger in på 2506 gram, vilket är 20 gram tyngre än R9100, men det är en liten ökning med tanke på att man nu har en extra klinga i kassetten.

8: Inte mekaniskt. Enligt Shimano finns det inga planer på ett 12-delat mekaniskt system. Vill man fortsätta köra mekaniskt, eller helt enkelt gillar det mer, då är det 11-delat som gäller.

9: Nya hjul Man släpper även helt nya hjul, som är snabbare, tystare och lättare.

10: Ultegra! Dura-Ace och Ultegra kommer nu samtidigt. Tidigare har man fått vänta minst ett år på att tekniken från Dura-Ace ska hamna på den något mer tillgängliga Ultegragruppen, nu slipper man den väntan. Dessutom kan man nu få effektmätning på Ultegranivå.

YES, vi har fått chansen att testa den nya gruppen och ett stort matigare test kommer du hitta i nästa nummer av Bicycling. Hos prenumeranter i början av Oktober.


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Test: Thule RoundTrip Bike Duffel - Organisatörens dröm

Idén är lika enkel som genialisk: en lagom stor väska med massa separata fack där...

Läs mer

PRO Stealth - nu för ännu fler rumpor!

Smaken må vara som baken, men sadeln Stealth från Shimanos tillbehörsfalang PRO är en som...

Läs mer

Nya Scott Spark är här!

Integrerad bakdämpare, längre slaglängd, annan geometri och massa annat fint! Säg hej till helt nya...

Läs mer

Test: Bluegrass Rouge Core Mips

Prisvärd funktion från Bluegrass Skillnaden mellan billigare och dyrare hjälmar brukar både märkas och synas....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft, kadens och avancerad cyklingsdynamik, inklusive...

Läs mer
Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från detta udda men ikoniska varumärke....

Läs mer